בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אם המצרים יפתחו חוזים עם חברת חשמל - לא נישאר אדישים"

גדעון תדמור שמח לקבל את המניות של בני שטיינמץ בקידוח תמר ("נחכה לתוצאות"); הוא מאיים לפתוח חוזים (אם המצרים יפתחו קודם), מתכנן להיות שחקן מרכזי בשוק הגז הטבעי הנוזלי ("אין לנו תחליף"), ונדהם מחוסר ההבנה של האנליסטים בתחום. ראיון ראשון עם המנכ"ל-שותף של יצחק תשובה בדלק אנרגיה

תגובות

>> על קבוצת דלק ובעל השליטה בחברה, יצחק תשובה, עוברת תקופה לא קלה. אך גם בימים קודרים אלה, בוהק אורה של ביצת זהב השקועה בקרקעית הים, מול חופי אשקלון. מדובר במאגר מארי B, ממנו מפיקה בארבע השנים האחרונות שותפות ים תטיס - שבבעלות קבוצת דלק (53%) ונובל אנרג'י האמריקאית (47%) - גז טבעי, המסופק בעיקר לחברת החשמל ובאחרונה גם לחברת נייר חדרה.

עד כה חתמה ים תטיס על חוזים לאספקת 24 BCM (מיליארד מטר מעוקב) מתוך המאגר, המכיל לפי הערכות השותפות 32 BCM. נוכח המכרז הפתוח של חברת החשמל לרכישת 5 BCM בחמש השנים הקרובות (שבו מתמודדת ים תטיס), ובשל הסברה כי ממילא תזדקק כבר בשנים הקרובות לכמות גז גבוהה הרבה יותר - הרי שבים תטיס מתקרבים למיצוי אספקת הגז במאגר, שבו יוותרו 3 BCM בלבד.

"את הכמות הנותרת נשמור ל-SPOT Market (עסקות מזדמנות; א"ב ומ"ר) - שישמש מענה לצרכים חריגים ומיידיים של חברת החשמל או של אחרים", אומר גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה. בשנה החולפת נהנתה ים תטיס מגידול ניכר בעסקות ה-SPOT עם חברת החשמל נוכח הדשדוש הנמשך בהזרמת הגז המתחרה ממצרים. אלה נחתמו, לפי הערכות, במחיר של 9-10 דולרים למיליון BTU - גבוה בהרבה מזה שעליו חתומה ים תטיס בחוזה המקורי מול חברת החשמל (2.75 דולרים).

באשר לזיקה בין מחירי ה-SPOT הגבוהים למעמדה של ים תטיס כספקית הכמעט בלעדית של גז טבעי לישראל, משיב תדמור: "מה שמפריע לאנשים הוא לא קיום מונופול - אלא אם ניצול הכוח לקביעת מחירים. המחיר שבו אנו מספקים את הגז נקבע באופן תחרותי. אין לנו בעיה עם תחרות.

"גם נוכח הגמגומים המצריים נהגנו בהגינות יוצאת דופן בכך שלא ניצלנו לרעה את היתרון שלנו. כיבדנו את החוזה שלנו ככתבו וכלשונו", הוא עוקץ את יריביו העסקיים בשותפות EMG המצרית ומפנה את הדיון לכיוונם. "הסיפור המצרי הוא הסיפור הגדול. נשאלת השאלה עד כמה ניתן לסמוך על הספק הנוסף".

לאחר שהוא מתבקש לפרט את דעתו בקשר להזרמת הגז הבטעי ממצרים, מצביע תדמור על שלושה גורמים שעשויים להשפיע על אספקתו לישראל: "בעיות טכניות ובעיות זמינות של גז, כי במצרים יש מחסור בגז לטווח המיידי והבינוני; המחיר, שכמובן נבדק מול מחירים אלטרנטיוויים; והסוגיה הפוליטית, שקטונתי מלחוות עליה דעה, אבל אין ספק שמהווה שם שיקול".

אם הלחץ המצרי יביא לפתיחת החוזה עם חברת החשמל - תבקשו גם אתם לשנות את שלכם?

תדמור: "המדיניות שלנו היא לכבד את החוזים שעליהם אנו חתומים. ואולם, אם יקרה אירוע שבו המצרים יפתחו את החוזה - לא נישאר אדישים".

אם מאגר הגז שלכם ימוצה בתוך שלוש-ארבע שנים, וגז נוסף יהיה זמין במקרה הטוב רק עוד חמש שנים אם בכלל, אולי צודק מי שאומר כי אין לנו ברירה אלא לסמוך על המצרים?

תדמור: "אם קידוח תמר (המאגר הפוטנציאלי מול חופי חיפה; א"ב ומ"ר) יצליח, מועד הפיתוח שלו יתוזמן לפי לוח הזמנים של האספקה ממארי B, יהיה לנו מספיק גז כדי לגשר על התקופה. בכל מקרה, החלופה השנייה שישראל חייבת ללכת לקראתה היא יבוא גז טבעי נוזלי (LNG). הבעיה המצרית היא לא רק כלכלית, והפתרון היחיד שיאפשר לישראל חוסר תלות הוא רק LNG".

אם לא יימצא גז בתמר ואם לא יפותח השדה של BG -מניין תספקו גז לתחנות הכוח הפרטיות שמתכננת דלק תשתיות להקים?

גבי לסט, יו"ר דלק מערכות אנרגיה, נחלץ לענות לשאלה: "אני לא פוסל קנייה מהמצרים. אין בזה בושה. אבל קודם צריך להאמין שהם יעמדו בהתחייבויות שלהם".

שחקן מרכזי ב-LNG

לא בכדי דוחף תדמור לכיוון ה-LNG: מתקני ים תטיס מול חופי אשקלון והמאגר המתרוקן מהווים כיום את המיקום האופטימלי להקמתו של מתקן קליטת LNG, גיזוזו והפיכת המאגר לאזור אחסון אסטרטגי ותפעולי. פעילות ההפקה במקום תסתיים אמנם בשנים הקרובות, אך ים תטיס מחזיקה בזכויות על המאגר עד 2030 (עם אופציה ל-20 שנה נוספות). החברה אף החלה באחרונה בבדיקת העלות הכלכלית של הסבת המתקנים לייעודם האפשרי החדש.

"נהיה שחקנים מרכזיים בשוק ה-LNG, משום שיש לנו תשתית קיימת", אומר תדמור. עם זאת, למדינה יש תכניות אחרות. ביולי 2009 צפויה ועדת המכרזים הבין-משרדית לפרסם מכרז בינלאומי להקמת מתקן LNG בחופי ישראל; כלפי חוץ לא נראה כי הוועדה מכוונת בהכרח למתקני ים תטיס. "אם וכאשר יפורסם מכרז - נשתתף בו", מבהיר תדמור. "אני לא יכול לחשוב כרגע על סיבות טובות שיגרמו למדינה שלא לנצל את הזדמנות הפז שנקרתה בדרכה בדמות המתקנים הקיימים של ים תטיס, שאין להם תחליף בר תחרות".

התנגשות עם המדינה תביא למאבק על הזכויות במאגר?

תדמור: "המאגר הזה עומד לרשותנו לניצול, ככל שנרצה".

הקמת תשתית ליבוא LNG, יודע תדמור, כרוכה במערך מורכב שבקצהו האחד עומד ספק גז המוכן לשווק גז לישראל (לא עניין של מה בכך בשוק עם דומיננטיות ערבית), בקצהו השני ניצב לקוח מובטח, ובתווך נקבעים תנאי זיכיון כלכליים ורגולציה תומכת.

"זיהינו מקורות פוטנציאליים ידידותיים לאספקת גז", חושף תדמור, אך מבהיר כי הצורך ב"גיור" הגז הנוזלי היקר יחסית, יחייב את המדינה להגדיל את כמות הגז שחברת חשמל תתחייב לרכוש (25% מהכמות), ולהקטין את היקף הפעילות שיחויב הזכיין שיקים את המתקן להקצות לחברות אחרות ב-open access (40% מהתפוקה).

"מחיר ה-LNG יוכל להתחרות בגז שיגיע בצינור מג'יהאן, והוא פתרון מהיר יותר מכל רעיון אחר", משיב תדמור למפקפקים בכדאיות הכלכלית של הבאת גז טבעי נוזלי לישראל. הוא מוסיף מלת אזהרה מפני ההסתמכות על פרויקט צינור הגז של גזפרום הרוסית: "אתה לא מחליף צינור אחד באחר - אלא הופך עצמאי".

אופטימיות בקידוח תמר

גם אם יגיע הגז לחופי ישראל, הוא יזדקק למערכת הולכת גז יעילה במרחבים היבשתיים. בתחילת העשור ביקשה דלק להקים בעצמה מערכת זו, אך נענתה בשלילה לאחר שהמדינה התחייבה להקים את המערכת עד אמצע 2003. המדינה לא עמדה בהתחייבות, ובשבוע שעבר נאלצה דלק אנרגיה לדווח כי תדחה את אספקת הגז המתוכננת לחברת כיל משום שמקטע הגז לסדום יושלם רק באמצע 2009.

בסוף השבוע האחרון פורסם ב-MarkerWeek תחקיר החושף מעט מהמתחולל בפרויקט הנחת תשתית הגז, אך תדמור ולסט נזהרים ממתיחת ביקורת על חברת נתיבי גז (נתג"ז) או על משרד התשתיות: "הרבה מהבעיות אינן קשורות בנתג"ז אלא בסחבת שננקטה עד ההחלטה על הקמתה", אומר תדמור.

"צריך להגיד מילה טובה לפואד (שר התשתיות בנימין בן אליעזר; א"ב ומ"ר), שאם לא הוא, גם המעט שנעשה לא היה נעשה", אומר לסט. "אנו מצטערים על הימשכות תהליכי ההקמה שגורמים נזק לכל מי שמעורב בשוק הגז, לרבות המדינה, הצרכנים והספקים", אומרים השניים ומביעים ספק בעמידה בלוח הזמנים לחיבור תשתית ההולכה בצפון: "קשה להאמין שיגיעו לחיפה עד סוף 2009".

עיניהם של לסט ותדמור נשואות כיום לעבר קידוח תמר, 90 קילומטר מערבית חיפה, שם החלו לפני שלושה שבועות לקדוח במטרה לאמת את התחזיות הגיאולוגיות המשערות קיומו של מרבץ גז בהיקף 109 BCM בסיכויי היתכנות של 35%.

בשנים האחרונות הוכפלה עלות הקידוח הראשוני ל-140 מיליון דולר. תדמור ולסט מסבירים זאת בכך ש"עלויות הקידוח בעולם כולו התייקרו". לפני כמה חודשים פרש מפעילות הקידוח השותף בני שטיינמץ ("שמחנו לקבל את האחוזים שלו") - אך השניים שומרים על אופטימיות בנוגע לתוצאות.

האם קיימת כדאיות כלכלית בהפקה יקרה ומורכבת שכזו במים עמוקים?

תדמור: "ראשית, נחכה לתוצאות. אף אחד לא מאיץ בנו להפיק מחר. שנית, חברות אנרגיה לא מבססות פרויקטים על סמך מחיר הנפט של היום בבוקר - אלא מסתכלות קדימה בראייה רב-שנתית".

ייתכן שגם אם תתרחש תגלית - לא נראה בתקופה הקרובה הפקה?

תדמור: "הכל שאלה של גודל השדה. ככל שמחירי הנפט והגז יורדים, לגודל השדה יש השלכות על כדאיות ההפקה".

מה אנו צפויים לראות במחירי הנפט ב-2008 ו-2009?

תדמור: "התחושה היא שאנו בתקופה של כשל שוק בכל התחומים. כדי לבוא ולהגיד היכן יתייצבו מחירי הנפט צריך לחכות שהאבק ישקע והשווקים יחזרו לרציונליות. אני מקווה שזה יקרה כבר במחצית השנייה של 2009, אבל צריך קודם לראות אם אנו במיתון עולמי או בהאטה.

"כשאני שומע על דחיות בפרויקטי ההפקה הגדולים שהיו אמורים להגדיל את הרזרבות, קשה לי להימנע מן התחושה שהמחירים יעלו בגלל מנגנון ההיצע וביקוש, אך גם בגלל הרצון של ספקיות הנפט להחזיר את התמחור לרמות יותר רציונליות. אלה, להערכתי, הן 70 דולר פלוס. זוהי רמה סבירה עבור הספקים והלקוחות יחד".

ומה לגבי המשא ומתן המתחדש עם BG באשר להפקת השדה מול חופי עזה?

"מוטב שהגז יישאר באדמה עד שתתבהר תמונת המצב באזור. כיום אנו בשיחות מקוטעות עם BG. בעבר ניהלנו עמם מו"מ על שימוש בפלטפורמה שלנו, אך לא היה כל כך עם מי לדבר בשל מבנה הבעלות הבעייתי שם, ולא יהיה שם פרויקט עד שתתגבש מעטפת פוליטית. אני מאוד סקפטי באשר למו"מ הנוכחי מול חברת החשמל, שכן התרשמתי ש-BG מחפשת רוכש אחד שיספק לה ביטחון מלא, ולפי מה שאני קורא בעיתונים תנאי הסף האלה לא התמלאו. אם הנכס הזה היה בשווייץ הוא כבר היה מפותח".

אולי היה כדאי להשקיע את הכסף והמאמץ בפיתוח ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות?

תדמור: "עם כל הכבוד לאנרגיה הירוקה, היא לא תספק את המאסה הקריטית לשוק, ודאי שלא בסובסידיה שהיא דורשת. אם תבדוק את החיסכון למשק הישראלי מכניסת הגז הטבעי תמצא שהוא דרמטי. מיליארדי שקלים - וזאת מבלי לציין את הכנסות המדינה מתמלוגים ומסים. צריך להמשיך במאמצים להביא גז, ולזכור שהוא זול משמעותית מהדלק החלופי. לא לתת לזנב לכשכש בכלב, ולא להפוך את היוצרות".

שמרנים מניסיון

בשנה החולפת משכה דלק אנרגיה ביקורת מצד שוק ההון, נוכח טענות אודות חוסר שקיפות לכאורה. אלה נתמכו במדיניות דיווחים עמומה, ניסיון הצעת רכש שכשל, סחירות נמוכה, הימנעות מכניסה למדד ת"א 100 וביצירת רושם של "בריחה" מן העין הציבורית. אולי בשל כך ערכה באחרונה החברה כנס אנליסטים ראשון, שהוליד עבודת סיקור ראשונה ומקיפה על החברה על ידי בית ההשקעות פסגות.

"היינו המומים עד כמה האנליסטים לא מכירים את התחום, שהוא ייחודי ומחייב רכישת ידע מקצועי ונרחב", מספר תדמור. "צריך לזכור שאנליסט צריך להיות בעל מוטיווציה רבה כדי ללמוד תחום חדש, ועדיין מדובר במניה שהסחירות בה היא 10% בלבד. עם זאת, התרשמנו עד כמה הם היו מרותקים למה שהיה לנו לספר". לסט מחזק את דבריו: "זה נהפך למעין כנס לימודי".

ובכל זאת, אולי החשאיות שבה אתם נוקטים היא פרי אסטרטגיה שמטרתה להימנע מיצירת ציפיות, הנוטות להתפוגג תכופות בענף חיפושי הנפט והגז?

תדמור: "אנו בעד שקיפות מלאה; חשאיות אינה אסטרטגיה. זה נכון שאנו לא יוצרים ציפיות ונוקטים בגישה מאוד שמרנית, לפי קריטריון הדיווח האמריקאי. יש לנו שותפים שלא כפופים לקריטריונים אלה, והם פירסמו נתונים אודות פרויקטים ויצרו תגובות. אנו לא ניקח אחריות על יצירת ציפיות שלא במקום. אנו שמרנים מניסיון".

לסט: "אם נובל אנרג'י לא היו מדווחים על סיכוי של 35% לתגלית בתמר - בחיים לא היינו מפרסמים את המספר".

אנו צפויים לראות הצעת רכש נוספת שמטרתה למחוק את החברה מהבורסה?

תדמור: "אני לא מחליט בשם כל קבוצת דלק, אבל עד כמה שידוע לי הנושא לא אקטואלי".

פעילותה של דלק אנרגיה התרחבה בשנים האחרונות לכמה מוקדים בעולם - מניו מקסיקו שבארה"ב ועד המים הטריטוריאליים של וייטנאם. בפברואר 2008 רכשה דלק אנרגיה את חברת אלק (ELK) האמריקאית, העוסקת בחיפוש, הפקה, מכירה של נפט וגז, וכן בפיתוח נכסי נפט וגז קיימים, תמורת 95 מיליון דולר. דלק מינתה את יועצה לשעבר, תמיר עבודי, למנהל החברה, ששדותיה נמצאים ביוטה ובניו מקסיקו.

האם הרכישה עומדת בציפיות?

תדמור: "לצורך רכישת החברה קיבלנו הלוואה לטווח ארוך (כ-10 שנים) מ-RBS הבריטי, שאמנם קרס בינתיים והולאם, אך גם לאחר שבדק את היחסים הפיננסיים של אלק - חידש את ההלוואה באותה ריבית שדרש במקור (5%-6%). זו ההוכחה הטובה ביותר לכדאיות העסקה. כל עוד שווי הרזרבות של הנפט לא יורד מרף של 75 דולר לחבית, אנחנו מחויבים לשלם רק את הריבית על ההלוואה במשך חייה. את הקרן נפרע בסוף".

מה הספקתם לעשות בחברה בשנה החולפת?

תדמור: "המשכנו להשקיע בנכסים הלא מפותחים, שכן לחברה פוטנציאל לפיתוח של 7.5 מיליון חביות נפט נוספות במאגרים מוכחים אך לא מפותחים, בנוסף ל-1.25 מיליון חביות במאגרים מוכחים".

חלק מהצניחה במניית דלק אנרגיה ב-2008 בשיעור של 72% נובע מההלוואה הכבדה שנטלתם לצורך רכישת אלק.

תדמור: "אנו מודעים לכך, אך לא מסכימים עם הזיקה לתמחור של המניה, שכן היא נגזרת בעיקר ממבנה האחזקות של החברה, כשדלק מחזיקה קרוב ל-90% ממנה, כך שלציבור כמעט ולא נותר במה לסחור. המוסדיים מחזיקים ביתרה בחבילות כבדות של מניות, וחלקם מימשו אותן באחרונה בשל הצורך בנזילות. . כל עוד לא יפתרו בעיות אלה לא צפוי שינוי בתמחור המניה".

איך פותרים את הבעיה הזאת?

תדמור: "כרגע אנו טרודים בעיקר בקידום קידוח תמר. ברגע שנדע איך הדברים מתפתחים נפעל להגדלת אחזקות הציבור כדי להיכנס למדד ת"א 100".

לא במצב של דלק נדל"ן

במחצית השנייה של 2009 אמורה דלק אנרגיה לפרוע חלק מהלוואה בסך 400 מיליון שקל שנטלה לפני שנים מקבוצת דלק. זאת, כשבקופת החברה מזומנים (ברמת סולו) ברמה של כ-60 מיליון שקל בלבד.

אתם מתכננים להחזיר את החוב או בונים על החמלה שתפגין כלפיכם הקבוצה האם?

תדמור: "דלק אנרגיה הוקמה ללא הון עצמי אלא על בסיס ההלוואות של קבוצת דלק. אנו אולי מתנהגים כאילו יש לנו 'אמא עשירה', אך אנו בהחלט מודעים להתחייבויותינו ומתכוונים לפרוע אותן, כשההיקפים ולוחות הזמנים המדויקים עוד לא נקבעו סופית.

"כבר הודענו שנמכור את פעילות של Aries One (בעלת הזכויות ב-215 בארות נפט וגז טבעי בכמה מדינות בדרום ארה"ב). בנוסף, כבר לפני כמה חודשים, רגע לפני שקרס ליהמן ברדרס, פרענו הלוואות לזמן קצר בסך של יותר מ-100 מיליון שקל לאחר שהבנו שלא נוכל לגלגלן; במקומן קיבלנו הלוואות מבנקים ישראלים בסך כ-145 מיליון דולר לתקופה של 2-5 שנים, כנגד שיעבוד יחידות השתתפות בשותפויות. אנו בוחנים קבלת אשראי חדש, שיובטח בנכסים שאינם משמשים לצורכי המימון. כשתתבהר התמונה בקשר לעלויות בתמר, נוכל למשוך דיווידנד של עשרות מיליוני דולרים מאבנר ומדלק קידוחים".

הבנקים לא העלו את המרווחים של הריביות?

תדמור: "הם העלו, וגם נדרשנו להגדיל את הבטוחות, אך לא באופן דרמטי".

ואולם, למרות החלופות שהועלו, כלכלני פסגות סבורים כי המהלך ההגיוני עבור החברה הוא לצאת במימושים. בסקירה שהוציא בית ההשקעות נכתב כי על החברה להתחיל במכירת הזכויות (25%) בשדה בוייטנאם, שרשום בספרי דלק אנרגיה לפי שווי של 230 מיליון שקל.

עד כמה האנליסטים של פסגות מדויקים בקביעתם?

תדמור: "זכותם להניח זאת, אך זה לא אומר שכך נעשה. עדיין התקבלה החלטה כלשהי לגבי מימוש הנכס בווייטנאם".

לסט: "צריך להבין שהמקרה של דלק אנרגיה שונה מזה של דלק נדל"ן. במקרה של דלק נדל"ן, מריל לינץ' קרס ולא היה יכול למחזר את ההלוואה שניטלה לצורך רכישת חברת MSA (המפעילה באמצעות המותג רואד שף תחנות דלק בצדי הדרך ובתי מלון בבריטניה; א"ב ומ"ר). כך יצא שביצענו בקבוצת דלק חילוץ שהיה בגדר עירוי קריטי לחברה באמצעות הלוואות בסך של כ-280 מיליון שקל. במקרה של דלק אנרגיה, לעומת זאת, מדובר במהלך עסקים שוטף בין חברה אם לחברה בת".

עם זאת, יכולתם להפנות את מאות מיליוני שקלים לביצוע השקעות חדשות.

לסט: "לקבוצת דלק יש מספיק כסף בשביל כל מה שנדרש לה ולחברות הבנות. עובדה שהפעילות של דלק אירופה נמשכת כמתוכנן, וגם עזרנו לדלק US בשדרוג בית הזיקוק בטיילר".

מה המצב בפיתוח תגלית סוקולבסקויו באורנבורג שברוסיה, שמתבצעת על ידי מטרה הבריטית, המוחזקת ב-22% על ידי דלק אנרגיה?

תדמור: "בשל המצב בשווקים וחוסר היכולת לגייס אמצעים מהותיים לבדה, דחתה מטרה בשלב זה את ביצוע קידוח תגלית זה, שערכו הנוכחי הוערך ב-88 מיליון דולר. כל עוד התמונה בשווקים לא תתבהר, סביר שלא יתבצע שם כלום".

איך תראה השנה הקרובה של דלק אנרגיה?

תדמור: "כיום צריך לשבת על המזומנים ולהשקיע בנכסים הקיימים. נשקיע בים ונקווה לפריצת דרך בתמר או ב-LNG, לצד המשך הרווחים מים תטיס. אין ספק שהתנאים הנוכחיים מאתגרים, אך החברה הוכיחה בשנה הזאת חוסן. לא חזינו את המשבר, אבל בתחום שהוא לא שמרני מטבעו נקטנו בגישה שמרנית, שאיפשרה לנו לעבור אותו בצורה טובה. נצטרך לשחות נגד הזרם, אך הוכחנו בעבר שאנו מסוגלים לכך".

היכן תהיה החברה בעוד חמש שנים?

תדמור: "אני מאמין שהחברה תתפתח כחברת אנרגיה מובילה תוך ביצוע שינויים במבנה ההון שיאפשרו לה להיסחר בהתאם לפוטנציאל הכלכלי האמיתי שטמון בה, כך שתוכל לתקוע יתד במדדים המובילים בבורסה".

"תשובה מעודכן ברמה האסטרטגית - לא מעבר לכך"

<<על מרבית המנהלים של קבוצת דלק יודע הציבור כבר כמעט הכל. ואולם בניגוד לכיסוי המתוקשר של עמיתיו, תדמור נותר יחסית בצל. ייתכן שהדבר נובע ממעמדו השונה בחברה (תדמור הוא שותף של בעל השליטה יצחק תשובה, ולא רק שכיר), או מהקפדתו על חשיפה תקשורתית מינימלית.

תדמור, לו ימלאו החודש 46 שנה, מתגורר בהרצליה פיתוח. הוא סיים לימודי משפטים באוניברסיטת תל אביב אך לא עסק בעריכת דין ולו יום אחד. מיד לאחר שסיים את הסטאז' במשרד מ. פירון ושות' הוא השתלב בעסקי הנדל"ן המשפחתיים, שרוכזו תחת חברת כהן פיתוח.

תדמור להתעניין בתחום חיפושי הנפט והגז בעקבות דודו, ד"ר דוד כהן, והקים את אבנר חיפושי נפט וגז. השותפות עם קבוצת דלק החלה עוד בתקופה שבה היתה החברה בבעלות משפחת רקנאטי; לאחר שתשובה השתלט על החברה, הוא הציע לתדמור לנהל את פרויקט ים תטיס. תדמור נענה, והביא עמו את השותפה האסטרטגית נובל אנרג'י.

"תשובה מעודכן ברמה האסטרטגית, אך לא מעבר לכך. זה מה שהוא מעדיף", מעיד תדמור על הבוס-שותף שלו, ומדגיש: "רק בזכות הגב החזק והנחישות הרבה שלו הפכנו את פרויקט ים תטיס מחזון למציאות כה מצליחה ורווחית, שהביאה למהפכה של ממש בשוק הגז הטבעי בישראל".

כאשר תדמור נשאל במה הוא מתעניין יותר - נדל"ן או אנרגיה - הוא מתקשה להשיב. "לכל תחום יש את הייחודיות שלו", הוא טוען. "באנרגיה אני עוסק בתחום מאוד ייחודי של אקספלורציה, שבו קיים מרכיב גבוה של אי ודאות עם סיכונים רבים, בפעילות גלובלית המאפשרת לך חשיפה גבוהה יותר והתפתחות מהירה. הנדל"ן מטבעו לוקלי יותר".





תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו