בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח המבקר: המוסד לביטוח לאומי לא מפקח על נותני השירותים, והמטופלים לא זוכים לטיפול הדרוש

מבקר המדינה גילה שהמוסד לביטוח לאומי כמעט לא מפקח על חלק מסניפי החברות החיצוניות. המטופלים הקשים ביותר לא זוכים לכל שעות הטיפול הדרוש

תגובות

מבקר המדינה, מיכה לנדנשטראוס, מתח בדו"ח שפרסם היום (שלישי) ביקורת על ליקויים בטיפול המוסד לביטוח לאומי בגמלאות סיעוד לקשישים. מבדיקת המבקר עולה כי חלק מהמטופלים זכו לפחות שעות מהנדרש ובחלק מהמקרים, הם לא זכו לליווי מקצועי של אחות כפי שנדרש. עוד התברר כי הפיקוח של המשרד על נותני השירותים לוקה בחסר.

בין היתר התברר כי בשנת 2009 שילם המוסד לנותני השירותים כ-94% מהסכום שהגיע לזכאים על פי החוק. אלא שהיקף השירותים שקיבלו הזכאים באותה שנה היה קטן מהסכום המגיע להם בכ-217 מיליון שקל, סכום שווה ערך לתוספת של שלוש שעות טיפול לזכאי בחודש.

תצלום: בן מלכי

המוסד לביטוח לאומי נותן את גמלת הסיעוד לקשישים באמצעות חברות פרטיות או עמותות המספקות שירותים לקשישים. אולם המבקר גילה כי הפיקוח של המוסד על נותני השירותים בשנים 2008-2009 נעשה בתדירות נמוכה שאינה מבטיחה פיקוח יעיל, ורוב סניפי החברות לא נבדקו כלל בשנים אלו.

בשנת 2008 קיים האגף ביקורת על כ-15% מכלל סניפי החברות, ובשנת 2009 על 0.5% בלבד מכל הסניפים של נותני השירותים. כך העביר המוסד כספים שנועדו למימון שירותי סיעוד לזכאים ולכיסוי חובותיהם החוקיות של נותני השירותים כלפי עובדיהם בלי שבדק שהכספים אכן שימשו למטרות הללו.

ביקורי אחות - רק למטופלי הכללית

על פי הדוח המוסד משלם סכומים גדולים למשרד הרווחה ולקופת חולים כללית לטובת פיקוח על שרותי הסיעוד הכולל גם ביקורים בית על ידי אחות או עובד סוציאלי. הבעיה היא שבמועד חקיקת החוק התקשר המוסד עם הכללית בלבד, ורק זכאים המבוטחים בקופה זו שמצבם הרפואי חייב זאת קיבלו ליווי מקצועי של אחות, ואילו מבוטחי קופות אחרות קיבלו ליווי של עובד סוציאלי.

הבדיקה העלתה שמתוך 34,120 זכאים שמצבם הרפואי חייב למנות להם אחות כמלווה מקצועית, ל-7,254 זכאים (21.3%) שלא השתייכו לכללית נקבע עובד סוציאלי כמלווה מקצועי, מה שעלול לפגוע ברמת הפיקוח על טיב הטיפול בקשיש. עוד עולה כי לא נערכים שני ביקורי בית כנדרש והמוסד ממשיך לשלם לכללית בעבור הבקרה תשלום גלובלי, ולא על פי דיווחים פרטניים על ביקורים שנעשו בפועל.

המבקר גילה בין היתר גם כי המוסד לא מצליח לוודא שכל המטופלים יזכו בטיפול לו הם זכאים. על פי הממצאים, מטופלים הזכאים לשעות טיפול רבות יותר, זוכים למעשה לאותו מספר של שעות טיפול כמו מטופלים אחרים, שזכאים לפחות שעות.

עוד התברר כי 31% מהערכות תלות לקביעת זכאות בוצעו לאחר המועד הדרוש - שישה ימים. ויותר מ-8% אף בוצעו אחרי למעלה מ-10 ימים. עוד נקבע כי גם כ-20% מהבקשות לערר שהיו אמורות להידון תוך 60 יום, נדונו לאחר זמן רב יותר. כ-8% מהן נדונו לאחר יותר מ-80 יום ממועד הגשתם.

פגיעות בזכויות עובדים

עוד עולה מבדיקת המבקר כי ב-28 מתוך 54 סניפים של נותני שרותים שנבדקו היו פגיעות בזכויות עובדים בהן: ניכוי כספים ממשכורות, תשלום שכר נמוך ממינימום, ולעתים איחור בתשלום השכר עד כדי הלנתו. חברה אחת החתימה את עובדיה על הסכמתם לנכות משכרם סכום קבוע בעבור ימי עיון, השתלמויות ומתנות לחגים, אף על פי שהמוסד מעביר מדי חודש תקציב המיועד לכך כאחד ממרכיבי שעת טיפול.

עוד מתריע מבקר המדינה כי הגירעון השוטף של ענף ביטוח הסיעוד גדל בהתמדה ועומד על גרעון מצטבר של 9.3 מילאירד שקל, מה שמחייב את הגורמים המעורבים לפעול על מנת שלא יזדקקו להזרמה ממשלתית תקופתית או לשינוי בתנאי הגמלה שאינם בשליטת המוסד.

המוסד לביטוח לאומי: חולשה מובנית

בתשובתו לממצאי הביקורת הנוכחית ציין המוסד כי "אי מתן מלוא הגמלה הוא אחד מהחולשות המובנות בהיות הגמלה גמלה בעין. חלק מהפער נוצר משוני במנגנוני ההצמדה של הגמלה לעומת התשלום לנותני השירותים על שעת עבודה.

המוסד מסר בתשובתו כי אגף הסיעוד מנהל דוח מעקב ממוחשב אחר פיגורים וממנו יכול פקיד התביעות להפיק מידע המצביע על פיגורים של המעריכים. עוד ציין המוסד כי יבחן את האפשרות להוסיף מדדים במערכת הממוחשבת כדי לעקוב אחר זמן הטיפול בכל אחד משלבי הטיפול בהערכות התלות.

בתשובתו למשרד מבקר המדינה מנובמבר 2010 ציין המוסד כי נושא זה נדון בין כותליו בשנה האחרונה ב"צוותי החשיבה המחודשת על הגמלאות והוא אחד הנושאים שהצוות בחר להמליץ בו על שינוי". משרד האוצר ציין בתשובתו מנובמבר 2010 כי על פי עמדתו יש מקום לביצוע תיקונים נוספים בביטוח הסיעוד שיאפשרו מיקוד טוב יותר של המשאבים המופנים לסיעוד.

משרד הבריאות ציין בתשובתו מדצמבר 2010 כי ממצאים אלה דורשים חשיבה מחודשת. בתשובתו למשרד מבקר המדינה הודיע המוסד כי ב-2010 החליט להתקשר עם כל קופות החולים לביצוע הבקרות והאריך את ההתקשרות עם הכללית עד מרס 2011 - המועד המשוער לסיום התהליך.

בתשובתו למשרד מבקר המדינה מנובמבר 2010 הסביר המוסד כי במערכת הנתונים הממוחשבת על נותני השירותים נבדקים דיווחי שעות הטיפול; קיום רישום של המטפלים במרשם האוכלוסין; דיווח על מתן שירותים בזמן היעדרות מהארץ; והתשלומים לביטוח לאומי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו