בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מורה גלובלית-לוקאלית

תגובות

יותר מאי פעם בעבר, החינוך זוכה באחרונה לכותרות הראשיות. כפי שתהליכי הגלובליזציה יצרו שיח בינלאומי בענייני ביטחון, כלכלה, משפט ותקשורת, כך גם סוגיות חינוכיות של הישגים לימודיים, הכשרת מורים וטיפוח תרבות דמוקרטית נדונות בימים אלה במונחים של השפעות גלובליות ומדדים בינלאומיים.

לא פחות משמעותית היא תגובת הנגד החינוכית למגמת הגלובליזציה. מקורותיה הן תחושות המועקה של מורים, הורים ותלמידים מהשתלטות שפת הכלכלה הגלובלית על תחום החינוך, וזאת במחיר הדחיקה לשוליים של העשייה החינוכית בכלל והתפתחות הילדים בפרט. כלומר, ההשתעבדות לסטנדרטיזציה של תוכני הלימוד ולפולחנים של מדידת הישגים מונעת מהמורים את המרחב הנחוץ להוראה מחנכת וליחסים דיאלוגיים עם התלמידים, וכן שוללת מהתלמידים את האפשרות ללמידה משמעותית הכורכת יחד עניין אישי, התנסות חווייתית ופיתוח מידות טובות.

על רקע תופעות אלה מעניין לעקוב אחר ההבדלים בין קולות המורים ממערכות החינוך השונות בעולם. הקולות הממסדיים מארה"ב, פסגת האוריינטציה הכלכלית, נשמעים בעיניי הנוראים ביותר: מורות כפונקציות תפקודיות במערכת ענקית של חרושת תוצרים ותפוקות, שנפח קולן מכיל רק תשובות קצרות וסטנדרטיות, ללא שום התייחסות לאידיאלים ערכיים או הקשרים אקטואליים ותרבותיים. אין חזון של תרבות גבוהה או תיקון עולם ואין ביקורת על פערים חברתיים, על הזנחת ילדי העניים או על טמטום שיטתי באמצעות תקשורת ההמונים.

ממערכות החינוך בעולם עולים גם קולות מנוגדים וקולות של פשרות כאלו ואחרות, אך חשוב לדעת שבכל המדינות ישנם איים של מצוינות גדולה של פדגוגיה משמעותית: אנשי חינוך שמצליחים גם לקדם את תלמידיהם להישגים גבוהים וגם לטפח אצלם את האישיות האוטונומית והאותנטית, את ההשכלה הרחבה והחשיבה הביקורתית, את הדמיון היוצר והרגישות המוסרית, את האזרחות הדמוקרטית והאחריות הסביבתית.

בהמשך הגיליון מוצגות אמירות של מבחר מורות ממדינות שונות. מעבר להבדלים, דומה שאפשר להכליל מהאמירות הללו כמה היגדים על המורה הגלובלית: אלה נשים ששלמות עם בחירתן המקצועית ובמידה רבה חוות בעבודתן הגשמה עצמית; הן כמהות למציאות יציבה יותר של סמכות, משמעת, דרך ארץ וכבוד הדדי; מתריסות נגד הפיחות במעמד החינוך בכלל ומעמד המורה בפרט; אך כמעט נטולות תודעה מקצועית של אוטונומיה פדגוגית ושל חזון אידיאליסטי בדבר האדם המחונך והחברה המתוקנת.

הן מבטאות נכוחה את דלדול החינוך מנכסיו המרכזיים: ויתור על טיפוח אישיותי ותרבותי של התלמידים לטובת מצליחנות בתפקודי ידע, ופיחות ביוקרה החברתית של נכסי החינוך בכלל ושל המורים בפרט בבורסת הההצלחה של החיים העכשוויים

הכותב הוא ראש המכון לחינוך מתקדם במכללת סמינר הקיבוצים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו