בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הסוחוי החדש מתקשה להמריא

מטוס הנוסעים הראשון שיוצר ברוסיה מאז התפרקות בריה"מ לא משתחרר מהדימוי שדבק במטוסים סובייטיים

2תגובות

מוסקווה

חברות תעופה מתנהלות בדרך כלל בזהירות רבה. זהירותן גוברת כשנכנסת לזירה יצרנית מטוסים חדשה. איש אינו ממהר למסור הזמנות המסתכמות במיליארדי דולרים ליצרנית לא מוכרת, בעיקר בגלל החשש לחיי הנוסעים. אמבראייר (Embraer), חברה ברזילאית המייצרת מטוסי נוסעים, נזקקה לשני עשורים כדי להפוך לספקית גדולה לתעשייה.

אין פלא שסוחוי, החברה הרוסית הידועה בעיקר במטוסי הקרב שהיא מייצרת, התקשתה להמריא בראשית דרכה. ביוני מסרה סוחוי לאיירופלוט את אחד ממטוסי הנוסעים החדשים שלה - סופרג'ט עם מאה מקומות ישיבה - ומיד התקלקל אחד מהתקני הבטיחות שבו. סוחוי מיהרה לקרקע את המטוס, שתוקן וחזר לאוויר.

 

 

התקלה מדגימה עד כמה קשה הדרך המצפה לסוחוי, ששואפת לשכנע חברות תעופה מערביות לרכוש את מרכולתה. תעשיית התעופה הרוסית סובלת זה זמן רב מבעיות בטיחות, מתקלות ומהתרסקויות קטלניות. החברות המשתייכות אליה אינן מצליחות למכור מטוסים מחוץ למדינות ברית המועצות לשעבר, איראן, קובה וחלקים מאפריקה.

"היסטורית, למטוסים הרוסיים יש תדמית גרועה, שיידרש זמן רב כדי לשנות אותה", אמר לס ויל, אנליסט באסנד (Ascend), חברה אנגלית המייעצת לחברות ביטוח בתחום הבטיחות. "הסופרג'ט אולי מעניין חברות תעופה מהזרם המרכזי, אבל אני לא בטוח שזה יתורגם להרבה הזמנות שלהן. נחוץ אמון אדיר כדי שחברת תעופה תפנה לחברה חדשה", הוסיף.

הזהירות המערבית אינה מנמיכה את התקוות שתולה סוחוי בסופרג'ט 100, המטוס הרוסי האזרחי הראשון שנוצר מאז התפרקות ברית המועצות. זהו מטוס עגלגל, שבין שורות המושבים בו יש רק מעבר אחד. מחירו 31.7 מיליון דולר, נמוך בכ-33% ממטוסים דומים של חברות אחרות - למשל, בומברדייר הקנדית - שגם הם מיועדים לטיסות לטווחים קצרים.

הריפוד הקודר ותאורת הפלורסצנט שאיפיינה את מטוסי הטופולב, שטסים עדיין בטיסות פנים ברוסיה, נעלמו. תא הנוסעים של הסופרג'ט מרווח והתאורה המותקנת בו רכה ונעימה. מנועיו אינם שואגים בהמראה, הם רק מזמזמים בנוחות.

סוחוי מקווה למכור 800 סופרג'טים ב-20 השנים הבאות, בין השאר לחברות האמריקאיות דלתא איירליינס וסקיי וסט. שני מטוסים כבר נמסרו לאיירופלוט ואחד לארמאווייה, חברת התעופה הלאומית של ארמניה. סוחוי הבטיחה לספק 15 מטוסים לחברת התעופה השנייה בגודלה במקסיקו, אינטרג'ט. בידי החברה יש כיום 176 הזמנות לסופרג'ט.

"כן, זה מטוס רוסי", אמרה אולגה קאיוקובה, דוברת תאגיד התעופה המאוחד - החברה האם של סוחוי. "אבל הוא נוצר בשיתוף פעולה עם ספקים מובילים בעולם".

סטיוון מקנמרה, דובר ריאנאייר, חברת תעופה זולה מאירלנד, אמר כי החברה תשקול לרכוש את המטוס הרוסי, אם יעמוד בתקנות הבטיחות של האיחוד האירופי. ריאנאייר ניהלה עם סוחוי משא ומתן על המטוס החדש, אבל החשש העיקרי שלה הוא שהמטוס קטן מדי לנתיבים שבהם היא טסה. השם הרע של המטוסים הרוסיים פחות מדאיג אותה.

בסופרג'ט שנמסר לאיירופלוט התקלקל גלאי לאיתור דליפות בצינורות המזרימים אוויר לתא הנוסעים. החברה מסרה שהנוסעים לא היו בסכנה, כי אספקת האוויר לא נפגעה. הסופרג'ט הוא המטוס הרוסי הראשון שיש בו גלאי כזה, המותקן דרך שגרה במטוסים מערביים.

בעיה נוספת המכבידה על מכירות הסופרג'ט היא משקלו, הגבוה בשתי טונות מההערכות הראשונות שסוחוי מסרה לחברות התעופה. בגלל עודף המשקל הסופרג'טים צורכים יותר דלק ולכן הם פחות אטרקטיביים. סוחוי טוענת שחריגות כאלה אופייניות למטוסים חדשים.

מכשול קשה יותר הוא האסונות שפקדו בשנים האחרונות מטוסי נוסעים רוסיים. ב-2006 נספו 400 בני אדם בשלוש תאונות שבהן התרסקו מטוסי טופולב ברוסיה ובאוקראינה. ביוני השנה התרסק מטוס טופולב 134 שהתקרב לשדה תעופה פנימי, וכל 52 האנשים שהיו בו נהרגו.

מומחים בינלאומיים סבורים כי האשם העיקרי בתאונות אלה הוא גיל המטוסים. עם זאת, הם טוענים שבתעשייה הרוסית יש זלזול בשיקולי בטיחות. לפני שנה, למשל, דיווחה תחנת הטלוויזיה הרוסית NTV כי במפעל שמייצר את הסופרג'ט עבדו 70 מהנדסים שהשיגו תעודות הסמכה מזויפות לאחר ששילמו שוחד למכללה טכנולוגית.

למרות הקשיים הרבים הכרוכים בהכנסת מטוסי נוסעים חדשים לשוק הבינלאומי, קאיוקובה אמרה כי חברות תעופה מגלות עניין במטוסים לטיסות פנים, שאינם מתוצרת אמבראייר ובומברדייר.

בסוף שנות ה-90 נקלעה תעשיית התעופה האזרחית של רוסיה למשבר קשה. לאחר התפרקות ברית המועצות התברר כי למטוסי הטווח הבינוני רחבי הגוף המיוצרים ברוסיה אין שוק מחוץ לתחום שהיה בשליטה סובייטית. גם החברות שקנו מטוסים אלה היו בדרך כלל בגדר לקוחות חד-פעמיים.

לאחר שמחלה על גאוותה החלה תעשיית המטוסים הרוסית ליצור שיתופי פעולה עם חברות מערביות, כדי לצמצם את הפערים הטכנולוגיים. אלניה איירונאוטיקה, חטיבה בתאגיד ההנדסה האיטלקי פינמקאניקה, מחזיקה ב-25% מתוכנית הפיתוח של סופרג'ט. החברה האיטלקית מסייעת בשיווק המטוס במערב אירופה, בצפון אמריקה, בדרום אמריקה, ביפאן ובאוסטרליה. סוחוי גם קיבלה מבואינג ייעוץ בנוגע לשירות למטוסים לאחר מכירתם והתקינה בהם מערכות אוויוניקה מתוצרת החברה הצרפתית תאלס.

המטוס, המורשה לטוס במדינות ברית המועצות לשעבר, ממתין לרישיון לעבור גם בשמי האיחוד האירופי. סוחוי תפנה לרשות התעופה הפדרלית האמריקאית (FAA) רק לאחר שתקבל הזמנה ברורה מחברה אמריקאית. "נצטרך להתמודד עם בעיה זהה לזו שעמדה לפני יצרני המכוניות היפאניים בתחילת דרכם בארה"ב", אמר ג'אקומו פרפטו מסופרג'ט אינטרנשיונל. "כשהם יראו את המטוס טס, הם ישנו את דעתם". 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו