בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

זמן למשקפי שמש - פרויקט מצולם

יש משקפי שמש שאחרי שהונחו על אפיהם של אייקונים, זכו בכרטיס כניסה אל הנצח, ויש אייקונים שאחרי שהונחו על אפיהם משקפי שמש, הפכו לתפאורה בלבד הסובבת מסגרת יפה. כך הפכה ג'קי אונאסיס לשם גנרי למשקפיים ענקיים, והאחים בלוז למותג שנמכר בשוק. נ.ב., אין לזה שום קשר לשמש

תגובות

מעט כמו בניין, שהדימוי השוקע ממנו בתודעה כולל גם את קו האופק סביבו, כך גם משקפי שמש. בזיכרון התרבותי הקולקטיבי הם נחים על אפה של דמות אייקונית זו או אחרת. אם תנסו להעמיד קביעה זו למבחן, על ידי עצימת עיניים והיזכרות אסוציאטיבית, ימתין לכם בקצה החושך ד"ש מג'קי אונאסיס.

משקפי השמש הגיחו לקאנון האופנתי אי-שם בתחילת שנות ה-60, רכובים על גבו של המושג cool, גם הוא פריט חדש באותם ימים. מהר מאוד הם הפכו לאילוסטרציה חזותית-אופנתית שלו: שמירה על ריחוק, הצנעת רגשות, הסתרת קשר עין. האינטימיות מהם והלאה, באורח מילולי ממש. הקול כלול.

תצלומים: רוני כנעני

לא לחינם, אם כן, הראשונים להשתמש במשקפי שמש, תוך תיאום מעמדי, היו שחקני הוליווד, שביקשו להימנע באמצעותם מהתאורה החזקה שריצדה דרך קבע באולפנים ועשתה להם "עיניים אדומות". בהמשך, ביקשו להרחיב את הפטנט המקצועי, כך שיעזור גם בהתמודדות מול העולם שבחוץ: הם הרכיבו משקפיים בניסיונם להתחמק ממעריצים. אבל כמו בכל מהלך שיש בו מן ההתכחשות לייעוד, כך גם במקרה הזה, הייעוד התעשת, רדף אותם, השיג, וקינח בקריצה שטנית - המעריצים החלו להרכיב משקפי שמש בעצמם על מנת להידמות לכוכבים. מכאן ואילך זו היתה רק שאלה של זמן עד שמישהו גם ימתג את העסק; היה זה פיטר סלרס שבסוף אותו עשור השתתף בקמפיין למשקפי שמש, אשר חגג את הזיהוי בין הפריט לתעשייה.

קצת באותו האופן, כשחברת Ray-Ban- אשר שלטה בשוק משקפי השמש עד שנות ה-70 - החלה לרדת באייטיז מגדולתה, נחתם הסכם פרסום סמוי, שמן ובלעדי בינה לבין גורמים בכירים בהוליווד. ההתחייבות של האולפנים השונים הביאה לפריחה מחודשת של המותג, אשר נצררה בצרור סרטים, מכוננים את הדימויים המשמעותיים ביותר של משקפי שמש בתרבות הפופ: ה"אחים בלוז", אביהם-מולידם של משקפי "האחים בלוז"; טום בלוז - סליחה, קרוז - עם "ריי-באן טייסים" ב"טופ-גאן" (אהבה בשחקים); ודון ג'ונסון - היה פעם משהו כזה - ב"מיאמי וייס".

וזה לא נעצר בהוליווד פינת שדרות סנסט, אלא המשיך לכוכבי תרבות ואייקוני אופנה בכלל. ג'קי אונאסיס, תוך שהיא נועצת בקוסמטיקאית שלה, בחרה משקפי שמש גדולים, oversize, שיגנו גם על עור הפנים, ולימים גזרה זו נקראה על שמה. בעלה הראשון, אגב, ג'ון קנדי, שבשניות אלו מתהפך בקברו על שום שכונה "בעלה-של", הרכיב Wayfarer - משקפיים במסגרת פלסטית יצוקה בצורת טרפז עם עדשות פלסטיות, גם הן לבית ריי-באן.

בחזית האיטלקית, חברת Persol - אחד משני המותגים הראשונים בענף, לצד ריי-באן - חידשה לא מזמן את ייצור הדגם המדויק של משקפי השמש שהרכיב סטיב מקווין; ולרגל חגיגות ה-50 של הסרט "ארוחת בוקר בטיפאני", "אוליבר גולדסמית'" חזרו לייצר את משקפי השמש שהרכיבה בסרט אודרי הפבורן. מהם החיים אם לא דימויים מסרטים.

אלא שבכל הקשור למשקפי שמש, נדמה שהמצב חמור אף יותר. טבוע בהם גן נוסטלגי עקשן, בלתי מתפרק, חסין מפני פגעי הזמן, הגורם רגרסיה תמידית, שוב ושוב, לאותם הדגמים. לראיה, שני העיצובים הראשונים, משקפי הטייסים ו-Wayfarer, הם עדיין רבי-מכר בעולם משקפי השמש. במקרים אחרים, הזיהוי בין דגם מסוים לאייקון תרבותי, הוא זה שהסיע אותם בכינון ישיר אל הנצח. עיינו ערך המשקפיים של ג'ון לנון שהפכו ל"משקפי ג'ון לנון". האגדה מספרת שהדגם העגול הוא זה שהרשויות באנגליה היו מסבסדות לקצרי רואי, ובחירתו של לנון בו נבעה מהעובדה הפשוטה שהיה הזול ביותר בנמצא.

כך או כך, מקובעים לאפיהם של הפרסונות המרכיבות אותם, או בעלי קיום משל עצמם, משקפי שמש מפעילים שריר נוסטלגי, רטרואי, רפלקטיבי; הם מדהדים עבר מדומיין, המתקיים מעבר לערפילי הזיכרון. פעולה הפוכה לחלוטין מהשמש עצמה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו