בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח המבקר על חברת דן: אין מספיק נסיעות, אין מקום באוטובוסים

מבקר המדינה מתח ביקורת חריפה על מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה ביותר באזור תל אביב בשל בעיות בכל היבטי השירות לנוסע

תגובות

דו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, מצביע על ליקויים רבים בחברת האוטובוסים דן, מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה ביותר באזור תל אביב. המבקר מצא בעיות בשירות לנוסע על כל מרכיביו: תדירות הנסיעות, איסוף נוסעים בתחנות, תפעול מסופי נוסעים, צפיפות באוטובוסים, מידע לנוסע והטיפול בפניות הציבור.

לפי דיווחי חברת הבקרה של משרד התחבורה, רמת השירות של דן במחצית הראשונה של שנת 2008 היתה בתחתית הדירוג ובמגמת ירידה. המבקר מציין כי משרד התחבורה, המפקח על התחבורה הציבורית, לא פעל באופן נחרץ לתיקון הליקויים גם במקרים שבהם התגלו חריגות בהתנהלות החברה.

אחד הממצאים העיקריים נוגע למספר הנסיעות בקווים השונים. בשנת 2008 תכננה דן כשתי מיליון ו-760 אלף נסיעות, אך ביצעה רק 97% מהן. כ-82 אלף נסיעות מתוכננות לא בוצעו. יתר על כן, משרד המבקר מציין כי בשבעה קווים שנבדקו במהלך ארבעה חודשים התברר כי דן תכננה מראש אלפי נסיעות פחות מהמספר הנדרש ממנה בתנאי הרישיון שלה. בקווים מסוימים יש ביקוש יתר לנסיעות בשעות מסוימות, אך בדו"ח נאמר כי החברה לא השתמשה בנתוניה כדי לפתור את הבעיה.

תצלום: ניר כפרי

כך למשל, בקו 149, מכפר סבא לתל אביב, היה על החברה לקיים בחודש ינואר 2009 2,236 נסיעות. לעומת זאת, היא תכננה לאותו חודש רק 2,088 נסיעות והוציאה לבסוף 2,069 - 167 פחות מן הנדרש על פי רישיון הקו. בקו 402, בין בני ברק לירושלים, תכננה דן 55 נסיעות מדי יום. בשנת 2008 קיימה החברה רק 91.9% מהן - 1,114 נסיעות פחות מן המתוכנן.

בבדיקה של 30 תחנות אוטובוס של החברה בתל אביב, ברמת גן ובגבעתיים נמצא כי רק במחציתן הוצגו מסלולי הנסיעה של הקווים העוברים בהן. בכל התחנות לא היה לוח זמנים מעודכן של הקווים. גם על האוטובוסים עצמם לא היתה מפה עם מסלול הקו במקום בולט או לוח זמנים של הקו.

עוד מצא משרד המבקר כי הנהלת החברה לא דנה בתלונות הציבור. מנהל פניות הציבור של החברה לא ציין בדו"ח שלו כמה תלונות נמצאו מוצדקות, לא כלל נתונים על מספר הפניות שטופלו ועל חריגות מלוח הזמנים לטיפול בתלונות. בביקורת שעשה משרד המבקר, נמצאה צפיפות גבוהה מן המותר באוטובוסים. מספר הנוסעים העודף, בעיקר בשעות השיא בבוקר, היה בין 9-16 נוסעים בעמידה, מעבר למותר.

גם בדיקת מסופי נוסעים של חברת דן בתל אביב העלתה ממצאים עגומים. במסוף "כרמלית", הסמוך לשוק הכרמל, לא היו שלטי הכוונה לתחנות האוטובוסים ולא היתה בו עמדת מודיעין. הנציגות היחידה של חברת דן במקום היתה משרד הסדרן וחדרי הנהגים, אך במקום מוצב שלט "אין כניסה לזרים", נכתב בדו"ח. ברוב המסופים לא היו שירותים ציבוריים כלל ואילו בתחנה המרכזית רמת התחזוקה של השירותים ירודה, המתנקים שבורים בחלקם ואינם נקיים.

אין מספיק מקומות ישיבה, אין הגנה מפני הגשם

עוד נכתב בדו"ח כי במסופי "כרמלית" ו"ארלוזורוב" לא היו די מקומות ישיבה ובכל המסופים פרט לתחנה המרכזית לא היו אמצעי הגנה המספקים הגנה מפני פגעי מזג האוויר. משרד המבקר גילה כי קיימת חוסר בהירות באשר לאחריות על תחזוקת מסופי הנוסעים וקבע על העירייה ועל חברת דן להסדיר את הנושא בהקדם האפשרי.

חברת דן מסרה בתגובה: "כחברת התחבורה הציבורית הגדולה בגוש דן, משקיעה חברת דן מאמצים רבים בשיפור מתמיד של רמת השירות על כל מרכיביו, הטמעת טכנולוגיות ושדרוג חווית הנסיעה. מאז ביצוע הביקורת בשנים 2008-2009 כבר יושמו שינויים רבים". החברה אומרת כי "נעשתה התאמה בין רמת הביקושים לקיבולת של האוטובוסים לתועלת ציבור הנוסעים". באשר לתפעול מסופי נוסעים אומרת דן כי מבקר המדינה קיבל את הסברי החברה, לפיהם המסופים שייכים לרשויות המקומיות וכל נושא התחזוקה ותקינות המסופים הוא תחת אחריותן.

בעניין פניות הציבור, אומרת החברה כי הפורומים המתאימים בחברה קיימו ומקיימים דיונים בנושא. לדברי דן, עוד בתקופת כתיבת הדו"ח, הליקויים טופלו ותוקנו. החברה אומרת כי תקלות באיסוף נוסעים הן חריגות ונקודתיות. "ב-99.9% מהמקרים השרות היה תקין ומיטבי למעט אותם אירועי שוליים מקריים וחריגים". בדן טוענים כי תכנון הנסיעות התכנון מתבצע במדויק ובהתאם לרישיונות הקווים. עוד אומרת החברה כי יש שיפור מהותי ומקצועי ברמת המידע לציבור וכי סקרים אובייקטיביים מצביעים על שדרוג משמעותי ביותר ברמת השרות של דן במגוון הפרמטרים. "דן תמשיך לפעול לתיקון כל הנושאים שהועלו במסגרת הדו"ח ותפעל בשיתוף פעולה הדוק עם משרד התחבורה בעניין זה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו