בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צמים וקונים

המגזר העסקי

תגובות

>> הרמדאן הוא החודש החשוב ביותר בלוח השנה המוסלמי והוא מתאפיין בשיאי צריכה ובהוצאות כספיות ניכרות. תקופת הרמדאן היא עת של אופוריה, שבה על-אף המצב הכלכלי הקשה רבים מתירים את רסן ההוצאות ומבזבזים כספים ללא הבחנה. אנשים רוצים לחיות את הרמדאן, לחוות במלוא עוזה את התקופה המהנה של השנה. החגיגה אינה נגמרת בסוף הרמדאן, שכן אז מגיע החג המציין את סופו - עיד אל-פיטר.

זהו אחד משני החגים החשובים ביותר למוסלמים. בבוקר החג נוהגים המוסלמים לקום מוקדם, ללבוש בגדים חדשים וחגיגיים ולהתפלל תפילות מיוחדות, הנערכות במסגדים עם קהל רב. אחרי התפילות הם מבקרים בבתי קרובים וחברים, מעניקים מתנות לנשים ולילדים וסועדים סעודות חג גדולות ומפוארות. נשמע מוכר?

כל מנכ"ל, מנהל שיווק ואפילו בעל חנות קטנה מכיר היטב את המשמעות העסקית של החגים וכל המתלווה אליהם - בעיקר כשמדובר בחגים משמעותיים. דמיינו, אם כן, את המשמעות של שני חגים גדולים ומרכזיים, הנחגגים באותה עת ממש - כפי שיקרה השנה.

מאחר שהחגים המוסלמיים נקבעים על-פי מולד הירח, הם חלים במועד אחר מדי שנה. בשבוע הבא יחגגו המוסלמים את עיד אל-פיטר יום אחד בלבד לאחר שיציינו היהודים את ראש השנה. הגידול בצריכה יורגש באותם תחומים ממש: ביגוד והנעלה, קוסמטיקה, מזון, מתנות ותיירות - כך שאת טירוף הקניות של טרום החג יש להכפיל השנה בשניים.

העובדה שהחג המוסלמי יחל רק בסיומו של החג היהודי לא אמורה להקל על העומס. המגזר הערבי אף צפוי להקדים את קניותיו, שכן העסקים היהודיים יהיו סגורים בראש השנה, והלחץ בנקודות המכירה אמור להיות עצום. גם בענף המלונאות צופים תקופה סוערת במיוחד השנה. הימים שלאחר ראש השנה הם לרוב תקופה של רגיעה והכנות לקראת השיא של סוכות, אך השנה יהמו המלונות דווקא בימים אלה.

פעילות כלכלית מואצת מוצאת את ביטוייה, כמובן, בראש ובראשונה בפרסום. חברות רבות במשק, כמו תנובה, החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה), אלקטרה ואחרות, יצאו בקמפיינים גדולים ובפעילויות קידום מכירות נרחבות לקראת הרמדאן, שיימשכו עד למוצאי עיד אל-פיטר. הדבר נכון גם לגבי רשתות השיווק הגדולות, שמתחרות במבצעים האטרקטיביים של הסופרמרקטים המקומיים.

ברמדאן ובחג יש גם מי שמרוויחים מן ההפקר, הגורפים רווחים רבים מבלי להשקיע ולו שקל בפרסום. ערוצי הטלוויזיה בעולם הערבי, הנקלטים כמעט בכל בית במגזר, עמוסים בתכנים מיוחדים לכבוד החג. האוויר עמוס בפרסומות של מותגים בינלאומיים. סרטים חדשים ומושקעים מופקים בהשתתפות סלבריטאים ערבים, והקהל הערבי בישראל רץ לחנויות וקונה את המוצרים שאליהם נחשף בטלוויזיה. היבואנים נהנים מפרסום נרחב ומגידול במכירות מבלי שהשקיעו בפרסום כלל - חלומו של כל משווק.

בסוף נובמבר יחול עיד אל-אדחא (חג הקורבן) - שגם בו צפוי המגזר לנהור לחנויות בהמוניו, ובשילוב מכירות סוף-העונה שוב צפויה תקופה סוערת - אך רווחית מאוד.

-

הכותב הוא מנכ"ל סקטור אל-בוסתני, משרד פרסום המתמחה במגזר הערבי ובמגזר הרוסי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו