בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הדובים באים, הדובים באים

ספק אם כשערן בן שחר כתב את הספר "דובידוב עושה כסף", הוא ידע שיצליח לסחוף אחריו 850 איש. כיום, הקהילה הצרכנית דובידוב מגלגלת מיליון שקל בשנה ומחלקת בין חבריה את ההכנסות. בקרוב: הטאו של דובידוב

תגובות

אי שם ביער הווירטואלי הישראלי קמה לה קהילה צרכנית בשם דובידוב - כשמו של דוב קטן ומאוייר. עד היום התאגדו סביב דובידוב ורעיונותיו הסוציו-קפיטליסטיים כ-850 איש, שביחד גילגלו השנה כמיליון שקל.

המהות הדובידובית היא הכלאה בין הרעיונות השיתופיים לבין העולם הממוסחר, המאפשרת לחברי הקהילה לקנות, לצרוך ולקבל כסף - ובמקביל להפיץ את התורה הדובידובית.

הדובידובים מאמינים בחלוקת משאבים צודקת, אבל מקבלים מניות מהקהילה; הם מקבלים הכנסות פאסיוויות, אבל תומכים בצרכנות נבונה ובנתינה לזולת; הם חושבים ששיווק רשתי הוא עסק לא שקוף שמספק מוצרים שאנשים לא תמיד צריכים, אבל מגייסים חברים לקהילה בשיטת חבר מביא חבר; הם חושבים שהעולם מקולקל, אבל מאמינים שאפשר לתקן אותו בעזרת התנ"ך שלהם - הספר "דובידוב עושה כסף".

מניות לכולם

כך זה מתבצע: חברי הקהילה קונים מוצרים בקניון הווירטואלי של הקהילה (www.dovidov.co.il) - מוצרי מזון, טיפוח, שירותים ועוד.

בכל חודש, מחצית מסך ההכנסות הגולמיות מחולקות לחברי הקהילה (50% הנותרים משמשים לשכר לעובדים, לתפעול שוטף ולהשקעות עתידיות). כיום מדובר בכ-100 אלף שקל בחודש, כך שבין חברי הקהילה מחולקים מדי חודש כ-50 אלף שקל.

איך מחלקים? בהתאם ליחידות תגמול, או מניות דובידוב. ליד כל מוצר או שירות מצוין התגמול שרכישתו מקנה - ובסוף כל חודש מקבלים החברים את מענק התגמולים שלהם בעבור הרכישות. יחידת התגמול מזכה את המחזיק בה בתגמולים מסך ההכנסות הכספיות של הקהילה, ואין הגבלה במספר יחידות התגמול שניתן לצבור.

כל יחידת תגמול (כרגע יש בקהילה כ-1,700 יחידות תגמול) מעניקה סכום זהה - כיום כ-29.4 שקל. חמש יחידות שוות 147 שקל; עשר יחידות שוות 294 שקל. כמובן שככל שהקהילה תגדל יגדלו ההכנסות ויגדל גם שווי יחידות התגמול.

גם אם חבר קהילה שמחזיק יחידות תגמול לא ביצע באותו חודש אף רכישה ממוצרי הקהילה או לא גייס חברים חדשים, הוא ימשיך להיות מתוגמל על רווחי הקהילה. כך יהיה גם בעתיד, במשך כל ימי חייו. הסיפור נהפך למעניין יותר כאשר מבינים כי לקהילה מיזמים נוספים שקורמים עור וגידים, ושגם עליהם יקבלו חברי הקהילה תגמול, ללא קשר אם היו שותפים בהם או לא. אחד מהם, למשל, הוא סופרמרקט בשיווק רשתי.

האב הרוחני

מאחורי הדובי ועדת חובביו עומד ערן בן שחר, 38, נשוי פלוס ארבעה (בגילאי שנה עד 10). בן שחר הוא מחבר הספר "דובידוב עושה כסף", שעוקב אחר התנהלותו של דובידוב ושאר חיות בר חביבות במשעולי העשייה הפיננסית בטבע. הנמשל, שמוצפן היטב בינות לעלילותיהן של החיות ולשאר תובנות ניו-אייג', הוא ניתוח של עולם השיווק הרשתי על חסרונותיו הרבים ויתרונותיו האפשריים. כן, אותו עולם המוכר לכולנו מחברות שמציעות למכירה ערכות דיאטה או תוספי מזון, שנמכרים בחוגי בית עם הבטחות לכסף גדול. במהלך כתיבת הספר, הבין בן שחר שהאינטרנט יכול לסייע בידו לממש את הרעיונות האלה.

מכריו של בן שחר טוענים שמדובר בבחור מבריק. הוא בעל תואר שני בפיסיקה תיאורטית מהטכניון, שהחל לפרסם מאמרים מקצועיים בתחום המחשבים כבר בגיל 13. ב-96' הקים פורטל אינטרנט וב-99' מכר לחברת נטוויז'ן את הפורטל שלימים הפך לנענע. בין לבין הספיק לשלוח את ידו בעוד מגוון מיזמים, שלדבריו, החשוב שבהם היה לשבת בבית במשך שלוש שנים ולחשוב על כך ש"משהו בסיסי מאוד דפוק בחברה שלנו - העניים נהיים עניים יותר, העשירים נהיים עשירים יותר, והמעמד הבינוני מוצא עצמו מפרנס את הבנקים ואת התאגידים הגדולים בעולם, תוך שהוא משלם על המוצרים והשירותים שהוא רוכש בפערי תיווך עצומים". הפתרון שלו לא איחר לבוא - בינואר לפני שנה ייסד את קהילת דובידוב, שאמורה לתקן את המעוות.

בן שחר לא מסתפק בקהילת הדובים המקומית, ומתכוון להרחיבה באמצעות הפצת תורת דובידוב גם בניו זילנד, אוסטרליה וסין. הספר שכתב כבר תורגם לאנגלית ומנדרינית כדי לסייע במאמץ. בנוסף, לפני חצי שנה עבר בן שחר עם משפחתו לאוסטרליה.

"שיטת התגמול של הקהילה היא שיטה סוציו-קפיטליסטית", אומר בן שחר: מחד, חברי הקהילה מונעים על ידי רצון לצבור כמה שיותר יחידות תגמול, ומאידך, ההכנסות שהקהילה צוברת מתחלקות בין כולם באופן שווה.

"כשהרעיון החל לקרום עור וגידים, הייתי בטוח שעליתי פה על משהו ושאני אהיה מיליונר", הוא מספר בשיחה טרנס אטלנטית מאוסטרליה. אך לדבריו, ככל שהקהילה התפתחה, הבין שהרעיון צריך לקיים את עצמו ולסחוף כמה שיותר אנשים, כשהוא עצמו יוצא מהתמונה ומשאיר את הניהול לאנשים אחרים. ובאמת, את ניהול הקהילה המקומית השאיר בידיו של יובל פרידמן מכרכור, 27, אחיו של השייט גל פרידמן, שחבר בקהילה מאז הקמתה. לדבריו, "דובידוב זה לא עסק - זו דרך חיים".

דגש על מוצרים טבעיים

בן שחר קבע כמה מטרות להתנהלות הצרכנית של קהילת דובידוב. בין היתר, שהמוצרים יימכרו עם פערי תיווך מינימליים, קרובים ככל הניתן לערכם האמיתי. זאת, הוא מסביר, מתוך ביקורת על האופן שבו הצרכנים קשורים כיום עם התאגידים הגדולים. "אופן השיווק של מרבית מוצרי הצריכה הנמכרים לוקה בחוסר שקיפות. היצרנים קובעים את עלות המוצרים לפי הביקוש בשוק ולא כפועל יוצא מערכם הריאלי".

כיום נמכרים באתר בין היתר שמן זית, סבונים טבעיים, אורז, סוכר ועוד מוצרים, על סמך הסכמים עם היצרנים, שנועדו לצמצם את פערי התיווך. יצרנים קטנים שמוכרים באתר שותפים בעצמם לרעיונות של הקהילה.

אפשר למצוא באתר ביטוי נרחב למוצרים טבעיים ואורגניים. "ככל שקהילת דובידוב תגדל", מקווה בן שחר, "ננסה להגיע להסכמי הפצה עם יצרנים של מזון אורגני, כדי למכור אותו במחירים שפויים ושווים לכל נפש".

"בקניון הקהילה יש דגש על מוצרים בריאים", אומרת טל גרינשטיין, מדריכת פילאטיס מרחובות וחברת הקהילה. "אני קונה שם מוצרי צריכה שבכל אופן הייתי קונה ובמחיר זול יותר ממחיר השוק". גרינשטיין אף מספרת כי היא עצמה מוכרת שיעורי פילאטיס דרך הקניון. "אני לא רואה בזה דרך להתעשרות מהירה או לעשיית 'מכה' של רווחים", היא מסבירה, למרות שלדבריה החזירה כבר לפני חצי שנה את ההשקעה על עשר יחידות התגמול שרכשה. עוד היא מספרת כי היא רואה כדרך חיים את האספקט החברתי של הקהילה, הצריכה הנבונה שהיא מעודדת וההכנסה הפאסיווית. כצרכנית נבונה, גרינשטיין רווה נחת גם מהשקיפות של מחירי המוצרים בקניון הקהילה. "ליד כל מוצר באתר כתוב בדיוק מה אחוז הרווח שיש לקהילה מכל מוצר", היא אומרת.

מוצרי מכולת בלי פער תיווך

בקרוב מתכוון בן שחר להפעיל מיזם חדש נוסף, שיהיה מעין חברה בת של הקהילה הקיימת, במסגרתו יימכרו מוצרי צריכה אותם כולנו רוכשים בסופרמרקט. כלומר, החזון של המיזם החדש הוא הקמת מעין סופר וירטואלי, שבו אפשר יהיה לרכוש הכל בפערי תיווך קטנים. בניגוד לקהילת דובידוב, המיזם החדש כן יתבסס על שיווק רשתי. עם זאת, בן שחר בנה מודל מתמטי שעליו יתבסס המיזם החדש, מתוך ביקורת על השיווק הרשתי הנפוץ כיום. "ישנם שני דברים בעייתיים בשיווק רשתי", מסביר בן שחר, "האחד הוא שיטת תגמול לא שקופה והשני הוא המוצרים שנמכרים בשיטת השיווק הזאת. אלה אינם מוצרים שאנשים צורכים אותם ביומיום, כי אם מוצרים שמשכנעים אותם לצרוך כדי להיות חלק מהשיטה".

משום כך, אומר בן שחר, החזון יהיה מכירה של מוצרים נדרשים עם שקיפות מלאה לגבי מבנה הרווחים. בימים אלה, חברי הנהלת דובידוב נמצאים במגעים עם יצרנים גדולים המשווקים מוצרי צריכה כדי לשלבם במיזם. בן שחר מדגיש כי גם ההכנסות מהמיזם החדש יחולקו למחזיקי יחידות התגמול של דובידוב, ללא קשר אם אלה משתתפים במיזם, או לא.

ואהבת לדובך כמוך

משיחות עם חברי הקהילה עולה התחושה כי הם לא הצטרפו בזכות ההבטחה להכנסה פאסיווית, אלא בגלל ערכי הנתינה והצרכנות הנבונה. על השאלה כמה הרוויחו בחודש האחרון על יחידות התגמול שלהם, הם עונים ללא יוצא מן הכלל ש"זאת לא הנקודה". חלקם טוענים שאף פעם לא ישבו לחשב כמה כסף הרוויחו.

ניסים צוקרן, 35, איש היי-טק מחולון, מספר כי "הקהילה מאפשרת שינוי כלכלי לחברים בה. חברי הקהילה מחוברים זה לזה וערבים זה לזה". צוקרן מספר כי יש לו עשר יחידות תגמול, וכי עדיין לא החזיר את ההשקעה, אבל אין לו ספק שיחזיר אותה בעתיד הנראה לעין, ובכלל זה לא מה שמטריד אותו. "אני משתייך לגרעין הראשוני של הקהילה", הוא מסביר. "הגרעין הזה יתניע את הפרויקט קדימה ואחר כך כולם ירוויחו".

ואולם, ישנם חברים בקהילה שעניין הרווחים כלל לא מטריד אותם, ומרוב התלהבות הם בעיקר משקיעים. מוטי מחיפה, 47, עובד בבית קפה ומספר כי רכש עד היום ספרים בערך כולל של יותר מ-12 אלף שקל וצבר 28 יחידות תגמול. "מי שיש לו חזון יכול לראות שיחידות התגמול יישאו רווחים", הוא מספר, "אבל זה בכלל לא האינטרס שלי. אני לא איש עסקים, והחברות בקהילה נעימה לי ומספקת לי עיסוק חיובי".



ערן בן שחר. שקיפות מלאה של מבנה הרווחים



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו