בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עכשיו זה גם רשמי: מצב בטיחות הטיסה בישראל קשה

תגובות

"מצב בטיחות התעופה בישראל קשה וימשיך להידרדר אם לא יינקטו פעולות נמרצות ובהקדם" - כך הזהיר אתמול מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (מיל') עמוס לפידות, שעמד בראש ועדה ציבורית שמינה שר התחבורה שאול מופז, לבחינת בטיחות התעופה האזרחית. הוועדה מונתה בעקבות התקרית החמורה שהתרחשה בנתב"ג ב-8 לפברואר, אז כמעט התנגשו מטוסי אל על ואיבריה.

במסיבת עיתונאים בתל אביב, אמר לפידות, כי ממצאי הוועדה עד כה מצביעים, כי "המצב הנוכחי הוא תוצאה של הידרדרות זוחלת הנמשכת עשרות שנים". הוא מנה את עיקר הבעיות: יכולת תפקוד לקויה מאוד של רשות התעופה האזרחית (רת"א); חוק טיס ישראלי אנכרוניסטי ולא רלוונטי - "מערך התקנות אקראי ולוקה בחסר"; נתב"ג סובל מפגמים, אילוצים ומגבלות; מרחבי האוויר המשמשים את התעופה הצבאית והאזרחית "צפופים ואינם מוסדרים באופן ממלכתי ראוי".

לפידות הוסיף כי "בעשורים האחרונים חלו בעולם התפתחויות משמעותיות באמצעות טכנולוגיות מתקדמות בשדות תעופה, מערכות שליטה ובקרה ותשתיות ואילו "לישראל ההתפתחויות הללו, בחלקן, לא הגיעו.

לדברי לפידות, גורמים אובייקטיוויים ותפקוד לקוי של רשויות שלטון ומינהל הביאו למצב החמור של בטיחות הטיסה בשמי המדינה. בגורמים האובייקטיוויים מנה את "ממדיה הצרים של ישראל; קיומו של חיל אוויר גדול יחסית ובעיות ביטחון שוטף".

כן הצביע על "חוסר יציבות מתמשכת במערכת השלטון; חוסר ידע והבנה של נושאי משרה בכירים בתעופה מודרנית; הגבלת העצמאות ואי-האצלת סמכויות מספקת לרשות התעופה האזרחית".

הוועדה ממליצה לטפל באופן מיידי בנתב"ג ולפתור את בעיות הטיסה בהמראות ובנחיתות וכן להתמקד בהפיכת רשות התעופה האזרחית לגוף חזק בעל סמכויות ותקציב לפקח על בטיחות הטיסה. "על רשות תעופה אזרחית אפקטיווית ומודרנית, להתבסס על יסודות של קיום חוק המגדיר את הכלים המבניים, סמכויות ועצמאות של הרשות; כוח אדם מקצועי המתאים למשימות הרשות וגוף משפטי עצמאי, המסוגל לטפל בבעיות החוק, האכיפה והתקינה ולקיים את הקשר הנדרש עם רשויות התעופה במדינות אחרות".

שר התחבורה שאול מופז אמר במסיבת העיתונאים כי הוא מקבל את המלצות הוועדה וכי יפעל ליישומן כבר בתוכנית העבודה של 2008. הוא הוסיף כי הורה ליו"ר הוועדה ולחבריה להמשיך ולפעול ולייעץ לו בעניין בטיחות הטיסה.

ממצאי הוועדה שמינה שר התחבורה

1 יכולת תפקוד לקויה מאוד של רשות התעופה האזרחית - חסר כוח אדם מקצועי מתאים

2 חוק טיס ישראלי אנכרוניסטי ולא רלוונטי: "מערך התקנות אקראי ולוקה בחסר"

3 נתב"ג סובל מפגמים ומרחבי האוויר של ישראל "צפופים ואינם מוסדרים באופן ממלכתי ראוי"

4 ישראל לא התפתחה טכנולוגית בעניין מערכות שליטה ובקרה ותשתיות בשדות תעופה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו