טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הטובים לטיס, באיחור של 60 שנה

טייסים יהודים שאומנו בצ'כוסלובקיה ב-1948 ונשלחו להילחם במלחמת השחרור, קיבלו אתמול כנפי טיסה

תגובות

הוגו מרום חופן בכף ידו קופסה קטנה בצבע כחול ופותח אותה באטיות, בדחילו ורחימו. בתוכה מונח זוג כנפיים מוזהבות, כנפי הטיס של חיל האוויר הצ'כי, "זה תמיד מרגש שמישהו זוכר אותך", אמר.

מרום ו-16 מחבריו קיבלו אתמול בטקס מרגש בבית חיל האוויר בהרצליה את כנפי הטיס מהקורסים שעברו לפני 60 שנה בחיל האוויר הצ'כי. את הטקס כיבדה בנוכחותה שרת ההגנה הצ'כית, ולסקה פרקנובה, ושגריר צ'כיה בישראל, מיכאל ז'נטובסקי.

מרום נולד בצ'כוסלובקיה למשפחת מייזל, שאילן היוחסין שלה הוא של 1,000 שנות חיים במדינה. "אבי נהג לומר שאנחנו יותר צ'כים מצ'כים", סיפר בחיוך. התמזל מזלו וב-1939 הוא נמנה על מה שכונה "טרנספורט הילדים", שיצא מצ'כוסלובקיה תחת הכיבוש הנאצי לבריטניה. כך ניצלו חייו. לאחר המלחמה שב למולדתו וב-1948 הוצע לו להצטרף לקורס טיס של יהודים-צ'כים, שנועדו להישלח לעזרת מדינת ישראל שנלחמה באותם ימים על חייה.

לאחר שסיים את הקורס, עלה מרום לישראל ונמנה עם ראשוני חיל האוויר. הוא היה, בין השאר, המפקד הראשון של בית הספר לטיסה, מפקד טייסת מטוסי קרב מדגם מוסקיטו, והגיע לדרגת רב סרן. ב-1954 פרש מצה"ל ובמשך 10 שנים שימש טייס הניסוי הראשי של משרד הביטחון והתעשייה האווירית, ואז פרש ועבר לתכנן שדות תעופה ברחבי העולם. הוא תיכנן שדות תעופה בארצות הברית ופרגוואי וכיום הוא מתכנן את שדה התעופה הבינלאומי השני של ישראל, שאמור לקום בים, מול חופי תל אביב, לאחר שיפונה שדה דב. "זו סגירת מעגל עבורי. לצערי, מ-22 חברי הקורס הראשון נשארנו רק חמישה", אמר. את ההחלטה להעניק את כנפי הטיס באיחור של 60 שנה, קיבלה שרת ההגנה הצ'כית ומפקד חיל האוויר הצ'כי. האירוע התקיים גם בזכות עזרתו ותרומתו הכספית של אברהם הרשלום, גם הוא מבוגרי הקורס הראשון, אשר סיפור חייו כולל בריחה מאושוויץ כנער בן 16 ביוני 1944, ובריחה נוספת ממחנה בוכנוואלד, שבסופה מצא עצמו בפראג, בה למד בטכניון ומשם גויס לקורס הטיס.

במקביל להענקת כנפי הטיס, מוצגת בבית חיל האוויר תערוכה על הסיוע שהעניקה צ'כוסלובקיה לישראל במלחמת העצמאות. תערוכה זו, בעיקר צילומים ומסמכים, היא חלק מהמוזיאון ההיסטורי של צבא צ'כיה. התערוכה מתארת את מה שהוגדר אז כ"מבצע י"מ" (ישראל מסווג), שם הצופן שנתנה ממשלת צ'כיה, שעמדה אז לאבד את עצמאותה ולהפוך לקומוניסטית, לסיוע שהעניקה באישור ברית המועצות לישראל. המבצע נועד לאמן טייסים, מומחים אוויריים, צנחנים ולוחמי שריון. במסגרתו עברו יהודים צ'כים וארץ ישראלים שנשלחו לצ'כיה את שני קורסי הטיס הראשונים וכן קורס צנחנים. זאת, בנוסף לסיוע בנשק, רובים, מקלעים ומטוסים מדגם אויה S-199 ואחר כך מטוסי ספיטפייר, שנשלחו להגנה ואחר כך לצה"ל.

הנשק הצ'כי, ובכלל זה המטוסים, היו להערכת היסטוריונים אחת הסיבות ליכולתו של צה"ל הטרי, לעמוד מול המתקפה הערבית בחודשים הראשונים להקמת המדינה. בין הטייסים שעברו השתלמות או את קורסי הטיס, היה גם מי שהיה מפקד חיל האוויר ונשיא המדינה, עזר ויצמן, שעליו סיפר שגריר צ'כיה ז'אנטובסקי, כי בשיחות שקיים עמו בזמנו "שמעתי עלילות מעניינות ביותר שעברו עליו בעת הקורס שעשה במולדתי, צ'כיה, אבל זה לא המקום ולא הזמן לספר על כך".



בתמונה למעלה: מטוס חיל האוויר שהגיע מצ'כוסלובקיה ב-1948; למטה: הוגו מרום, אתמול


תצלומים ותצלומי רפרודוקציה: אלון רון, תצלום ארכיון: אלברטו דנקברג



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות