בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

להפחית מסים לבעלי ההכנסות הגבוהות

תגובות

הפחתת שיעורי המס הצפויה להתרחש בתחילת 2008 אינה מהווה בשורה אמיתית לאזרחי ישראל. זאת משום שנטל המס בישראל עדיין גבוה כיום מהממוצע במדינות ה-OECD. שיעורי המס הגבוהים ימשיכו כנראה להעיק על אזרחי ישראל היצרניים, ובמיוחד על העסקים, ויגרמו לפגיעה בפוטנציאל הצמיחה של המשק.

בשנים האחרונות אנו עדים לאינפלציה בתוכניות המתמקדות בבעלי השכר הנמוך; האחרונה שבהן היא התוכנית ל"מס הכנסה שלילי", שאושרה בוועדת הכספים. אלא, שבלהט הניסיונות לקדם "צדק חברתי", שוכחים את אלה הנושאים על גבם את המשק.

צדק חברתי אינו יכול להכשיר פגיעה שלא כדין בזכות הקניין ובתמריץ של בעלי ההכנסות הגבוהות. כמו כן, אסור להתעלם מהתוצאות המזיקות של הכבדת הנטל על העשירים. בריחת המוחות, אשר לה אנו עדים בשנים האחרונות, נובעת בעיקר משיעורי המס הגבוהים המוטלים על בעלי ההכנסות הגבוהות כדי לממן את בעלי ההכנסות הנמוכות.

דווקא העובדים הפוריים והיצרניים, התורמים לצמיחת המשק בצורה המשמעותית ביותר, לא יזכו ליהנות כראוי מהפחתות המס המתוכננות. לא ייתכן כי ברמות שכר של 16 אלף שקל, יהיו העובדים כפופים למדרגת המס הגבוהה ביותר (48% ב-2007). נראה, כי מצב זה אינו עומד להשתנות בשנים הקרובות.

שיעורי המס הגבוהים משפיעים לרעה על התוצר במשק, שממנו יכולים ליהנות כולם, כולל בעלי השכר הנמוך. מדינת ישראל אינה יכולה להסתפק בשיעור צמיחה של 4% בשנה, אלא צריכה לשאוף לצמיחה של 8%. אם נפעל להכפלת שיעור הצמיחה, במקום להגביר את הנטל על העשירים, ניתן יהיה להכפיל את שיעור ההכנסה של בעלי השכר הנמוך בתוך פחות מעשור.

כדי להשיג יעדי צמיחה של 8%, יהיה צורך לנקוט במגוון פעולות מיידיות, שעיקרן הפחתת מסים דרמטית, לרבות מס החברות. הפחתת נטל המס תגדיל את ההכנסה הפנויה, דבר שיביא להגברת הביקושים והצמיחה הכלכלית, ובכלל זה צמצום האבטלה והעלייה ברמת החיים של כולם. היעדר מקורות מימון להפחתת מסים אינו יכול להוות תירוץ משכנע, שכן יש עדיין מקום לקיצוצים נרחבים בצד ההוצאות של הממשלה, המאפשר הפחתות מסים.

לא ניתן יהיה להשיג שיעורי צמיחה כפולים מאלה המוכרים לנו כיום בלא הפחתה דרסטית בנטל המס. ממחקר שנערך במשרד האוצר עולה כי האזרח הממוצע בישראל נושא בנטל מס של כ-37% תוצר, שהוא גבוה יותר מנטל המס של האזרח הממוצע במדינות ה-OECD (כ-32%). כאשר מביאים בחשבון גם את ההפרשות לפנסיה, הרי שמדובר בנטל מס של כ-41%, המגביל בצורה משמעותית את יכולת הצמיחה של המשק.

במקום הפחתה זוחלת בשיעורי המס, על הממשלה לקבל החלטה אסטרטגית על הפחתה דרמטית בנטל המס. הדרך הטובה ביותר להאיץ מהלך כזה היא באמצעות חקיקה, בדומה למה שנעשה בחוק להפחתת הגירעון. אמנם לא פופולרי כיום לקרוא להפחתת מסים לבעלי ההכנסות הגבוהות ולעסקים, אך אם באמת מעונינים בהכפלת הצמיחה, יש לפעול לטובת אלה שמהם מצפים לייצר את הצמיחה.

הכותב הוא עו"ד במחלקת המסים במשרד איתן-מהולל, ומרצה בביה"ס למשפטים במכללה למינהל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו