בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקרב על כדור הארץ

שלוש גישות מוטוריות עמדו למבחן השוואתי. מי צורכת הכי הרבה דלק? עם איזו כדאי להידחף בפקקים? מי נראית כמו חללית? ומה יעלה בגורל הכוכב שלנו?

תגובות

מבחן השוואתי קונצפטואלי (משמאל): ההיברידית נגד הדיזל נגד הבנזין

כביש 6 דרום. מתקדם לקריית גת. 35 מעלות בחוץ. רצועת האספלט, כמה מאות מטרים לפני, מותכת מחום ומתאדה. אני משייט בטויוטה פריוס ההיברידית לעבר שטח האספלט המהביל, אבל ככל שאני מתקדם לעברו הוא מתרחק ממני. זה לא חלום, אבל אני כמעט ישן. כביש 6 דרום מרדים. 110 קמ"ש מרדימים. טויוטה פריוס מרדימה.

עוצר באזור התעשייה של קריית גת, לא רחוק מהמפלצת של אינטל. פריוס מדוממת עצמאית את מנוע הבנזין ומשאירה אותי שרוי בשקט מוחלט עם המנוע החשמלי. אני מסתכל על הצג ומחייך: צריכת דלק אפס. אפשר לקחת מהאגזוז שלה שאכטה עמוקה של אוויר צח. והכי נחמד: המזגן ממשיך לעבוד ולקרר.

אבל אחרי כמה דקות זה נגמר. המצברים מתרוקנים, הפריוס מניעה את עצמה והצג מכריז דיכאון: 99.9 ליטר ל-100 ק"מ.

אנחנו בעיצומו של מבחן השוואתי. טויוטה פריוס נגד שברולט אוויאו נגד קיה ריו. לא מבחן השוואתי רגיל - המכוניות האלה הרי נבדלות בגודל ובמחיר. זוהי השוואה קונצפטואלית: היברידית עם תיבת הילוכים רציפה נגד לוגמת בנזין עם תיבת הילוכים אוטומטית מסורתית נגד דיזל עם תיבת הילוכים ידנית.

הגורם המשפיע ביותר על צריכת דלק הוא הנהג. נהג מודע ומרוסן ישיג תוצאות מצוינות גם במכונית משפחתית סטנדרטית. נהג עצבני - להפך. במבחן שלפניכם ניטרלנו את מרכיב הנהג. בשלוש המכוניות נהגו שלושה נהגים שהתחלפו ביניהם בכל 30 ק"מ בממוצע. כל הנהגים התבקשו לנהוג רגיל. רגיל? בסגנון יומיומי שגרתי, בלי לנסות לחסוך דלק אבל גם בלי להתפרע. מחצית מזמן המבחן הוקדשה לנהיגה בסביבה עירונית פקוקה. המחצית האחרת לכבישים בין-עירוניים, חלקם הרריים. המבחן כלל גם כמה עצירות ללא כיבוי מנוע. ולתוצאות.

טויוטה פריוס: 13.9 ק"מ לליטר

הקוקפיט של טויוטה פריוס מזכיר סרטי מדע בדיוני משנות ה-80: מאוד מיושן. מול הנהג, בתצוגת עומק, שוכן מד המהירות ומד המרחק. במרכז ממוקם צג מגע, שבאמצעותו שולטים על המיזוג ומערכת השמע ומקבלים מידע על האנרגיה: כמה אנחנו מבזבזים, כמה אנחנו חוסכים, מי נושא בעול - המנוע החשמלי ו/או מנוע הבנזין הצנוע (1.5 ליטרים) - ומה יעלה בגורל כדור הארץ.

הו, אנרגיה קדושה. אי אפשר להתחמק ממנה. אתם לוחצים על תצוגת השליטה על המזגן או השמע וכעבור פחות מדקה התצוגה קופצת אוטומטית לניהול האנרגיה. ואז מתחילים להתרוצץ לכם מול הראש כל מיני גלגלים ומנועים ובעיקר קווים, ואתם נהפכים מעשית לעכברי מעבדה. לחצתם יותר מדי על הדוושה הימנית? תיענשו בתצוגה של צריכת דלק מופרזת. נתתם למכונית לגלוש במורד או בלמתם? שתי נקודות וטעינה של המצברים.

קשה להתרכז בנהיגה של הפריוס. תשומת הלב נתונה כל הזמן לצג הארור. בעצם, פריוס היא ממילא לא מכונית שצריך להתרכז בנהיגה שלה. זו ספינת חלל רכה עם שלדה מסטיקית והגה מת. כל כולה של ספינת החלל הזו מתוכנן ומכוון למטרה אחת: להציל את הכדור שלנו. היצרן היפאני מדבר על 24 ק"מ לליטר. התוצאה שהושגה רחוקה מכך - 13.9 ק"מ לליטר. אבל בנהיגה רגועה אפשר בשקט להשיג 17 ק"מ לליטר.

היתרון הגדול של פריוס, ובכלל של מכוניות היברידיות בנזין-חשמל, הוא בנהיגה בעיר. ברמזורים ובעצירות בפקקים הולך מנוע הבעירה הפנימית לישון, וכך גם בעצירות בפקקים. אבל מחוץ לעיר פריוס פחות חסכונית ממכונית דיזל מודרנית. היא מפעילה ללא הרף את מנוע הבנזין ואילו המנוע החשמלי והמצברים הם סתם מטען מיותר שצריך לטלטל מנקודה לנקודה. אגב, לחסידי העולם שנוהגים בפריוס מותר להידחף בצומת? מותר לקלל נהגים אחרים בכביש?

קיה ריו דיזל: 13.8 ק"מ לליטר

עלון הפרסום של ריי מוטורס, יבואנית קיה, לא משאיר ספקות: על גג המכונית שמצולמת בו מתנוסס בגאווה כובע צהוב. קיה ריו דיזל מיועדת לנהגי מוניות. המונית הזאת, או המכונית הזאת, מצוידת בתיבת הילוכים ידנית. השילוב הזה - דיזל ותיבה ידנית - הולך מצוין באירופה אבל תראו לי לקוח פרטי בישראל שיבחר בו מרצונו החופשי.

וחבל. כי לקיה ריו יש מנוע דיזל מצוין: 1.5 ליטרים נפח, 110 כ"ס הספק מירבי והכי חשוב - 22 קג"מ של מומנט שמתקבל כבר ב-1,900 סל"ד. עם המנוע הזה נחמד לשייט 110 קמ"ש ב-2,500 סל"ד. עם המנוע הזה נחמד עוד יותר להאיץ ולהידחף לכל חור - ממש בסגנון נהג מונית. הוא גמיש, חזק ומזמין נהיגה זריזה ולאו דווקא חסכונית.

התוצאה שהושגה במבחן מכובדת: 13.8 ק"מ לליטר. אמנם רחוק מהצהרת היצרן - 21.7 ק"מ לליטר - ובכל זאת קרוב מאוד לטויוטה פריוס. אלא שמבחינת העלות אין כאן שוויון: סולר יקר יותר מבנזין ותמיד צריך לתור אחר תחנת דלק עם הנחות ראויות.

שברולט אוויאו: 9.2 ק"מ לליטר

יבואן שברולט מתגאה בחיסכון של שברולט אוואו, הדור העדכני של המכונית שנושא מלפנים גריל בולט אופייני לשברולט. הוא הוצג בשלהי 2007 ונקרא "אוויאו 5" - להבדיל מגרסת הסדאן ארבע דלתות הרגילה של אוויאו. מתחת למכסה של אוויאו 5 פועם מנוע מודרני: 1.4 ליטרים, תזמון שסתומים משתנה, 101 כ"ס. המנוע הזה עומד בהצלחה בתקן זיהום האוויר יורו 5. על מכסה מכל הדלק של האוויאו יש מדבקה שמכריזה על מבצע חיסכון בדלק, כולל פרסים.

אבל - ובניגוד לטויוטה פריוס - המכונית עצמה וסביבת הנהג לא מדרבנים את הנהג לחסוך בדלק. אין גרפים צבעוניים שמציקים בעיניים ואין מד בזבוז דלק כמו זה שנהוג למשל במכוניות מתוצרת ב.מ.וו. היצרן שברולט מצהיר על צריכת דלק של 15.6 ק"מ לליטר. היה לנו ברור שתוצאה כזאת נשיג רק בתנאים שבהם היא נמדדה - במעבדה.

ובכל זאת התוצאה שהושגה במבחן מאכזבת למדי: 9.2 ק"מ לליטר. נכון שהמבחן התבצע בתנאים מכבידים מבחינת פקקי תנועה (מחצית מהמבחן), מזגן (כל הזמן) ועצירות עם מנוע דולק. אבל מה לעשות, אנחנו חיים במדינה מכבידה וכך נוהגים כולם.

למבחני דרכים קודמים - "כבישים": www.kvishim.co.il




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו