בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ועידת אייפא"ק | אחדות בעירבון מוגבל

ראשי אייפא"ק התאמצו כל כך להשרות על הכינוס שלהם אווירה של אחדות ותמיכה בנתניהו, שהם מנעו כל דיון אמיתי בעתידה של ישראל

תגובות

מפגן העוצמה של תומכי ישראל בארצות הברית השבוע - כ-10,000 פעילים של הלובי הפרו-ישראלי אייפא"ק, גדשו את מרכז הכנסים בוושינגטון, וכתום הנאומים והדיונים יצאו לכ-500 פגישות עם חברי הקונגרס ועוזריהם בגבעת הקפיטול - עשוי היה להיתפש כחוויה מלחיצה במקצת בעיני הישראלי המצוי.

הישראלים המעטים שאינם דיפלומטים או פוליטיקאים, שוטטו בערב הגאלה של השדולה הפרו-ישראלית ותהו מה גרם להמון הפעילים ובכירי הקהילה היהודית בארה"ב לעמוד בתורים הארוכים לבידוק הביטחוני, שבסופם ציפו להם עוף בצלחת, נאום של ראש ממשלת ישראל וקריאה אין-סופית של שמות הבכירים שנכחו באולם.

התשובה, כך נראה, היא הרצון לחוות מקרוב את התגובה הנלהבת של חברי הקונגרס לנאום שנשא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביום שלישי. "מעל לשני שלישים מהסנאט היו אתנו היום!" הכריז מנכ"ל אייפא"ק הווארד קור.

קשה שלא להתרשם מהעוצמה שהפגינה אייפא"ק. נשיא ארה"ב, כמעט 70 סנאטורים, 270 חברי בית הנבחרים, מנהיגים אפרו-אמריקאים והיספנים וגם מנהיגים נוצרים פקדו את הוועידה. קשה להעלות על הדעת אירועים דומים רבים שבהם יש נוכחות כזאת שנה אחר שנה.

מארגני הוועידה עשו כל שלאל ידם כדי להפגין תמיכה גורפת בישראל. בין השאר טרחו והביאו לוושינגטון יותר מ-1,500 סטודנטים מכ-400 קמפוסים, כדי להפריך את הטענה של היהודים הליברלים כי עמדת אייפא"ק אינה משקפת את דעותיהם של רוב הצעירים היהודים בארה"ב.

את הפגנת האחדות שיבשו מעט פעילי הארגון הפציפיסטי "הקוד הוורוד", שהפרעות לנאומי נתניהו, בוועידת אייפא"ק בוושינגטון או בעצרת הפדרציות היהודיות בניו אורלינס, הן לחם חוקם. פעילי אייפא"ק, בעיקר אלה מהם שהשתתפו בוועידה לראשונה, כמו מורי רייף מקלבסס שבקליפורניה, התמרמרו. ההפרעות היו "לא ראויות וגסות רוח. הן לא היו במקומן כשראש הממשלה נאם נאום כה אינפורמטיבי", אמר רייף.

ראשי אייפא"ק שקדו על הצגת סדר יום ברור. השנה, כמו בשנים קודמות, הם הצליחו לחסוך מהמשתתפים דיון אמיתי על ישראל ועתידה. מי שמעוניין בדיון נוקב ופתוח על מצבה של ישראל, יחפש פורום שונה מוועידת אייפא"ק. הוועידה שוב היתה אורגיה של אהבה לישראל, שמלבד מסר של הרגעה לנתניהו - התמיכה שמוענקת לו באמריקה נותרה חזקה כשהיתה - לא היה בה הרבה. צעירים יהודים שמחפשים תשובות לשאלות הקשות באמת, מעבר להנחיות לניהול "הסברה פרו-ישראלית יעילה בקמפוסים", לא ימצאו אותן בוועידת אייפא"ק.

כמה צעירים ניסו להעלות את השאלות. הם פרצו ללובי של מרכז הכנסים, פצחו בריקוד הורה ושרו לפי המנגינה של "הבה נגילה": "אייפא"ק נפגשים, אנחנו מתברכים, כי הם לא מדברים בשם היהודים הצעירים. הצדק גוסס, אייפא"ק משקרת, אנחנו לא קונים את השקרים. אייפא"ק לא מדברת בשמי, שטיפת מוח היא לא כוס התה שלי, פלסטין צריכה להיות חופשייה, כיבוש הוא כפירה. הם קונים את קונגרס בכספם, משמיצים כל מי שמבקר אותם, אייפא"ק רוצה שהשלום יתרסק". אחרי כמה דקות סולקו הרקדנים מהלובי.

תומכי אייפא"ק יטענו, מן הסתם, שהחבורה מייצגת את שולי השוליים של הקהילה היהודית, שאלה צעירים מתוסבכים שהתנתקו משורשיהם היהודיים וחברו ל"רעים". קל להעלות את הטענה הזאת בין אלפים מתומכי ישראל. אבל מחוץ לאולם הוושינגטוני, בקמפוסים בכל רחבי ארה"ב, נערכים אין-ספור אירועים שבהם משתתפים נואמים פלסטינים ופרו-פלסטינים ונשמעות קריאות "לשים קץ למדינת האפרטהייד". הרושם העולה מכל אלה הוא, שהדה-לגיטימציה של ישראל רק צוברת תאוצה.

שתי הקהילות היהודיות היריבות מנותקות זו מזו, ושתיהן חיות באשליה. האחת משמרת את השיח המסורתי על ישראל, מאמינה שתמיכה במדינה היהודית פירושה השתקה של כל בדל ביקורת, מידור של מי שמעז לתקוף את מדיניות נתניהו ותיוג של פעילי השמאל כ"שונאי ישראל" וכ"יהודים אכולי שנאה עצמית". היא מתקשה להבחין בסתירה שבין הצגת ישראל כמדינה חזקה ומצליחה לבין ההתייחסות אליה כאל קורבן. הצד השני מפגין נטייה לשכוח את הכלל הבסיסי של דיאלוג קונסטרוקטיבי: ניסיון לעשות דמוניזציה של קהילה שממילא סובלת ממנטליות של מצור, לא יניע אותה להיפתח לפשרות ולוויתורים.

כמו בישראל, בקהילה היהודית בארה"ב נשאר מעט מדי מקום למרכז השפוי והקונסטרוקטיבי. עד ששתי הקהילות האלה ילמדו לדבר זו עם זו, שתיהן יתקשו לסייע לישראל. *



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו