בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יותר ממאה אלף חרדים השתתפו בעצרות מחאה נגד שלטון החוק

המפגינים, בהם רבנים ואדמו"רים, יצאו אתמול לתמוך בהורי התלמידות מעמנואל *35 מההורים נאסרו בכלא מעשיהו בגין ביזיון בית המשפט, אך שניים מהאבות ו-22 אמהות לא התייצבו * בג"ץ ידון הבוקר בגורלם

תגובות

זו היתה מחאה של מגזר, אך היא נראתה כמו מחאה של עם שלם. 100 אלף איש לפי המשטרה, 200 אלף לפי המארגנים, אבל מה זה חשוב? הים הגדול השתרע מרחוב ירמיהו ועד למגרש הרוסים במשך שעות ארוכות והציף באמצע הרבה שכונות ורחובות חרדיים בירושלים. הוא הורכב רובו ככולו מגברים מבוגרים, כמעט בלי נשים וללא זקנים וילדים. המפגינים ייצגו, קרוב לוודאי, מאות אלפי חרדים, והם יצאו באחדות חרדית נדירה למחאה דמוקרטית ומסודרת להפליא. בניגוד לתחזיות שפרסמה המשטרה שלשום, היא גם היתה לא אלימה, אבל צעקו בה בעוצמת הקול הכי גבוהה שאפשר נגד שלטון החוק ובעד שלטון הרבנים.

יום ארוך של הפגנות נגמר אמש אחרי תשע בערב, כשהאוטובוסים ועליהם שלטי "אסירי עמנואל - שלוחי עם ישראל", מלווים באופנועי משטרה, נכנסו בשערי כלא מעשיהו. עשרות נוסעיהם החלו לרצות שבועיים של מאסר, כעונש על ביזיון בית משפט, לאחר שהפרו את פסיקת בג"ץ מ-2009, שהורתה על איחוד המגמה החסידית והמגמה הכללית בבית הספר החרדי לבנות ביישוב.

שניים מהאבות לא הופיעו למעצר, וכך גם כל האמהות של תלמידות המגמה החסידית.

לפי הוראת רבניהן, האמהות לא התייצבו למאסר מרצון, כפי שעשו רוב האבות, אך החליטו שלא להתנגד למאסר אם שוטרים יבואו לממש את הצווים. בלי כל קשר להחלטה זו, הפרקליטות אמרה אתמול כי תגלה גמישות ביחס לבקשות של זוגות המטופלים בילדים לעצור רק אחד מהם.

עם זאת, המשטרה מתכוונת לבקש מבית המשפט השלום בירושלים להוציא צווי מעצר להורים שלא התייצבו למאסר. במקביל, במשטרה המשיכו אמש בשעת לילה לנסות ולהידבר עם מארגני אירוע המחאה בירושלים, בדרישה שיעמדו בהתחייבותם, לפיה הורים יבואו להיאסר בתום האירוע.

התהלוכה והעצרות בירושלים ובבני ברק היו מפגן כלל-חרדי מהעצומים שהיו כאן אי פעם, בתחושה כי הוא מתלכד מאחורי הערכים החרדיים החשובים ביותר, והובילה אותו המנהיגות החרדית האשכנזית. המנהיג הליטאי, הרב יוסף שלום אלישיב, שמלאו לו באחרונה מאה שנה, יצא לרחוב בר אילן והתהלוכה עברה על פניו. כמו כן, השתתפו במפגן המחאה רבנים ואדמו"רים ובהם פטרוני ההורים האשכנזים מעמנואל, כולל האדמו"ר מסלונים, שנפרד מאנשיו בתוך מגרש הרוסים.

כל חברי הכנסת של יהדות התורה השתתפו בעצרות וליוו את העצורים, גיבורי היום החרדים, ברגעים שבהם הם נפרדו מילדיהם הקטנים בדמעות, וברגעים שבהם הם נכנסו לכלא מעשיהו. הח"כים הללו עוד ישובו ויופיעו במעשיהו פעמים רבות בשבועיים הקרובים, והמארגנים כבר עמלים על ארגון הפגנות נוספות.

עשרות ההורים מעמנואל, שיצאו בבוקר מבתיהם עם מזוודות, התקבלו בכל מקום כגיבורים. 43 זוגות הורים עברו ברחובות בני ברק וירושלים, כמו היו הנבחרת שניצחה בגמר גביע העולם בכדורגל, והעם יצא לפגוש בהם, להריע להם, להעריץ אותם, לשאתם על כפיים. "פנו להם דרך", קרא מנחה העצרת בירושלים, ואת ים המפגינים חצתה שיירת גברים וילדיהם בבגדי חג, עונדים סרטים אדומים על החזה עם הכתובת "אסיר מקדש שם שמים", וחלקם עם אזיקים סמליים. "קידוש שם שמים" הוזכר בהפגנה הזאת שוב ושוב, בנאומים, בתפילות, בשיחות עם המפגינים שיצאו כחום היום להשמיע את קולם.

הקהל עלה על גדותיו, אלא שבשמחת הניצחון הזאת, למרות האופוריה, רבים כל כך המשיכו "לגדף את הנבחרת היריבה". כאשר מאיר אלמליח, אחד ההורים, הזכיר את שמו של בג"ץ, ההמונים שרקו בוז. בין האנשים היו גם מי שאחזו בשלטים כנוסח "פרעה, אנטיוכוס, הצאר ניקולאי, בג"ץ". כאשר הזכיר הכרוז את "העותר", בנו של הרב עובדיה יוסף, הרב יעקב יוסף, שוב שרק הקהל בוז. אתמול הורחב הקרע בין המנהיג הרוחני של ש"ס לבנו, כשמועצת חכמי התורה של התנועה פרסמה הודעה רשמית ראשונה בפרשת עמנואל, ובה גינתה בחריפות את העתירה לבג"ץ.

בזמן שש"ס הרשמית נמנעה מקריאה ברורה לציבור שלה לפני אירועי המחאה לצאת להפגין, התגבש מפגן כוח של הממסד החרדי האשכנזי. ואולם, המארגנים הציבו בחזית דוברים מזרחים, כדי לתמוך בטענה כי פרשת ההפרדה בבית הספר בית יעקב היתה על רקע דתי ולא עדתי. שוב ושוב הזכירו כי חלק מתלמידות הכיתה "החסידית" הן ממוצא מזרחי.

בג"ץ קבע כי היתה כאן אפליה גזענית אשכנזית? שניים משלושת הנואמים בירושלים היו הרב המקובל דוד בצרי ומאיר אלמליח, מהורי התלמידות במגמה החסידית, שנכנס למאסר. הרב בצרי, שהוביל את התפילות באירוע, הקפיד לשיר "עננו" בניגון מזרחי, וההמונים הצטרפו.

הדובר השלישי, הרב יוסף אפרתי, מקורבו של המנהיג הליטאי הרב יוסף שלום אלישיב, אמר: "התאספנו למחות נגד ההסתה כלפי היהדות הנאמנה, כאילו יש אפליה נגד אחינו בני עדות המזרח". הוא אמר כי מי שלומד חיבורים שכותביהם ספרדים, כמו הרמב"ם, שולחן ערוך ובן איש חי, "לא חשוד באפליה". לעומת זאת, מי שכן חשוד בה הוא מי "שלפני חמישים שנה אמר לילד התימני הקטן ?אתה תעשה לך אלוהים חדשים'". לשופטי בג"ץ אמר הרב אפרתי: "אין לכם חלק עמנו", ואילו ביחס לעותר יואב ללום אמר: "התאספנו למחות נגד האיש שהרים יד בתורת משה".

תהלוכת ההורים ותומכיהם נמשכה לאורך שכונות חרדיות, בראשה משאית ואוטובוסים עם משפחות התלמידות. באמצע הדרך ירדו ההורים מהאוטובוסים, והקהל רקד אתם בהתלהבות. ההורים עצרו גם להתברך מפיו של הרב אלישיב, שהמתין בפינת רחוב בתוך מכוניתו. אנשים הריעו ושרו, גם מהמרפסות, גם מהגגות.

מרב תשומת הלב הופנתה למשאית, שגם על הפלטפורמה שלה היו הורים ואחים של התלמידות. הכרוז הציג כל פעם הורה אחר, בשם משפחתו: "נעימי זה שם אשכנזי או ספרדי?", קרא לקהל, "עדתי או דתי?". רמקולים הוצבו על המשאית, מרעידים את השכונות החרדיות בשירים קצביים, שמחים. אחד מהם היה המנון נטורי קרתא, "בשלטון הכופרים אין אנו מאמינים". גם בכך התבטאה האחדות הנדירה של ההפגנה הזאת: כשהתהלוכה עברה סמוך לשכונת מאה שערים, יצאו לברך את המפגינים גם החוגים הקנאיים שאינם מכירים במדינה, אויביה המרים של יהדות התורה. האדמו"ר מתולדות אהרן יצא לברך את ההורים.

כשהתהלוכה הגיעה למגרש הרוסים, המתינו להורים בנותיהם. הן באו כדי ללוות את אבותיהן בבכי מר. האדמו"ר מסלונים, מנהיג הקבוצה הדומיננטית של ההורים האשכנזים בעמנואל, בירך את הילדות. "הקדוש ברוך הוא נתן לכן ניסיון גדול שבזכותו הוא יברך את כולכן. זכיתן להיות בנות לאבות גיבורים", אמר.

המארגנים, שבעי רצון ממפגן הכוח הזה, כבר החלו לתכנן הפגנות נוספות במהלך השבועיים הקרובים. בעיניהם, זו שליחות ערכית, הפגנה של מסירות נפש, אבל ההפגנה הזאת נערכת גם על הרקע של פילוגים וסכסוכים אין-סופיים שהיו בשנים האחרונות בציבור החרדי, במיוחד האשכנזי. פילוגים לחוגים, לחצרות, להשקפות, לקרעי חסידויות, ל"סיעות" של איש אחד בתוך סיעת יהדות התורה, פילוגים חריפים בין מי שמחזיקים אינטרנט בבית ובין מי שנשבעים להחרים את האינטרנט. אז מיהו חרדי? ההפגנה אתמול נתנה תשובה זמנית: מגדיר הזהות החרדי הוא לא גובה הכפתור בחולצה של הילדה, אלא ההתנגדות לבג"ץ. אתמול המסר הזה הצליח, לא בפעם הראשונה, לאחד הרבה מאוד גוונים בשחור.



הפגנת החרדים בירושלים, אתמול. לפי המשטרה מספר המפגינים עמד על 100 אלף



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו