בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פסולת בניין מוברחת לאתרים פיראטיים מעבר לקו הירוק

פסולת בניין מוברחת מדי יום לאתרים פיראטיים מעבר לקו הירוק, שם הזיהום הרבה יותר זול

תגובות

1 איש יחידת הפיקוח במינהל האזרחי ביהודה ושומרון, שבא לפני כמה ימים לאזור הכפרים הפלסטיניים רנתיס ושוקבה, ראה פנים מוכרות. זה היה פלסטיני שהפעיל אתר פסולת פיראטי והתחייב להפסיק את פעילותו. עתה הוא שב לקלוט במקום פסולת בניין מתחומי ישראל. אנשי המינהל מיהרו להחרים כלי רכב שהיו במקום. בעודם עושים זאת, חלף בכביש סמוך כלי רכב המוביל גרוטאות מתכת לאתר אחר, שאליו מועברת פסולת באופן בלתי חוקי.

לפני שלוש שנים פורסם צו אלוף פיקוד מרכז, האוסר הכנסת פסולת ללא אישור ליהודה ושומרון. נעשתה גם פעילות בקרה בחלק מהמעברים על הקו הירוק. כעת טוענים מפעילי אתרי פסולת חוקיים בישראל ששוב מוברחת הפסולת בהיקפים נרחבים. בעוד הם מפעילים אתרים מוסדרים בעלות גבוהה, כמויות פסולת גדולות מועברות לאתרים מעבר לקו הירוק, ומושלכות ללא טיפול. "בתקופה האחרונה ירד היקף הפסולת המגיע אלינו ב-50% בגלל הברחות", ציין יגדל אך, מנהל פארק ברקת למיון ומיחזור פסולת בנייה.

ביחידת הפיקוח של המינהל האזרחי טוענים אמנם שהיקף ההברחות אינו גדול כפי שהיה בעבר, אך מסכימים שמדובר בבעיה קשה, הגורמת נזקים כבדים לסביבה ולנוף. על ממדי התופעה ושיטות המעקב שמפעילים אנשי יחידת הפיקוח ניתן ללמוד מהמתרחש במחסום קלנדיה, בדרום ירושלים.

בחדר קטן, הסמוך למעבר, אנשי הפיקוח צופים במצלמות בתנועת משאיות פסולת מתוך ישראל. לפני שבועיים איתרו בתוך דקות שלוש משאיות עמוסות פסולת בניין וגרוטאות מתכת, שהשליכו את תכולתן לאתר פיראטי חדש. כאשר יצאו המשאיות מהאתר, הן נתפסו והועברו למגרש ההחרמות של המינהל האזרחי בבית אל, שם חונה צי של משאיות מוחרמות.

"יש שני מוקדים עיקריים של הברחת פסולת בניין וגרוטאות מתכת: באזור עוטף ירושלים ובכפרים כמו רנתיס ושוקבה ליד מודיעין", אומר מרקו בן שבת, מנהל יחידת הפיקוח. "אלו מוקדים הקרובים לערים הגדולות, שבהן עיקר פעילות הבנייה. לנהגי משאיות משתלם לבוא לאתר פיראטי, שבו הם משלמים 30 או 40 שקלים למשאית, במקום יותר מ-300 שקלים באתר מוסדר בתוך ישראל".

תעוזתם ונחישותם של מבריחי הפסולת ומפעילי האתרים מציבות אתגרים קשים לאנשי הפיקוח. במקרה אחד הם גילו, לתדהמתם, נהג משאית שניסה להבריח צריח טנק ששימש מטרה באימונים משטח אש לאתר פסולת, כדי להפיק ממנו מתכות וחומרי גלם אחרים. יש נהגים שלא מהססים לדרוס כלי רכב של פקחים שמנסים לחסום את דרכם. נהג שמשאיתו הוחרמה אף ניסה לשחד את הפקח שעצר אותו, ללא הצלחה. במקרה אחר נתפסו שני כלי רכב ששימשו להברחת פסולת גרוטאות לכפר אידנא באזור יהודה. תושבי הכפר באו למתחם הצבאי שבו הוחזקו כלי הרכב וגנבו אותם בחזרה.

מבריחי הפסולת מנצלים את העובדה שבחלק מהמעברים לא בודקים כלי רכב המגיעים מישראל. הם מנצלים גם את סופי השבוע, שבהם אנשי יחידת הפיקוח לא עובדים. "אין לנו סמכויות מעצר ואנחנו פועלים רק בתוך שטח סי", מוסיף בן שבת. "יש לנו עוד משימות רבות, כמו טיפול בבעיות בנייה בלתי חוקית, ויש קושי ביטחוני בתנועה בתוך כפרים. האמצעי העיקרי שלנו הוא החרמת משאית שנתפסה. הנזק הכלכלי שנגרם לנהג הוא אמצעי מרתיע. לעתים הוא מגיע לעשרות אלפי שקלים".

הקורבנות המיידיים של אתרי הפסולת, הגורמים זיהומים קשים לנחלים ומי תהום, הם הפלסטינים. סאלח עבד-אל פאתח מתגורר בבית קטן במערב השומרון. המגרש הסמוך לביתו נהפך לאתר פסולת בלתי חוקי. אנשי המינהל חסמו את הגישה למקום והשלכת הפסולת נפסקה. "עכשיו אני רואה משאיות באות מישראל לשטח אחר", מספר עבד-אל פאתח. "הם שורפים שם את הפסולת כדי להוציא את המתכת".

כאשר יצאו אנשי הפיקוח מאזור שוקבה, במבצע האכיפה האחרון, היה אפשר להבחין בערימות פסולת על מדרונות ועמקים מסביב. "יש פה אתרים שממשיכים לעבוד וזה בהחלט כישלון שלנו", הודה בן שבת. "אבל אני מאמין שהלחץ המתמיד שלנו בלם את התרחבות התופעה. מה שברור הוא, שאלמלא הפעילות שלנו המצב היה גרוע בהרבה".

מה שעשוי לחולל שינוי של ממש במניעת הברחות פסולת הוא טיפול בחוליה הראשונה בשרשרת הובלת הפסולת. האחריות לפינוי פסולת הבניין מוטלת על הקבלן. החוק אמנם מחייב את הקבלנים לפנות את הפסולת לאתר מוסדר, אך הפיתוי הכספי להשתמש באתרים פיראטיים גדול ויכולת הפיקוח קטנה.

בימים אלה מקדם המשרד להגנת הסביבה הצעת חוק, שתטיל את האחריות לפינוי פסולת הבניין על הרשות המקומית, בדומה לאחריות על פסולת ביתית. הרשות המקומית תוכל לגבות אגרה מהגופים שמייצרים את הפסולת ולממן בזה את פעילותה. המעורבות הישירה של הרשות תבטיח שהפסולת תועבר לאתרים מוסדרים. *



הר פסולת ליד הכפר נעלין. מבריחי הפסולת מנצלים את העובדה שבחלק מהמעברים לא בודקים כלי רכב המגיעים מישראל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו