בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

באופקים מתאימים את תכנון העיר למיקום תחנת הרכבת

תחנת הרכבת באופקים תמוקם רחוק מהעיר, אז בונים שכונה בצמוד לה כדי שהתושבים לא יזדקקו למכונית

2תגובות

באופקים מחכים בקוצר רוח להקמת תחנת הרכבת בעוד כשלוש שנים, ומקווים שהחיבור למערכת המסילות ישפר את איכות חייהם של תושבי המקום. אבל כמו תחנות רכבת לא מעטות בישראל, גם תחנה זו ממוקמת בשולי העיר, דבר שייאלץ רבים מהתושבים לנסוע ברכבם הפרטי רק כדי ליהנות מנגישות לתחבורה הציבורית הזאת.

ראש העיר אופקים בפועל, צביקה גרינגולד, החליט לעבוד הפוך. במקום להתאים את מיקום התחנה לעיר, להתאים את תכנון העיר למיקום התחנה. הוא פגש קבוצת מומחים לתכנון עירוני בראשות פרופ' דניאל גת מהטכניון, ושמע מהם על תפישת התכנון הנקראת "פיתוח מוטה מסילה". תפישה זו נועדה ליצור חיבור טוב יותר בין תחנות הרכבת לשכונות מגורים ואזורי תעסוקה.

"יש לנו תוכנית מתאר לעיר, שרצה כבר 12 שנים. החלטנו לעשות בה שינויים כדי להתאים אותה למצב שתחנת רכבת נמצאת ליד העיר", אמר גרינגולד. "אם היו שואלים אותי, אולי הייתי ממקם אחרת את תחנת הרכבת, אבל זה כבר נקבע. למזלי ישנה תוכנית המתאר, ותוך כדי מימושה אפשר לדאוג לחיבור העיר לתחנת הרכבת".

באופקים גרים כיום 27 אלף תושבים ויעד האוכלוסייה, שנקבע בתוכנית מתאר ארצית לפיתוח עד סוף העשור, הוא 50 אלף תושבים. כיום כבר מקדמת העירייה תוכניות בנייה בהיקף של 4,000 יחידות דיור כמעט. באופקים מקווים שהמעבר המתוכנן של בסיסי צה"ל מאזור המרכז לנגב, יביא לעיר אנשי קבע רבים.

"מה שאנחנו מתכננים לבנות באזור תחנת הרכבת הוא שכונת מגורים איכותית, שיהיה בה עירוב של שימושי קרקע", מסביר גרינגולד. "יהיו בה אזורי מגורים ואזורים מסחריים". גרינגולד מציין שאופקים יושבת על מישור שנוח לנוע בו ברגל ובאופניים, ושבשכונה החדשה תוקם תשתית שתעודד הליכה ברגל ורכיבה על אופניים לתחנת הרכבת.

עיקרון תכנון השכונה יהיה שצפיפות המגורים בחלק הקרוב לתחנת הרכבת תהיה גבוהה יותר ותפחת בשולי השכונה, בין השאר כדי לאפשר קרבה של מרב התושבים לתחנת הרכבת.

השכונה החדשה צריכה להיבנות בשנים הקרובות, תוך התאמה לתשתית מערכת הרכבות. על פי התכנון, עד 2013 יושלם חיבור קו הרכבת מאשקלון לנתיבות הסמוכה לאופקים. שנה מאוחר יותר יגיע הקו לאופקים והמסילה תתחבר בהמשך אל קו הרכבת באר שבע-תל אביב. "על פי התכנון בשנת 2015 יהיו באופקים, בשעות העומס, ארבע רכבות בכל שעה לכל כיוון", אומר גרינגולד. שירות כזה של תחבורה ציבורית, שאינה מועדת לפקקים, יקרב את העיר למרכזי תעסוקה, תרבות ושירותים ויעשה את המגורים בה אטרקטיביים יותר.

בשלב הראשון יוקמו בשכונה החדשה 700 יחידות דיור. גרינגולד מעריך שבהמשך יהיו שכונות נוספות בקרבת התחנה. הוא מדגיש שלפי התכנון העירוני, בכל השכונות החדשות ייסללו שבילי אופניים.

מימוש התוכנית באופקים עשוי למנוע מצב אבסורדי כמו זה שנוצר בתחנת הרכבת ליד מחלף קסם, שנועדה לשרת את ראש העין. התחנה מרוחקת מאוד מהעיר ומאזורי התעסוקה הצמודים אליה. ניתן להגיע אליה רק ברכב פרטי. בינה לבין העיר חוצצים כמה כבישים מהירים והדבר מקשה על חיבור התחנה לרשת שבילי אופניים.

"זו תוצאה של פאר התכנון הישראלי", כתב פרופ' דניאל גת מהטכניון על התחנה, במאמר שהכין לקראת כנס בנושא פיתוח עירוני סביב תחנות רכבת. "יד ימין אינה יודעת מה יד שמאל עושה. הס מלהזכיר שיתוף פעולה בין-משרדי".

לדברי גת, אחד המומחים שפגשו את גרינגולד, באזורים שיש בהם תכנון המביא בחשבון את מסילת הרכבת, צריך לעודד תנועה בהליכה או באופניים, בלי לחסום אפשרות ההגעה ברכב, אך גם בלי להעניק לה יתרון. השימושים הפחות רגישים למטרדים סביבתיים כמו חניות, או מבני תעסוקה, ימוקמו בסמוך לתחנה. המגורים ייבנו מצדו השני של הרחוב המוביל אל תחנת הרכבת.

הרעיון מאחורי בניית השכונה הוא לא ליצור אזור מגורים מנומנם ונטול פעילות מסחרית, אלא אזור עשיר בפעילות. במקרה של אופקים, זה עשוי להיות רחוב שהוא גרסה מקומית לרחוב אבן גבירול בתל אביב, עם בתי קפה, מסעדות ופאבים.

בישראל יש כיום כמה תחנות רכבת שסביבתן פנויה וניתן לרכז בסמוך להן מוקדי מגורים ומסחר. גת מזכיר תחנות כמו חדרה מערב, אשדוד ואשקלון. מתוכננים גם קווי רכבת שיחברו את כרמיאל לעכו ואת נצרת לחיפה, והם יעברו בין השאר ביישובים ערביים גדולים. גם במקרים הללו ניתן להשפיע על אופי תכנון היישובים וליצור להם נגישות טובה יותר לתחבורה ציבורית באמצעות תכנון מראש, עם העדפה מתקנת לאמצעי תחבורה לא ממונעים או ציבוריים. *



עבודות בנייה בקו הרכבת אשקלון-באר שבע, שתחנת אופקים תהיה חלק ממנו. תחנות רבות בישראל ממוקמות בשולי הערים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו