בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שיא חדש למחיר הדלק: 7.26 שקלים לליטר בנזין 95

ראש הממשלה, בנימין נתניהו: לא אוריד את המס משיקולים פופוליסטיים, הוזלת הבלו לא תפתור את בעיית המחיר הגבוה של הדלק. עם זאת, הבהיר כי יבחן הצעות חלופיות

תגובות

>> היום בחצות הלילה, עם תחילת פברואר, יעלה שוב מחיר הדלק. מחירו של בנזין 95 אוקטן יגיע ל-7.26 שקל לליטר ויסמן שיא חדש במחירו. מדובר בתוספת של 12 אגורות לליטר - עלייה של 1.68% לעומת מחירי ינואר. עמלת תדלוק על ידי מתדלק תיוותר 13 אגורות לליטר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבהיר בסוף השבוע שאינו בוחן את הורדת הבלו, המס על הדלק, שהועלה ב-20 אגורות בתחילת ינואר בעקבות התביעות לכך, לדברי בכירים בלשכתו. עם זאת, לדבריהם, נתניהו יהיה מוכן לבחון הצעות חלופיות להעלאת הבלו, אם יוגשו לו.

נתניהו הסביר כי לא יבצע צעד פופוליסטי שאינו אפקטיבי. בלשכת נתניהו דחו את ההצעות לצמצם את מס ההכנסה השלילי כתחליף להורדת הבלו על הדלק. במשרד האוצר אמרו כי הורדת הבלו על הדלק תגרום לייקור של 1% במע"מ או לביטול התוספת בקצבאות הזקנה. עם זאת, נוכח הדרישות שהובעו בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה לצמצום מרווח השיווק בדלק, הודיע נתניהו שיהיה מוכן לבחון הצעות מעשיות בנושא.

נתניהו שוחח בסוף השבוע בנפרד עם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד), ועם ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד). נתניהו אמר שעיקר הגידול במחיר הדלק אינו נובע מהעלאת המס של 20 אגורות לליטר, אלא כתוצאה מהתייקרות הדלק בעולם.

להערכתו, הוזלת הבלו ב-20 אגורות לליטר אמנם תוזיל את המחיר לצרכן, אך לא תפתור את בעיית המחיר הגבוה של הדלק. נתניהו הבהיר שהוא נחרץ בעמדתו ואינו מוכן להיכנע ללחצים האחרונים להורדת הבלו. גם שר האוצר, יובל שטייניץ, הביע בשיחה עם ח"כים התנגדות תקיפה להורדת הבלו על הדלק בשל החסר הצפוי לתקציב המדינה.

גורמים באוצר אומרים כי הורדת הבלו על הדלק תגרום לחסר של כ-2.2 מיליארד שקל בתקציב המדינה ל-2011-2012. כזכור, ב-1 בינואר 2012 אמור מחיר הדלק לעלות ב-20 אגורות נוספות.

סיעת קדימה ומועצת המובילים מארגנים בימים האחרונים מסע ציבורי נגד העלאת הבלו. ח"כ דני דנון (הליכוד) הודיע בסוף השבוע כי החתים יותר מ-150 חברי מרכז הליכוד בדרישה לקיים דיון במרכז המפלגה בהעלאת הבלו על הדלק. גורמים בכנסת העריכו כי למרות עמדתו הנוכחית של נתניהו לנוכח הגברת הלחץ הציבורי הוא ייאלץ למצוא פתרונות שיביאו להוזלת הדלק. להערכת הגורמים "נתניהו אינו מעוניין כעת לשנות את ההחלטה, לא רק בגלל החסר התקציבי הצפוי, אלא ככל הנראה גם מחשש שהורדת הבלו תיתפש כזיגזג במדיניותו הכלכלית".

לפי מחקר שכתב תמיר אגמון ממרכז המחקר והמידע בכנסת, מחיר הבנזין לצרכן במונחי כוח קנייה גבוה בישראל בכ-23% לעומת הממוצע במדינות מערב אירופה. לדברי אגמון, הרכב המחיר שונה - בישראל נתח המיסוי נמוך בהשוואה לאירופה, ואילו נתח השיווק ורווחי החברות ותחנות הדלק גבוה בהשוואה למדינות מערב אירופה. המשמעות היא שמרווח השיווק בישראל גבוה בכ-43 אגורות בהשוואה לממוצע במדינות אירופה (במונחי כוח קנייה) .

בתחילת ינואר 2011 הבלו בישראל עלה ב-20 אגורות לליטר וכמו כן עודכן המחיר בגין עליית מחירי הנפט בעולם. נכון לינואר 2011 המחיר בישראל עומד על 1.52 יורו לליטר, וכתוצאה מהעלאת הבלו פער המחירים לצרכן בין ישראל לממוצע באירופה גדל.

סבסוד של 20 אגורות לליטר

המדינה תסבסד את מחירי הדלק כדי להוזיל את מחירם: ב-2011 תעניק המדינה סבסוד של 20 אגורות לליטר אם מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי יעלה על 7 שקלים, וב-2012 יוענק סבסוד של 40 אגורות לליטר דלק - כך מציע שאמה-הכהן בהצעת חוק שיניח היום על שולחן הכנסת.

שאמה-הכהן גיבש את הצעת החוק לנוכח העלאת הבלו על הדלק בתחילת ינואר 2011. לדבריו, המדינה צריכה להשתתף במחיר הדלק בשיעור עליית רכיב מס הבלו, בכדי להקל על אזרחי ישראל כל עוד מחירי הדלקים ברמות שיא.

לפי הצעתו, המדינה תזכה משלמי בלו בסך של 20 אגורות לליטר ב-2011 ו-40 אגורות ב-2012, בתנאי שמחיר בנזין 95 לצרכן בשירות עצמי יהיה גבוה מ-7 שקלים במהלך 2011 או גבוה מ-7 שקלים בתוספת עליית מדד המחירים ל-2011 במהלך 2012.

שאמה-הכהן הסביר כי "מחירי הדלק הגיעו לרמות שיא המכבידות על אזרחי ישראל הצורכים אותו באופן ישיר ובאופן עקיף בהיקף של יותר מ-50 מיליארד שקל בשנה. אל מחירי השיא נוספו באחרונה העלאות מס הבלו - 20 אגורות ב-2011 ועוד 20 אגורות ל-2012, שהפכו את רמות המחירים לבלתי נסבלות".

שאמה-הכהן הוסיף כי "עליית מחירי הדלק לאחר עליית מחירי המים, הדיור, הארנונה ומוצרי היסוד יצרה מצב בלתי אפשרי לשכבות רבות, שבשבילן תוספת של עשרות שקלים לחודש על הוצאות הדלק באה על חשבון הוצאות בסיסיות חיוניות אחרות. נבחר ציבור שטוען שמדובר רק ב-20 אגורות וזה לא משמעותי הוא מנותק ואטום ומכיר את קשיי היום דרך דו"חות הלמ"ס, אך לא מכיר את פניהם ואת מצוקותיהם".

עוד ציין שאמה-הכהן כי ביום שלישי בחצות צפויים מחירי הדלק לשבור שיא נוסף בגין עליית מחיר חומרי הגלם ושער הדולר, "כך שגם הטיעון הדחוק של האוצר כי העלאת המס נולדה משיקולים סביבתיים ולא כדי לחלוב עוד את הציבור מאבד את בסיסו, שכן ביום שלישי בחצות, גם ללא העלאת המס הדלק יהיה במחיר אותו רצה האוצר".

שאמה-הכהן הוסיף כי בקרוב יציג לראש הממשלה שורה של צעדים מעודדי תחרות ומסירי חסמים בשוק הדלקים שיביאו לשוק יעיל, שקוף וזול יותר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו