בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

yes משלמת 150 מיליון שקל בכל שנה לחברות של שאול אלוביץ'

ב-416 עמודיו של הדו"ח הכספי השנתי של בזק מסתתר מידע רב לגבי פעילות הקבוצה: כמה עולה לפלאפון סבסוד מכשירי האייפון, מה היקף עסקות בעלי העניין בין אלוביץ' ל-yes ואיך תממן בזק דיווידנד של 2.4 מיליארד שקל

תגובות

>> הדו"ח השנתי שפירסמה חברת בזק בשבוע שעבר מגלה כי תוצאותיה הכספיות בשנה החולפת היו מעולות כרגיל. חוץ מהתוצאות הכספיות, הדו"ח צופן גם כמה נתונים מפתיעים, שחלקם לא פורסמו עד כה, בין היתר על פעילותן של החברות הבנות, פלאפון וחברת הלוויין yes.

דו"חותיהן של פלאפון ו-yes זכו לרמת פירוט גבוהה בדיווחי בזק. הדו"ח שחיבר רו"ח יצחק סוארי, חושף, למשל, שהיקף ההשקעה של פלאפון במכשיר האייפון מסתכם ב-180 מיליון שקל בשנה וש-yes מייצרת לשאול אלוביץ' הכנסות של 150 מיליון שקל בשנה, אף שמדובר בחברה מפסידה.

הדיווידנד - מהקופות של החברות הבנות

קבוצת בזק עתידה לחלק דיווידנד עצום של 2.4 מיליארד שקל לבעלי המניות שלה. הדו"ח השנתי של בזק מגלה כי מבחינה תזרימית, חלק גדול מהתשלום לבעלי המניות יגיע מקופות המזומנים של החברות הבנות שלה. הדו"ח מראה כי פלאפון תזרים לחברה האם שלה דיווידנד של כ-425 מיליון שקל, לעומת 680 מיליון שקל ב-2008. בזק בינלאומי נהפכת בשקט בשקט לחברה תזרימית מאוד עם קופת מזומנים של 320 מיליון שקל, והיא העלתה ב-2009 יותר מ-210 מיליון שקל לעומת 20 מיליון שקל בלבד ב-2008. הסכום הוא יותר מהרווח הנקי השנתי של בזק בינלאומי ב-2009, שהסתכם ב-200 מיליון שקל.

עסקות בעלי עניין בין שאול אלוביץ' ל-yes

הנתונים החדשים שנחשפים בדו"ח השנתי של בזק בנוגע ל-yes הם המעניינים ביותר. לראשונה, צירפה בזק דו"חות מפורטים של yes וכן הערכת שווי שביצע סוארי כחלק מהפסקת איחוד החברה, ורישום הרווח החשבונאי של 1.4 מיליארד שקל בגין כך. בדו"ח מפרטת yes באריכות על אופי מערכת היחסים בינה לבין אלוביץ', שמחזיק במניות מיעוט ב-yes ובקרוב ישלים השתלטות על חברת האם, בזק.

ב-2009 רכשה yes ממירים בעלות של 77 מיליון שקל בחלוקה הבאה: 23 מיליון שולמו לחברה הדרום-אפריקאית UEC ו-54 מיליון שקל שולמו ליצרנית ADB, שמיוצגת בישראל על ידי יורוקום של אלוביץ'. המשמעות היא שאלוביץ' גורף מיליונים רבים בכל שנה מחברת הלוויין בעסקות בעלי עניין. מאחר ש-yes אינה מחלקת דיווידנדים, הכנסות אלה הן סוג של החזק השקעה עבור אלוביץ'.

רווחיו של אלוביץ' צפויים רק לגדול, מכיוון שיורוקום היא היבואנית של הממירים המתקדמים של חברת הלוויין, yes Max HD, שאותם עתידה החברה לקדם בשנים הבאות. מהדו"ח עולה כי yes מעריכה ששירות ה-Max יגיע לשיעור חדירה של 65%, וכי 40% מתוכם ירכשו גם את שירות ה-VOD החדש של החברה.

חברת חלל, גם היא של אלוביץ', היא ספק משמעותי נוסף של yes. סוארי מסגיר כי עלותו של החוזה מולה הסתכמה ב-2009 ב-91 מיליון שקל, וכי עלותו הצפויה לשנים הבאות היא כ-100 מיליון שקל בשנה. המשמעות היא ש-yes משלמת לחברות אחרות של אלוביץ' כ-150 מיליון שקל בכל שנה. כלומר, כ-10% מהמחזור של החברה חוזר לבעל המניות שלה. במצב עניינים זה, אלוביץ' לא צריך ש-yes תחלק דיווידנדים בשביל להרוויח משום שהוא מפיק ממנה החזר על השקעתו באמצעות רווחים שנצברים לו ביורוקום ובחלל.

כזכור, גם ללא האיום שייצרו ערוציה חינם, yes היא חברה בחובות. הקמתה מומנה על ידי הלוואות בעלים וכיום יש לה חוב של כ1.98- מיליארד שקל לבעלי המניות שלה. מתוך סכום זה, כ30%- או 590 מיליון שקל מיוחסים לאלוביץ'. הלוואה זו משקפת את היקף ההשקעה שלו עד כה בחברה.

איום ה-DTT על yes

לפי סוארי, רפורמת הערוצים הפתוחים, שמכונה גם עיד"ן (DTT), צפויה לפגוע ב-yes במידה בלתי מבוטלת. "כתוצאה מכניסת ה-DTT ינטשו את yes במהלך שלוש השנים הקרובות 25-30 אלף מנויים, כ-5% מסך המנויים". ההערכה מדברת על גיוס מנויים שנתי נטו של 7,000-8,000 לקוחות, לעומת 11 אלף ב-2009 כולה. מנוי של חברת הלוויין מייצר 226 שקל בחודש ל-yes, לעומת 198 שקל שמייצר מנוי כבלים ל-HOT.

הממירים המקליטים של yes עולים לא מעט כסף

הלקוח הישראלי התרגל לקבל ממירים בחינם, אבל לחברות הטלוויזיה המוצר עולה הרבה כסף - ולכן הן שואפות לכבול את הלקוחות בחוזים ארוכי טווח. לפי הדו"ח, מחיר ממיר רגיל של yes הוא כ-150 דולר ומחיר ממיר מקליט (MAX) הוא כ-230 דולר.

מחיר התוכן

מדו"ח בזק עולה כי ההוצאות הכבדות ביותר על תוכן הן עדיין של חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית. ב-2009 הוציאה yes כ-450 מיליון שקל על תוכן, או 66 שקל למנוי בחודש, מול כ-56 שקל למנוי בחודש ב-HOT. הנתון המפתיע לפי דו"ח סוארי הוא שההוצאה על תוכן בישראל אינה חריגה. סוארי משווה את הוצאות התוכן של yes לאלה של חברת הכבלים קומקאסט האמריקאית ומראה כי בשתי החברות הוצאות התוכן מהוות כ-30%-33% מסך ההכנסות. ב-HOT הנתון נמוך יותר וב-2007-2008 הסתכם בכ-21%-24 מההכנסות.

בזק-קווי משתפת פעולה עם yes

בצמוד לדו"ח פירסמה בזק הודעה נפרדת לבורסה. לפי ההודעה, בזק-קווי שמשווקת תשתית אינטרנט, בוחנת אפשרות שבמסגרתה תהיה yes ערוץ שיווק נוסף לחיבורי אינטרנט. נציגי הטלפון והמכירות של חברת הלוויין יציעו ללקוחות גם חיבור אינטרנט של בזק וישמשו למעשה סוכנים של בזק. ההצעה לא תכלול חבילת טלוויזיה מוזלת או הנחה על מחירי המחירון של בזק, אך yes תגבה מבזק עמלה על כל חיבור. ההצעה לא אושרה עד כה בדירקטוריון של yes.

עלות האייפון בפלאפון

מכשיר האייפון צפוי להכביד על חברת פלאפון. החברה מוסרת בדו"ח של בזק: "לפי ההסכם, פלאפון מתחייבת לרכוש כמות מכשירים שנתית מינימלית במשך 3 שנים...פלאפון מעריכה כי כמויות אלה הן חלק ניכר מכמויות המכשירים שצפויים להימכר על ידי פלאפון בתקופת ההסכם וכי עלותם תהיה כ-5% מסך עלות השירותים והמכירות השנתית של פלאפון בשנים אלה". עלות המכירות והשירותים של פלאפון ל-2009 הסתכמה ב-3.5 מיליארד שקל. לפי נתונים אלה, סבסוד האייפון יעלה לפלאפון 180 מיליון שקל בכל שנה. אם כל מכשיר מסובסד בכ-500 דולר, פלאפון התחייבה למכור 90 אלף מכשירי אייפון בכל שנה.

פלאפון חושפת את שיעור הלקוחות העסקיים

בדו"ח מדווחת פלאפון גם על חלוקת מגזרי הפעילות שלה. בסוף 2009 היו לחברה 2.7 מיליון לקוחות - 64% מהם לקוחות פרטיים ו-36% עסקיים. בעקבות הרשת החדשה השיגה החברה חוזים עם חברות כמו יבמ, רפא"ל וקרן ההון סיכון כרמל. בכוונת החברה להמשיך להתבסס במגזר העסקי.

נתח השוק העסקי של פלאפון ב-2008 היה 35%. נתח השוק העסקי של פרטנר, שעד 2008 דיווחה על נתחי מגזרים, היה באותה שנה 27%. מנגד, פרטנר חזקה במגזר ההיי-טק הרווחי ולפלאפון אחיזה בשוק המוסדי והממשלתי, שההכנסות ממנו נמוכות בהרבה.

בזק בינלאומי משלמת 84 מיליון שקל לממד 1

כמו כל הספקיות הישראליות, גם בזק בינלאומי רוכשת קיבולת רוחב פס בינלאומית. על פי הדו"ח של בזק, ביוני 2009 חתמה בזק בינלאומי על חוזה של 84 מיליון שקל עם מד-נאוטילוס האיטלקית שהיא מונופול בתחום. ההסכם כולל נספח שמאפשר את הרחבתו מעת לעת. מדובר בהסכם מבוסס נפח ולא תקופה. הנפח שאותו רכשה בזק בינלאומי אינו מפורט בדו"ח. אפשר להניח שמד-נאוטילוס מקבלת סכומי כסף דומים גם מספקיות אינטרנט אחרות, וכשהתשלום מגיע לסכומים כאלה אפשר להבין מדוע בזק בינלאומי שוקלת להניח בעצמה כבל תת-ימי חדש.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו