בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מודערנע ישיבה, אבל בכל זאת - ישיבה

הזעזוע החרדי מהפיגוע במרכז הרב גרם לעיתונים החרדיים הרשמיים ולכמה מהאדמו"רים להניח לרגע לוויכוחי "ההשקפה"

תגובות

"ירושלים בוכה על כך שלדאבוננו בחורים יהודים נרצחו באופן נורא כזה. כשהראש בוכה כל הגוף בוכה, וכשירושלים בוכה כלל ישראל בוכה על כזה אסון מר". חרדים שקראו השבוע את המלים הללו שיפשפו את העיניים. לא בגלל תוכנן הנרגש, אלא בגלל זהות הדובר - רבי אהרן טייטלבוים, העומד בראש חסידות סאטמר שהתהום הפעורה בינה לבין חוגי "מרכז הרב" עמוקה מזו שבין הישיבה לחוגים שבהם צמחה השרה יולי תמיר, למשל.

"קשה סילוקם של בחורים אצל הקב"ה כחורבן בית המקדש", אמר האדמו"ר בשבת לחסידיו, ביידיש, "אבל כשלא עלינו קורה כזה אסון, שנכנסים רוצחים לתוך ישיבה, לישיבה היכן שבחורים לומדים, אפילו שזה 'מודערנע ישיבה', אבל זה ישיבה היכן שבחורים עוסקים בתורה, בגמרא (...), ויורים רחמנא ליצלן והורגים באופן אכזרי ביותר מספר של בחורים, בחורי ישראל, בוודאי שזה קשה אצל הקב"ה כשריפת בית אלוקינו. כלל ישראל שבור מאסון כזה מר".

חסידות סאטמר התפלגה לפני כשנתיים, וכעת מנהיגים את שני פלגיה שני אחים: רבי אהרן ורבי זלמן-לייב. שניהם רואים עצמם כממשיכיו של רבי יואל טייטלבוים (דודו של אביהם) שהיה אבי השיטה החרדית האנטי-ציונית. האנטי ציונות היא אבן הפינה של סאטמר, לא סתם עמדה פוליטית. אין לדעת מה היה אומר רבי יואל על טבח בישיבה ציונית, אבל ככלל הוא גרס שהקמת מדינת ישראל וההתגרות באומות העולם הן ההסבר לשפיכות הדמים במזרח התיכון, ובלשון הגמרא: "הנני מתיר את בשרכם כצבאות וכאיילות השדה".

לא צריך להרחיק עד סאטמר כדי להבחין בשינויים בדיבור הפנים-חרדי הרשמי - להבדיל מהרחוב החרדי, שהגיב בזעזוע עמוק - על הפיגוע בירושלים ועל זהות קורבנותיו. "ההשקפה" החרדית הרשמית מנהלת ויכוח עתיק יומין עם מה שמייצגת "מרכז", ותמיד ראתה בה "ישיבה לחצאין". על הרקע הזה, מעניין ניסוחה של הכותרת הראשית של "יתד נאמן" ביום שישי: "8 בחורי ישיבה נרצחו בפיגוע ירי בישיבת 'מרכז הרב' בירושלים". המלה "ישיבה" נכתבה. פעמיים.

זה אותו "יתד נאמן" שלא היסס ללעוג למתנחלים בשבוע של פינוי גוש קטיף, ובספטמבר האחרון ציין את פטירתו של ראש ישיבת "מרכז", הרב אברהם שפירא, בכבוד השמור לדיווחי תנועה; מתוך 57 המלים שבידיעה עשר היו: "בשל מסע הלוויה נסגרו צירים מרכזיים ברחבי העיר ובכניסה לירושלים". השבוע תואר הפיגוע במאמר המערכת כ"טבח ברברי של נערים יהודיים השוקדים על תלמודם", ובמאמר אחר, שפורסם אתמול, נכתב כי "למרות שאיננו מזוהים אתם (עם חוגי "מרכז", י"א) בשום אופן", על הציבור החרדי מוטלת החובה, להתקומם נגד "רודפיהם מן השמאל הישראלי חסר המעצורים", על "המבט המרושע על פיגוע זה כפיגוע סקטוריאלי".

להלוויה, שהיתה ביום שישי, בא האדמו"ר מבעלז, חסידות שכבר שנים אינה מזוהה עם החוגים האנטי-ציוניים, וכעת מצטיירת כממלכתית במושגים חרדיים. הרבי ממעט מאוד לצאת מביתו, אבל ביום שני האחרון יצא בשנית וביקר פצועים בבית החולים שערי צדק. "אשריך שנתפסת על דברי תורה", צוטט הרבי בדברים שאמר לאליהו קלרפלד, אחד הפצועים. "זה לא שהוא יוצא אחרי פיגועים לבקר פצועים, כמו נשיא, אבל מעוצמת הטראומה הוא פעל והראה מנהיגות", אמרו בחצר בעלז.

הרב יהושע מגנס מ"מרכז" אומר שהתגובה החרדית, שכללה גם ביקורים ושיחות טלפון מאדמו"רים ורבנים נוספים, היא "דבר טבעי. אם זה לא היה ככה היה צריך להתפלא. שחרדים לא יבינו מה המשמעות של קדושים שנרצחים על תלמודם?" אבל ד"ר בנימין בראון, חוקר ההשקפה החרדית ומרצה בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית, מזהה כאן רובד נוסף. "מצד אחד, אתה לא שומע רבנים מרכזיים כמו הרב עובדיה יוסף והרב יוסף שלום אלישיב, אבל מצד שני יש התבטאות כמו זו של הרבי מסאטמר, שהיא כמעט גול עצמי נגד ההשקפה האנטי-ציונית". בראון מבאר אותה כ"מכוונת בעיקר כלפי פנים" בעקבות הפילוג בחסידות: "רבי אהרן אומר שהחסידות שלו היא עדיין קנאית אבל תרבותית, לא פראית".

עם זאת, את התגובות החרדיות כדאי להבין גם על רקע מה שקורה ברחוב: ה"ישראליזציה" ברחוב החרדי, וההתחרדות של הציבור הדתי לאומי.

אין כמו ביקור בבית המדרש של "מרכז הרב" כדי להמחיש את טשטוש הגבולות. לא רק שרבים מתלמידי הישיבה נמצאים במסלולים כמו-חרדיים - ובהם דור חדש יחסית של אברכים חובשי כיפות סרוגות ש"תורתם אומנותם" (מקצתם לא שירתו בצבא או עשו מסלול של חודשים אחדים במסגרת ששמה "הסדר מרכז") - אלא שבבית המדרש לומדים גם כמה חרדים כתלמידים מן המניין. בעיניהם זהו מוסד מודרני יחסית לעולם הישיבות החרדי שממנו באו, ומצד שני כבר איננו אותה "ישיבה לחצאין". גם הציונות הממלכתית כאן היא לא מה שהיה פעם.



האדמו"ר מבעלז מבקר את אליהו קלרפלד, מפצועי הפיגוע במרכז הרב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו