בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

Commoditize

תגובות

קומודיטיזציה.

תהליך שכחלק ממנו מוצרים או שירותים מסובכים ויקרים נהפכים לקומודיטיס - כלומר למוצרים פשוטים, אחידים, זולים ונגישים.

כדי שמוצר ייהפך לקומודיטי נדרשת הוזלה משמעותית של ייצורו. לא תמיד מדובר בתהליך מכוון או קצר - לעתים נדרשות לכך שנים רבות - אך עם הזמן, מרבית הסחורות והשירותים עוברים תהליך כזה.

דוגמה היסטורית קלאסית לקומודיטיזציה היא המכונית מדגם טי של חברת פורד. הדגם הזה, שייצורו החל ב-1908 ונמשך עד 1927, היה הראשון שהיה זול במידה שאיפשרה לבני המעמד הבינוני בארה"ב לרכוש מכונית. פורד מודל טי נחשבת למכונית שהעניקה את הדחיפה המשמעותית ביותר למהפכה הממונעת העולמית.

בתהליך ייצור המכונית שהגה הנרי פורד יושמו כמה שיטות ייצור חדישות - בהן קו הייצור הרציף, שבו לכל עובד יש משימה אחת קבועה שבה הוא מתמחה. בנוסף, גם תכנון המכונית נעשה באופן שמאפשר לזרז את הייצור ולהוזיל אותו. בעניין זה ידועה אמירתו של פורד: "אני יכול להציע את המכונית בכל צבע שתרצו - בתנאי שמדובר בצבע שחור".

תהליכי הקומודיטיזציה עברו ועוברים מאז על מוצרים רבים - כמו מחשבים אישיים, טלפונים סלולריים, שעונים, בגדים ומוצרי מזון. תהליכי המחשוב ומהפכת התקשורת והאינטרנט הפכו גם שירותים שונים לזולים ונגישים.

תהליכי קומודיטיזציה הם חשובים ביותר בהתפתחות הטכנולוגית והעושר האנושי. זאת, משום שהם מעלים את הפריון והרווחה של החברה ומפנים משאבי ייצור רבים לצרכים אחרים.

ginzburg@themarker.com.ami



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו