בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חשיפת מוסף "הארץ" | המחול המטורף של מנהיג הכת הירושלמית

ד', מנהיג הכת הירושלמית שנאשם בהחזקת נשים וילדים בתנאי עבדות וביצוע שורה של עבירות מין, היה בעברו רקדן בינלאומי, יוצר מחול מוערך ובן זוגה לחיים וליצירה של אחת הכוריאוגרפיות החשובות בצרפת. אלא שאז הוא פגש ברב ששינה את חייו

49תגובות

באחת מסמטאות שכונת ימין משה בירושלים, מאחורי סורגי ברזל המכסים דלת עץ שחורה וכבדה, יושבת לבדה ר' בת ה-82. בנה ד' נמצא קילומטרים אחדים מכאן, במגרש הרוסים, מאחורי חומות וסורגים מסוג אחר, לאחר שבשבוע שעבר הואשם בבית המשפט המחוזי בירושלים כי עמד בראש כת שהחזיקה נשים וילדים בתנאי עבדות וביצע בהם שורה של עבירות מין ואלימות קשות.

פרטים חדשים על ד' ועל משפחתו, המתפרסמים כאן לראשונה, במגבלות צו איסור הפרסום שהוטל על הפרשה, משרטטים סיפור חיים מורכב ויוצא דופן, רחוק שנות אור מהדימוי המתקשר לחשדות התלויים נגדו: מי שכיום מואשם ששלט שליטה מוחלטת בחיי נשותיו וילדיו, נולד לזוג אמנים חילונים שמפגש עם רב חסידי כריזמטי טילטל את עולמם; אותו אדם שעליו נאמר בכתב האישום כי "השית משטר עונשים אכזר על מי שחסו בצל קורתו", היה בעצמו אמן בחסד שמפגש עם רב חסידי מהפנט טילטל את עולמו. כה עזה היתה הטלטלה, עד כי ויתר על קריירה בינלאומית מצליחה כרקדן ויוצר בתחום המחול, והחליט לשמש כממשיך דרכו של הרב.

"אני מאוד גאה בו", אומרת עליו אמו, שלא מאמינה לחשדות נגדו. "הוא אדם חושב, עמוק וכישרוני", היא מוסיפה. מי שמכירים את ד' לא יחלקו עליה בנוגע למשפט האחרון. גם היום, לאחר חשיפת החשדות הכבדים, ניכר באנשים שפגשו בו במהלך הדרך כי עורר בהם רושם עז - רושם שמתקשר לא פעם לפנים היצירתיים והכריזמטיים באישיותו. "הוא ממש אמן", הגדיר אותו השבוע קרוב משפחה של אחת מנשותיו, בהתייחסו לדרך שבה גרם לשש נשים לחיות איתו. אלא שאת הכריזמה והכישרון בתמרון אנשים, ניצל ד', על פי החשד, באופן טרגי.

המפגש עם קרליבך

בסמטה הירושלמית הצרה, שבה התהלכו ביום חמישי שעבר קבוצות תיירים, התרוצצו לפני כ-50 שנה ד' ואחותו הקטנה. אבי השניים, בעלה של ר', מאושפז כיום בבית חולים. את אשתו מקבעים אל הבית קשיי תנועה.

ר' היא צאצאית למשפחת רבנים ידועה שנולדה בבולגריה ועלתה לישראל בסוף שנות ה-40 של המאה הקודמת. ג' בעלה נולד ברוסיה והגיע לישראל בגיל צעיר, בשנות ה-20 של המאה הקודמת. ההורים ניהלו אורח חיים חילוני ועסקו באמנות. הם ציירו, איירו, שיחקו ובהמשך אף ביימו והפיקו מספר סרטים, ביניהם סרטי היסטוריה על היישוב היהודי ועל ארץ ישראל.

לאחר קום המדינה, החלו בני הזוג לחלק את זמנם בין ישראל לצרפת, ושם, ב-55', נולד ד'. באמצע שנות ה-60 שבה המשפחה לישראל לתקופה ארוכה. תחילה גרו בתל אביב, אחר כך עברו לחוצות היוצר בירושלים ולאחר מלחמת ששת הימים השתקעו בשכונת ימין משה. באותה התקופה, הכירו את הרב שלמה קרליבך, הזמר החסידי שהעביר את מורשתו דרך שירים וסיפורים, גם בחוגים לא-דתיים. "הם לא נעשו דתיים אבל קיבלו את הצד הקבלי שהוא הפיץ", אומר מכר ותיק של המשפחה. "אולי אז נכנס הזיק המסתורי לחיי המשפחה".

עשרות שנים אחרי שפגשה אותו לראשונה, עדיין ניכרת ההתרגשות בקולה של ר' כשהיא מזכירה את "הרבי המרקד". "יש דבר כזה, שאתה רואה משהו ממש יפה ואתה פשוט מאושר", היא אומרת בשיחת טלפון על רגע המפגש עם קרליבך, ובמשפט שאין הולם ממנו לתאר גם את ההשפעה של בנה על חסידיו מוסיפה: "אתה פוגש לפעמים בחיים אנשים שיש להם כוח מיוחד". ההשפעה של קרליבך על המשפחה היתה גדולה, ולראיה: בעקבות ההיכרות עמו החליטו ההורים לשנות את שם משפחתם לכזה המבוסס על ראשי תיבות של אימרה ידועה של הרמב"ם.

לימים, הנטייה האמנותית עברה מההורים לילדיהם. ד' ואחותו למדו בלט מודרני ואובחנו כמוכשרים בצורה יוצאת דופן. על כן החליטה המשפחה לשלוח את הבן לאקדמיה למחול בירושלים. אלא ששם, מספרת אמו, לא קיבלו באותם הימים גברים ללימודי ריקוד. זו היתה הסיבה, לדבריה, להחלטה לעזוב שוב לאירופה. ואכן, ד' התקבל ללהקת "בלט המאה ה-20" של מוריס בז'אר, אחד הרקדנים והכוריאוגרפים הידועים והמשפיעים בעולם.

ביקורות נלהבות

הלהקה של בז'אר פעלה מבריסל, שבה פגש ד' את נ', אז בת 22, רקדנית וכוריאוגרפית שתהפוך לבת זוגו ולאשתו הראשונה. נ', אחת הכוריאוגרפיות החשובות כיום בצרפת, לא השיבה השבוע לפניית "הארץ", אך על ההיסטוריה המשותפת של ד' ושלה הרחיבה ב-87' בראיון לעיתונאי ומבקר המחול הצרפתי בארט סאפרי. "אני חושבת שהייתי מאושרת. במובן מסוים הגשמתי את חלום חיי כילדה קטנה", סיפרה על ההצטרפות ללהקת הבלט של בז'אר. אלא שהחלום לא החזיק מעמד לאורך זמן ולאחר ארבע שנים בלהקה הסתכסכו בני הזוג עם בז'אר, ופרשו. רצונם, שעליו העידה נ' באותו ראיון, היה לעבוד במסגרת קטנה יותר, שבה תהיה השפעתם גדולה יותר. כדי לממש חזון זה, שאפו לפרוץ את גבולות אירופה, ו"לחפש ולראות מה עוד יש בעולם", כפי שסיפרה נ' בראיון. היעד היה ניו יורק, אך המשאבים המוגבלים הביאו אותם רק עד פאריס. אבל גם שם, העידה, לא ממש מצאו את מקומם. בהמשך נדדו לשווייץ, שם זכו בתחרות ככוריאוגרפים; חזרו לפאריס; והתמודדו ב-78' בתחרות נוספת שגם בה זכו. "כבר כמעט שכחנו אז שאנחנו צרפתים", סיפרה נ', "אבל משרד התרבות ראה ששני צרפתים זכו בתחרות והחליט לתת לנו מעט כסף. לא האמנו".

השניים, שתוך כדי העבודה המשותפת הביאו ילד לעולם, שכרו תיאטרון ישן וקטן בפאריס, והקימו בו בסיס ללהקת הבלט שלהם. הם עבדו עם שלושה-ארבעה רקדנים והחלו להציג. "שלוש שנים עבדנו כמו משוגעים. לא היה לנו כסף לעניין כמו טכנאים, אז היינו אנחנו הטכנאים, והתפאורנים, והכוריאוגרפים - הכל. היה המון סיפוק".

ב-81' הפיק ד' עם נ' את אחת ההופעות הידועות ביותר שלה עד היום, המבוססת על טקסט של סמואל בקט. "היינו עובדים בסטודיו מסוים משעה שתיים עד ארבע, ואז יוצאים, לוקחים את המטרו ועובדים מחמש עד שבע בסטודיו אחר. זה היה נורא", סיפרה נ' על תהליך היצירה. אגב, בסוף שנות השמונים הציגו עם המופע ההוא בפסטיבל ישראל, בערב שזכה לביקורות נלהבות. היצירה הבאה שהפיקו, ב-82', כבר הועלתה על במה גדולה יותר. שנתיים אחר כך, בני הזוג נפרדו, ונ' שינתה את שם הלהקה.

ג', בנם המשותף של הזוג, שמר לאורך השנים על קשר עם אביו. מכר של נ' מספר שלפני מספר שנים, כשהגיע לביקור בישראל, החליט להישאר כאן, החל לעבור תהליך של חזרה בתשובה ואף הצטרף לקבוצה של ד'. לדבריו, רק לאחר שאמו הגיעה לישראל על מנת למצוא אותו ולדבר על לבו, שוכנע לשוב עמה לצרפת. ג', שלא השיב לפניית "הארץ" אליו, הוא כיום שחקן תיאטרון בצרפת ומופיע לעתים גם בלהקה של אמו.

מקרבים את הגאולה

הפרק בחייו של ד' כרקדן ואיש מחול הסתיים לאחר הפרידה, כאשר במקביל אליה הוא ואחותו החלו תהליך של חזרה בתשובה. השינוי הגדול הבא בחייו התרחש לאחר שהכיר בצרפת את הרב הברסלבי ישראל דב אודסר, "הסבא" בפי מאמיניו, עליו מסופר שב-1922 גילה נייר מצהיב בתוך ספר תפילה ובו הסיסמה "נ-נח-נחמ-נחמן מאומן". אודסר, כך מספרת האמונה, היה משוכנע שהאחראי על הטמנת הפתק היה הרב נחמן מאומן, אף שהלה מת יותר ממאה שנים קודם לכן. במשך עשרות שנים שמר את הדבר בסוד, אבל משחשף אותו, עת היה בן 80, קיבץ סביבו הגילוי רבים, שהאמינו כי הפצת הסיסמה בעם ישראל תקדם את הגאולה והישועה. הוא כונה בעקבות זאת "בעל הפתקה".

בסוף שנות ה-80 יצא בעל הפתקה למסעות גיוס כספים בארצות הברית ובצרפת. בכתבה ב"הארץ" מ-2008, שחשפה לראשונה את קיומה של הכת של ד', סיפר תלמידו ומקורבו, מוריס שושן, על הצטלבות דרכו של ד' עם הרב: "ד' למד אז בכולל בפאריס והיה מקורב לרב אחר של ברסלב, אבל כשהוא שמע את רבי ישראל (אודסר) - הוא התקרב אליו חזק מאוד". המפגש עם "הסבא" שיכנע את ד' ואת חברו הטוב, ש"ג, לעלות בעקבותיו לישראל. הם לא היו היחידים. "בהתחלה עלו עשרות המשפחות הכי מקורבות, שהביאו את החברים שלהן ובסך הכל כמה מאות אנשים עלו בעקבותיו", סיפר שושן.

כשהגיעו לישראל, ש"ג ב-91' וד' ב-92', השתכנו השניים במרכז הקליטה של מבשרת ציון. היו אלו שנות חייו האחרונות של אודסר שבהן הוא התגורר בבתים של מאמיניו - בכלל זה ד' - שסעדו אותו. כיום פעילותם של חסידיו מתרכזת בהפצת הסיסמה "נ-נח-נחמ-נחמן מאומן", שעל פי האמונה אמורה כאמור לקרב את הגאולה.

כששאלתי השבוע את אמו של ד' אם לא הרגישה תחושת החמצה על כך שבנה עזב את עולם המחול לטובת אורח חיים כזה, השיבה בשלילה. "אדם צריך לעשות את הדברים שהוא רוצה ואוהב", היא מסבירה. "אם הוא באמת מתעניין במשהו אז איזה פספוס יש בזה? בן אדם חי כל כך מעט זמן, שאני חושבת שחבל לא ללכת לפי הרגש, לפי מה שאוהבים באותו הרגע".

את מאמינה ב"פתקה"?

"למען האמת, לא. יש הרבה אנשים שמאמינים בצדיקים. אני לא נוטה לדברים כאלה, אבל כל אחד חופשי לבחור".

שש נשים ו-15 ילדים

בשנים שלאחר מותו של אודסר, החלו להתקבץ סביב ד' מאמינים, ובעיקר מאמינות. בסופו של יום, המשפחה שנהתה לאורך השנים אחרי אנשי דת כריזמטיים, הצמיחה מנהיג כזה מתוכה. נראה שאפילו אמו של ד' נשבתה בקסמו במובן מסוים. "כשהוא מתחיל לדבר על איזה נושא, זה כל כך מיוחד. אנשים אוהבים לשמוע את זה ואוהבים את הרגישות שלו", היא אומרת בערגה.

לפני יותר מעשור השתקע ד' בבית גדול ומבודד בכניסה לירושלים. במשך הזמן התווספו לבית מספר נשים, ונולדו להן ולד' ילדים. על פי כתב האישום, בסך הכל התגוררו בבית 15 ילדים וכשש נשים. בתחקיר ב"הארץ" נחשף בזמנו כי חלק מהנשים והילדים נשלחו לקבץ נדבות על מנת לממן את פעילות הקבוצה. לאחר אותו תחקיר, וכתבות על ד' ששודרו בטלוויזיה, פתחה המשטרה בחקירה אך לא מצאה ראיות לפלילים. פריצת הדרך התרחשה לפני חודשים ספורים, כשח', בחורה כבת 20 שהצטרפה לקבוצה לפני שנים אחדות, החליטה לפרוש ממנה. כשבפיה עדויות הנגועות בחשד לפלילים על המתרחש בבית, פנתה למרכז לנפגעי כתות ובהמשך גם למשטרת ירושלים. "בחלק מהמקרים הוא היה מורה לאשה להכות אשה אחרת", טענה ח' באוזני "ידיעות אחרונות". "בחלק מהמקרים הילדים היו עדים למעשים האלה", הוסיפה, ופירטה שורה של עבירות מין.

לפני כחודש עצרה המשטרה את ד' לצד שני גברים נוספים, שעל פי החשד סייעו לו בניהול הכת. על פי כתב האישום שהוגש בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד השלושה, ראה עצמו ד' כממשיך דרכו של אודסר, ועל מנת להפיץ את משנתו, נהג כאילו כל האמצעים כשרים. הוא ניכס לעצמו סגולות ומידות תרומיות, ולאחר שנישא לנשותיו, שיכנע כל אחת מהן בתורה כי הוא ניחן בכוחות מיוחדים. "אדם הראשון", כינה את עצמו בבית.

על פי כתב האישום, לאורך השנים הצטרפו עוד ועוד נשים לחיק "המשפחה" - רובן הגיעו באמצעות "גיוסים" שערכו נשות הקבוצה - ועם הזמן, גילויי האהבה כלפיהן מצד ד', הפכו אלימים, משפילים ומבזים. זה החל בקללות ואיומים: ד', על פי החשד, נהג לאיים עליהן שאם לא יסורו למרותו, יפקדו את משפחתן אסונות. לעתים, על פי האישומים, היה משסה את הילדים והנשים אלה באלה. בנוסף, נהג כאמור לשלוח את נשותיו וילדיו לקבץ עבורו נדבות בכל הארץ. הנשים שהו בחוץ משעות הבוקר המוקדמות ועד חצות הלילה, וגם בהיותן בעיר אחרת טילפנו אליו לבקש אישור להפסקה, או לאכול דבר מה. כשבאו הביתה, מסרו לו את מלוא הסכום שאספו, תוך מתן חשבון מפורט. הן ידעו שאם תשובותיהן לא ימצאו חן בעיניו, הן חשופות למערך ענישה משפיל שכונה "דין" ושאותו הפעיל כל אימת שמצא לנכון.

"מעשי הענישה, שכונו 'דינים'", נכתב בכתב האישום, "בוצעו באכזריות יוצאת דופן, תוך שימוש באלימות קשה, כליאה, הרעבה, מעשי התעללות פיזית ונפשית, מעשי השפלה וביזוי קשים, שכללו ביצוע עבירות מין ואלימות קשות". על פי כתב האישום, הנשים גם אולצו למלא אחר גחמות מיניות שונות של ד', שכללו לעתים אלימות קשה; בחלק מהמקרים היא אף הסתיימה באשפוז. גם בילדיו, נטען בכתב האישום, ביצע עבירות מין.

* * *

כ', בת כ-30 מירושלים, הצטרפה לקבוצתו של ד' לפני כמעט עשור. היא הכירה את אחת מנשותיו בעת שאספה עבורו תרומות בבית חולים בירושלים, והחליטה להצטרף בעקבותיה. לאחר ההתחברות לד', התנתקו כמעט לחלוטין הקשרים בין כ' למשפחתה, ורק בחודשים האחרונים חלה התקרבות מחודשת. אמה של כ' נהגה לבקר את בתה בבית ואף לבשל עבור אנשי הכת - זו היתה דרכה לשמור על קשר מינימלי עם בתה. השבוע היא מספרת, "ידעתי שיש משהו, איזה התעללות. אבל לא מה שפירסמו עכשיו. מצדה תמיד היה הסתר. היא היתה מגינה עליו במסירות נפש". על מידת ההסתרה תעיד העובדה שרק לפני שנה גילתה המשפחה שלכ' יש ילדה בת שש (בתו של ד'). "כשהיא היתה בהריון כמעט לא ראינו אותה. היא באה בפורים מחופשת לליצן שמן, אז חשדנו, אבל היא הכחישה".

אחרי שחרורה של כ' עצמה ממעצר - כל הנשים נעצרו ונחקרו גם הן, אך טרם הוחלט אם יוגשו נגדן כתבי אישום על חלקן בפרשה - נשלחה למעון לנשים מוכות ובתה נלקחה ממנה. "לאט-לאט היא מרגישה יותר טוב, אבל היא מבולבלת מאוד", אומרת אמה.

אמו של ד', שביקרה לעתים בבתים השונים שבהם התגורר עם נשותיו, לא מאמינה לדברים. "זו לא פעם ראשונה שמתקיפים אותו. מה זה כל הסיפור הזה? הם לא מתביישים? מה שעושים עכשיו זו בושה יותר גדולה מזה שלמישהו יהיו אפילו 70 נשים".

הילדים לא הלכו לבית ספר, קיבצו נדבות.

"זה לא נכון, אולי היותר גדולים עשו הפצות (של הפתק עליו הכיתוב 'נ-נח-נחמ-נחמן מאומן'), אבל אני לא ראיתי הרבה ילדים כאלה. הביאו להם עובדת סוציאלית שהכניסה להם לראש ש'לא ככה צריך להיות'. הם הרבה יותר חכמים מהרבה אחרים, תמיד היה בית ספר בבית. פעם הבאתי מצרפת ספר עם כל מיני תמונות של טבע ועצים. חשבתי שאני מראה להם משהו חדש, אבל הם הכירו את כל השמות של העצים".

מה לגבי הטענות על אלימות כנגד הנשים והילדים?

"שום דבר כזה. הוא לא מסוגל בכלל לחשוב על דבר כזה. מה זה עונשים? הם אהבו אותו".

אם הכל לא נכון אז למה מאשימים אותו?

"אני חושבת שהכל זה שקר. כנראה שיש אנשים רעים כמו בסיפורים".

פרקליטו של ד', עו"ד בני נהרי, אמר בתגובה לדברים שמרשו ענה על כל השאלות שנשאל בחקירותיו והכחיש את כל מה שהוטח בפניו בנוגע לביצוע עבירות פליליות. *

uribl@haaretz.co.il



ד' בבית המשפט בירושלים, בשבוע שעבר


ד' כרקדן במופע המחול שגם הפיק עם אשתו לשעבר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו