בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תמונה אחת בשבוע

תגובות

בצילום הזה של ניר כפרי, שצולם בקבר יוסף בשכם בשלושה במאי, איש מהמצולמים אינו מביט אל המצלמה. להפך: כל אחד מהם שקוע בתוך תפילתו, מסור לה. אבל החוויה המתוארת בצילום הזה אינה פרטית ולמרות שכל אחד מהמתפללים מבודד במקומו, והמרווחים ביניהם גם קשורים בהשתייכות חברתית, התפילה היא שמיכת קוצים המכסה את כולם.

זהו צילום נבון באותה מידה שהוא עניו, שמדבר על ביטול של היררכיות ומצולם בעצמו לכאורה בלי היררכיה, כך שמראן של הנשים הכורעות על אבן הקבר בעומק המבנה, אינו עולה או עדיף בחשיבותו על מה שנראה משני צדיו. להפך, המרכז כאן הוא במידה רבה רקע והנושא המיידי שלו הם החיילים הרעולים משמאל, המתפללים בקריאת חוברת דקה. ומכיוון שיש לצילום הזה אפקט פנורמי, נקודת הכובד שלו גם נודדת אל עבר נושא העל שלו: חסיד שמתפלל בדבקות לצדו של חוט מאריך. העין משתהה על החוט היוצא מהשקע בגובה ראשו של האיש ונמשך אל הרצפה אל עבר האריח החסר בה והלאה החוצה אל מכשיר כלשהו הזקוק לחשמל. אין כאן הדר.

מתפללים מקהילת שובו בנים בקבר יוסף. 2 במאי, 2011 | תצלום: ניר כפרי

זוהי תפילה לזכרו של חסיד "שובו בנים" בן יוסף לבנת, ששבוע קודם הסתנן עם חבריו לקבר בניגוד לבקשות הצבא, ולמרות האפשרות להתפלל בו פעם בחודש, ונורה למוות על ידי פלסטינים.

החדירה אל הקבר, שהפכה בעיני החסידים האלה, המצייתים לרב אליעזר ברלנד, למבחן גבריות בסגנון "הסלע האדום", היא אקט המופעל בלחץ חברתי והגיונה הוא הגיונה של כת: 700 משפחות חיות על פי מוצא פיו של ברלנד, הידוע בהתקפי האקסטזה שלו ושנחשב בעיניהם גדול כנחמן מברסלב. זהו האיש שבנו ונכדו כלאו אותו, לדבריו, עד שהקליט אותם מדברים בענייני נשים והשיב לעצמו השנה את השליטה בקהילה, בכספה ובאורחותיה.

גם התפילה הזאת, שתואמה עם הצבא ועם הפלסטינים, התפתחה להתפרצות והתנגשות בין חסידי ברלנד שסירבו לעזוב, לבין חיילים. הלוא אין להם שום צדק מלבד הצדק שעליו מדבר רבם. מובן שאין בעיניהם צדק כלפי "עמלקים", שאין להם זכויות, וגם החיילים אינם טובים מספיק בעיניהם.

זהו צילום שקט להפליא של צלם שיודע לספר סיפור, ויודע להציב פערים שיושלמו בהתבוננות. זהו צילום שקט להפליא של מקום רועש ומסוכן, שקידושו הוא עוד מרכיב של פסיכוזה חברתית. אבוי על בן יוסף לבנת שנרצח בן 24, ועל ארבעת ילדיו, ועל אלמנתו ועל הוריו, ועל אחיו, ועל שארית חייו שלא תהיה עוד. אבוי על מדחת יוסף שדימם למוות בקבר יוסף באוקטובר 2000 בקרב שזיכרונו והשלכותיו רודפות את משפחתו, חבריו ומפקדיו זה יותר מעשור. אבוי לאלה שאהוביהם מתו בשביל קבר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו