טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כלכלת החינם מנצחת

תגובות

>> מהפכת החינם כבר כאן. את העיתון שבאינטרנט קוראים בחינם, וגם העיתון המודפס כבר מחולק בחינם; תוכנות שנמכרו בתשלום, מוצעות כעת חינם; ואמנים מאפשרים להוריד את השירים שלהם בחינם.

קוראים לזה "פריקונומיקס", ונדמה שאין כלכלן שהיה יכול לחזות את כלכלת החינם הזאת ואת קצב ההתפתחות האדיר שלה. כריס אנדרסון, עורך המגזין "Wired" ידע לחזות עד היום טרנדים כלכליים שמקורם במהפכת האינטרנט. אנדרסון פירסם באחרונה מאמר שבו הוא חוזה כי כלכלת החינם תכבוש את עולם הכלכלה והעסקים. איך זה עובד? הרי עולם העסקים לא שינה מהרגלו, הוא עדיין פועל בשביל להרוויח כסף, ואם אפשר כמה שיותר. לכן, ראשית, מי שדאג יכול להסיר דאגה מלבו - חינם או לא, פילנתרופיה אין כאן. המהפכה מתאפשרת הודות למאסות המשתמשים ברשת מחד גיסא, וירידה דרמטית בעלויות התשתית הטכנולוגית מאידך גיסא. הנה, מציין אנדרסון, רק לפני 40 שנה אמריקה נלחמה ברעב, וכיום היא נלחמת בהשמנת היתר. רק לפי 40 שנה הפילנתרופיה באמריקה סיפקה בגדים לעניים, וכיום חולצת טי עולה פחות מספל קפה.

בפועל, כל מה שרק מתקרב לרשת חווה צניחה חופשית של המחיר שלו. גוגל היא הדוגמה הבולטת לכך. ברגע שגוגל הפכה את מכירת הפרסום למבוססת תוכנה, מחיר השירות קרס. כך גם ביחס להשקעות בשוק ההון (דרך הרשת), הימורים ומה לא. תעשיית החינם מעצימה מודל משולש - קונה, מוכר ו"מממן", המאפשר את החינמיות. הטלוויזיה המסחרית היא המודל הקלאסי לכך. בין הצופה למשדר אין כל מערך כלכלי: הצופה נותן את עיניו, לבו וזמנו בתשומת לב לתוכן המשודר, וב"תמורה" צופה בפרסומות המממנות את התוכן. עולם האינטרנט מכתיב את המודל העסקי המשולש לתעשיות רבות.

אז איך מרוויחים מזה כסף? למשל, תוכנות ושירותים ניתנים חינם בגרסאות הבסיס שלהם, כדי לקדם גרסאות מתקדמות ומקצועיות בתשלום; הפרסום מממן תוכן כתוב ומצולם ברשת, ואפילו משחקי וידיאו ושיחות טלפון; המדפסת נמכרת בסכום מגוחך, כי המחסנית מממנת אותה; מילוי שאלון הפרטים בכניסה לאתר מקנה שירות חינם, כדי להרוויח את בסיס הלקוחות, שבו ניתן לסחור.

נשמע מושלם, אבל לעתים המודל קורס - במצב שבו עלות העברת המוצר נהפכה לאפסית - למשל, מוסיקה ברשת. או אז, אין חוק, טכנולוגיה, או כל מחסום אחר שיכול לחסום את הטורנדו הזה. התוצאה: נראה שהאמנים כבר ויתרו על הרעיון שניתן לעשות כסף רק ממוסיקה, והם משתמשים במוסיקה עצמה כדי לקדם הופעות וקמפיינים. גם תעשיית הטלוויזיה מביטה במתרחש בעולם המוסיקה עם חשש גובר והולך כי הטכנולוגיה תאפשר את הפצת השידורים בעלות אפסית וללא פרסום. בינתיים, ובניגוד למדיניות שנקטו חברות התקליטים הגדולות בעשור הקודם, ענקי הטלוויזיה באמריקה החליטו להצטרף למהפכה ולא להילחם נגדה, והתחילו להפיץ יחד את השידורים באינטרנט, באמצעות המיזם הולו. התקשורת מפרגנת על התעוזה, אבל כסף בינתיים אין, וקשה לראות איך יהיה. כנראה שגם מהפכת החינם עשויה לא רק מקטיפה, אלא גובה לא מעט דמים בדרך.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל מיזם האנימציה אניבום



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות