בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חוק ההסדרים אינו דמוקרטי? קשקוש

תגובות

מקובל מאוד לתקוף כיום את חוק ההסדרים, וגם קל לעשות זאת בהצלחה לא מבוטלת. זה תופס כותרות ומצטייר כמאבק של הכנסת מול עריצות השלטון למען השמירה על הדמוקרטיה. אך חוק ההסדרים אינו פוגע בדמוקרטיה. זוהי חבילת חוקים אשר נועדה, בראייה כוללת, לקדם את משק המדינה. חוק ההסדרים הוא מכשיר ראשון במעלה בחשיבותו לקידום מטרה זו. צמצומו של החוק מעבר לנחוץ פוגע ישירות במשק המדינה.

כמובן, אסור להגזים ואסור לדחוף לתוך החוק מכל הבא ליד, אבל כל מה שרלוונטי לתקציב 2008 וכל מה שמונח ביסודות השינויים במשק אותם רצוי וצריך לקדם, מוטב שיהיו כלולים בו.

העברת חבילת חוקים לוועדת הכספים כמקשה אחת אינה מהווה פגיעה בדמוקרטיה ואינה מהווה פגיעה בכנסת. התיאור המצטייר, כאילו דיון כולל בוועדת הכספים בחבילת חוקים אחת הוא שטחי וחפוז, בעוד דיון באחת מהוועדות הקבועות הוא יסודי, מעמיק ודמוקרטי, הוא מגוחך.

מי שכן פוגע במקרים רבים בעקרונות הדמוקרטיה הן ועדות הכנסת הקבועות עצמן. חברי כנסת הנכנסים ויוצאים מכותלי חדר הוועדה במהלך דיון בחוק חשוב (וכל חוק הוא חשוב), ללא נוכחות רצופה ומסודרת במהלך הדיונים; היעדר לימוד מספיק של נושא החקיקה קודם הדיון; יושבי ראש ועדות בלתי ידועים בציבור, שאך זה נבחרו בראשונה לכנסת והם מנהלים את הדיונים בגסות רוח, כאילו ייעודם להפגין שררה וחוכמת על; אי מתן שהות מספקת לארגונים ויחידים המייצגים אינטרסים לגיטימיים להציג את השקפת עולמם; הקניית עדיפות לארגוני לוביסטים על פני נציגי האינטרסים הלגיטימיים. כל אלה מהווים פגיעה בדמוקרטיה וגורמים לכך שיחס הציבור לכנסת אינו כאל מוסד המחנך לערכי דמוקרטיה, אלא כאל מוסד של כוח ושררה. הייתי רוצה לראות את יו"ר הכנסת, יו"ר ועדת הכנסת ואחרים מתמודדים עם ליקויים אלה.

אבל לא רק רמת הדיונים לוקה בחסר. הבעיה נעוצה גם במשך הזמן הכרוך בהכנת הצעת חוק במשרדי הממשלה ובמשך ורציפות הדיונים בכנסת. העיסוק בחוק שיש לו משמעות, כלומר כזה הפוגע באינטרסים מוצקים של קבוצות מוגדרות, עלול להימשך שנים.

כיום מכהנים חברי הכנסת במשרה מלאה. כל החומר הנוגע לחוק ההסדרים הועבר אליהם כבר בתחילת ספטמבר, כך שהיו לרשותם חודשיים מלאים ללמוד ולעיין בחומר. זה בהחלט מספיק זמן ללימוד מעמיק. אל נשכח שלכל חבר כנסת יש גם שני עוזרים פרלמנטרים.

הדרישה המרכזית של חברי ועדת הכספים צריכה להיות שחבריה יצמאו זמן לדון לעומק במכלול ההצעות במופיעות בחוק ההסדרים, וכי לעניינים המופיעים בחוק תהיה השפעה אמיתית על תקציב המדינה ועל המדיניות הכלכלית המנחה את התקציב. אם לא היינו משתמשים בחוק ההסדרים, המשק היה עדיין 'על הפנים'. כך למשל, בזכות חוק ההסדרים הוסדרה גביית הארנונה ונקבעו תעריפי מקסימום, הופחתו שיעורי הביטוח הלאומי, הוחלט על סלילת כביש אגרה (חוצה ישראל), עבר חוק עידוד השקעות הון, עובדי המדינה הועברו לפנסיה צוברת ועוד. נחמיה שטרסלר (1.11.07) פירט רשימת חוקים נוספים.

ללא חוק ההסדרים קשה מאוד לקדם מדיניות כלכלית כלשהי וקשה לקדם את הכלכלה. לעיתים ראיה כוללת של כל החקיקה, בחוק מוסדר אחד, פרי מדיניות כוללת, מבטיחה חקיקה טובה יותר.

הכותב כיהן בכנסת ה-12 כיו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט ומכהן כנשיא איגוד לשכות המסחר



הצבעה במליאה על חוק ההסדרים בתחילת 2007



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו