בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המכרז של המדינה בקשיים; הבנקים סגרו ברז האשראי

בימים האחרונים הפסיקו הספקים להעביר לצרכנים מוצרים שנקנו דרך החברה עקב חובות של מיליוני שקלים; לפני כחודש פירסם אמון הציבור דו"ח על בעיות באספקת מוצרים

תגובות

האם המסחר המקוון הצליח להכריע את חברת המכרז של המדינה? בימים האחרונים הפסיקו ספקים להעביר לצרכנים סחורה שנרכשה דרך המכרז עקב חובות ועצירת האשראי על ידי הבנקים. לדברי מקורות בשוק, המכרז של המדינה עובד עם בנק הפועלים, והוא שעצר את האשראי, אך בבנק סירבו להתייחס לכך.

החברה קונה את המוצרים שהיא מוכרת מספקים בהתאם להסכמים מוקדמים וגובה עמלה מהצרכנים. ספקים שעובדים עם המכרז של המדינה סיפרו כי ככל הנראה החברה נקלעה לקשיים ואינה עומדת בהתחייבויות. "אני מעריך שהחוב לכל ספק הוא כמיליון שקל לפחות", אמר אחד הספקים שעובדים עם המכרז. לדברי ספק אחר, "סיפקנו מוצרים שלא קיבלנו עליהם תשלום, ובשלב מסוים צריך לסגור את הברז".

לדברי ספק גדול, ביום חמישי הודיעה לו החברה כי הבנקים ביקשו ממנה יותר ביטחונות אך היא לא היתה יכולה לתת אותם. כתוצאה מכך עצרו הבנקים את קווי האשראי, והמחאותיה התחילו לחזור. "החלטנו שלא להעביר להם יותר סחורה עד שהעניין מתבהר", אומר הספק. לדבריו, הוא העביר למכרז מוצרים בהיקף של 2 מיליון שקל שלא קיבל בעבורם תשלום.

אבי בר ססט, מנכ"ל הולנדיה, אמר: "בימים האחרונים התחלתי לקבל טלפונים מספקים אחרים, שסיפרו כי צ'קים של המכרז חוזרים. מפתיע שהמכרז נקלע לקשיים, כי בשנתיים האחרונות היה גידול של כמעט 100% בכמויות המוצרים שהוזמנו מאתנו דרך המכרז".

בר ססט הוסיף כי הוא מוכר מוצרים במכרז של המדינה כבר 14 שנה. לדבריו, הולנדיה היא הספק היחיד שגובה את הכסף ישירות מהצרכנים, ולא מהמכרז של המדינה. לדבריו, "כל הצרכנים שרכשו מוצר של הולנדיה יקבלו אותו. לדעתי, הטעות של ספקים אחרים היתה שהם איפשרו למכרז לשלוט בכסף שהלקוחות שילמו".

אין עם מי לדבר

חברת המכרז של המדינה, שהוקמה ב-95', מוכרת מוצרים באמצעות חוברות שהיא מפיצה בעיתוני סוף השבוע אחת לשלושה שבועות. מייסד החברה ובעליה הוא מאיר סולטן. בעבר היו שותפים בחברה קבוצת הארץ (54%), חברת נרוטק שבבעלות צדיק בינו, אריה רוטנברג, צבי פרידמן ואבנר בראל (12%) וחברת BCS (10%). ואולם ב-2004 רכש סולטן את הבעלות המלאה על החברה. בימיה הטובים גילגלה החברה מאות מיליוני שקלים בשנה, אך עם העלייה בפופולריות של רכישות מוצרי חשמל באמצעות האינטרנט נחלשה הפעילות.

לפי תלונות צרכנים שהגיעו ל-TheMarker, מוצרים שנרכשו באמצעות המכרז לא סופקו גם בחלוף הזמן המירבי לאספקה. משה פישר מקיבוץ עינת רכש בתחילת יולי מסך פלזמה של סמסונג ב-10,000 שקל ולא קיבל אותו עד היום. כאשר פנה לספק, מיני ליין, נענה כי "בהיעדר תשלומים מהמכרז של המדינה הפסקנו לספק את המוצרים", והופנה למכרז של המדינה. לדבריו, "במכרז של המדינה לא ענו, אבל לאחר ניסיונות רבים הצלחתי להגיע להנהלת החשבונות של החברה - ושם אישרו לי שיש להם בעיה". מחברת מיני ליין נמסר כי "היינו שמחים לספק את המוצרים ללקוחות, אך במצב שנוצר אנחנו לא יכולים לעשות זאת".

צרכן נוסף שרכש באמצעות המכרז קיבל הודעה מחברת ניופאן כי לא יקבל את המוצר כי חברת המכרז נקלעה לקשיים. גם במועצה לצרכנות התקבלה תלונה מצרכנית שרכשה מיטה במכרז של המדינה לפני חודשיים, אך טרם קיבלה אותה.

על מצבה של החברה ניתן היה ללמוד כבר לפני חודש מדו"ח של אמון הציבור. בדו"ח נכתב כי בארגון הצטברו עשרות תלונות נגד החברה, שמהן עולים "דפוסי ליקוי חמורים בהתנהלות הצרכנית של החברה, בהם בעיות באספקת מוצרים, אי אספקה במועד, אי התאמה בין המוצר שהוזמן למוצר שסופק לצרכן בפועל, שירות לקוי, אי שליחת חשבונית, וחוסר בתעודת אחריות או בהוראות הפעלה בעברית - בניגוד לתקנות שירות ואחריות".

עוד צוין בדו"ח כי מספר התלונות ואופיין חריג אף ביחס למקובל בענף השיווק הישיר לצרכן. בתגובתה לדו"ח טענה החברה, כפי שטענה גם בעבר, כי היא רואה את עצמה כמתווכת בין הספק לצרכן - ועל כן אינה אחראית לליקוים במוצרים.

אגב, כבר ב-2004 ניתן נגד החברה גזר דין בגין מקרים דומים. החברה הודתה בעסקת טיעון בעבירות של הטעיית צרכנים, ועל סולטן הוטל קנס של 80 אלף שקל - עם התחייבות בסך דומה על כך שבשנתיים הבאות לא תחזור החברה על עבירות אלה.

לא היה ניתן להשיג את תגובת המכרז של המדינה. ניסיונות המערכת להשיג את שירות הלקוחות ואת מנהלת שירות הלקוחות העלו חרס, כמו גם ניסיון לאתר את עורכי הדין של החברה.



תצלום: יח"צ



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו