בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחוץ לזמן

לבני שבט האמונדאווה, שחיים באמזונס, אין בלשונם מושגי זמן והם גם לא מונים שנות חיים

תגובות

3 שבטים וקבוצות ילידים שחיים מנותקים מן העולם ביערות האמזונס עשויים לספק מידע מרתק על התפתחות האנושות. למשל, חוסר הבנה של מושג הזמן והעדר מלה המסמנת "זמן" בשפתם של בני האמונדאווה, שהקשר הראשון שלהם עם העולם החיצון נוצר רק בסוף שנות ה-90.

אנתרופולוגים מאוניברסיטת רונדוניה הברזילאית, בשיתוף חוקרים בריטים מאוניברסיטת פורטסמות, מצאו כי אנשי השבט הזה, שרק מאות ספורות מהם אותרו בג'ונגל האמזוני בברזיל, אינם מכירים ואינם מסוגלים לבטא בשפתם מושגים כמו "שבוע", "חודש" או "שנה", ואין להם מושגי זמן מקבילים. גם אין להם אפשרות לשונית לחבר בין פעולות לבין זמן, כמו: "לישון כל הלילה".

אנשי השבט הזה אינם יכולים לדבר על גילם אלא במונחים כלליים של תקופות בחיים, כמו למשל "ילד", "בוגר", או "זקן" (בדרך כלל אחרי גיל 30). יש להם בשפתם אפשרות להגדיר חפץ אחד, שניים או שלושה - מעבר לכך, הם נוקטים מלה שמשמעותה "הרבה".

יחד עם זאת, החוקרים מציינים כי כאשר החלו כמה מאנשי השבט ללמוד את שפת המדינה, פורטוגזית, הם לא התקשו להשתלט על המלים המגדירות זמן ומספרים. לפי השערה אחת, זה קורה מפני שאין להם כל טכנולוגיה של זמן, אפילו הבסיסית ביותר - לא שעונים ולא לוחות שנה, כי לא התפתחו אצלם מספרים ולא צורך במספרים בחיי היום-יום.

העובדה שמדובר בחברה שמספר חבריה קטן, ושיותר ויותר מהם לומדים פורטוגלית, יוצרת מצב שהחוקרים מנהלים מרוץ נגד הזמן, במובן המילולי ביותר, כדי להספיק ולהשלים את המחקר בקרב אלה שטרם נחשפו למושגי הזמן והכמות של התרבות השלטת.

מעבר לכך, מתנהל כל העת ויכוח, בעיקר בקרב אינטלקטואלים בברזיל ובפרו - שתחומיהן נמצאים רוב אנשי האמאזונס - על גורלם של האנשים האלה. בספרו "הדברן" הגדיר זאת יפה הסופר הפרואני מריו ורגס יוסה (תרגום: טל ניצן, הוצ' עם עובד). "...הדרך היחידה לכבד אותן (את התרבויות האלה, ש"פ) היא לא להתקרב אליהן, לא לנגוע בהן. התרבות שלנו חזקה מדי, תוקפנית מדי. היא טורפת כל דבר שהיא נוגעת בו. צריך לעזוב אותם במנוחה". *



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו