בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כששנת היופי של חיות הבר מתנגשת עם בטיחות בדרכים

בחברה להגנת הטבע מתנגדים להתקנת תאורה בצומת דמון, העשויה להפריע ללינת הלילה של חיות הבר

תגובות

2הגן הלאומי בכרמל שמר במידה רבה על אופיו הטבעי, אף שהוא נחצה בכבישים ומוקף יישובים. אבל כעת טוענים בחברה להגנת הטבע, שרשות הטבע והגנים נותנת יד לשינוי מהותי באופי המקום. זאת, לאחר שהרשות איפשרה לחברה הלאומית לדרכים להתחיל בעבודות להקמת עמודי תאורה בצומת דמון.

האישור ניתן, טוענים בחברה להגנת הטבע, אף שרשות הטבע והגנים עצמה הזהירה, בדו"ח מיוחד שפירסמה לפני שנה, מפני ההשלכות האקולוגיות של הקמת עמודי תאורה באזורים רגישים בשמורות טבע וגנים לאומיים. עמודי התאורה נועדו לשפר את הבטיחות באזור הצומת, והקמתם נועדה להיות שלב ראשון בהקמת רשת תאורה עד לעוספיה הסמוכה לצומת.

לאחר שנודע על העבודות בתחילת השבוע שעבר פנתה חוה להב, מהאגף לשימור הסביבה בחברה להגנת הטבע, אל רשות הטבע והגנים וביקשה למנוע את המשך העבודות. "בשנים האחרונות גוברת המודעות לבעיה של זיהום אור כתוצאה מתאורת כבישים בשטחים פתוחים", ציינה להב. "התאורה מעצימה את השפעת הכביש על השטחים הסמוכים ופוגעת במערכות האקולוגיות".

על פי להב, תאורה בכבישים עשויה להפריע ללינת הלילה או למנוחה של חיות בר רבות. היא משבשת פעילות חרקים המאביקים צמחי בר, בכך שהם נמשכים לאור ומוסטים ממוקדי המשיכה הטבעיים שלהם - הפרחים. התאורה המלאכותית גם מעודדת כניסת מינים פולשים של בעלי חיים היכולים לסכן מינים מקומיים.

לפני שנה פירסמה רשות הטבע והגנים דו"ח שהכין האקולוג של הארגון, ד"ר נועם לידר, על השלכות התאורה על שטחי טבע. הוא הזכיר, בין השאר, שחיות בר נוטות לנהור אל אור מלאכותי וחושפות עצמן לטורפים. השעון הביולוגי של בעלי חיים, המווסת את הפעילות ההורמונלית, משתבש גם הוא עקב חשיפה לתאורה.

אחת ההמלצות המרכזיות של הדו"ח היתה להגביל את התאורה בתוך שטחים טבעיים ולהפעילה רק בקטעים שבהם מתחייב הדבר מסיבות בטיחות. המלצה נוספת היתה להעדיף גופי תאורה בעלי פיזור אור מוגבל ולכוון אותו בזווית 90 מעלות לכביש, כדי למנוע זליגת אור.

"כל תאורה פוגעת בשטח הפתוח", מסכים גיא אילון, מנהל מחוז צפון ברשות הטבע והגנים. לדבריו, יהיה בצומת תכנון המתחשב בצורכי הגן הלאומי, וכמה שפחות אור יופנה לשטחי הגן. "אנחנו מנהלים דיון עם החברה הלאומית לדרכים על התוכניות להציב עמודי תאורה מהצומת ועד עוספיה, אבל לגבי הצומת השתכנענו שיש צורך בטיחותי בתאורה", הוא אמר. "אנחנו חייבים לאזן בין בטיחות ושמירת טבע. בכרמל חיים אנשים וצריך לאפשר להם לנסוע בבטחה".

לדברי להב, צומת דמון הוא מקום רגיש במיוחד, על פרשת מים של כמה מהנחלים החשובים בכרמל. זהו שטח של גן לאומי מוכרז ולכן לא היה צריך לאשר בו התקנת תאורה מלאכותית. "אפשר לגזום צמחייה כדי לשפר שדה ראייה או להציב מחזירי אור ואמצעי תאורה בעוצמה נמוכה אם יש צורך בטיחותי", אמר. "אבל לא נעשה פה מאמץ למזער את השפעת התאורה. החשש שלנו הוא שזאת התחלה של תהליך שבו ירצו להציב תאורה בשטחים נרחבים של הגן הלאומי והדבר יפגע קשות באופיו ובמערכות הטבעיות שבו".

מהחברה הלאומית לדרכים נמסר בתגובה כי "בשל עיקול בכביש, שדה הראייה בצומת מוגבל והדבר פוגע בבטיחות, בעיקר בשעות החשכה. לנהגים הנוסעים במהירות גבוהה בכביש הבין-עירוני שחוצה את הצומת, מרחק בלימה קצר. הגידול בתנועה בכביש הביא לגידול במספר התאונות. משרד התחבורה והחברה הלאומית לדרכים החליטו על הצבת תאורה להגברת הבטיחות". עוד הוסיפו כי "התוכנית נעשתה תוך תיאום עם רשות הטבע והגנים. בכבישים העוברים בשטח רגיש מבחינה אקולוגית, מוקדשת תשומת לב רבה לאיזון בין צרכים בטיחותיים ואקולוגיים". *



לטאה ירוקה בכרמל. משיכה לאור מלאכותי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו