בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חשש מזיהום דלק כלל-ארצי; כל הטיסות הושבתו

הפעילות האווירית האזרחית בארץ הושבתה אתמול בעקבות זיהום בדלק הסילוני * 1,500 נוסעים נתקעו בנתב"ג, וטיסותיהם יתחדשו רק כשיוזרם דלק ממאגרי החירום *במשרדי התחבורה והתשתיות חוששים מבעיה נרחבת בשל דיווחים על תקלות באוטובוסים ובמשאיות. השר כץ: "זוהי בעיה חמורה. הוקמה ועדת בדיקה"

תגובות

אחד מתרחישי האימים של ענף התשתיות הפך אתמול למציאות, כאשר התחבורה האווירית מישראל לחו"ל שותקה בעקבות זיהום שהתגלה בדלק שבו מתודלקים המטוסים בנמל התעופה בן-גוריון. בנוסף, ל"הארץ" נודע כי מזה חודש התקבלו עדויות לפגיעה דומה במערכות התדלוק של מספר אוטובוסים ומשאיות ברחבי הארץ. במשרד התחבורה קיים חשש כבד כי מדובר בבעיה נרחבת בכלל אספקת הדלק בארץ, לאחר שגם אוטובוסים של אגד ודן דיווחו על תקלות באוטובוסים חדישים. דגימות דלק מכלי התחבורה הללו נשלחו גם כן לבדיקת מעבדה בחו"ל.

אתמול בשעות הצהריים החליטה רשות שדות התעופה לקרקע את כלל הטיסות מישראל ואת הטיסות הפנים-ארציות, בעקבות מידע שהתקבל ממכון הנפט על זיהום הדלק הסילוני (קרוסין) המסופק למטוסים. מתחקור ראשוני עלה כי בשבועיים האחרונים התגלו עדויות לפגיעה בצנרת אספקת הדלק לנתב"ג באופן הולך וגובר, שעלול היה לסכן את בטיחות הטיסות. מדובר בחומר שומני שאינו מתגלה בבדיקות תקינות הדלק המתבצעות בישראל, ולפי שעה לא ידוע מקורו.

בעקבות המקרה הוזעק המכון הביולוגי בנס-ציונה ליטול דגימות של החומר. במקביל החלה היערכות לשימוש במלאי החירום האסטרטגי של הדלק הסילוני, על מנת לאפשר הוצאת טיסות מישראל. הכוונה היא להזרים באמצעות מיכליות דלק מן המלאים האסטרטגיים אל תוך הצנרת בנתב"ג - כך שזה ידחוק את הדלק המזוהם לכאורה, שיוזרם למיכליות אחרות, שישנעו אותו מחוץ לשדה התעופה. בינתיים לא התקבלה כל החלטה בנוגע לשימוש במלאי החירום של הסולר או הבנזין.

במשרדי התשתיות והתחבורה הוקמו ועדות בדיקה כדי לבחון את נסיבות האירוע החמור. במשרד התחבורה הוקם אמש צוות בדיקה בראשות מנכ"ל המשרד, האלוף (מיל') דן הראל, כדי לבחון את נסיבות המקרה. "התגלתה היום בעיה חמורה בהקשר לתדלוק המטוסים שממריאים בנתב"ג", אמר אמש שר התחבורה, ישראל כץ, בתדרוך מיוחד לעיתונאים בנתב"ג. "זה לא דבר יומיומי שמקרקעים טיסות, אך גם מה שפותרים עכשיו יסייע לפתור את הבעיה באופן נקודתי".

לדברי קובי מור, מנכ"ל רשות שדות התעופה, לפני שבוע וחצי הובחן בתקלה בפילטרים של מערכת הדלק המזרימה סולר למטוסים ולתעבורה, אך לא ניכר זיהום בדלקים. אתמול הגיעו תוצאותיהן של בדיקות מעבדה, שהעלו את החשש כי הדלק אינו תקין ואף מזוהם. "גם אם נגרמת אי נעימות - סיכונים אני לא אקח", אמר אתמול מור. "נעשה הכל כדי לאפשר יציאה מהירה של המטוסים שנמצאים על הקרקע".

החומר הלא מוכר יוטס היום בבהילות לגרמניה, על מנת שייבחן הרכבו ומקורותיו האפשריים. לפי ההערכות, מדובר בחומר שחציו אורגני. בשלב זה לא ידוע אם מקור הזיהום הוא דלק פגום אשר יובא לישראל והוחדר לצנרת ההולכה ישירות או דרך בתי הזיקוק, או שמא מדובר בזיהום תזקיק שיוצר באחד מבתי הזיקוק או בליקוי שנפל בצנרת הולכת הדלק הארצית.

רשות שדות התעופה פנתה לחברת "נכסי תעופה", על מנת שירוקנו את מכלי הדלק של המטוסים שכבר תדלקו בישראל, מחשש שמדובר בדלק מזוהם. גם צה"ל סייע במשימה. לאחר מכן, הובא במיכליות דלק ממאגרי החירום בפי גלילות, כדי שהמטוסים יוכלו לטוס לקפריסין, לעמאן וליעדים קרובים אחרים ושם למלא את המיכלים בדלק. על החשש כי מדובר באירוע טרור הגיב השר כץ ואמר: "כל הדברים נבדקים".

בסך הכל נתקעו אמש בשדה התעופה כ-1500 נוסעים. עשרות טיסות בוטלו לחלוטין, שש טיסות היו אמורות להמריא עד הבוקר, ו-13 טיסות נוספות עדיין מעוכבות, בתקווה שימריאו כבר היום. במשרד התחבורה וברשות שדות התעופה ציינו כי נוסעי הטיסות הללו קיבלו סידורים נדרשים וחלקם אף ילונו בבתי מלון. בגלל הסמיכות ליום הזיכרון ולאירועי יום העצמאות, מתכוונים במשרד התחבורה להעניק עדיפות למשפחות שכולות שתיכננו להגיע לאירועי ההתייחדות השונים.

הדלק הסילוני מופק בבתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד או שמיובא בידי חברות הדלק משווקים זרים. בשטח ישראל הוא מוזרם בצנרת ייעודית של חברת תשתיות נפט הממשלתית (תש"ן) - אל מסופי אחסון, אשר המרכזי שבהם הוא חוות המיכלים בביל"ו (כ-80 דונם).

כל משלוח של דלק סילוני המועבר למיכלים שבמסוף נבדק בידי המבדקה הכימית שליד הטכניון (חברה פרטית). כמו כן, אחת לשנה מתבצעת במקום בדיקה ביולוגית בידי המכון הביולוגי שליד נס ציונה. מן המסוף בביל"ו מוזרם הדלק הסילוני אל נתב"ג למשל, בצנרת שבאחריות תש"ן.

בכניסה לנתב"ג עובר הדלק הסילוני לצנרת שמחזיקה חברת נכסי תעופה, שבבעלות קבוצת פז. משם, הוא עובר אל המיכליות המתדלקות את המטוסים ("באוזרים"). את המיכליות הללו מפעילים שני זכיינים: פז קשרי תעופה (מקבוצת פז) וחברת מרקורי.



השר כץ במסיבת העיתונאים בנתב"ג, אתמול


מיכליות מובילות דלק מאשדוד לנתב"ג, אמש



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו