בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עד 2020 תגיע לגלילות

בשנים הקרובות נצטרך לשנן מונח חדש - מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן), שתתבסס על רכבות קלות ואוטובוסים רבי קיבולת. כך נחצה את המטרופולין ב-20 דקות בשעות הלחץ - בעוד 15-20 שנה

תגובות

הנוף הנשקף בדרך המהירה מתל אביב להרצליה מלמד על ההתפתחות המרשימה של מדינת ישראל בעשורים האחרונים: לצד בנייני מגורים מרשימים, מרכזים מסחריים חדישים וקומפלקס ענק של בתי קולנוע, יכול הנוסע להשקיף בנינוחות על אזור התעשייה התוסס בהרצליה פיתוח, העמוס במגדלי היי-טק משוכללים. הזמן הפחות מומלץ לסיור הוא בשעות הבוקר ואחר הצהרים, אז הכבישים עמוסים בכלי רכב שמזדחלים במהירות ממוצעת של 20-30 קמ"ש. הסיבה לכך היא ההזנחה המתמדת של התשתיות התחבורתיות במטרופולין תל אביב לאורך השנים והמחסור הקשה בעורקי תחבורה שיתנו מענה לתנועה הגוברת.

המומחים בחברת נתיבי תחבורה עירונייים (נת"ע) - הזרוע הממשלתית הממונה על הסעות ההמונים בגוש דן - מבטיחים כי מדובר בעומס תנועה זמני. חזון תחבורתי שהותווה בחברה מבטיח נסיעה מהירה וקלה בתוך ערי גוש דן. לפי החזון ניתן יהיה להגיע ברכבת קלה ומהירה מתל אביב למערב ראשון לציון בפחות מ-20 דקות (לעומת יותר משעה בשעות העומס כיום), מתל אביב לכפר סבא או רעננה בתוך 15-20 דקות (לעומת כשעה בשעות העומס כיום), וממקום למקום בתוך תל אביב הצפופה בדקות בודדות (לעומת 20-30 דקות בשעות העומס כיום).

הצעד הראשון לקראת הגשמת החזון כבר בוצע: באחרונה נבחרה הזוכה במכרז הראשון למערכת הסעת ההמונים של מטרופולין ת"א או בשמה המקצועי - מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן). המדובר בקו הראשון (הקו האדום) של הרכבת הקלה והתחתית העירונית שתצא מבת ים ותגיע עד לפתח תקווה, דרך מרכז תל אביב. הקו מתוכנן לפעול בתחילת 2014. קו נוסף מתוכנן הוא הקו הירוק שיגיע מראשון לציון להרצליה, דרך תל אביב. הקו נמצא כיום בשלבי תכנון והמכרז לגביו מקודם על ידי נת"ע.

אמנם חלף זמן קצר בלבד מאז זכתה קבוצת MTS בראשות לב לבייב במכרז הגדול אי פעם בישראל - להקמת הקו האדום - אך בחברת נתיבי תחבורה (נ.ת.ע) כבר מתכוננים להגשת ההמלצות לתוכנית האב למערכת תחבורה עתירת נוסעים לשרי התחבורה והאוצר בשבועות הקרובים. התוכנית כוללת לא פחות מ-7 קווי רכבות קלות ואוטובוסים ייעודיים רבי קיבולת (BRT) שאמורים לנוע ברחבי המטרופולין כבר ב-2020.

תחום השירות שהוגדר למערכת הוא בין נתניה בצפון לרחובות בדרום, ובין הים במערב לרמלה, פתח תקוה וכפר סבא במזרח. ההערכה היא כי הקמת המתע"ן תעלה 25-30 מיליארד שקל, מתוכם כ-10 מיליארד מיועדים לקו האדום.

שלד לפיתוח עתידי

צוות ההיגוי של התוכנית אמור להגיש למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר את המוצר המוגמר - רשת קווים מוסכמת ומתואמת. לאחר קבלת תוכנית מוסכמת יקודמו האישור הסטטוטורי והתיקון לתוכנית המתאר הארצית (תמ"א 23 א') - כך שתהווה פלטפורמה ליישום עתידי.

את הפרויקט מנהלים בני שליט"א מנ.ת.ע ויפה בן שחר מחברת הייעוץ והתכנון התחבורתי מסילות. בראש צוות התכנון עומד אדריכל יוסי פרחי, לשעבר מתכנן מחוז ת"א במשרד הפנים. בהכנת התוכנית הגרנדיוזית הושקעו 5 מיליון שקל.

את תוכנית האב למערכת התחבורה הכין צוות תכנון משולב של מתכננים מתחומי התחבורה, התכנון עירוני, ההנדסה והכלכלה. הצוות גיבש חמש חלופות מערכתיות. החלופות נבדקו, הוערכו ודורגו על פי מידת השגתן את יעדי התוכנית - והחלופה הנבחרת תוצג בשבועות הקרובים בפני השרים. הנחת הבסיס היתה רשת הדרכים והמסילות ל-2030.

חמש חלופות

בחלופה הראשונה, החלופה המשולבת, בוצעה אופטימיזציה של כל הגזרות במטרופולין - החלופה כוללת 9 קווים שאורכם הכולל 186 ק"מ, מתוכם 64 ק"מ רכבת קלה. לחלופה זו קיבולת של 1.466 מיליון נוסעים ביום.

החלופה השנייה שמה את הדגש על הבאת נוסעים אל מרכז העיר. החלופה כוללת 8 קווים באורך כולל של 165 ק"מ, מתוכם 89 ק"מ רכבת קלה. לחלופה זו קיבולת של 1.461 מיליון נוסעים ביום.

החלופה השלישית - שירות רב-מוקדי - משלבת בין שתי הההצעות הראשונות. על פי המסתמן, זו החלופה שתיבחר ותומלץ לשרים. החלופה כוללת 7 קווים באורך כולל של 161 ק"מ, מתוכם 87 ק"מ רכבת קלה - והיא מיועדת להובלת כ-1.357 מיליון נוסעים.

החלופה הצפויה להיבחר נשענת על חוט השדרה של המטרופולין, שהוא "הקו האדום" של הרכבת הקלה מפתח תקווה לבתי ים - קו באורך 22 ק"מ, ש-10 ק"מ ממנו עוברים מתחת לקרקע, מאזור בני ברק עד גבול תל אביב-יפו. עורק מרכזי נוסף הוא הקו הירוק שעשוי להיות מקודם כבר השנה.

ציר מרכזי של רכבת קלה (הקו הורוד) ינוע מכיוון יישובי בקעת אונו ופתח תקווה בשני צירים לעבר מרכז העיר ת"א.

בנוסף צפויים עוד 4 קווי אוטובוסים רבי-קיבולת (BRT) (ראו מסגרת), שישלימו את שלוש הזרועות של הרכבת הקלה. האחד בצפון המטרופולין (ורוד) שיחבר בין כפר סבא, רעננה והרצליה עד לחיבור עם הקו הירוק של הרכבת הקלה. קו BRT נוסף (צהוב) ייצא מכפר סבא לכיוון דרום, לאורך מזרח המטרופולין, דרך הוד השרון, רמת השרון, גבעתיים ורמת גן.

בדרום המטרופולין צפויים שני קווי BRT נוספים. האחד (כחול) מאזור רחובות (צומת ביל"ו) לכיוון צפון דרך נס ציונה עד לראשון לציון. קו נוסף (סגול) ייצא מאזור רמלה בדרום מזרח המטרופולין וייסע דרך ראשון לציון ועד לחולון ובת ים.

החלופה הרביעית נקראת עוטף הגרעין - למעשה גירסה מוחלשת של החלופה השנייה - הכוללת 7 קווים באורך 157 ק"מ, מתוכם 78 ק"מ רכבת קלה. לחלופה זו קיבולת של כ-1.35 מיליון נוסעים ביום. החלופה החמישית - טבעת מפזרת בגרעין - כוללת 7 קווים באורך 165 ק"מ, מתוכם 103 ק"מ רכבת קלה. לחלופה זו אמורה להיות קיבולת של כ-1.35 מיליון נוסעים ביום.

לדברי שליט"א, המטרה העיקרית של התוכנית היא הקמת מערכת תחבורה ציבורית עתירת נוסעים במטרופולין ת"א.

במסגרת מהתכנון בוצע ניתוח של מבנה המטרופולין והוא חולק לגרעין ולשלוש גזרות - צפונית, מזרחית ודרומית - כשבין הגזרות מפרידים פארקים, בהם פארק הירקון ופארק איילון. בהמשך זוהו בגזרות הפרוזדורים שבהם צפוי ביקוש גבוה לתחבורה. כדי לענות על הביקושים, זוהו צירים פוטנציאליים לתוואי המערכת.

לצורך הערכת החלופות פותחה שיטה המבוססת על עמידה במטרות התוכנית. לדברי שליט"א, בוצע ניתוח של כל הרחובות בגרעין שנמצאו כבעלי פוטנציאל למעבר מתע"ן.

כחלק מתכנון החלופות גובשה מתודולוגיה לבחירת אמצעי המתע"ן המתאים לכל קו בכל חלופה. הוגדרו מאפיינים תחבורתיים לרכבת קלה (LRT) ולאוטובוס המתקדם (BRT), הכוללים קיבולת מרבית של כלי הרכב, תדירות ורמת שירות. לכל חלופה בוצעה הרצה והותאם אמצעי תחבורה.

לצורך הערכת החלופות הופקו מדדים תחבורתיים, אורבניים וכלכליים - והחלופות תומחרו. התמחור כלל עלויות הקמה (הנדסה ומערכות), נכסים (הפקעות, פינויים והריסות), עלויות הציוד הנייד וכן עלויות התחזוקה והתפעול.

מנכ"ל נ.ת.ע ישי דותן אומר כי מערכת התחבורה במטרופולין תל אביב נדרשת להתמודד עם ביקוש גובר לנסיעות, הנובע בעיקר מהגידול באוכלוסייה. הדבר מעמיד בסימן שאלה את יכולת המימוש של מדיניות התכנון הקיימת - ולכן דרושה תוכנית מקיפה שתיתן מענה לצרכים.



אוטובוס רב קיבולת (BRT). 4 קווים של אוטובוסים מסוג זה צפויים לנוע באזור המטרופולין



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו