בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כוס קפה עם תווית סחר הוגן, בבקשה

מוצרי הסחר ההוגן בכלל, והקפה בפרט, נהפכים לטרנד אופנתי גם בחוף המזרחי של ארה"ב

תגובות

כשקאזי חוסיין, סוכן נדל"ן מדיטמאס פארק, ברוקלין, התקשר באחרונה ללקוח כדי לתאר לו בית העומד למכירה, הוא התמקד באחת התכונות המושכות ביותר של הנכס: "הבית במרחק בלוק אחד מ'ווקס פופ!'", התלהב חוסיין. "אתה מכיר את 'ווקס פופ'?"

נדמה כי בשכונה המחודשת והמשופצת כולם מכירים את ווקס פופ, בית קפה וחנות ספרים המושך מדי יום משפחות צעירות ועובדי משרד. את מעמדו כמרכז קהילתי ביססו שיעורי סריגה והופעות המוסיקה הנערכות בו, אך מקור המשיכה העיקרי הוא דווקא תערובת הקפה הנמכרת בו - המוגדרת בגאווה כתוצר של "סחר הוגן".

"העובדה כי הקפה שייך לסחר הוגן היא חשובה ביותר בעבור החקלאים ובית הקפה תומך בהם", אמרה ווילו פודור, 29, לקוחה שעברה לדיטמאס פארק בגלל בית הקפה. "אני פשוט אוהבת את האווירה". היא הסבירה. לג'ונתן קולטון, מוזיקאי בן 36, יש הסבר אחר לחיבה שהוא רוכש לבית הקפה שלו - "גורילה קופי" שבשדרה החמישית: "זה גורם לך לחוש שאתה עושה משהו טוב רק באמצעות שתיית קפה", הסביר קולטון, תוך שהוא רוכן על מחשבו הנייד, ממש לצד התפריט המצהיר כי כל סוגי הקפה שייכים לסחר הוגן.

קטגוריית הקפה הייחודי הגדלה ביותר

"סחר הוגן" היא תווית שמקדמת אתיקה במסחר - מעין חותמת אישור אתית, שבאחרונה נהפכה גם אופנתית. סיווג מוצר כסחר הוגן משמעו כי חקלאים במדינות העולם השלישי שמגדלים יבולים כמו קפה וקקאו, או פועלים מפעלי טקסטיל מחוץ לארה"ב, מקבלים שכר הוגן. מטרת התווית היא להדריך את הצרכנים בעלי המצפון החברתי במדינות עשירות, שהם רוכשים מוצרים מדרום אמריקה, אסיה ואפריקה.

נכון לעכשיו, רק מוצרים חקלאיים נושאים אישורים בדוקים ומוכרים של סחר הוגן. באירופה לעומת זאת, אפשר למצוא מגוון רחב של מוצרים כאלה - החל מפרחים, ביגוד ועד לכדורי רגל. לכן, כאשר קמעוניות וסיטוניות אמריקאיות מציגות תוויות סחר הוגן על מוצרים לא חקלאיים, לצרכנים לא נותר אלא לסמוך עליהן.

בטראנספייר יו.אס.איי, קבוצה שלא למטרות רווח המעניקה אישורי סחר הוגן למוצרים חקלאיים, אומרים כי קפה סחר הוגן הוא קטגוריית הקפה הייחודי הגדלה בקצב המהיר ביותר בארה"ב. לטענת הקבוצה, מאז 99' תווית הסחר ההוגן שילשלה יותר מ-60 מיליון דולר לכיסי מגדלי הקפה בעולם השלישי, לעומת מה שהיו מרוויחים ללא התווית.

יותר אופנתי

אתיקת הסחר ההוגן שהחלה את דרכה בחוף המערבי בארה"ב - שם הפוליטיקה הליברלית מהווה חלק אינטגרלי יותר מתרבות הצעירים - מתפשטת כיום מזרחה. בשלוש השנים האחרונות גדל מספרן של הקמעוניות המוכרות מוצרי סחר הוגן בניו יורק - מ-25 לכמה מאות.

מוצרי סחר הוגן לא נחשבו בעבר לאופנתיים, אך שיווק מתוחכם ומוצרים באיכות טובה עזרו למותגי הסחר ההוגן להשיל את תדמיתם המרושלת. כך למשל, אמריקן אפרל, רשת הביגוד המשלמת לעובדי מפעלה מעל לשכר הממוצע המקובל בתעשיית הביגוד, הגדילה את מודעות לקוחותיה לנושאי תעסוקה והעלתה את רמת העיצוב למוצרים המשווקים כבעלי מצפון חברתי.

אמנם תוויות המציינות כי מוצר הוא "ירוק" ו"ידידותי לסביבה", עדיין אופנתיות יותר, אך גם תווית "סחר הוגן" וקרובת משפחתה - התווית "לא מיוצר בסדנת יזע" - עולות בסולם הפופולריות. אמילי סנטמור, מייסדת ומעצבת מורל פרבור - קו ביגוד ליוגה מאריג ידידותי לסביבה שנתפר בפורטוגל ולא בסדנת יזע - מספרת כי בוטיקים שואלים באופן קבוע מהו מקור מוצריה וכי עבור לקוחותיה תווית הסחר ההוגן נהפכה לכמעט הכרחית.

יש גם פרצות במערכת

קבוצת טראנספייר יו.אס.איי עורכת ביקורות לחברות אמריקאיות המקבלות את אישורה כדי להבטיח כי מגדלי הקפה, קקאו, פירות ועוד יבולים בעולם השלישי יקבלו "מחיר הוגן, מעל למחיר השוק". הקבוצה טוענת כי בכך המערכת שיפרה את תנאי העבודה בחוות, והשכר הנוסף, המסובסד על ידי מחירים גבוהים יותר לצרכן, איפשר לחקלאים לשלוח את ילדיהם לאוניברסיטאות ולבנות בתי חולים ובתי ספר.

עם זאת, כמה עיתונאים ומומחים בתעשייה זיהו ניצול עבודה בחוות המייצרות יבולים שקיבלו אישור של סחר הוגן על ידי קבוצות בינלאומיות. לדוגמה, חוות המשלמות לעובדים זרים פחות משכר המינימום החוקי במדינה. ג'ין וולש, דוברת טראנספייר, הודתה כי אף על פי שמקרים כאלה קיימים, "מערכת הסחר ההוגן היא המנגנון היחיד שהתחיל להעניק לחוואים הקטנים את ההכנסה שלה הם זקוקים בכדי לשפר את שכר העובדים בחוות".

כיום גם תאגידים גדולים, כולל מקדונלד'ס, סטארבקס ודאנקין דונאטס, מציעים קפה סחר הוגן, אך מדובר בהיקף מצומצם, אומרים בטראנספייר. כדי ליצור שינוי של ממש, על הסחר ההוגן ליהפך למגמה רחבה הרבה יותר. ג'אניס אלן, ברמנית בגורילה קופי, מסכימה: "מקומות כמו זה לא יגרמו לשינוי. השינוי יתרחש כשמותג קפה גדול, כמו למשל מקסוול האוס, יאמץ את שיטת הסחר ההוגן".

הידעת? (1)

מטרת תווית סחר הוגן היא להדריך את הצרכנים בעלי המצפון החברתי במדינות עשירות, בעת קניית מוצרים מדרום אמריקה, אסיה ואפריקה

הידעת? (2)

מאז 99' עלו רווחיהם של מגדלי הקפה בעולם השלישי ביותר מ-60 מיליון דולר לעומת רווחיהם לפני הצמדת תווית הסחר ההוגן למוצריהם



שכונת ברוקלין. כולם מכירים את "ווקס פופ" המוכר מוצרי סחר הוגן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו