בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כלוב הזהב

היא היתה יכולה לעבוד בהיי-טק, אבל הגנים היו חזקים מהפיתוי של רכב ליסינג

תגובות

לא רק לנערים מתבגרים קשה בזמן הלימודים בבית הספר התיכון, גם למורים ולמחנכים שלהם לא קל: הם נמצאים בקו התפר בין תפקיד המחנך הבוגר לבין תפקיד האח הגדול והתומך של תלמידיהם. "בגיל הזה הם מחפשים את הזהות העצמית שלהם והשיחות אתם מאוד משמעותיות", מסבירה לילך לגזיאל. "זה בין אחות בוגרת לאמא ולמחנכת, ואני לא מתיימרת לתפוס את מקומה של אף אחת".

אבל יש גם גבולות לקשר עם התלמידים: "באופן עקרוני, החלטתי לא לפתוח חשבון פייסבוק. אני לא מעוניינת להתכתב אתם. אבל הרבה פעמים הם אמרו לי: 'נו, לילך, תפתחי פייסבוק'. הקו עובר כאן. אבל זה לא מונע ממני לנהל אתם שיחות בהפסקות, בשיעורי חינוך, ואפילו בטלפון. הם וההורים יודעים את המספר ומתקשרים, בכל שעה, וזה אחד החסרונות. בשנה הבאה אני אציב להם גבולות", היא מבטיחה ומספרת שההורים לא חוששים לפעמים לערב אותה בריבים משפחתיים. באחד המקרים ברחה אחת מתלמידותיה מביתה ולגזיאל נקראה לפייס בין הצדדים.

הבחירה בהוראה היתה ברורה מאליה בשבילה: "אני באה ממשפחה של מורים - אמי גננת ואבי מרצה לפיסיקה באוניברסיטה. יכולתי לבחור בהיי-טק, התחום שלמדתי, אבל בחרתי בהוראה כי אני אוהבת את העבודה הזאת יותר מאשר סתם לשבת מול מחשב ולתכנת. מי שאוהבת את זה ועושה את זה מכל הלב, גם נהנית מכך. רק השבוע הבת שלי אמרה לי שהיא רוצה להיות מורה, ואמרתי לה שזה מצוין כי זה בדיוק מתאים לה".

האם את מרוצה מהמקצוע שבחרת? "מאוד. אני פשוט אוהבת את העבודה, את התלמידים, את עבודת החינוך, את המקצוע שאני מלמדת".

מה את מלמדת ובאיזו כיתה? "מלמדת מתמטיקה ומדעי המחשב לכיתות י', י"א וי"ב. מחנכת כיתת טכ"מ (טכנולוגיית מידע) של תלמידי י"ב, שמוגשת לבגרות מורחבת במחשבים, ורכזת שכבת י"א".

כמה תלמידים יש בכיתה? "38".

איך נתפס מעמד המורה בישראל? "היום חל פיחות במעמד המורים. זה לא נחשב מקצוע יוקרתי, בעיקר בגלל השכר ובגלל ריבוי הנשים במקצוע. אף על פי שהעבודה והדרישות רק הולכות ועולות, אין מספיק הערכה ויוקרה למקצוע. אבל האם הייתי רוצה שאחת מבנותי תהיה מורה? כמו שאמרתי, מאוד, וגם היא רוצה".

איך התלמידים מקבלים את פנייך כשאת נכנסת לכיתה? "כשאני נכנסת לשכבת י"א הם קמים. אבל בכיתה י"ב, שם אני מחנכת, אף אחד לא קם. עם כיתה י' אני קשוחה יחסית; כשהם מגיעים לי"ב, אני מרשה להם יותר כי מערכת היחסים בינינו שונה. הם כבר רוחשים לי כבוד מתוקף התפקיד. אני כבר לא צריכה שהם יקומו כדי שיהיה שקט כשאיכנס לכיתה. מספיק שאני מבקשת".

האם את נתקלת באלימות בכיתה, כלפייך ובין התלמידים? "אישית, לא הייתי עדה לשום אירוע אלים, אבל אני נתקלת בתלונות של מורים על אלימות לא פיסית, על צורת התבטאות שמופנית גם למורים וגם לתלמידים בינם לבין עצמם. ויותר מזה, גם להורים עצמם. אנחנו יושבים לפעמים ביום הורים ואני שומעת צורת התבטאות שלא הייתי מוכנה שבתי תדבר אלי כך".

האם צריך לשפר את רמת החינוך בישראל ואיך אפשר לעשות זאת? "קטונתי, אבל אחת הבעיות במערכת החינוך היא המחסור בסמכויות ובכלים למורים. לא רק בהענשה, אלא גם בהיבט החיובי. כך לא יהיה מצב שמורים נכנסים לכיתה רק כדי להעביר את החומר, ולא כדי לעסוק בחינוך. לדעתי, הבעיה היא שאין מספיק סמכות למורים; אני לא פוסלת את ההתערבות ההורית, אבל צריך לשים לה גבול. אני רואה סביבי המון מחנכים טובים שבאמת קשה להם להתמודד. קשה למורים, ומשום כך יש מורים מתוסכלים, לצד העובדה שבתור מחנכים אנחנו פוגשים את התלמידים במשך שלוש שנים ולא תמיד יכולים לשנות את החינוך שהילד קיבל בבית במשך שנים. למרות זאת, למורים יש עדיין השפעה גדולה על החינוך. יש עוד מערכת חינוך בישראל".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו