בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אחרי שבועיים של מחאה, החרם הצליח: יצרניות הקוטג' הורידו את המחירים

רק בסוף השבוע הצהירה בעלת השליטה בתנובה, זהבית כהן, שלא תוריד מחירים למרות המחאה. אתמול תנובה היתה הראשונה להודיע על הוזלת מחיר הקוטג' ל-5.90 שקלים. מיד לאחר מכן הודיעו גם שטראוס וטרה על הוזלה זהה במוצר

תגובות

ניצחון לצרכנים: אחרי מחאה של כשבועיים נגד התייקרות הקוטג', שהתהוותה לחרם של מאות אלפים על המוצר, הודיעו יצרניות החלב על הוזלה של הגבינה הפופולרית. ראשונה היתה תנובה, שהודיעה על הורדת המחיר לרשתות ל-4.55 שקלים. כעבור זמן קצר הודיעו גם שטראוס וטרה על הוזלה בשיעור זהה. לפי תנובה, ההוזלה לרשתות תאפשר להעמיד את המחיר המומלץ לצרכן לקוטג' על 5.90 שקלים.

"זיהינו ביומיים האחרונים שהרשתות מוכנות לתת את חלקם בסיפור הזה, אנחנו מזהים שהרפתנים עומדים לפני מהלך שגם הם יתרמו את חלקם, ואנחנו כמבוגר האחראי החלטנו לתת את חלקנו", כך אמר אריק שור, מנכ"ל קבוצת תנובה, על ההחלטה של החברה להוזיל את מחיר הקוטג'.

"אנחנו לא יכולים לקבוע את המחיר לצרכן הסופי והורדנו את חלקנו מהותית, כאשר לרשתות הגדולות נמכור את הקוטג' בפחות מ-4.55 שקל", נמסר מתנובה. "חישבנו מה החלק שצריכות הרשתות להרוויח והגענו למחיר שיכול להיות בריא לאורך זמן. עם זאת, מדובר בהמלצתנו לרשתות. ההמלצה הקודמת שלנו היתה למכור לצרכן ב-6.97 שקלים, ובכל זאת הקוטג' נמכר במקומות רבים בין 7.2 ל-8 שקלים".

תנובה הצהירה עד כה כי לא תוריד את מחירי הקוטג' במהלך חד צדדי, וכי הדבר טעון פתרון משולב שבו ישתתפו חברות החלב, הרפתנים, רשתות השיווק והמדינה. כששור נשאל מדוע מכרה עד כה את הקוטג' במחיר גבוה יותר אם היא יכולה להרוויח גם במחיר הנמוך ב-65 אגורות לגביע, הוא ענה כי "הבנו שכל השרשרת מוכנה לתת יד. וברגע שהרשתות הורידו את המחירים והרפתנים הביעו נכונות להוריד, אז החלטנו גם אנחנו להוריד".

על הצהרתה של מנכ"לית איפקס, זהבית כהן, שאמרה ביום שישי האחרון כי תנובה לא תוריד את מחירי הקוטג', אמר שור: "זהבית אמרה שלא נוריד מחירים כל עוד נהיה היחידים במהלך, וברגע שיש מחויבות של גורמים אחרים, אנחנו מכניסים את היד עמוק לכיס".

כהן עצמה אמרה היום: "כל היצרנים והרשתות בישראל פותחים היום עידן חדש במערכת היחסים עם הצרכנים. גם אנחנו נקדיש זמן ומשאבים לעידן הזה. הצרכן הישראלי אמר את דברו והוכיח את היכולת שלו לחולל שינוי חסר תקדים במדינה".

מנכ"ל שטראוס-ישראל, ציון בלס, אמר כי "לאור העובדה שהרשויות לא פועלות במהירות הנדרשת ליצירת מהלך כולל למען הצרכן, החלטנו להוריד את המחיר. אנחנו עדיין מצפים משאר הגורמים בשרשרת לתרום את חלקם".

"עדיין אי אפשר לברך על ההודעות", אמר אתמול איציק אלרוב, יוזם מחאת הקוטג' בפייסבוק. "אנחנו מברכים על התהליך עד לכאן, אבל הקוטג' הוא סמל בלבד. אמנם סמל גדול ומשמעותי - אבל זו לא הבעיה היחידה, אלא רק סמל. ואנחנו מדברים על כל שוק המזון".

אלרוב מסביר כי מבחינתו גם המחיר החדש עדיין לא מספק: "הקוטג' עדיין נמכר במחיר גבוה של 5.9 שקלים. זה לא המחיר שקבענו, אנחנו שמנו רף של 5 שקלים ליחידה, וגם זה מחיר גבוה מבחינתנו, אבל החלטנו להתפשר. אם הקוטג' של תנובה נמכר ברומניה במחיר נמוך יותר מזה שנמכר בישראל - אז זה לא לעניין".

שלשום הודיעו יוזמי המאבק כי הם מחריפים את המחאה וממליצים לציבור שלא לקנות מעדני חלב שעולים יותר מ-2.9 שקלים, וכמו כן לא לקנות גבינה צהובה שנמכרת באריזות סגורות, אלא רק במעדניות, מכיוון שהן זולות יותר. "המחירים שאנחנו משלמים כיום עבור יוגורטים ומעדני חלב הם שערורייתיים, המחיר הנורמלי לא צריך לעבור את ה-2.9 שקלים, כי בחו"ל קונים את אותו מוצר בפחות מ-2 שקלים", הוסיף אלרוב. "אני מבין שהחברות רוצות להרוויח אבל הסכום שהיום הן דורשות הוא גבוה מדי".

מחאת הקוטג' החלה מעט לפני כשבועיים, כאשר נפתחה קבוצה בפייסבוק הקוראת להחרים את הקוטג' החל מה-1 ביולי. את החרם יזמו אלרוב, צעיר דתי בן 25 מבני ברק. אלרוב מספר כי יזם את המחאה בפייסבוק במקרה, לאחר ביקור בסופרמרקט, שם ראה את מחירו הגבוה של הקוטג'.

בהתחלה הצטרפו לקבוצה מספר מצומצם של אנשים, אך לאחר שדבר המחאה פורסם בכלי התקשורת מיד הצטרפו לקבוצה אלפי אנשים, שהפכו עם הזמן לעשרות אלפים. כיום מונה הקבוצה כבר מעל 105 אלף איש.

ביום שבו פורסמה המחאה בכלי התקשורת מיהר רמי לוי, הבעלים של רמי לוי שיווק השקמה, להוריד את מחיר הקוטג' ל-4.9 שקלים. בימים לאחר מכן הצטרפו כל רשתות השיווק למבצע.

בכל הנוגע למכירות, מחאת הקוטג' נתנה את אותותיה. חלק מהרשתות מדווחות על ירידה במכירות (כמעט חינם 15%, טיב טעם 20%). בשופרסל, שמכרה עד אתמול שתי יחידות בעשרה שקלים, קיימת עלייה של 15% במכירות הקוטג'.

בתוך כך, קבוצת רבוע כחול ניצלה את המומנטום והחלה להציע מבצעים על מוצרים בפיקוח. רבוע כחול, מפעילת רשתות מגה, הודיעה כי תוזיל ב-10% את מחירי סל מוצרי היסוד הנמצאים תחת פיקוח. לדבריה, מדובר בצעד שנועד לעודד קניית מוצרים הנמצאים תחת פיקוח ממשלתי.

המוצרים שיוזלו הם לחם, חלב, אשל, שמנת חמוצה, חמאה, גבינה צהובה וביצים. ההוזלה תהיה תקפה ברשתות מגה, מגה בול, מגה בעיר ושפע שוק ותימשך עד 10 באוגוסט. גם ברמי לוי שיווק השקמה הוחלט להוריד את מחירי המוצרים שבפיקוח ב-30% בממוצע.

"יצרני המזון מציעים מוצרים רבים המקבילים למוצרים בפיקוח אך מחיריהם גבוהים בעשרות אחוזים", אמר זאב ורמברנד, מנכ"ל קבוצת רבוע כחול. "למרות מחאת הצרכנים הגוברת, יצרניות המזון עדיין עיקשות בדעתן לא להוריד את מחירי המזון, ולכן חשוב שהציבור ידע כי ישנה אלטרנטיבה זולה ומשתלמת יותר בכל סל הקניות שלהם".



מנהיגי המחאה, מימין: דודי מחפוד, איציק אלרוב ויעקב לבי, אתמול באחת מרשתות השיווק



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו