בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מה עושה נהג שנכנס בטעות למנהרות הכרמל? משלם

שינויי התנועה בצומת הצ'ק פוסט בחיפה גורמים לנהגים רבים להיכנס בעל כורחם למנהרות הכרמל

תגובות

פתיחת מנהרות הכרמל הפיחה אופטימיות גדולה לעידן חדש וחסר פקקים במטרופולין חיפה, אך יצרה גם לא מעט בלבול. נהגים רבים נוטים להיכנס למנהרות, המופעלות ככבישי אגרה, בעל כורחם. בחברה המפעילה, כרמלטון, לא מתירים להם דרך חזרה.

עיקר הבעיה נעוץ במחלף הצ'ק פוסט, היציאה הצפונית של מנהרות הכרמל. צומת הצ'ק פוסט השתנה לחלוטין מאז נפתחו המנהרות ונתיבי התנועה בו שונו, כך שהנתיב הימני ביותר, לכיוון דרום, שהוביל בעבר לתוככי חיפה, הוסב לכביש הכניסה למנהרות. השילוט חדש ומבלבל, ונוסעים רבים מוצאים את עצמם נכנסים לכבישי האגרה מבלי שהתכוונו לכך. הבלבול הוא טבעי כששינויי התנועה דרמטיים כל כך, אבל מהחברה המפעילה את המנהרות מצפים שתאפשר תנועת פרסה ולא תחייב בנסיעה.

מכיוון שמדובר בכבישי אגרה יש לבלבול מחיר כספי. מחיר מינימלי לנסיעה, בעבור המקטע הראשון, הוא 5.70 שקלים, עד ליציאה הראשונה במנהרות, במחלף רופין. יש לציין כי בכניסות הנוספות למנהרות - רופין וחוף הכרמל - הבעיה אינה קיימת.

בחברת כרמלטון, זכיינית מנהרות הכרמל, טוענים שיש פניית פרסה חזרה לצומת הצ'ק פוסט. מהחברה נמסר כי "נהגים הנכנסים בטעות למנהרות הכרמל דרך מחלף הקריות ומעוניינים לחזור לצומת הנפח אינם מחויבים בתשלום. לנהגים אלו יש כמה אפשרויות לחזור לצומת הנפח ללא תשלום: 1. לחזור לשדרות ההסתדרות. יש שילוט ברור המכוון ימינה לחזרה לשדרות ההסתדרות (דרך רחוב ספיר); 2. לאחר הפנייה ימינה, ועוד לפני עמדות התשלום, יש אפשרות לעשות פניית פרסה ולחזור לצומת הנפח (דרך רחוב ענבר). לנהג שלא השתמש בשתי האפשרויות הנ"ל והגיע עד לעמדת התשלום מתאפשרת פניית פרסה ללא תשלום דרך עמדות התשלום עצמן, בחזרה אל צומת הנפח (דרך רחוב ענבר).

"במקביל, כרמלטון פועלת עם הגופים הרלוונטיים להסדרת צומת הנפח. הוגשה בקשה לשינוי תוכנית הרמזור בצומת, כך שתתאפשר הרחבת הצומת ל-3 נתיבים (הפיכת הנתיב האמצעי הסגור זמנית לנתיב המאפשר נסיעה ישר וימינה). החברה מאמינה כי מהלך זה, בשילוב שילוט תואם, ימנע את הבלבול בעתיד".

בבדיקה שעשה "הארץ" במקום התברר כי פניית פרסה חזרה לצומת הצ'ק פוסט איננה אפשרית בפועל.

מעבר לבעיות הללו עולה גם השאלה אם המנהרות ממלאות את ייעודן. במשך 17 שנה ציפו תושבי חיפה למנהרות, שנועדו לגאול אותם מייסורי הפקקים ומ-27 רמזורים במסלול הקונבנציונלי מחוף הכרמל לצ'ק פוסט. כרייתן עלתה לזכיינים כמיליארד וחצי שקלים, שיוחזרו בכספי האגרה. המנהרות אמורות לאפשר לחצות את רכס הכרמל ב-6-8 דקות, במקום 30-50 דקות. המטרה היתה לאפשר את התנועה צפונה מבלי לעבור בעיר חיפה עצמה, ולחסוך את פקקי התנועה בעיר התחתית וברכס הכרמל. אבל בעיית הפקקים האלה לא נפתרה.

יתרה מכך, מי שנוסע דרך המנהרות לצ'ק פוסט נתקל בפקק תנועה ארוך ביציאה. עומסי התנועה בצומת מורגשים מדי יום, ולאו דווקא בשעות השיא. צומת הצ'ק פוסט כולל מרכז קניות מרכזי (לב המפרץ), תחנת אוטובוסים מרכזית ומתחם מסחר ותעשייה קלה. הוא גם מנקז אליו חלק ניכר מהתנועה המגיעה לצפון - כביש 4 (שדרות ההסתדרות) המוביל לקריות, לעכו ועד לנהריה ולראש הנקרה, וכן כביש 752 המוביל לנשר. בכרמלטון מודעים לעומסים הכבדים ומציינים כי הדבר נובע מפער הזמנים בין השלמת פרויקט חשוב אחר באזור - כביש עוקף קריות (כביש 22), שצפוי להיפתח בעוד שנתיים.

הסיבה לפקקים היא התנועה הגדולה בשדרות ההסתדרות, שהן ציר תנועה מרכזי במפרץ חיפה ההומה, שצומת הצ'ק פוסט היא נקודת ההתחלה שלו. הציר מרומזר בצפיפות לכל אורכו והנסיעה בו קרובה לרוב לעמידה במקום. פקקי תנועה דומים יש גם בשדרות העצמאות, לאורך העיר התחתית בחיפה, ולאורך ציר מוריה - כביש הנסיעה המרכזי ברכס הכרמל. הכביש היחיד שבו נרשמת ירידה בתנועה הוא כביש פרויד, העולה לרכס הכרמל.

ההערכה בכרמלטון היא שיותר ויותר נוסעים ישתמשו עם הזמן במנהרות, ויחד עם פתיחת כביש עוקף קריות, העומסים יפחתו. מספר כלי הרכב החולפים במנהרות היא 25 אלף ביום. תחזיות הזכיינית היו 60 אלף כלי רכב ביום. אבל בחברה טוענים שהם מרוצים מהנתונים ההתחלתיים וצופים גידול משמעותי בעתיד. *



מנהרות הכרמל. עיקר הבעיה הוא במחלף הצ'ק פוסט



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו