בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גלישת תוכן

בעידן שבו הטלוויזיה והאינטרנט זולגים ומתערבבים זה בזה, לפעמים רצוי לקחת את האינטראקטיוויות לידיים - "הבלוגרים" ו"מסכים" הן תוכניות שונות לחלוטין, חוץ מזה ששתיהן משלבות בין שתי הפלטפורמות

תגובות

רגע לפני שהמסכים יזלגו אחד לתוך השני, הפלטפורמות יתערבבו ואי אפשר יהיה לומר יותר "ראיתי בטלוויזיה" או "גלשתי באינטרנט", ממש לפני שהגלישה והצפייה ייהפכו למקשה אחת, הופקו בישראל שתי תוכניות טלוויזיה שאמנם שונות מאוד אחת מהשנייה, אבל אפשר לאחד אותן לצורך העניין תחת ההגדרה הגורפת "טלוויזיה אינטראקטיווית": "הבלוגרים" בערוץ הילדים ו"מסכים", ששידורה יחל בשבוע הבא ב-yes ישראלי.

המקרה של "הבלוגרים", שעלתה לאוויר באמצע מאי, מובהק יותר: הסדרה משלבת טלוויזיה, אינטרנט ובלוג, ומשתפת את הצופים בהתרחשויות. "הבלוגרים" היא סדרה יומית בת 45 פרקים, שמשודרת במקביל על מסך הטלוויזיה ובאינטרנט. לאתר הסדרה יש כבר קרוב למיליון דפים נצפים, ועד היום ביקרו בו יותר מ-100 אלף גולשים שהשאירו אלפי הודעות בפורום.

"הבלוגרים" בנויה כסדרת מתח והצופים - מתלמידי כיתה א' ועד חטיבת הביניים - מעורבים בפתרון התעלומות של יעל (לילך ידידיה), עמית (אבי מצליח) והסבתא (נורית גפן). כדי להיכנס לאתר הילדים היו צריכים לפצח ססמה שהשתנתה מדי יום, וגם כיום הם מחפשים בו רמזים, כותבים בפורומים וחיים את הסדרה כאילו היא מציאות.

כחלק מהמעורבות בנעשה ב"הבלוגרים" הקימו הילדים שני עיתונים, אתרי מעריצים וחבורות - "פותרי התעלומות", "הוואקום" ו"מחפשים את יעל". האתר מעוצב כבלוג, כלומר קצת מקושקש ולא מאוד מהוקצע. הטלוויזיה, במקרה של "הבלוגרים", היא נקודת המוצא הפסיווית. אפשר אמנם לצפות בסדרונת - כמה דקות יומיות על המסך הגדול - אבל האקשן מתרחש על מסך המחשב.

את "הבלוגרים" יצרה נועה מורג, מפתחת תוכן אינטראקטיווי בערוץ הילדים. "לפני ארבע שנים עבדתי ב-HBO בניו יורק והייתי שותפה לפרויקט אינטראקטיווי לילדים באינטרנט, ?The Deadwood Mysteries'", היא מספרת. "לקחתי את הרעיון הגולמי משם ופיתחתי אותו למשהו אחר. שם זה היה פרק אחד בשבוע ששודר רק באינטרנט, והילדים לא היו שותפים לחיפוש ולגילוי.

"הרעיון שלי בסדרה הנוכחית היה לשדר בשתי הפלטפורמות - מסך טלוויזיה ואתר ערוץ הילדים - כשהילדים ייכנסו לאתר ויחוו את הסיפור ועוד כל מיני אלמנטים כמו קטעי וידאו וסאונד, ידיעות לכאורה ב-ynet, רעידת אדמה וסיפור על יישוב שלא קיים בשם חצרות יפתח".

למה בשתי הפלטפורמות, כשהיית יכולה להסתפק רק באחת?

"הכיוון של הצופים הוא מהטלוויזיה לאינטרנט, אבל בדיעבד אני יודעת שהאתר כל כך חזק, שהיינו יכולים להעלות את הסדרה רק שם. זה התחיל לפני שנה וחצי ולקח הרבה זמן עד שמצאנו את התקציב. התחלתי לפתח את הפורמט עם מיכל בן דוד ובהמשך עזרו לנו גם הבמאי איתן בראון והתסריטאית דנה שץ.

"בלוג היה דרך נוחה בשבילנו להתמודד עם בעיית התקציב כי לא יכולנו ליצור דרמה מרובת משתתפים עם צילומי חוץ מטורפים וקאסט גדול - זה לא ?השמינייה'. זה אמנם התחיל מאילוצי תקציב, אבל הכל בסופו של דבר התחבר - ילד עם בלוג שמבקש עזרה מילדים אחרים בחיפושים אחר החברה שלו. אני מאוד מאמינה שילדים בגיל הזה מחפשים את האינטראקטיוויות ואת הפעילות שמעבר לסתם צפייה פסיווית בטלוויזיה".

ולא היו ילדים שפנו אליכם וביקשו לפתוח בלוג?

"בטח, קיבלנו המון פניות מילדים שרצו גם הם, ועמית קיבל ?הצעות עבודה' מבלוגים אחרים של ילדים".

איך מנהלים מבצע כזה? מי עונה לילדים בפורומים 24 שעות ביממה?

"אני מילאתי את התפקיד של עמית, כלומר הילדים היו משוכנעים שמדובר בבלוג אמיתי, בילדים אמיתיים - לא בשחקנים שמקריאים טקסט והולכים הביתה. חוץ ממני היו שותפים לפרויקט כל אנשי הצוות של נגה הפקות. היינו צריכים לחיות את הסדרה ולנהל אותה. היו כל מיני משברים, למשל כשהילדים גילו את הבלוג של אבי מצליח, השחקן. היינו משוכנעים שהילדים יבינו תוך שבוע שמדובר בסדרה ובשחקנים, אבל התברר שלא. גם כיום יש ילדים שנכנסים לאתר בפעם הראשונה ומשוכנעים שזה אמיתי לגמרי".

הסדרה, שנחשבת פרויקט ניסויי והצלחה גדולה של הערוץ, עלתה כמה עשרות אלפי דולרים בלבד, סכום קטן יחסית לסדרת טלוויזיה, אבל גדול יחסית לפרויקט אינטרנטי.

ומה הלאה? יהיה המשך לפרויקטים האלה?

"אני מאוד מקווה שערוץ הילדים יעשה עוד דברים כאלה, אני מאמינה בתוכן מקור לאינטרנט, ואם אני יכולה להעסיק את הילדים בלקרוא ולפענח זה תענוג גדול, הייתי רוצה לעשות עוד דברים כאלה".

לעומת האינטראקטיוויות הממשית של "הבלוגרים", "מסכים" - שתשודר מיום ראשון הקרוב ב-yes ישראלי - היא דרמת טלוויזיה קלאסית, שמשלבת את העולם המופלא של אינטראקציה אינטרנטית בעלילה. היא כוללת שמונה סיפורים קאמריים שבכל אחד מהם שני שחקנים ראשיים המשוחחים ביניהם בווידאו-צ'ט. בין זוגות השחקנים נמצאים איתי תורג'מן ואניה בוקשטיין, ודנה איבגי ויורם חטב.

ל"מסכים" 50 פרקים, וכל פרק יתמקד בשלושה-ארבעה סיפורים. כל סיפור מורכב משלושה מצבי צילום (שני המצ'וטטים ומבט חיצוני עליהם) שנותנים לצופה תחושה של שותפות.

"מסכים" היא לא טלוויזיה אינטראקטיווית, וחבל שלא היה מי שחשב לנצל את האינטרנט לקידומה. לסדרה אין אתר אינטרנט, אבל הפרק הראשון שלה הועלה באתר וואלה בתחילת השבוע וגרף 40 אלף צפיות ב-12 השעות הראשונות.

ההשראה לסדרה, כך סיפרו יוצריה אודי סגל ויורם מנדל ל"גלריה", הגיעה מהסדרה התיעודית של ציפי ברנד, "שמונה סיבות לקום בבוקר", שם ניהלה אחת הגיבורות רומן בצ'ט. מקור ההשראה השני היה טקס הגראמי שנערך לפני כמה שנים, שבו שרו נטלי קול ואביה המנוח, נט קינג קול, דואט. פלאי הטכנולוגיה מחיים מתים.

כל מי שחווה אי פעם וידאו-צ'ט רב פיקסלים ודיליי, שבו נראה כל משתתף כרובוט פרימיטיווי מאוד העשוי ריבועים שנראים כעומדים להתפרק בכל רגע, יופתע מאוד מאיכות צילום הצ'ט האינטרנטי של "מסכים".

על הצד הטכני של הסדרה אחראי קורי קורקוס, שעוסק בפיתוח אפליקציות מרובות מסכים לטלוויזיה. "התוכנית התבססה על מצלמות אינטרנט שאמורות להפיק איכות צילום גבוהה מאוד" מסביר קורקוס. "השתמשנו במצלמות מיוחדות נשלטות מחשב, שבהן ניתן לשנות פרמטרים כמו צבע, תאורה ורזולוציה, כך שמצלמות הסמי-אינטרנט הגיעו לאיכות שידור".

"חיפשנו אפליקציה שבה אפשר להעביר וידאו בין מחשבים בלי ליצור בעיות של השהייה, והצלחנו להגיע לרמת השהייה מאוד קטנה ולא מורגשת. פיתחנו אפליקציה זולה שמסוגלת להתמודד עם כמות הפרטים בתמונה ולשנות את דחיסת הווידאו לפי כמות התנועות: אם הדמות לא זזה ההשהייה תהיה אפסית. יצרנו מערך מיוחד של מחשבים בתוכנית מאחר שהיא מבוססת על שחקנים שאמורים להקריא טקסט במדיום של אינטרנט, ושחקנים לא ממש יודעים להתמודד עם זה. העלינו כל מיני אפליקציות של שליטה מרחוק, כאילו השחקנים עושים את זה, כלומר מקלידים, פותחים מסכים, וכל פעולה אחרת", אומר קורקוס.

כן, אבל איפה אנחנו והצ'טים העלובים שלנו ואיפה האיכות המופתית של הצ'טים ב"מסכים".

"אני מאמין שתוך שנה-שנתיים תהיה טלוויזיה באינטרנט ברמה שרואים ב'מסכים'. הטכנולוגיה כבר כאן, קיימת".



מתוך "הבלוגרים". האקשן האמיתי קורה אחרי שהפרק משודר


מתוך "מסכים". אינטראקציה בווידאו-צ'ט



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו