בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח המבקר: כישלון ידוע מראש בפרויקט משרד החוץ למיתוג מחדש של ישראל

כך יישם משרד החוץ את הפרויקט למיתוג מחדש של ישראל בעיני מדינות העולם: בלי לנצל את התקציב של עשרה מיליוני השקלים במלואו, בלי להכין תורת עבודה עדכנית במשך שנתיים ובלי להכשיר את אגף התקשורת לפעול לשיפור תדמית ישראל במרחבי האינטרנט. פלא שתדמיתה של ישראל נותרה ירודה?

תגובות

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, מתח בדו"ח שפרסם היום (שלישי) ביקורת נוקבת על היערכות משרד החוץ ל"מיתוג מחודש" של ישראל בעיני הקהילה הבינלאומית. במהלך ארבע שנות הביקורת שניהל במשרד, נחשף המבקר לפערים של ממש בין התכניות לשיפור דימויה של ישראל לבין הביצוע השנוי במחלוקת, בסופו של דבר.

בחודש אוקטובר 2006 השיק המשרד את פרויקט "מיתוג ישראל" שמטרתו לקדם את תדמית ישראל בעולם בכלים ובאמצעים השאולים מענפי הפרסום והשיווק. ביולי 2007, במסגרת החלטתה להקים את מערך ההסברה הלאומי, אישרה הממשלה כי המשרד יוסיף לטפל בפרויקט המיתוג. עד אפריל 2010 הכין המשרד תכנית עבודה רב-שנתית לפרויקט לאומי בין-משרדי והגיש אותה לאישור ראש הממשלה.

התערוכה הישראלית באקספו, גם שם מצא המבקר ליקויים. תצלום: בלומברג

אלא שמבקר המדינה גילה כי במשרד החוץ לא בחנו כראוי מחקרים שעלולים היו להעמיד את הפרויקט כולו בספק: בשנים האחרונות פרסמו מספר חוקרים הערכות כי מדינות הנתונות בסכסוך מדיני בטחוני ייתקשו ליישם בהצלחה מיתוג מחודש. ממצא אחר של המבקר היה שחלק ניכר מהפרויקט לא יושם במשך ארבע שנות הביקורת. לינדנשטראוס זיהה חוסר תיאום משמעותי בין האגפים השונים במשרד שאמורים ליטול חלק במשותף בפרויקט המיתוג. במשרד אפילו לא הוקם "מדור לתדמית ישראל", אף שהתקנון הגדיר במפורש הקמה של מדור כזה. תוכנית העבודה שפרסם המשרד עוד במארס 2007 להרחבת פרויקט המיתוג באמצעות גיוס שותפים מקרב משרדי הממשלה וגופים אחרים, לא מומשה.

גם בנוגע לארגון התערוכה הישראלית באקספו ב-2010, פרויקט הדגל של מיתוג ישראל באותה השנה, מצא המבקר שורה של ליקויים. כך, אף על פי שחברות ייעוץ שונות המליצו למנות מנהל לפרויקט שישהה בשנגחאי בתקופת התערוכה, קברניטי המשרד העדיפו ליצור תפקיד משולב של מנהל לביתן ששימש במקביל כיועץ להקמת הפרויקט. במהלך הבדיקה התברר שבמשרד החוץ הבינו כבר ב-2008 שחסרה להם תורת עבודה עדכנית העוסקת בייעוד וביעדים של המשרד, בשינויים שחלו בסביבה הטכנולוגית חברתית תקשורתית, בתיאוריה ובידע המקצועי. ואולם, במשך שנתיים ועד למועד סיום הביקורת במשרד, הנהלת המשרד לא הצליחה להשלים קבלת החלטות אופרטיביות בנוגע להגשמת יעדיה בתחום הדיפלומטיה הציבורית החדשה וטרם קבעה נהלים פנימיים מחייבים בהתאם. הנהלת המשרד אף לא דנה בהמלצות של דו"ח פנימי מיוחד בנושא שגיבש צוות בראשות סמנכ"ל תקשורת והסברה עוד ב-2008.

המבקר קבע בדו"ח כי אגף תקשורת והסברה במשרד עדיין אינו ערוך מבחינה ארגונית לפעילות מקצועית ומתואמת בתחומי הדיפלומטיה הציבורית באינטרנט. כך למשל, פרויקט "היום שאחרי" שהתמקד בפעילות במרחב המקוון נעצר בתום השלב הראשון, ותכנית העבודה של הפרויקט, שבגינה אושר למשרד תקציב של 10 מיליון ש"ח, לא הוצאה לפועל במלואה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו