בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נמל פרטי ראשון בישראל: מספנות ישראל בחיפה קיבלו את היתר ההפעלה

12 שנים לאחר שמספנות ישראל הופרטה תעגון בנמל אונייה ראשונה ועליה 9,000 טונות סוכר

תגובות

בתום 12 שנים של דיונים הגיע לקיצו המונופול של חברות נמלי-הים הממשלתיות בישראל. חברת מספנות ישראל, שבשליטת שלמה שמלצר ושלומי פוגל, תפעיל את הנמל הפרטי הראשון בישראל במפרץ חיפה.

כפי שפורסם לראשונה ב-TheMarker, גיבשו במשרדי האוצר והתחבורה את כתב ההסמכה לנמל אשר יאפשר בשלב הראשון פריקה ואחסנה של מטעני סוכר במספנות בהיקף של כ-200 אלף טונות בשנה. שר האוצר, רוני בר-און ושר התחבורה, שאול מופז, חתמו באחרונה על כתב ההסמכה, ולאחר שחברת מספנות ישראל הגיעה להסדרים מוסכמים בנושא מול חברת נמלי ישראל ומינהל הספנות, הודיעה כי כבר בראשית ספטמבר, תגיע אל הנמל אוניה ועליה כ-9,000 טון סוכר לפריקה.

תקופת ההסמכה הוגבלה ל-50 שנה ושטח ההסמכה יכלול רציף באורך 200 מטרים ושטח אחסון של כ-4 דונם.

במספנות ישראל אמרו כי ההיתר הראשון שנחתם יאפשר למספנות להפוך לנמל הרביעי בישראל שדרכו ניתן יהיה לייבא ולייצא סחורות, וכן לשמש נמל מעבר שיאפשר להעביר דרכו סחורות לירדן ולמדינות נוספות.

בעלי מספנות ישראל אומרים כי כאשר המספנות יעבדו כנמל במתכונת מלאה, הדבר ייצר מאות מקומות עבודה חדשים, הן בנמל מספנות ישראל הן בענף הלוגיסטיקה בישראל.

יש לציין, כי מספנות ישראל מורשית לפרוק רק 5% מסך המטען המגיע לישראל, ובחברה מתכוונים בימים הקרובים לבקש מחברת נמלי ישראל אישור לפריקת סחורות נוספות בנמל. יו"ר איגוד המשלחים הבינלאומיים בישראל, שלמה שרון, בירך על הפעלת הנמל: "כל אלטרנטיווה לנמלי חיפה ואשדוד תאפשר שיפור השירות ללקוחות - היבואנים והיצואנים, בעיקר בתקופות של עומס בנמלים. הפעלתו של נמל פרטי יכולה לבשר את תחילתה של תחרות אמיתית שתביא, בסופו של דבר, לחיסכון בעלויות. עקב בעיות השירות הקשות בנמלי ישראל שצפויות להחמיר בעונת החורף - קיומה של אופציה נוספת לנמלי חיפה ואשדוד תסייע לסחר החוץ של מדינת ישראל".

הפרטה אחרי השביתה

מספנות ישראל, העוסקת בתכנון וייצור אוניות וכלי שיט שונים, הוקמה כחברה ממשלתית ב-59'. במסגרת הליך הפרטה, נמכרה מספנות ישראל ב-95' תמורת 42 מיליון שקל והוחזקה בידי חברת סכוקאר שבבעלות שלמה שמלצר, שלומי פוגל ורני סיימון (40.5%), ובידי סמי קצב (40.5%) וכלל תעשיות (19%).

באפריל 2004 נערכה מספנות ישראל להנפקה לפי שווי חברה של 95 מיליון דולר, אך ההנפקה לא הושלמה. לפני כחודשיים מכר קצב 20.5% ממניותיו במספנות ישראל לחברת גולד בונד הבורסאית - שבשליטת שמלצר - תמורת כ-12.5 מיליון דולר, לפי שווי חברה של 62.5 מיליון דולר. למרות הבטחת הממשלה, שלפיה הרוכשים יוכלו לפתוח במקום נמל מסחרי, עוכב מתן ההיתר משך שנים ובנתיים התנהלו דיונים משפטיים שלווו בהתנגדות עובדי הנמלים.

בזמן השביתה הגדולה בנמלים ב-2003 התירו שר התחבורה דאז, אביגדור ליברמן, ושר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו, להפעיל את מספנות ישראל כנמל סחורות כדי שלא לפגוע בייצוא הישראלי ובייבוא חומרי גלם עבור התעשייה. במסגרת הרפורמה שנחתמה בפברואר 2005, וכללה את הפיכתם של נמל אשדוד ונמל חיפה לחברות עצמאיות, חתמו עובדי הנמלים, בהסכמת ההסתדרות, על הסכם המתיר למספנות להפוך לנמל פרטי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו