בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

5 עקרונות לכתיבת תוכנית עסקית נכונה

תוכנית עסקית היא מצפן לכל מיזם וחייבת להיות גמישה, להעריך נכון את החברה ולהישאר רלוונטית כשהתנאים משתנים. הנה חמישה עקרונות מנחים ליזם המתחיל העומד בפני כתיבת תוכנית עסקית

תגובות

>> התוכנית העסקית אמורה להיות המצפן של כל מיזם. על פי עקרונותיה, הנקבעים מראש, החברה אמורה לנווט את דרכה בים הסיכונים הסוער, אלא שפעמים רבות, אולי רבות מדי, פג תוקפה עוד לפני שיבש עליה הדיו של המדפסת.

"אנשים מכינים תוכניות עסקיות לכל מיני מטרות", כותבת היועצת העסקית איימי גאלו בפוסט שהתפרסם באחרונה באתר הארוורד ביזנס ריוויו. "המטרות הן למשוך משקיעים, להעריך צמיחה עתידית, לבנות שותפויות וכן הלאה, אלא שבעולם שבו עסקים דוהרים קדימה, מוצרים משתנים במהירות, מתחרים חדשים צצים בכל בוקר והאקלים הכלכלי מתחלף, יזמים רבים פשוט זורקים את התוכנית מהחלון. כדי שתוכנית עסקית תהיה בעלת ערך, היא חייבת להיות גמישה, להעריך נכון את החברה ולהישאר רלוונטית גם בימים של חוסר ודאות".

כתיבת תוכנית שתלווה את היזם לאורך כל דרכו העסקית שומרת על חמישה עקרונות שיוצרים מסמך חי ומשתנה, שאינו מגביל, אלא מסייע בקביעת הכיוונים העתידיים.

עיקרון ראשון: התייחס לנכסים החשובים ביותר שלך

יזמים רבים מניחים כי הטכנולוגיה היא הנכס החשוב ביותר שברשותם, ומתעלמים מצוות העובדים. גאלו מצטטת את פרופ' פטרישיה גרין מבבסון קולג' ליזמים, שאומרת כי "ערך נוצר כשהאנשים הנכונים מנצלים את ההזדמנות הנכונה, והתוכנית שלך צריכה לתאר את שני החלקים של המשפט".

תוכנית עסקית נכונה צריכה לתאר את האנשים המובילים את החברה תוך פירוט יכולותיהם האישיות, המסבירות מדוע הם הצוות הנכון למיזם: האם "עשו" זאת בעבר? האם יש להם התמחויות ייחודיות? מה בדיוק הופך אותם לנכונים כאן ועכשיו.

פירוט העקרונות שלפיהם נבחרו האנשים יסייע גם בעתיד, בין אם מדובר באותו צוות מוביל, ובין אם הצוות התחלף. במקביל, אם הטכנולוגיה היא הנכס המשמעותי שלך, התייחס אליה לפי אותם עקרונות: מדוע היא הדבר הנכון שייצור מיזם מצליח?

עיקרון שני: תאר את ההתנסות

הקמת עסק, מזכירה גאלו, הוא תהליך שכולו ניסוי וטעייה. מי שקורא את התוכנית העסקית שלך לא מצפה שתתאר במדויק את העתיד, אבל רוצה לדעת מה הן הדרכים שבהן תלך כדי למכור את מוצריך בצורה הטובה ביותר.

פרופ' הווארד סלמן מבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת הרווארד, כתב ספר על כתיבת תוכנית עסקית שבו הוא כותב כי מטרת התוכנית היא לתאר את הכיוון שבו אתה צועד, ואת כל הניסיונות העסקיים שתעשה כדי להגיע אל המטרה. "השיטה היא לא להגיד 'אנחנו הולכים לעשות איקס ואחר כך ווי' בסדר הזה בדיוק", אומר סלמן. "השיטה הנכונה מפרטת את הכלים שבהם בכוונתנו להשתמש כדי להתקדם, ומיהם האנשים שיעזרו לנו להגיע לשם. אל תתאר רק את הדרך שבה תנהל את הניסוי", הוא מסכם. "זכור להסביר גם מה תעשה עם הדאטה שתצטבר בעקבותיו".

עיקרון שלישי: דע להעריך סיכונים

סיכוייך ללכת בדיוק לפי התכנון הראשוני קרובים לאפס. לכן, אחת הדרכים לשמור על תוכנית דינמית היא לכלול בה הערכת סיכונים ואמצעים שבהם אתה מתכוון להתנהל מולם.

מובן שאין כל אפשרות לחשוב על כל סיכון אפשרי, לכן במקום לנסות לנחש את כלל הסיכונים - כדאי שתדע להוכיח את יכולתך העסקית, האישית והכלכלית להתמודד עם תנאים משתנים.

עיקרון רביעי: אל תתעקש על פורמט כתיבה מסורתי

לא תמיד נדרשת מצגת פאואר-פוינט, או 40 עמודי וורד עמוסים. אלה יכולים להתגלות כמגבילים, ולו רק ברמה הפסיכולוגית. נסה לא להשתמש בטמפלט קבוע. צור קובץ בסיסי שממנו תוכל לצאת לפורמטים רחבים יותר שלהם תידרש מול משקיעים, או כשתצטרך לשנות תפישות וכיוונים.

עיקרון חמישי: אל תשליך את התוכנית למגירה

אחת הטעויות הנפוצות של יזמים היא כתיבת התוכנית וזריקתה למגירה. חשוב להתייחס אליה באופן קבוע ולהעריך אותה מחדש באופן תדיר. לדברי פרופ' גרין, הצעד הנכון יהיה להכניס את בחינת התוכנית לתוך לוחות זמנים קבועים (אחת לרבעון, למחצית או לשנה).

אפשר לבקש מבעלי תפקידים שונים להעריך חלקים שונים של התוכנית, אך המנכ"ל צריך להיות זה שמחבר את כלל החלקים. בדיקות קבועות של התוכנית יאפשרו לך לשמור את היד על הדופק ולבדוק אם המיזם שלך באמת הולך בכיוונים אליהם התכוונת מלכתחילה.

המצב בישראל

"היזם הישראלי הממוצע, שחונך מתקופת הטירונות וקורס מ"כים על נורמות כמו 'קדימה הסתער' ו-'נוע, נוע ... להסתדר תוך כדי תנועה', אינו מייחס חשיבות רבה לתוכנית העסקית. יש אפילו הרואים בה מטרד המחויב על ידי מוסדות פיננסיים ומשקיעים מרובעים", אומר יוסי בר אל, מרצה בכיר בבית הספר למינהל עסקים, המסלול האקדמי, המכללה למינהל.

על פי בראל מעטים (מדי) היזמים המנהלים את פעילותם על סמך תוכנית מפורטת שהוכנה מחלקי מידע ונתונים, שחלקם נראים ברורים מאליהם ואחרים ממש לא חשובים. אלא שהתוכנית העסקית יוצרת בסופו של "תמונת מציאות" שמשמשת ליזם מפה שבעזרתה הוא מנווט את דרכו בנתיב הנכון.

"צודקים אלה הטוענים כי המציאות מורכבת ומשתנה בתדירות גבוהה, ואולם בדיוק בשל כך עולה חשיבות ההכנה של התוכנית העסקית", הוא אומר. "תוכנית טובה נוצרת על בסיס נתונים רבים ובחינתם במגוון תרחישים דינמיים, המניחים שינויים גם במה שנראה לכאורה בטוח ומובן מאליו.

"אל תוותרו על תוכנית מפורטת ומקצועית. הכנתה באופן נכון מחייבת את היזם ליטול חלק פעיל בתהליך ולא להטיל את כתיבתה על גורם חיצוני בלבד.

"כדאי להכין את התוכנית עם אנשי מקצוע שזו מומחיותם וכאלה העוסקים בליווי והכוונת יזמים - כמו מ.ט.י ויועצים מתמחים אחרים".

yazam@themarker.com



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו