בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התוכנה של ידעת תסייע למיקרוסופט במאבק בגוגל

לפי הערכות, תג המחיר מגיע לעשרות מיליוני דולרים. התוכנה של ידעת תסייע לפלח גולשים לפי התנהגות לצורך פרסום ממוקד. קרנות גיזה ועופר היי-טק: "עשינו החזר יפה מאוד על ההשקעה"

תגובות

>> רשימת האקזיטים של 2008 מתארכת: הפעם מדובר בסטארט-אפ ידעת (YaData), שנרכש על ידי ענקית התוכנה מיקרוסופט. שתי החברות סירבו לנקוב בתג מחיר רשמי, אך ההערכות הן כי מדובר בעשרות מיליוני דולרים. לדברי משקיעים בחברה, הסכום הוא "החזר יפה מאוד על ההשקעה".

קרנות ההון סיכון עופר היי-טק וגיזה, המשקיעות בידעת, סירבו למסור פרטים על היקף ההשקעה, אך לפי חברת המחקר Online-IVC, בחברה הושקעו 4.4 מיליון דולר בלבד - 2.2 מיליון דולר על ידי כל קרן. לפי רשם החברות, שתי הקרנות מחזיקות בחלקים שווים מהחברה. האחזקות של הקרנות מהוות מניות בכורה, המעניקות עדיפות במימוש רווחים.

מתוך חלקם של היזמים בחברה מחזיק אמיר פלג ב-60% ורן סמורודינסקי ב-40%. לשניים אחזקות גם בחברת הסטארט-אפ הקודמת אותה ייסדו, קשיו, הנקראת כיום יוניפיר. גם עובדי ידעת המחזיקים באופציות בחברה צפויים ליהנות מפירות העסקה.

דוקטורים ובוגרי 8200

פלג (42) שירת בתלפיות ולאחר מכן עבד בקבוצת אלביט מערכות ראייה (EVS) במשך שמונה שנים. בתפקידו האחרון בחברה שימש מנכ"ל קבוצת EVS בארה"ב. "זה היה הסטארט-אפ הראשון שלי", הוא אומר. "אז למדתי איך להקים חברה".

פלג חזר לישראל ב-99' והקים עם סמורודינסקי את קשיו (יוניפיר), שפיתחה פלטפורמה למשחקים בסלולר. "מיציתי את עצמי כשהחברה הגיעה לגודל של 70-80 עובדים", הוא מספר. "קשיו נהפכה לגדולה עלי". ב-2004 הביא פלג מנכ"ל שהחליף אותו, ושנה לאחר מכן, כשסיים ללוות את החברה, עזב יחד עם סמורודינסקי ומוטי רדומסקי. בקיץ 2006 פתחו השלושה, יחד עם ישי אורן - הטכנולוג הראשי של החברה - את ידעת.

אורן סיים בגיל 21 דוקטורט במתמטיקה באוניברסיטת סטנפורד היוקרתית. לאחר מכן התגייס לחיל המודיעין, ועד היום הוא משמש יועץ לענייני הצפנה בצה"ל. אורן נחשב לאחד האנשים המובילים בחיל המודיעין בתחום של פיצוח צפנים וזכה על כך בפרס ביטחון ישראל. לפני חמש שנים פתח עם אשתו תהל מסעדה הנושאת את שמה במדרחוב נחלת בנימין בתל אביב. בין לבין הספיק להוציא ספר ("הדבר האחרון שאבא שלי הבין") ולשחק בתיאטרון הסמטה.

ידעת מעסיקה בסך הכל 18 עובדים, בהם דוקטורים, בוגרי יחידת 8200 ותלפיות ובוגרי חברות היי-טק אחרות. לדברי היזמים, "מעבר לטכנולוגיה, זה היה אחד הדברים שהרשימו את מיקרוסופט - קבוצת העובדים האיכותית שלנו".

מספקת מידע למפרסמים

ידעת פועלת בתפר שבין מערכות ניהול שירות לקוחות (CRM), שמסייעות לאנשי המכירות, ופתרונות בינה עסקית (BI), שמספקות מידע חשוב ומשמעותי למנהלים בארגון. המנוע שפיתחה ידעת קורא את המידע הקיים במאגר המידע של הארגון - ה-Data Warehouse - מבצע ניתוחים סטטיסטיים ויוצר קבוצות וסגמנטים בעלי מאפיינים דומים.

שמוליק ארן, מנכ"ל נקסטניין ובעבר דירקטור מטעם עופר היי-טק, מספר כי המנוע של ידעת מאפשר למנהלי שיווק ליצור קמפיינים שיווקיים המתאימים לאותן קבוצות. "נאמר שחיילים בני 18-21 נוטים להתקשר בימי שבת בערב לקראת החזרה לבסיס", הוא אומר. "המנוע יידע לזהות תופעה זו ולציין באילו שעות החיילים נוהגים להתקשר, כך שמנהלי שיווק בחברות סלולר שמקבלים את המידע יוכלו להציע להם מסלול מיוחד, למשל תעריף מוזל לשעות הערב במוצאי שבת".

ירון ולר, שותף בגיזה ומי שהוביל את ההשקעה בחברה, מספר כי לחברה שני פתרונות עיקריים. הראשון - תוכנה שמנתחת את מאגר המידע ובונה את הסגמנטים - מיועד לחברות סלולר, תקשורת ושירותים פיננסיים. הפתרון השני מתאים לעולם האינטרנט. "הרעיון שעומד מאחורי המוצר מאפשר לפלח את הלקוחות לקבוצות לפי התנהגות (Behavioral targeting)", מסביר ולר. "מיקרוסופט מקווה כי באמצעות פתרון זה היא תוכל לספק פרסומות המתאימות לגולשים לפי התנהגותם".

ולר אומר כי המפרסמות באינטרנט כיום מוגבלות בשל הידע המצומצם שיש להן על התנהגות הגולשים: "הן יודעות להציע לגולש שבילה באתר תיירות פרסומת של איטליה באתר הבא שבו הוא מבקר, אבל זה לא מספיק טוב. ידעת יכולה להציע שכבה נוספת של מידע. היא מכירה את הגולש וברגע שהיא מכניסה לניתוח גם פרמטרים לגבי התנהגות העבר שלו, היא מתאימה את הפרסומת".

התוכנה של ידעת עשויה לסייע למיקרוסופט במאבק מול ענקית החיפוש גוגל, אשר נחשבת כיום לשחקנית העיקרית בתחום הפרסום ברשת. בדומה לאופן שבו ידעה גוגל להתאים את מילות החיפוש למפרסמים ספציפיים, כך מנסה כעת מיקרוסופט להתאים את הפרסומות לגולשים.

לא חסרים כיום כלי ניתוח שמתיימרים לאפיין ולפלח לקוחות לפי קבוצות, ולהציע להם הצעות שיווקיות. בין החברות שמציעות שירותים דומים לאלה של ידעת ניתן למנות את טקודה (Tacoda) שנמכרה ל-AOL, ובלו לית'יום שנמכרה ליאהו. חברת סטארט-אפ אחרת שפועלת בזירה זו היא אקסלייט של כרמל ונצ'רס, שגייסה באחרונה 4 מיליון דולר. גם אקסלייט מציעה פתרון טכנולוגי שמתאים פרסומות להתנהגות גולשים.

הדבר הייחודי במנוע של ידעת הוא היכולת לבצע אנליזה חכמה, לעבוד עם כל מאגר מידע ולבצע ניתוחים על התנהגות הגולשים בזמן אמת. "זה משהו מאוד קריטי למיקרוסופט", מסביר ולר. לדבריו, ההחלטה למכור את החברה נבעה מרצון של היזמים, והקרנות נאלצו לחפש את האיזון בין רצון זה לשאיפה להגדיל את התשואה על ההשקעה. "אנחנו שמחים שמצאנו את שביל הזהב בין הרצון למכור ובין תג המחיר", הוא אומר.

פלג מספר כי הקשר עם מיקרוסופט החל לפני כמה חודשים בזכות היחידה לשיתוף פעולה עם סטארט-אפים מקומיים בניהולו של ברק שיין ובעידודו של משה ליכטמן, מנהל מרכז הפיתוח של מיקרוסופט בהרצליה. "הם שמעו עלינו מכמה מקורות וכך נוצר הקשר", הוא מספר. "הם הצליחו לחבר אותנו עם בכירים במיקרוסופט העולמית, בין היתר עם האחראים על תחום טכנולוגיות פרסום מקוון.

"למה מכרנו דווקא כעת? קשה היה להגיד לא למיקרוסופט, אבל לא הרגשנו חלשים במשא ומתן. נוצרה כאן הזדמנות ענקית. סטיב באלמר (מנכ"ל מיקרוסופט; ג"ג) ציין שהוא מעריך כי רבע מהכנסות מיקרוסופט יגיעו בעוד כמה שנים מפרסום. הטכנולוגיה שלנו תטפל כעת בכמות המידע העצומה שיש במיקרוסופט. זה יהיה מנוע צמיחה אדיר עבורנו".



מימין: ישי אורן, אמיר פלג מוטי רדומסקי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו