בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הוליך את חיל הים לגדול בניצחונותיו

אלוף (בדימוס) בנימין (ביני) תלם, מפקד חיל הים במלחמת יום הכיפורים, 1928-2008

תגובות

בנימין (ביני) תלם (בלומנטל) נולד בדסאו שבגרמניה. עם עליית הנאצים לשלטון עלתה המשפחה לארץ, ומסופר שקברניט האונייה הזמין את הילד ביני אל גשר הפיקוד, ושם נולדה אהבתו לים. הוא למד בבית הספר "חוגים", הצטרף לפלוגה הימית של "הפועל" ולמד בבית הספר הימי בחיפה. מנהל בית הספר, שמואל טנקוס, לימים מפקד חיל הים, זוכר שכבר אז התרשם מיכולותיו.

ביני התגייס לפלוגה הימית בפלמ"ח (פלי"ם), ובתש"ח שירת על הקורבטה "אחי ווג'ווד", שבתחילה היתה נטולת תותחים, ורק אחר כך חוברו לסיפונה בחבלים תותחים צרפתיים ישנים. הוא השתתף בהפגזת הטור המצרי שהתקדם צפונה, בניסיון לחסום את דרכה של "אלטלנה" לתל אביב, ובמבצע "שודד", שבו נלכדו 8,000 רובים שהיו מיועדים למצרים. האונייה שהובילה אותם טובעה בנגיחות ה"ווג'ווד".

אחרי המלחמה שירת כמפקד אוניית משמר החופים "אח"י פלמ"ח", וב-1957 היה למפקדה של המשחתת "אח"י יפו". אחרי קורס לקציני מטה באנגליה מונה למפקד פו"ם-זרוע ים, והיה מפקד שייטת המשחתות מ-1964 עד 1966, אז יצא לצרפת לעמוד בראש פרויקט "שלכת" - בנייתן של ספינות הטילים במספנת שרבורג.

מרדכי (מוקה) לימון, מפקד חיל הים לשעבר ובאותה תקופה ראש משלחת משרד הביטחון בצרפת, מספר כי "ביני היה ימאי יוצא מן הכלל, מפקד שתמיד ידע לנהל בצורה חיובית ותקיפה".

ערב מלחמת ששת הימים הוא הוזעק ארצה, וביום הראשון למלחמה הפליג בראש כוח משימה שכלל את "אח"י יפו" ושתי ספינות טורפדו (סט"רים) לאבטח פשיטה בנמל פורט סעיד של אנשי שייטת 13 בפיקודו של זאב אלמוג, לימים מפקד חיל הים. שלמה אראל, אז מפקד החיל, נזכר כי הזהיר את ביני לבל יסכן את הכוח בתקיפה של חיל האוויר המצרי. משנקלעו הסט"רים לקרב עם סטי"לים מצריים, הורה ביני להסיג את הכוח לאחור, ואחר כך חזר לאסוף את השייטים - דבר שהותיר משקעים בקרב כמה מהם.

ב-1968 מונה ביני לסגנו של מפקד החיל אברהם בוצר, והופקד על התוכנית להברחת הסטי"לים שנתקעו בשרבורג עקב האמברגו הצרפתי. משהגיעו הספינות, הן צוידו בטילי "גבריאל", פרי פיתוח ישראלי חדשני, שהעניק להן יתרון איכותי על ציי האויב.

ב-1972 מונה ביני למפקד החיל. "קודם כל, הוא היה בן אדם", אומר בוצר. "אינך יכול לדרוש מחייל להקריב את חייו באמצעות פקודה". בתקופתו הועברה מפקדת חיל הים מחיפה לתל אביב, והחיל השתתף במבצע "אביב נעורים", אולם גולת הכותרת של הקריירה שלו היתה תפקודו של החיל במלחמת יום הכיפורים.

תא"ל רמי לונץ, אז ראש מספן מודיעין, מספר שכשהגיע למסקנה שפניהם של המצרים למלחמה, קיבל ביני את דעתו ועמד עליה מול אלי זעירא, ראש אמ"ן הנחרץ. הוא כינס את המפקדים, הודיע להם כי עומדת לפרוץ מלחמה, וכך היה חיל הים ערוך ומוכן כראוי. זאת ועוד, בניגוד לתפישה שעל החיל להגן על חופי המדינה מקרוב, ביני שלח את הסטי"לים לתקוף את האויב בנמליו. תא"ל צבי תירוש, סגנו של ביני במלחמה, נזכר כי הרמטכ"ל דדו שאל בפליאה, "מה אתם עושים בלטקייה (נמל בצפון סוריה)?" והתשובה שקיבל היתה "מגינים על חופי המדינה".

קרב לטקייה היה הקרב הראשון שבו לחמו ספינות טילים אלו באלו, והוא מהווה ציון דרך בהיסטוריה הצבאית הימית. הסטי"לים בפיקודו של מיכאל ("יומי") ברקאי (שיחליף את ביני בפיקוד על החיל) השמידו חמישה כלי שיט סוריים, בהם שלושה סטי"לים. בקרבות בימים הבאים, בפורט סעיד ובדמייט, הושמדו חמישה סטי"לים מצריים. כתוצאה מכך הסתגרו ציי סוריה ומצרים בנמליהם, ושיט הסוחר לישראל וממנה התנהל ללא הפרעה במהלך המלחמה כולה. בזירת ים סוף פיקד באותה עת זאב אלמוג על פשיטות לנמלים מצריים בספינות הסיור "דבור" ועם לוחמי שייטת 13. החיל, שלא איבד אף כלי שיט במלחמה, זכה לתהילה, והאמרה שרווחה אז היתה: "שניים הפתיעו במלחמה - המצרים וחיל הים".

ביני השתחרר ב-1976 ויצא לשמש ראש משלחת משרד הביטחון בדרום אפריקה. יוסי מלמן כתב ב"הארץ", כי בחירתו לא היתה מקרית: "היא העידה הן על החשיבות שייחסה ישראל, במחצית השנייה של שנות ה-70, ליחסים עם דרום אפריקה, והן על העובדה שחיל הים היה לראש חץ של הקשרים הביטחוניים בין שתי המדינות". תא"ל עמוס ברעם, ששירת עמו שם באותה תקופה, אומר כי "ביני תרם רבות לקידום היחסים, כולל בנושאים הרגישים ביותר".

בשובו ניסה ביני להשתלב בהנהלת מספנות ישראל - "במשך שנים הקדשתי את מרצי להריסת אוניות, עתה הגיע הזמן לבנותן", אמר. אלא שבשל חילוקי דעות עם המנכ"ל, ישראל ליברטובסקי, הוא עבר לתע"ש ונשלח לייצגה במזרח הרחוק. מיכאל שור, אז מנכ"ל תע"ש, נזכר כי השתלבותו הצנועה של האלוף המהולל עוררה הערצה.

לקראת פרישתו החליט להשתקע במושב אביחיל ולהיות לחקלאי. לאחר פגיעת טיל ים-ים של חיזבאללה בספינת חיל הים "חנית" במלחמת לבנון השנייה, קרא ביני בראיון ל"ידיעות אחרונות" לדודו בן בעש"ט, מפקד החיל, ליטול אחריות (הראיון פורסם באוקטובר 2006 תחת הכותרת "אני מתבייש בחיל הים").

ביני הותיר את גיליה, רוני ועופר, ילדיו מאשתו רותי ז"ל, ואת חברתו לחיים רות איילון. "חיל הים נפרד מאחד מענקיו", ספד לו מפקד החיל, אליעזר מרום. להלווייתו התייצב האלוף בן בעש"ט, ולמתפלאים השיב: "מה זאת אומרת, הרי זה ביני!"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו