בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אולי הוא עוד יהיה האייפל של ונציה

אחרי שנים של ויכוחים סוערים בעד ונגד, הוקם סוף סוף גשר חדש ומודרני למראה מעל הקנאל גראנדה בוונציה. לעת עתה, התגובות פושרות

תגובות

ונציה במשך מאות שנים היה רק גשר אחד על הקנאל גראנדה, מנתיבי המים הקסומים בעולם. הגשר השלישי והאחרון נבנה לפני 73 שנה. די היה בנתונים אלה כדי לרתק קהל רב למקום שבו הניחו בשבת את חלקו המרכזי של גשר חדש על התעלה - שדרת פלדה אדומה שאורכה 58 מטרים.

אבל הרגע המכריע הזה בתהליך הבנייה משך למקום קבוצה קטנה של תושבי ונציה קולניים מסיבות אחרות: העלות הגבוהה, העיכוב הממושך בביצוע, העובדה שנכים בכיסאות גלגלים יתקשו לחצות את הגשר, ויותר מכל אולי, התפנית האדריכלית המתריסה, אלגנטית אמנם ומודרנית, שאפשר לאהוב או לשנוא, המעוררת בוונציה את השאלה אם זה האופן שבו היא מבקשת להגדיר את עצמה.

"זה מרגש כי זה דבר חדש", אומרת רנאטה קפיטאניו בת 49, מחסידי הגשר שעקבה אחר הקמתו כמעט מדי יום והנציחה את התהליך בצילומים. "זו התקדמות בוונציה שהיתה תמיד סטאטית, תקועה במסורת שלה". אמדיאו בוניני בן 62, בעל חברת תוכנה קטנה, חולק עליה בנימוס. "זה מיותר לחלוטין", הוא אומר. בוניני חושב שהוונציאנים לא מתנגדים לשינוי, הם פשוט לא מתלהבים מהשינוי המסוים הזה. "זה דבר יפהפה, אבל הוא מוקם באזור שהוזנח", אמר. "אני לא יודע מה המחיר המדויק, אבל הוא מופרז לחלוטין, לגמרי מוגזם".

ונציה נוסדה לפני 1,600 שנה כעיר מקלט מוקפת ים לאזרחים שנמלטו מהשבטים הברבריים, ונחשבה בעשורים האחרונים, בצדק או שלא בצדק, למי שמסתייגת מהסגנון המודרני - בכל הנוגע לארכיטקטורה, מכל מקום. פרנק לויד רייט ולה קורבוזייה רצו לבנות בה ולא עלה בידם.

אבל לפני חמש שנים, האדריכל הספרדי סנטיאגו קלטראווה הצליח להשיג חוזה לבניית הגשר החדש של העיר, למרות המוניטין שיצאו לו כמודרניסט. קלטראווה כבר הקים 24 גשרים ברחבי העולם וגם את המתחם האולימפי באתונה. הוא נבחר להקים את מסוף הרכבת PATH במרכז הסחר העולמי בניו יורק, ואת המגדל החרוטי בשיקגו, האמור להיות המבנה השני בגובהו בעולם.

הגשר אמור להקל על התנועה בעיר, ברגל כמובן, בין תחנת הרכבת למסוף האוטובוסים בפיאצלה רומא, ממרכזי התחבורה הגדולים בצפון ונציה. הוא אמנם אדום, אבל חטוב ולא פולשני, לדברי חסידיו. לאחר שבנייתו תסתיים הוא יתפרש על פני 94 מטר, בלי כבלים. כדי לקשור אותו בכל זאת למסורת, חלק ממנו יצופה בשיש איסטריה מקומי.

למרות הקשר להיסטוריה, מאז נחתם החוזה, ב-2002, העיר מפולגת בין מסנגרים נלהבים למקטרגים. עם זאת, היצרים לא הגיעו לנקודת רתיחה, גם לנוכח הסחבת הממושכת בבנייתו ועלותו הגבוהה, שהגיעה ל-14 מיליון דולר, פי שלושה מהסכום המקורי. ואחרי הנחת שדרתו המרכזית בשבת, כבר מאוחר מדי.

בראשית השבוע גשר הפלדה הורכב והוסע למקומו המיועד על גבי דוברה. בשבת, במופע הנדסי תיאטרלי סובבו אותו תחילה ב-180 מעלות, והדוברה פילסה את דרכה בזהירות אל בין התומכות שהוצבו בשני צדי הנהר. אז הורם הגשר בעזרת מנופים הידראוליים ענקיים, הונח במקומו ורותך במהירות.

בהתחשב בוויכוחים הסוערים שהוא עורר במשך שנים רגע הנחתו היה שקט להתמיה: מחיאות כפיים בודדות, כמה קריאות הידד וקהל הצופים שב לעיסוקיו. סלוואטורה ונטו, הממונה על העבודות הציבוריות בעיריית ונציה, שמפקח על תוכנית הגשר, אמר שזהו צעד חיוני שיקל על תנועת התושבים ומיליוני התיירים.

לדבריו, מבחינה אמנותית, הגשר מעביר את המסר הראוי על נכונותה של ונציה לאמץ סגנון מודרני, אף שהיא מתפרנסת משכיות חמדה של העבר. "בפאריס מחו בשעתו נגד הקמת מגדל אייפל, ועכשיו הוא הפך לסמל העיר", אמר. "בבוא הזמן אני חושב שגשר זה עשוי להפוך לסמל של ונציה. הוא ייכנס להיסטוריה של העיר". הגשר ייפתח לציבור רק בחודש דצמבר, וכרגע אין לו עדיין שם.

ראוי אולי לציין שגם הגשר המפורסם ביותר של ונציה, פונטה די ריאלטו, שבנייתו הסתיימה ב-1591, לא היה תמיד חביב על כולם. "בתור יצירת אמנות עלינו להודות שלגשר אין כל ייחוד", כתב בשעתו אחד ההיסטוריונים של המאה ה-20, ג'ון ג'וליוס נוריץ'. אף על פי כן הוא נהפך לאייקון של ונציה; "איכשהו", כתב נוריץ', "הוא התקבל". גשר ריאלטו היה הגשר היחיד מעל קנאל גראנדה עד 1854, השנה שבה נבנה גשר דל'אקדמיה. הגשר השלישי, פונטה דליי סקאלצי, גשר היחפנים, נבנה ב-1934.



הגשר מושט אל מקומו. גם מחירו היקר מעורר זעם



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו