בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיעור היסטוריה | מאתיופיה לירושלים, דרך בריסל

איך נהפך הילד שניצל מהשואה בבלגיה לאיש עסקים מצליח ולאחד ממושיעיהם של יהודי אתיופיה

תגובות

לא הרחק מהעיר ליאז' שבבלגיה התיישבו בראשית שנות ה-30 שני מהגרים יהודים מפולין. הוא התפרנס כרוכל סדקית שעבר מדלת לדלת, היא היתה סטודנטית למשפטים. בני הזוג גוטלמן הולידו שני בנים. ג'ורג', יליד 1938, הוא גיבור סיפורנו. בהיותו כבן שלוש פלשו הנאצים לבלגיה. האם נרצחה באושוויץ; ג'ורג' גוטלמן אינו זוכר אותה. אביו הצליח למצוא שתי משפחות נוצריות, כל אחת מהן הסכימה לקלוט את אחד משני בניו. זו היתה דרכם להילחם בפלישה הנאצית.

ג'ורג' גוטלמן לא ידע שהנגר שבביתו גדל אינו אביו; הוא לא ידע שחברו הקרוב ביותר, שגדל בחווה סמוכה, הוא אחיו. הוא לא ידע שהם יהודים. רק בתום המלחמה גילו לו כל זאת ואז חזרו הבנים לרשות אביהם. הוא קידם עצמו בכוחות עצמו, ולמד מטלורגיה. יום אחד ראה מודעה שהציעה טיסה זולה לארצות הברית, במטוס של חברת "סאטורן". ברגע האחרון בוטלה הטיסה, אך גוטלמן אירגן כמה עשרות חברים והשיג טיסה קבוצתית לאמריקה. זו היתה ההתחלה.

כעבור שנה אירגן חמש טיסות, בשנה הבאה 30, אחר כך 50. הוא התחיל להתעשר וב-1971 רכש מטוס נוסעים משלו. כך קמה חברת התעופה טי-אי-איי (Trans European Airways - TEA), שהפעילה טיסות שכר באירופה ואחר כך התמחתה בשוק מבטיח: הטסת צליינים מצפון אפריקה למכה. גוטלמן נהג להביא את מטוסיו לטיפול בתעשייה האווירית בישראל ועם הזמן היה לאחד מאותם יהודים שישראל סומכת עליהם לביצוע כל מיני משימות חשאיות, כגון הטסת משלוחי נשק. על רקע זה לא התפלא גוטלמן בחורף 1984, אז פנה אליו אחד מראשי המוסד, אפרים הלוי.

הלוי, לימים ראש המוסד, סיפר לו סוד היסטורי: כעשרת אלפים יהודים שהצליחו לעזוב את אתיופיה, רבים מהם בעזרת שליחים מישראל, יושבים בסודאן וחייהם בסכנה. שליט סודאן, ג'עפר נומיירי, שוחד להסכים לחילוצם בדרך האוויר, בתנאי שהמטוסים לא ייצאו בטיסות ישירות לישראל ושהמבצע ייעשה בסודיות מוחלטת. גוטלמן חש שהעם היהודי פונה לעזרתו. הוא ידע שהוא מסכן את עסקיו, הוא ידע שיהיה עליו להפר חוקים ותקנות לאין-ספור.

אבל כמו שזה קורה, שר המשפטים של בלגיה היה יהודי, ז'אן גול, והוא הסכים לסייע; הוא היה ממונה גם על השירותים החשאיים בארצו. גול קיבל אישור מראש ממשלת בלגיה אז, וילפריד מארטנס, וכך יצאה לדרך הרכבת האווירית שתיכנס להיסטוריה בכינוי "מבצע משה": חרטום-בריסל-תל אביב.

הטיסות, במטוסי בואינג 707, יצאו לפני עלות השחר, נחתו בתום חמש שעות בבריסל, המטוסים תודלקו והמשיכו מיד לישראל, לשם הגיעו כעבור 12 עד 15 שעות. בכל מטוס באו כ-200 נוסעים; מחיר הכרטיס לאחד היה כ-75 דולר, יחד כ-15 אלף דולר לכל טיסה. הם נסעו ללא דרכונים, רבים מהם היו חולים והושכבו על המושבים, מחוברים לאינפוזיה. היו שמתו תוך כדי טיסה; גם היו כמה תינוקות שנולדו בדרך.

אי אפשר לשמור דרמה כזאת בסוד ואכן לפחות 200 מאנשי החברה של גוטלמן ידעו מה קורה; אחדים מהם איימו לפתוח בשביתה, כי חשדו שהנוסעים נועדו לשמש עבדים בישראל. אבל 35 הטיסות הראשונות עברו ללא תקלות. כ-7,000 נוסעים הגיעו בשלום, ואז יצא הסיפור. אריה ליאון דולצין, מראשי המפלגה הליברלית ושר בלי תיק לשעבר שכיהן אז כיו"ר הסוכנות היהודית, גילה את הסוד לקבוצה של תורמים בקנדה. אלה פירסמו את הדבר באחד הביטאונים שלהם ומשם התגלגל הסיפור ל"ניו יורק טיימס". העיתונות הישראלית ריסנה את עצמה, אך ראיון שהעניק אחד מאנשי מחלקת העלייה של הסוכנות, יהודה דומיניץ, לביטאון המתנחלים "נקודה", גרר כותרות ראשיות והמבצע נעצר. אין לדעת אל נכון כמה מיהודי אתיופיה פוטפטו כך לגורלם.

גוטלמן היה שבור. נותרו עוד 15 טיסות, שכעת לא היה אפשר לבצען. הפרסום גם הזיק לעסקיו, כפי שחשש: עולי הרגל למכה הפסיקו לטוס אתו, הוא קיבל איומים על חייו; לילדיו הוצמדו מאבטחים, ללוותם לבית הספר. חברת התעופה שלו עברה גלגולים רבים ובסופו של דבר פשטה את הרגל. גוטלמן עבר לעסקי האנרגיה הסולרית.

יצאו 25 שנה; גוטלמן נמצא השבוע בישראל. המרכז האקדמי רופין, המרבה לעסוק בשילובם החברתי של יוצאי אתיופיה, העניק לו אות עמית כבוד. הוא יודע שרבים מיוצאי אתיופיה לא הצליחו למצוא בישראל את אושרם, אך מאמין בהצלחת הדור הבא. מעולם לא היה לו רישיון טיס והוא שמח על כך: אילו השתתף בעצמו בהטסתם היה מסכן את חייהם, מרוב התרגשות.



ג'ורג' גוטלמן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו