בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רצף של תקלות במטוס אל על שביצע נחיתת חירום

שעות לפני הטיסה, תוקנה תקלה במטוס והוא הורשה לצאת לדרך. לאחר ההמראה נתקע אחד הגלגלים ו-260 הנוסעים בילו 4 שעות מורטות עצבים באוויר עד ששבו לנתב"ג

תגובות

מטוס אל על נחת אתמול לפנות בוקר נחיתת חירום בנתב"ג, לאחר שהתגלתה תקלה טכנית לפני הטיסה. התקלה אמנם טופלה לפני ההמראה והמטוס מדגם בואינג 777 יצא לדרכו, אולם אז התרחשה תקלה נוספת שאילצה את הטייסים לשוב ולנחות. ל"הארץ" נודע שנבדק חשד כי קיים קשר בין שתי התקלות.

התקלה הטכנית אתמול היא השלישית בתוך 24 שעות אשר מתרחשת במטוסי החברה. בתחילת השבוע המריא מטוס אל על משדה התעופה בעובדה לפאריס. אולם בגלל תקלה טכנית הוא נאלץ לשנות את נתיבו ולנחות בנתב"ג. לאחר שטופלה הבעיה הוא שב והמריא מנתב"ג לצרפת.

במקרה נוסף, זמן קצר לאחר נחיתת החירום המוצלחת של מטוס הבואינג אתמול, עוכבה טיסה אחרת של החברה אשר עמדה להמריא מנתב"ג למוסקווה, לאחר שהתגלה תקר באחד מגלגלי המטוס.

בחודש האחרון עלתה שאלת המחסור בכוח אדם מקצועי במערך התחזוקה של חברת אל על, על רקע התרחבות צי המטוסים. בין נציגות העובדים להנהלה נחשפה בתחילת החודש מחלוקת קשה בשאלת גיוסם מחדש והעסתקם של גמלאים במערך התחזוקה. הנהלת החברה ביקשה לגייס מחדש למערך התחזוקה כתריסר עובדים אשר פרשו לגמלאות, אך נציגות העובדים התנגדה למהלך. כפתרון ביניים, העבירה הנהלת אל על עובדי משרדים למערך התחזוקה.

באירוע נחיתת החירום אתמול, המריא המטוס מדגם בואינג 777 ביום ראשון בשעה 01.34 לשדה התעופה ניוארק בניו ג'רזי, כשעליו 259 נוסעים. לאחר המראה התקבל חיווי על תקלה טכנית בכן הנסע, אשר מחבר בין הגלגלים לגוף המטוס.

על פי נוהלי הבטיחות של אל על החליטו קברניטי המטוס, דוד קנת ואייל פלד, להחזיר את המטוס לנחיתה בנתב"ג ובשדה נערכו לנחיתה על פי נוהל חירום. המטוס חג באוויר ורוקן את מכלי הדלק על מנת לבצע את הנחיתה באור יום ולהגיע למשקל נחיתה רצוי. מטוס קרב של חיל האוויר הוזנק לאוויר כדי לוודא שאכן מדובר בגלגלי המטוס ולא בתקלה אחרת.

בזמן שהמטוס חג במשך כמה שעות מעל הים על מנת להיפטר מהדלק, על הקרקע נערכו כוחות החילוץ וההצלה לגרוע מכל. מד"א, ברשותו של המנכ"ל אלי בין שנכח בזירה, נערכו עם כ-70 אמבולנסים סמוך למסלול הנחיתה. כוחות משטרה נערכו לתת סיוע כדי להקל על כוחות ההצלה, אם אלה ייאלצו לפנות פצועים לבתי החולים.

בשעה 05.50 נחת המטוס בשלום והנוסעים הועברו למטוס חלופי שהכינה להם אל על, והמריא שוב לניו יורק בשעה 09.00. המטוס הועבר לטיפול על ידי אנשי התחזוקה של אל על בהאנגר החברה בנתב"ג.

קברניט המטוס, דוד קנת, אמר לאחר הנחיתה כי "קיבלנו החלטה שנגיע לנחיתה רק עם אור ראשון, כדי להקל עלינו את הנחיתה וחלילה על עבודת ציוותי החרום שהיו על הקרקע אם הם יצטרכו לפעול. הודענו לכל הנוסעים שאנחנו חוזרים לישראל בשל תקלה במטוס" (ראו שיחת היום בנושא עם הקברניט דוד קנת).

מאמן קבוצת הכדורגל עירוני קרית שמונה, רן בן שמעון, שהיה על המטוס עם אשתו ובתו, סיפר לאחר הנחיתה כי "זו היתה חוויה מבעיתה. אנשים הבינו שזה הסוף והתחילו לקרוא תהלים. הבנו שמשהו לא בסדר כשבשלב מסוים הדיילות התיישבו ואז הודיע לנו קברניט המטוס שיש תקלה ואנחנו נערכים לנחיתה קשה".

לדברי נוסע נוסף שהיה על המטוס, אייזיק זינגר, "בהתחלה היתה המתנה של שעה ואמרו לנו שאנחנו לא ממריאים כי יש תקלה במטוס. כמה דקות לאחר ההמראה הודיעו לנו שיש תקלה ואנחנו חייבים לחזור לישראל ולנחות. לקראת הנחיתה ראינו מהמטוס את כל צוותי החירום על הקרקע ואז התחלנו להבין שאנחנו במצב לא פשוט ושמצפה לנו נחיתה קשה מאוד".

מחברת אל על נמסר כי "בשום שלב לא נשקפה סכנה לנוסעים או למטוס. אל על רואה חשיבות עליונה בבטיחות הטיסה ואינה מתפשרת בנושא בשום צורה ואופן".

96 אירועי בטיחות בחודש מארס; מטוסי קרב התקרבו למטוס נוסעים

נחיתת החירום אתמול מצטרפת לשורה של אירועי בטיחות שהתרחשו באחרונה ונחשפים כאן לראשונה. מדו"ח של רשות התעופה האזרחית (רת"א) על אירועי בטיחות טיסה לחודש מארס השנה, עולה בין היתר כי רביעיית מטוסי קרב של חיל האוויר, שלא שמרה על גובה, התקרבה ב-15 במארס בצורה מסוכנת למטוס נוסעים של חברת תעופה זרה אשר המריא מנתב"ג.

הדו"ח מונה עוד כמה תקריות בולטות של אירועי בטיחות טיסה, אשר לא הגיעו לידיעת כלי התקשורת: שדה התעופה באילת נסגר ב-1 במארס לחצי שעה עקב חציית מסוקים צבאיים, לא מתואמת ולא מאושרת; מטוס נוסעים של חברת תעופה טעה ב-23 במארס במסלול לנחיתה ונשלח על ידי פקחי הטיסה לבצע הקפה נוספת כראוי; ושני מסוקים אזרחיים התקרבו באותו יום באופן מסוכן לשני מסוקים צבאיים בדרום הארץ.

בסך הכל הגיעו 96 דיווחים על אירועי בטיחות טיסה במארס השנה, 67 מהם במערכת הממוכנת. בהשוואה לחודש מארס 2010, עולה כי יש גידול של פי 1.5 במספר הדיווחים, כאשר בחלוקה לתחומי תעופה קיימת עלייה קלה באירועי התעופה הכללית עם חיל האוויר.

בסיכום הדו"ח נכתב כי "חודש מארס 2011 התאפיין במרבית הפרמטרים בנתונים דומים לממוצע השנתי. השינויים והמגמות המוצגים מתייחסים בדרך כלל לשינוי מספרי אבסולוטי קטן, משמע נדרשת זהירות בהסקת המסקנות".

זוהר בלומנקרנץ



נחיתת החירום, אתמול בנתב"ג. האורות הרבים על מסלול הנחיתה הם של רכבי החילוץ וההצלה הרבים שהוזעקו למקום



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו