טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ח"כ חיים אמסלם: אני חרדי חדש

ח"כ חיים אמסלם מש"ס הודח ממפלגתו לאחר שדרש בגנות ההשתמטות החרדית מהצבא. לאחר שהשתלח באלי ישי הפך לאהוב החילונים, ולפי שעה הוא נהנה מכל רגע: בועט בש"ס, מסרב להחזיר את המנדט ומאיים להקים מפלגה חדשה. בראיון ל"השבוע" הוא אומר: "אני חרדי שמדבר לכל העם"

תגובות

אם תשאלו את ח"כ חיים אמסלם אם הוא נלחם ברב עובדיה יוסף, הוא יגיד חס וחלילה, יזדעק על עצם הצגת השאלה. הוא לכל היותר נאבק נגד יו"ר המפלגה השר אלי ישי, שאותו הוא תוקף בלי חשבון. "דיקטטור", הוא קורא לו. אבל הרב עובדיה? הנה התמונות של מרן על הקירות בביתו ובמשרדו, והן יישארו שם "לעולם ועד" כדבריו, גם לאחר שהמנהיג הרוחני זרק אותו מהמפלגה בבושת פנים.

"הרב עובדיה הוא מושא הערצתי, אהוב לבי", אמר אמסלם בראיון בלשכתו ביום שני. באותה שעה ממש אירח מושא הערצתו את שלושת חבריו למועצת חכמי התורה ("המועצת", בפי הש"סניקים) ולא הצליח לעצור את הדמעות כשפירטו באוזניו מה אמר אמסלם לתקשורת נגד אברכים שאינם עובדים, נגד השתמטות משירות צבאי.

לאמסלם היה ברור מה תהיה התוצאה של ישיבת המועצת - הדחתו מש"ס - אבל הוא לא התרגש, והתמיד בראיון: "הרב עובדיה? אני לא מאשים אותו בכלום. אומרים לו ?חיים אמסלם הוא עוכר ישראל', ואין מי שיאזן את הדברים. אלי ישי מסית ומדיח נגדי, הסית את כל העולם, אז מה אתה רוצה שרבני המועצת יעשו, או שהרב עובדיה יעשה?"

אמסלם לא יגיד מלה רעה על הרב, אבל אין לטעות. המרד שהכריז, הגפרורים שהוא משליך במסירות של פירומן, מכוונים גם - ואולי בעיקר - כלפי הרב עובדיה יוסף וערכיו המקודשים ביותר לתנועה החרדית הספרדית. אמסלם יצא מהארון: הוא כופר בחרדיות שהולידה עוני מרצון, תורה בלי עבודה, בדלנות עם חומרות בהלכה, והוא מאתגר את הספרדיות של ש"ס, של הרב עובדיה. לדעתו, ש"ס לא קוממה את רוחם של היהודים ממוצא מזרחי ולא החזירה עטרה ליושנה. אולי להיפך.

כששואלים מה הלאה, האם יקים מפלגה שתתחרה בש"ס, אמסלם מתחמק, אבל התשובה ברורה: לאחר הדחתו מש"ס, כשהוא מחוזק על ידי "האלפים שפונים אלי", כדבריו, ועל ידי קבוצת עיתונאים המתפעמת מאומץ לבו (כולם חילונים), אמסלם חולם על כוח פוליטי מזרחי מסורתי. רק אל תגידו תמ"י.

בראיון ראשון מאז ההדחה הוא משרטט קווים לדמות מפלגתו העתידית, שתהיה בית פוליטי "לאנשים כמו הזמר קובי אוז", שהם חלק מהרנסנס המזרחי-התרבותי שמתקיים גם בתל אביב, וגם לאלקטורט העיקרי של ש"ס: המסורתיים, שמאז ומתמיד היו הרוב בין מצביעי המפלגה. לדבריו, ש"ס לא מתעניינת בהם.

"אני מקבל פניות של אלפים. כותבים לי, מתקשרים, עוצרים אותי ברחוב", הוא אומר. "ואם יש לי דרך פוליטית, אין אני בן חורין להיבטל ממנה. אני פשוט לא יכול. זו תהיה בגידה במה ששידרתי. שידרתי תקווה, ומה אגיד לציבור, ?סליחה, לא עמדתי בלחץ?'"

איך ייראה המצע של מפלגתו העתידית? היא תתמוך בשירות צבאי לחרדים - שניים מילדיו של אמסלם, שניהם בוגרי ישיבות, שירתו בצבא - והיא תתמוך בהכנסת לימודי ליבה לחינוך החרדי. "נקים ישיבות על טהרת הקודש", הוא אומר, "ונתמוך גם בתיכונים חרדיים שילמדו גם לימודים כלליים ויעשו בגרות ובסטודנטים שילמדו באוניברסיטאות, נתמוך בכל דבר. למה אי אפשר לעשות את זה?". האם יחבור לאריה דרעי, כפי שרמז בעבר, רמיזה שאנשי דרעי מגחכים עליה? "אלך עם כל מי שירצה להצטרף לדעות שלי ויקבל עליו את הדרך", משיב אמסלם.

מסמך הדחה

ייתכן שאמסלם הוא סיפור חולף שיישכח, כפי שנשכחו פוליטיקאים מרדנים לפניו; וייתכן שלא. בשלב זה חשיבותו בהיותו מקרה מבחן, משל פוליטי, שיעור באידיאולוגיה וגם במדעי ש"ס והפוליטיקה החרדית, בתקופה ירודה במיוחד ביחסי הדתיים והמדינה.

כאן יש אידיאולוג מנומק, בעל אגו מורחב, ובכל זאת הוא מציב אתגר. הוא מספר סיפור על ש"ס שאיש לא העז לספר לפניו. הוא חושף סדקים ומעניק הצצה להתפצלות הצפויה בתנועה, כשהרב עובדיה לא יוכל עוד לתפוס מקום בראש השולחן.

אמסלם הכניס את המפלגה לסחרור, אחרי שיצא לרחוב ושפך שק של כביסה מלוכלכת. "לא נותנים להיכנס לרב עובדיה", אמר בקול רם, ואילץ את המנהיג להכחיש בקול רם שהוא נעול במגדל שן. "הנהגת ש"ס שולחת את ילדיה להתחנך במוסדות אשכנזיים", האשים בעניין פרשת עמנואל, ואילץ את אלי ישי להתנצל.

אמסלם חשף את שר הפנים ישי לציבור כפי שאיש לא עשה לפניו. איך נראה אלי ישי כשמרגיזים אותו? החלטי - כן. מתוחכם - לא בהכרח. יש ש"סניקים שחושבים שישי החמיץ הזדמנות להיפטר מהח"כ המורד בשקט - למשל, במינויו לרב ראשי באשדוד, משרה שאמסלם רצה בה מאוד, ויכול היה לזכות בה בעזרת ישי.

מועצת חכמי התורה הציגה לאמסלם דרישה שהוא הודיע מראש כי ידחה - להחזיר לה את המנדט שלו. מסמך ההדחה, בכתב ידו של הרב עובדיה יוסף, עוסק בעמדותיו הבעייתיות מנקודת ראותה של המנהיגות הרוחנית: "מועצת החכמים של ש"ס התאספה הערב בצער רב על דבריו של חיים אמסלם שפער פיו לבלי חוק על אברכי הישיבות היקרים המסולאים בפז שעוסקים בתורה יומם ולילה ומקיימים את כל העולם בתורתם והקדיח תבשילו ברבים למצוא חן בעיני שונאי התורה והוא כתלמיד המבעט ברבותיו בבחינת וישמן ישורון ויבעט", נכתב. אמסלם הוא רב, אבל התואר הזה נשלל ממנו במכתב, ונכתב עליו: "נוסף גם הוא על צרינו עמי הארץ השונאים תלמידי חכמים".

עוד כותבים החכמים: "אנו דורשים ממר חיים אמסלם על פי דין תורה שעליו להחזיר את המנדט לש"ס בהתאם להתחייבותו", ובצעד מרחיק לכת לא מסתפקים באמירה תצא-בחוץ, ומשיתים עליו חרם: "אנו קוראים לכל מי שהתורה יקרה בעיניו להתרחק מן האיש הזה הרחק כמטחווי קשת, ומדעותיו המוזרות והכפרניות". אם לא די בכך, בו בלילה הודבקו ברחובות ירושלים ובני ברק פשקווילים לא רשמיים, שבהם תואר אמסלם כ"פוער פיו בדברי הבל וכזב" ו"מחלל שם שמים".

אבל ש"ס הרשמית מנסה להרגיע את מחול השדים, ודוברה רועי לחמנוביץ מסר ל"הארץ", לנוכח השתלחויותיו החדשות של אמסלם, כי "לאחר דבריה של מועצת החכמים אודות אמסלם, כל המוסיף גורע. דבריו אינם ראויים לתגובה, וקל וחומר אומרם".

בת חורגת

אמסלם, אב לשמונה וסב לעשרה, נולד לפני 52 שנה באלג'יריה. בילדותו עבר יחד עם משפחתו (שמוצאה במרוקו) לצרפת. משם, בגיל 11, עלה לישראל. עם ייחוס משפחתי שמגיע למשפחת אבו חצירא מנתיבות, גדל אמסלם בבית בעל נטיות חרדיות, אבל גם לאורם של רבנים ממרוקו כמו הרב שלום משאש, גאוות המרוקאים, שהיה רב ראשי של קזבלנקה וירושלים, והיה ציוני נלהב (וחשוב לא פחות: יריבו המר של הרב עובדיה). אמסלם עצמו למד אצל הרב מאיר מאזוז, ראש ישיבת "כיסא רחמים" בבני ברק, והיה מקורבו שנים רבות, עד לימים האחרונים. הוא שימש רב של קהילות בדרום הארץ ובשווייץ, וחיבר ספרי הלכה שזכו ל"הסכמות" נלהבות של הרבנים הבכירים ביותר, ספרדים ואשכנזים.

זה שנים רבות שהוא בפוליטיקה. בסוף שנות ה-80 קיבל ג'וב באמצעות קרוב משפחתו ולימים פטרונו, הרב ברוך אבוחצירא (בבא ברוך), במפלגת אגודת ישראל האשכנזית-החסידית. אבל רק ב-2006 נבחר לכנסת, כשהוצב במקום העשירי ברשימת ש"ס, כנציג הבבא ברוך והרב מאזוז.

דרכו בש"ס היתה רצופה בחיכוכים עם היו"ר ישי. החיכוכים גברו בקדנציה הנוכחית, כשהחל לפרסם מאמרים נגד הנהגת ש"ס ודרכה האידיאולוגית בשנתיים האחרונות, בעיקר באתר האינטרנט "כיכר השבת". לפני שנה חלה הסלמה כשפירסם ספר, "זרע ישראל", שבו הציע פתרון הלכתי-ממלכתי למשבר הגיור. הספר, המסתמך לדבריו על פוסקי ההלכה הספרדים ובהם הרב עובדיה, הציע הקלות בגיור למי שמשרת בצה"ל ואביו הוא יהודי. ההצעה הזאת סיבכה אותו עם המנהיגות הליטאית, שיצאה למערכה נגדו, וגם עם הרב עובדיה. הידרדרות נוספת ביחסים חלה בפרשת עמנואל בקיץ. אז התקומם אמסלם על שתיקת המפלגה לנוכח אפלייתן של התלמידות המזרחיות בבית הספר ודחיקתם של חרדים ספרדים אל מאחורי גדרות.

"אתה ברגע היסטורי", עידכן הח"כ המודח ביום שני. "מיום הקמתה של ש"ס, תחת כנפיו החמימות של הרב (אליעזר מנחם) שך, וגם בשנות העצמאות של הרב עובדיה, היא תמיד אוימה על ידי הליטאים. מדי פעם היו מפחידים אותה עם אמירות כמו ?ש"ס נתנה גט כריתות לעולם התורה', ?התחברה לציונים'. כל השנים הללו ש"ס בעצם היתה בת חורגת למפלגות האשכנזיות.

"כאן בא אדם שאומר, אני הולך להחזיר עטרה ליושנה, באמת, בלי למצמץ או לפזול לעבר הליטאים, עם מחויבות טוטלית לדרך הספרדית. זה לא היסטורי? מאז הקמת ש"ס ומחיקת המזרחים מהמפלגות הישנות, לא קמה זהות ספרדית אמיתית וברורה שמייצגת במהותה את אותו האיש שאתה לוקח ממנו את הקול. אתה אומר לו, ?אני רוצה להחזיר לך את העטרה שלך ליושנה, במבטא שלך הישן והטוב, בלבוש, בחשיבה, בתכנים, בפסוקי תנ"ך, במנגינות מזרחיות, בקריאה בתורה. לא בניסיון בלתי פוסק להיות ?אין' אצל האשכנזים. אנחנו לא מחפשים את זה".

אמסלם טוען שש"ס לא מייצגת את היהודים המזרחיים, אלא רק את המיעוט שהוא מכנה אותו "ספרדו-ליטאי". לדבריו, "רוב היהודים בארץ הם מזרחים. אני לא רוצה שהם יהפכו ליטאים. ברור לך שרק שלושה-ארבעה מתוך ה-11 מנדטים של ש"ס הם חרדים, שהפכו להיות דומים לאשכנזים. אני לא רוצה חלילה לחסל את ש"ס, ש"ס מיועדת אכן לציבור הזה שרואה את עצמו ספרדו-ליטאי. כל מי שאיננו כזה, הוא האיש שלי. אליו אני מכוון".

בראיון שנתן אמסלם לרדיו החרדי-ספרדי "קול ברמה" לפני כשבועיים, הוא פתח חשבון היסטורי מרתק עם ש"ס, כשתיאר מאבק שהחל לפני קום המדינה ומתנהל עד היום, לטענתו, בין "אלפיים יהודים ספרדים שישבו בירושלים" בתקופת היישוב הישן, ובין "חצי מיליון יהודים שישבו בצפון אפריקה".

הירושלמים, ובהם הרב עובדיה יוסף, הם האליטה של ישיבת "פורת יוסף" מהעיר העתיקה, שאימצה את אורח החיים ודרכי הלימוד של האשכנזים. אבל, אומר אמסלם, "בספרדיות עצמה יש כל מיני תפישות. היתה התפישה שבעצם העתיקה את השיטה האשכנזית לישיבת פורת יוסף במבטא ספרדי, אבל למעשה, לא היה הבדל. הם דגלו בישיבות כמו של האשכנזים, בלימודים גם אחרי החתונה. האג'נדה של המזרחים מכל ארצות פזוריהם, שזה כל אגן הים התיכון וכל צפון אפריקה, דגלה בהתערות בחברה".

אמסלם נראה מהסס דווקא כשהזכיר את הביקורת הידועה הנמתחת על ש"ס, בשל חוסר הסובלנות שלה להבדלים בין העדות המזרחיות. הוא משתהה, אבל אז חוזר לשטף דיבורו: "במועצת חכמי התורה ראית פעם רב מרוקאי? רב אלג'יראי? רב טורקי? כמעט מעולם לא. מקימי ש"ס הקימו אותה תחת כנפי הרב שך ותחת האסכולה של מה שהיה כאן בירושלים, אבל לא באסכולה שלנו, האסכולה המקרבת שרואה בתורה גולת הכותרת, אבל בחיי מעשה המשולבים בתורה - ערך עליון.

"אני יכול רק להגיד שהיום אתה רואה תחייה בעדה המרוקאית. כל אחד רוצה לשמר את מנהגי אבותיו", הוא אומר. "אני בהחלט חושב שיש מקום לחכמי פורת יוסף, אבל יש גם מקום לחכמי מרוקו, לחכמי אלג'יריה. חכמי פורת יוסף היו אנטי ציונים, התנגדו לבחירות לכנסת. מה לי ולגישה הזאת? אני בעד שירות בצה"ל. מי שלא לומד תורה בישיבה, שיילך לשרת בצה"ל. כל הגישה שלי בגיור היא חלק מהגישה הפרגמטית של צפון אפריקה".

מהתגובות שהוא מקבל הוא למד ש"הציבור הספרדי באמת מאס בהתנהגות הזאת, שבה לוקחים ממנו את הקולות כדי להביא אותם, פעם אחר פעם, רק לשירות הציבור הליטאי, ספרדי או אשכנזי. יכול להיות שהציבור אומר, אנחנו אוהבים תורה ולומדיה, נילחם למענם. אבל בוא נילחם גם למען הפריפריה, אולי נילחם גם למען הזוגות הצעירים, אולי נילחם גם למען מלגות הסטודנטים, אולי נילחם גם נגד אפליה, אולי נעשה משהו למען המסורתיים הרבים כל כך, שנותנים לנו את הקולות".

זה קשור למהפכה ההלכתית של הרב עובדיה, שאיחד את כל הספרדים תחת הפסיקה של שולחן ערוך?

"אני לא רוצה להיכנס לזה".

מה עושה אותך היום חרדי?

"אתה רוצה להגדיר אותי כציוני? בבקשה. אם ציונות פירושה נתינת חלקנו למדינה, אני ציוני. אם ציונות פירושה מלחמה על דת, אני לא ציוני. ההגדרה הכי טובה, מישהו אמר לי ?אתה חרדי חדש'. המסר שלי הוא לא לחרדים. אני חרדי חדש שמדבר לכל העם, שמדבר למסורתיים, לכיפות הסרוגות, לאוהבי הפיוט המרוקאי, הניחוח הצפון אפריקאי, הסגנון המצרי המהודר, הפתיחות הלבנונית והסורית".

התנתקות

לחיים אמסלם יש אולי עתיד פוליטי, ואולי אין לו. בלשכתו הוא מדפדף במיילים הטריים, מוצא עוד אחד שמבטיח "אצביע בשבילך", ומקושש בהתלהבות טוקבקים מחמיאים באתרי האינטרנט החרדיים. הוא גם מרשים פובליציסטים חילונים, שהיו רוצים לראות אותו מייסד מפלגה חדשה. אבל אמסלם בבעיה לא קטנה - לא כך תיכנן את פרידתו מש"ס. ובוודאי לא תיכנן לחטוף ככה משני פטרוניו הרוחניים, אבוחצירא ומאזוז.

באתר החרדי "דעת" צוטט מכתב של מאזוז שבו הוא מבהיר: "אני מתנער בזה מכל הראיונות שעושה אמסלם בלי רשותי ובלי ידיעתי". גם לחרדים אוהדי אמסלם, הנתק הזה קשה לעיכול. לא יהיה זה פרוע לנחש שמפלגת אמסלם, בינתיים מפלגת מצב רוח בלבד, הפסידה השבוע רבים ממצביעיה החרדים.

אתה עדיין שליח של רבניך?

"לא. נגמר, אינני שליח של איש. אני עצמאי לגמרי. זו יציאה לחירות. עד עכשיו הרבנים יכלו להגיד לי ?תעשה זאת, או תעשה אחרת'. אני חושב שזו בגרות שהציבור בישראל זקוק לה. רבנים יעסקו בתורה ובפסיקה וראשי ישיבות ילמדו תורה. אני אתייעץ עם רבנים, אבל אינני מעוניין בשום פנים ואופן שרבנים כאלה ואחרים, וכבודם במקומם מונח, ינחיתו הנחתות ברמה של מועצת חכמי או גדולי. במציאות של מועצות, כשרבנים ניזונים ממה שאומרים להם אנשים שיוצאי ובאים, יוצאים רק קלקולים. אפשר וצריך לציית לרבנים, אבל כל הסגנון הזה, שהוא העתקה מהסגנון האשכנזי, קונפדרציה של חצרות רבנים, פשוט לא נראה לי".

ביחס לרב מאזוז הוא אומר, "זו התנתקות, לא נתק. ידעתי שמטבע הדברים, מהיותו תלוי בש"ס, הוא לא יוכל לעשות צעד מולה או נגדה. גם לא ביקשתי, אני מבין אותו. אני לא רואה את עצמי מנותק ממנו, ברור שאנחנו נמצאים בימי מתח. בעזרת השם יחלוף זמן, הרב יידע את צדקת הצעד שעשיתי ויחליט. אני לא מרגיש מנותק. דיברתי אתו גם אחרי שכתב את המכתב נגדי. הרב מאזוז, שהוא איש גימטריות, אמר לי ש'חיים אמסלם' שווה ?כח עצמאי'. לא בדקתי, תעשה חשבון". חישבנו. שניהם 239. *



אמסלם בלשכתו, השבוע. מציע בית פוליטי 'לאנשים כמו קובי אוז'


פשקווילים בגנות הרב אמסלם ברחוב בו מתגורר הרב יוסף בירושלים. 'אני מקבל פניות של אלפים, עוצרים אותי ברחוב, כותבים לי, מתקשרים אלי'



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות