בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אלישיב יוצא נגד הרבנים שחתמו על איסור השכרת דירות לערבים

הרב יוסף שלום אלישיב: "כבר מזמן אמרתי שיש רבנים שצריך לקחת מהם את העט". כמה מחותמי המכתב חזרו בהם בעקבות דברי מנהיג הציבור החרדי-ליטאי. היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין הודיע כי יבחן היבטים פליליים בפרשה

תגובות

באירוע צדדי ונשכח שהתרחש שלשום הורה בג"ץ לשר הדתות לבטל ולפתוח מחדש את ההליכים לבחירת רבני העיר ירושלים. בכך נרשם עוד פרק בעלילה פוליטית ומשפטית נפתלת שבה החרדים והדתיים-לאומיים נאבקים ביניהם על המשרות הפנויות של רבני העיר, ספרדי ואשכנזי. העותר היה ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, שמבקש לוודא כי לפחות אחד מהשניים יהיה "רב ממלכתי", כדבריו, כלומר דתי-לאומי. ברקת רשם אפוא הישג חשוב במאבקו.

אלא שהפרשה המרכזית שמעסיקה בימים אלה את עולם הרבנות בישראל מעלה ספקות כבדים באשר להגדרה "ממלכתי", שלא לדבר על הספקות אם לא מוטב לה לעיר הבירה להישאר בלא רבנים ראשיים.

מבחינה פנים-דתית, אתמול התחוללה תפנית חשובה בפרשת המכתב שעליו חתומים כמה עשרות רבני ערים, שלפיו אסור ליהודים להשכיר או למכור דירות למי שאינם יהודים. פוסק הדור, הרב יוסף שלום אלישיב, יצא נגד החותמים והבהיר אגב כך כי פעורה תהום אידיאולוגית בין הרבנים החרדים לרבני הימין. הנימוק של אלישיב: המכתב עלול להצית אנטישמיות בעולם. בכך הוא חיזק את המסר שהעביר כבר בתחילת השבוע מי שנחשב שני לרב אלישיב בחשיבותו בעולם החרדי-ליטאי, הרב אהרן לייב שטיינמן, יו"ר מועצת גדולי התורה של דגל התורה שמיאן לקבל את מחתימי המכתב בביתו. בעקבות כך, אחדים מרבני הערים משכו את חתימתם ממכתב הרבנים.

"גילוי הדעת" ההלכתי סופג אפוא מהלומה במגרש הדתי, בזמן שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הורה אתמול לבדוק אם קיימים היבטים פליליים במכתבם של עשרות רבני הערים.

הרב אלישיב גינה בימים האחרונים את המכתב בשיחות פרטיות, ויצא נגד החותמים. "כבר מזמן אמרתי שיש רבנים שצריך לקחת מהם את העט", אמר בעוקצנות על עשרות רבני הערים, והעיר כי הם נוהגים בצביעות משום שמנימוקים ציוניים אותם רבנים מוכנים לקבל היתר הלכתי הסותר את גילוי הדעת שהוציאו זה עתה.

בעקבות הדברים, שדווחו אתמול לראשונה באתר "הארץ", החלה התרוצצות רבתי ושני רבני ערים המזוהים עם הפלג החרדי-ליטאי הודיעו כי הם מושכים את ידיהם מהמכתב. בתקשורת החרדית נטען כי מספר הפורשים גדול יותר.

מרבית הרבנים שחתמו על המכתב שיזם רבה של צפת, שמואל אליהו, מזוהים עם הימין הדתי-לאומי. רק אחדים מהם הם חרדים הכפופים במובהק לפוסק הליטאי. ועם זאת, למלים הבודדות שנמסרו מפי הרב אלישיב יש משקל רב שכבר אתמול הותיר חותם על פרשת המכתב, גם אם הן רחוקות מלפורר את ההתארגנות. שני רבנים - הרב יעקב אדלשטיין מרמת השרון והרב שמחה הכהן קוק מרחובות - אישרו כי הם מתנערים מהמכתב. הם אמרו ל"הארץ" באמצעות עוזריהם כי אין מדובר בתוצאה ישירה של דברי הרב אלישיב, אבל האפקט ברור. הוא חזק לאין שיעור ממה שעשוי ליצור גינוי של נשיא המדינה או ראש הממשלה, והוא משמעותי יותר מכל הליך פלילי, שעשוי להסתיים במופע מביך שבו המשטרה מתקשה לזמן את הרבנים לחקירה.

דברי הרב אלישיב מצטרפים לפסק הלכה הסותר בבירור את מכתב הרבנים שאותו פרסם מוקדם יותר השבוע הרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן ופוסק דתי-לאומי בכיר. לכך יש לצרף גם את הודעתו מאתמול של הרב חיים דרוקמן, יו"ר מרכז ישיבות בני עקיבא, המתנער מהמכתב. לדבריו, אף שהוא "מזדהה עם המאבק הלאומי המבקש לשמר את מדינת ישראל כמדינה יהודית ומודע להתמודדות הלא פשוטה המתקיימת בצפת מול גורמים עוינים מחוץ למדינה המזרימים כספים כדי לפגוע באופייה היהודי של ישראל" - עמדתו העקרונית "שוללת אמירה גורפת נגד גויים".

הרב קוק והרב אדלשטיין טענו אתמול כי לא ידעו על מה חתמו. מבית הרב אדלשטיין נמסר כי "החתימה על המסמך מקורה בטעות ונבעה מחוסר תום לב מצד המחתימים. אי לכך, חתימת הרב על המסמך מבוטלת. הרב של רמת השרון נוהג בדרכי נועם ושלום וכל פעילותו הינה אך ורק למען תושבי העיר ובכל אופן אינו נוהג לעסוק בנושאים פוליטיים אלו ואחרים".

הרב קוק, בניגוד לרוב החותמים, לא חתם על גוף המכתב אלא צירף הערה בכתב ידו על כך שרב חייב להשיב לכל שאלה בענייני הלכה. נציג מטעמו מסר אתמול, כי "החתימה שלו מתייחסת לא לעניין השכרת הדירות אלא לכך שזכותם של רבנים לפסוק בכל שאלה שבה יישאלו. הוא לא נשאל על היבט אקטואלי או פומבי כזה או אחר. השימוש שנעשה במכתב בכלל לא היה על דעתו. האנשים שעסקו במלאכת החתמת הרבנים לא פעלו בדרכים כשרות, ועובדה היא שהוא לא הרב הראשון שמתכחש לזה".

יצוין, כי לא ניתן היה אתמול לשוחח ישירות עם שני הרבנים, וכך נמצא מידע סותר באשר לעמדותיהם. אחת הסיבות למידע הסותר היא לחץ כבד שהופעל אתמול על הרבנים מצד גורמים ליטאיים, לסגת מחתימותיהם. על פי אתר "בחדרי חרדים", רשימת הרבנים שנסוגו מהמכתב ארוכה הרבה יותר, וכוללת גם את הרבנים יוסף שיינין וחיים פינטו מאשדוד, הרב יצחק פרץ מרעננה, משה הבלין מקרית גת ועוד. אבל הרב יוסף שיינין מאשדוד, תלמיד של הרב אלישיב, שוחח עם "הארץ", ואמר כי כלל לא שמע על עמדת רבו. לדבריו, "דבר שאני לא שומע, לא משפיע עלי. במכתב היו כתובים רק דברי הלכה".

ואמנם, ברקע הדברים עומדת סוגיה הלכתית שהרב אלישיב, לפי מקורביו במתכוון, בחר שלא להתייחס אליה ישירות. הסוגיה נוגעת למונח "לא תחונם", מצווה מן התורה שמקובל לפרשה כאיסור על מתן דריסת רגל בארץ ישראל לעובדי עבודה זרה (או לגויים באשר הם על פי הפרשנות המרחיבה). "פוסק הדור" לא טרח להיכנס לסוגיה, אלא הסתפק בניגוח סרקסטי של רבני הימין.

כפי שצוטט הרב אלישיב מפי שומעיו, "מעניין שאותם רבנים ציוניים דווקא תומכים בהיתר מכירה בשנת שמיטה". היתר המכירה הוא הסדר הלכתי שאומץ בידי הרבנים הציונים עוד מהתקופה שקדמה לקום המדינה, המאפשר להמשיך לעבד בשנת שמיטה קרקעות בארץ ישראל על ידי מכירתן הסמלית לגוי. הרבנים הציוניים קיבלו את ההיתר למרות העיקרון של "לא תחונם". הרבנים החרדים דחו ודוחים את ההיתר מכל וכל, בנימוק כי הוא מרוקן את מצוות השמיטה מכל תוכן.



הרב אלישיב בכנס של יהדות התורה שהתקיים אשתקד בירושלים. הביע חשש מגל אנטישמיות בעולם בעקבות המכתב


הרב שמחה הכהן קוק



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו