בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח המבקר: איטיות וחוסר תיאום בבנייה ירוקה

המבקר גילה ניגודי עניינים משמעותיים בין פעילות מכון התקנים ועמותה לבנייה ירוקה המשתפת פעולה עם המכון

תגובות

מבקר המדינה קובע כי תחום הבנייה הירוקה מתנהל בקצב איטי ותוך חוסר תיאום בין משרדי הממשלה השונים, זאת למרות הפופולריות הגוברת שלו בשנים האחרונות. עם זאת המבקר משבח את המשרד להגנת הסביבה כמי שכן פועל לקידום התחום. בנוסף מצא המבקר ניגודי עניינים משמעותיים בין פעילות מכון התקנים ועמותה לבנייה ירוקה המשתפת פעולה עם המכון.

תצלום ארכיון: דודו בכר

על פי דו"ח המבקר, למרות החלטת ממשלה בעניין, לא פעלו משרדי הפנים והשיכון לגבש מדיניות מוגדרת של קידום בנייה ירוקה. היה זה המשרד להגנת הסביבה שפעל בעניין באופן נמרץ וסייע בהכנת תקן בנייה ירוקה. משרדי הממשלה האחרים לא היו מעורבים מספיק וכך לא זומן משרד השיכון לדיוני הוועדה המרכזית במכון התקנים שעסקה בהכנת תקן הבנייה הירוקה. נציגי משרד השיכון טענו כי רק כשלוש שנים לאחר שהכנו הפעולות להכנת התקן, הם קבלו את הטיוטה שלו, הביעו את התנגדותם וטענו שיש לשנותו מן היסוד.

על רקע זה נוצר מצב שבו נכללות בתקן הקיים הנחיות שאינן עולות בקנה אחד עם עמדת חלק ממשרדי הממשלה. דוגמה בולטת לכך היא העובדה שבתקן הקיים (העובר בימים אלה עדכון) יש עידוד להכנת תשתית להפרדת מים אפורים, זאת בניגוד לעמדת משרד הבריאות המופקד על תחום זה. משרדי הממשלה גם לא נצלו את כח הקנייה שלהם בשוק הבנייה כדי להטמיע סטנדרטים חדשים של בנייה ירוקה.

המבקר מציין שבמדינות באירופה ובארצות הברית הבנייה הירוקה מפותחת למדי בעקבות פעילות הממשלות. לעומת זאת בישראל הוקמו עד תום מועד הבקורת רק שישה מבנים ירוקים. אף לא אחד מהם בניין מגורים.

חשש לניגוד עניינים

היבט נוסף שבו עוסק המבקר בהרחבה הוא טיב הקשרים בין מכון התקנים ובין העמותה הציבורית לייזום בנייה ירוקה שאת הקמתה יזם יהודה אולנדר. חברי העמותה היו מעורבים בהכנת תקן הבנייה הירוקה והוסכם שהם ישמשו כגורם בודק של עמידת מבנים בתקן מטעם מכון התקנים.

על פי המבקר, האחראי במכון התקנים על תחום הבנייה הירוקה, ד"ר ניצן אייל, שימש כאיש קשר עם העמותה הציבורית והיה חבר מרכזי בה ולכן פועל בניגוד עניינים. הוא אישר דרישות תשלום של העמותה מן המכון על אף היותו חבר בה. המכון לא דרש ממנו לדווח בכתב על ניגוד העניינים שלו ולא קבע הסדר למניעתו.

המבקר מצא שמכון התקנים שילב בתהליך בחינת התאמתם של מבנים לתקן בנייה ירוקה חברים מרכזיים בעמותה. באותה עת רכשו חברת פרטיות מחברים בעמותה, תמורת תשלום, ייעוץ בנושא בנייה ירוקה ולאחר מכן הם הפנו למכון התקנים בקשה להסמיך את מבניהם כירוקים. כך נוצר לטענת המבקר חשש נוסף לניגוד עניינים.

לעמותה הציבורית מסלול הקרוי עמית עסקי והוא מיועד לחברות המבקשות להצטרף לעמותה תמורת תשלום של אלפי שקלים בשנה. גם כך נוצר חשש לניגוד עניינים שכן נמצא שחברים מרכזיים בעמותה הם אלה שבדקו מבנה של חברה המשתתפת במסלול עמית עסקי והמליצו לתת לו תו ירוק. למרות זאת, מכון התקנים לא קבע מנגנון לפיקוח על מקרים מסוג זה, על מנת להסדיר ניגוד עניינים אפשרי.

ממכון התקנים נמסר בתגובה כי "על פי חוות דעת שקיבלנו, לא היה חשש לניגוד עניינים בפעילתו של ד"ר ניצן אייל. הוא לא נשא בתפקיד כלשהו בעמותה, זולת היותו חבר מן המניין. בנוסף, ההסכמים הקיבוציים והוראות התקשיר מכירים בזכותם של עובדי ציבור להיות חברים בעמותות. ד"ר אייל לא אישר את חשבונות העמותה או את ביצוע התשלום אלא את נכונות ביצוע העבודה. את האישורים לתשלום נתנו ארבעה גורמים שונים שאינם קשורים לעמותה והם מעל ד"ר אייל בהיררכיה של המכון. בתקופה אליה מתייחסת הבקורת התקשר המכון עם העמותה בהיותה הגורם הציבורי המקצועי היחיד. למכון לא היתה התקשרות ישירה עם חברים בעמותה וההסכם שלו איתה חייב את העמותה לבדוק את העדר ניגוד העניינים למי מחבריה אשר בצעו עבודות עבור המכון. כיום, ועוד בטרם נדרשנו לדו"ח המבקר, הקים המכון יחידה אורגנית משלו הפועלת באופן מקצועי ועצמאי".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו