בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נתניהו: את הרפורמה שהנהגתי בשוק ההון צריך ליישם במערכת החינוך

אם תשאלו את נתניהו, הבעיה החמורה ביותר במערכת החינוך היא שהמורים לא מספיק טובים. אם רק יעלו את תנאי הקבלה ללימודי הוראה, גם בלי להעלות את השכר ולפטר מורים, הכל ייראה אחרת

תגובות

>> מערכת החינוך מידרדרת והולכת, על פי התוצאות במבחנים הבינלאומיים, כוח ההוראה שפוף גב וההורים מתוסכלים - אבל בנימין נתניהו בטוח שהוא יודע מה צריך לעשות כדי לשנות את כל זה: פשוט ליישם את המתודה ששימשה אותו כשר אוצר כשהנהיג את הרפורמות בכלכלה - ללמוד מהמצליחנים.

"כשבאתי להוביל מהפכה בכלכלה, שאלתי את עצמי מה עושות מדינות שהצליחו, כמו סינגפור, תאילנד, דרום קוריאה ואירלנד. מדינות שהיו בתחתית הסולם מבחינה חברתית וכלכלית - והזניקו את עצמן תוך עשור או שניים לראש הסולם העולמי. כולן עשו מהלכים דומים, אך ישראל לא עשתה אף אחד מהם", אומר נתניהו.

את אותה המתודה, אומר יו"ר האופוזיציה, שינאם היום במסגרת ועידת החינוך, ניתן ליישם גם במערכת החינוך שלנו: "יש ללמוד מהמדינות שהצליחו לשנות את מצבן, ולהביא את ילדיהן לשורה הראשונה בחינוך לפי מדדים בינלאומיים. הפתרון חייב להתבסס על הניסיון המוכח של המצליחנים.

"בדיוק כפי שהתובנה של מעבר מכלכלה ריכוזית לכלכלת שוק חילחלה, יש כעת תובנה שצריך שינוי. מנהלים מרגישים את זה, הורים מרגישים את זה, ואפילו מורים", אומר נתניהו. "הופתעתי לטובה כשמורים, ובעיקר מורות, סיפרו לי על מורים לא טובים שעובדים בבית הספר ופוגעים ביכולת וביוקרה".

חפשו את מקנזי

בערך באמצע הראיון, שנערך עמו בצהרי יום שישי, מכריז נתניהו: "בתוך עשור, מערכת החינוך הישראלית יכולה לעלות לעשירייה הפותחת בעולם". זאת על אף שזהו הישג שנשמע כמעט דמיוני, בהתחשב בכך שישראל ממוקמת כיום בדירוגים עולמיים רק בעשירון החמישי.

אבל נדמה כאילו השיחה לא החלה ביום שבו נערכה - אלא לפני כמעט שנה, בספטמבר 2007. אז פורסם דו"ח מיוחד בענייני חינוך של חברת הייעוץ הבינלאומית מקנזי, שזיעזע מאות מקבלי החלטות בעולם.

הנקודות המרכזיות ברפורמה שאתה מציע מאוד מזכירות את מסקנות דו"ח מקנזי.

"גיליתי כי בהרבה תחומים של מדיניות ציבורית, היכולת לעשות ניתוח אמיתי של אפקטיוויות ועלות מול תועלת נמצאת אצל חברות הייעוץ הבינלאומית, ובראשן מקנזי", אומר נתניהו, ומוסיף בחיוך: "אני אומר זאת בצער. אחרי הכל עבדתי בחברה מתחרה" (נתניהו הוא עובד לשעבר בחברת הייעוץ הבינלאומית בוסטון גרופ, ר.ס).

דו"ח מקנזי נכתב בעקבות אינספור רפורמות חינוכיות והגדלה בעשרות אחוזים של ההשקעה בחינוך במדינות המערב - כאשר התוצאות שמשיגים התלמידים במבחנים בינלאומיים ממשיכות להידרדר, או במקרה הטוב לא להשתנות. במסגרת המחקר, מקנזי ריאיינו כ-100 מומחים ומקבלי החלטות מתחום החינוך. הם ניתחו, פרשו והשוו 25 מערכות חינוך מהעולם - הכוללות את עשרת מערכות החינוך המצטיינות על פי מבחנים בינלאומיים - בניסיון לגלות את אבן החכמים שהופכת השקעה בחינוך לחינוך טוב.

תנאי קבלה כמו בסיירת

לפי מקנזי - ובהתאם גם לפי נתניהו - מערכת החינוך, כמו כל מערכת, אינה יכולה להיות טובה יותר מהאיכות של אנשיה. במלים אחרות - הכל אנשים. "כל שנתון מוציא כמה אלפי מורים, וצריך לערוך מיון קפדני של המועמדים הבאים שנכנסים למערכת", הוא אומר.

ומה עם גובה השכר? האם אין לו השפעה מכרעת על הביקוש ועל איכות כוח העבודה?

"שכר המורים במדינות המצטיינות ביותר בחינוך הוא ממוצע ביחס למדינות ה-OECD", אומר נתניהו, אך מדגיש: "בישראל השכר נמוך, ואין שום מניעה להעלותו".

לדברי נתניהו, רפורמה במערכת החינוך אינה שאלה של כסף. "מקצועות הרפואה והפסיכולוגיה הקלינית מהווים דוגמה. אלה מקצועות שנהנים מיוקרה רבה, שכר לא גבוה וכוח אדם איכותי שפונה אליהם", הוא אומר. "הכנסת משאבים ללא תוכנית, ללא מהפכה אמיתית וללא מדדים שמעודדים הישגיות - לא תעזור".

לפיכך, טוען נתניהו בעקבות מקנזי כי "האלמנט המרכזי בשינוי מערכת החינוך הוא העלאת היוקרה של תפקיד המורה והעלאת רף הכניסה של כוח אדם המעוניין להיכנס למערכת. כמו במבנה הכלכלה שלה, כך גם במערכת החינוך עושה ישראל את כל הטעויות האפשריות. אצלנו אין העלאת רף כזו, להיפך. יש שיטוח של תנאי הקבלה ושל הכניסה למערכת הכשרת המורים".

זאת שאלת ביצה ותרנגולת. אולי הביקוש הנמוך ללימודי ההוראה הוריד את רף הקבלה?

"אני עדיין חושב שהבעיה היא שאין רף קבלה כמו ביחידות צבאיות, שבחלק מהן נקבע רף קבלה גבוה, ועל אף שאין שונות בשכר, רף הקבלה בונה יוקרה. דרום קוריאה או פינלנד, (הנחשבות למערכות חינוך מהטובות בעולם, ר.ס), שבהן שכר המורים לא גבוה בהשוואה בינלאומית, לוקחות להוראה מועמדים מהעשירון העליון של בוגרי תואר ראשון".

לא מהפכן, רפורמטור

השלב הבא של השינוי, שאותו מציע נתניהו, ואשר עולה גם מהדו"ח של מקנזי, הוא הכשרת כוח ההוראה שכבר מצוי במערכת. "בישראל כמעט שאין הכשרה ממושכת של מורים בתחומים השונים ובפדגוגיה. במערכת חינוך טובה באמת, ההכשרה אינה נפסקת כאשר המורה נכנס לתוך המערכת, היא רק מתחילה", אומר נתניהו.

אלמנט קריטי נוסף ברפורמה של נתניהו הוא "העצמת מנהלים, כיוון שאחריות ללא סמכות היא מתכון לכישלון. צריך להאציל על המנהלים סמכויות של משרד החינוך ובמידה מסוימת גם של ארגוני המורים. מנהל צריך לקבל דרגות חופש רבות יותר בשכירת וקידום מורים, ויש להחזיק אותו אחראי לתוצאות".

כמו כן, נתניהו מציע להתמקד בזיהוי בעיות אצל תלמידים בזמן אמת: "בביקור בגני תקווה, נתקלתי במערכת ממוחשבת שעוקבת אחרי שאלות התלמידים. המורה שואל שאלה - התלמידים עונים, ומיד רואה מי יודע ומי מתקשה", מתאר נתניהו בהתלהבות. הוא מודה כי הבקרה קשה בהעדר מערכות ממוחשבות תומכות, אך טוען לחשיבות הרבה בזיהוי בזמן אמת של תלמידים מתקשים. "אם אתה מטפל בפער בהתחלה, אתה חוסך משאבים של מערכת שלמה שצריכה לטפל בילד שהידרדר".

ומה לגבי הקטנת כיתות?

"זה לא המרכיב העיקרי. זה לא תנאי הכרחי ואפשר לטפל בזה בהמשך".

בתקופתך דווקא קוצצו תקציבי החינוך.

"נכון. אבל גם התנודות החריפות ביותר של תקציב החינוך בתקופתי היו של כמה מאות מיליוני שקלים מעלה ומטה. בנוסף, תוספות התקציב בתקופת רבין או הקיצוצים בשיא המשבר לא שינו את מצב המערכת. הכנסת משאבים ללא תוכנית, ללא מהפכה אמיתית ומדדים שמעודדים הישגיות ומצוינות, לא תעזור".

העלאת רף הקבלה והמשך ההכשרה למורים, זה השינוי הרדיקלי שהמערכת כל כך זקוקה לו?

"אתה יכול לייצר תמריצים ולשפר את המערכת מבלי לשנות את כל המערכת מיד", משיב נתניהו. "המנגנון של הפרישה הטבעית והתחלופה הוא מנגנון רב עוצמה שלא מחייב אותך לפטר ולשנות תנאים". נתניהו מאמין כי בתוך עשור, מנגנון הגיוס של אלפי מורים בשנה שיתבסס על רף הקבלה החדש ישנה את המערכת מהיסוד. "המחשבה שניתן להפוך את המערכת על הראש, היא אחת הבעיות של רפורמטורים לא מנוסים".

ועידת החינוך של ישראל: להחיות את מערכת החינוך

>> ועידת החינוך של ישראל "יוצרים עתיד", המתקיימת בימים אלה, מנסה לבחון את העניינים הבוערים על סדר היום בישראל, תוך התמקדות בהשפעת החינוך על כל תחומי החברה. בין השאר, עוסקת הוועידה בהשתמטות מצה"ל, בקשר בין ההון האנושי לביטחון הלאומי, בדמות המורה בעידן הטכנולוגי, ביוזמות הפרטיות במערכת החינוך ובערעור הסמכות בחברה הישראלית.

אורחי ומשתתפי הוועידה באים מכל קשת העשייה החינוכית, הפוליטית ואף העסקית. בהם, שרת החינוך יולי תמיר, מנכ"ל גוגל ישראל מאיר ברנד, שר הביטחון אהוד ברק, יו"ר האיגוד הישראלי של משקיעי הון הסיכון ד"ר אורנה ברי ונתניהו. דרך סקירה של הסוגיות השונות הנוגעות לחינוך, הם ינסו להחיות את הרלוונטיות של החינוך לחברה הישראלית, בעולם משתנה והולך.





תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו