בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יוסי רוזן: החברה לישראל עומדת בשורה אחת עם יתר בעלי המניות מאחורי טאואר

מנכ"ל החברה לישראל ל-TheMarker: בעלי המניות בטאואר יזרימו הון חדש לאחר שתוצג להם תוכנית ההבראה; "אני אופטימי ומאמין שטאואר תצא מהמשבר"; "צים עדיין אינה בשלה לצאת להנפקה"

תגובות

יוסי רוזן, מנכ"ל החברה לישראל - בעלת המניות הגדולה (21.8%) ביצרנית השבבים טאואר (TSEM:NASDAQ SMS alerts), אומר היום בראיון מיוחד ל-TheMarker כי בעלי המניות בטאואר עומדים מאחורי החברה וכי במידה שתאושר תוכנית ההבראה המתגבשת על ידי ההנהלה החדשה, הם יזרימו הון נוסף לחברה שסובלת מהפסדים כבדים.

טאואר חזרה לאחרונה לכותרות בשל ההתפטרות המפתיעה של המנכ"ל, כרמל ורניה מייד עם פרסום הדו"חות השנתיים של החברה. ההתפטרות לוותה בחילופי האשמות הדדיים, ונדירים יחסית לעולם העסקים המקומי, בין ורניה לבעל הבית שלו, עידן עופר. ההפסד הנקי של החברה צמח ב-2004 ל-138 מיליון דולר, והביצועים הללו לוו בצניחה של כ-80% משווי השוק של טאואר בשנה האחרונה ל-135 מיליון דולר בלבד. איגרות החוב של טאואר צנחו לתשואה של למעלה מ-35%, רמה המכונה בעגת שוק ההון כ"תשואת זבל".

אחרי הפסד מצטבר של כ-300 מיליון דולר ב-3 השנים האחרונות, יש עתיד לטאואר?

"צריך להבין, תזרים המזומנים של טאואר סביר מאד. עיקר הבעיה של החברה הייתה הפחתות חשבונאיות. טאואר היא חברה שהשקיע כסף רב (כמיליארד דולר) בציוד ומו"פ שמופחת על פי העקרונות החשבונאיים בשיעור של 20% בכל שנה. בעוד מספר שנים נסיים את ההפחתות ואז נראה תוצאות כספיות טובות יותר רק בשל סיום הפחתות אלה. הרי ברור לכולם שההפחתות מעוותות את הדו"חות הכספיים בדיוק כמו שבעוד מספר שנים כשההשקעות יופחתו במלואן הדו"חות יהיו טובים לאין ערוך מהתחזיות".

"טאואר, כמו כל חברה אחרת שנקלעה למצב זה, עוברת היום בחינה מחדש ולהערכתי כבר בשנת 2006 היא תמצא את עצמה צומחת כשעל פי התוכניות החברה אמורה לעבור לרווחיות בשנת 2007".

איך בדיוק תעבור טאואר לרווחיות? הרי המתחרים שלה יושבים במזרח, כך שהחברה לא תצליח לעולם להתמודד עם המתחרות

"זה לא מדויק. לטאואר אמנם יש תחרות אבל היא פונה לשוק קצת שונה. טאואר לא מוכרת סחורה שמגיעה בסופו של דבר למדפים, זו חברה שמפעילה פאב (מפעל שמייצר פרוסות סיליקון עליהם מלבישים מעגלים מודפסים שמשמשים את הלקוח בייצור המוצר הסופי) עבור יצרני שבבים ומריצה עבורם את המוצר, כלומר מבצעת ניסוי בכל פעם שמסתיים שלב בפיתוח שלו. המוצר הסופי הוא של החברה שמזמינה את הבדיקה אצלנו. כך שלא טאואר אלא הלקוחות שלה הם שצריכים להתמודד עם האיום האסייאתי בייצור שבבים, אנחנו נמצאים בשלב הקודם לשלב הייצור".

"כשמדברים על טאואר אסור לשכוח, שהלקוחות המרכזיים שלה הם גם בעלי המניות שלה (סאנדיסק, מאקרוניקס, אליאנס סמי קונדקטורס וקוויק לוג'יק) שמריצים אצלה את המוצרים שלהם. אני אופטימי ומאמין שטאואר תצא מהמשבר".

לטאואר יש חובות של למעלה מ-530 מיליון דולר בעיקר לבנקים לאומי והפועלים אבל חלק לא מבוטל גם למחזיקי איגרות החוב. התשואה על האג"ח משקפת סיכון משמעותי ליכולת של החברה לפרוע את החובות. האם טאואר לקראת חדלות פירעון?

"החובות של טאואר הם לטווח ארוך ואינם עומדים לפירעון מיידי ובכל מקרה, טאואר היא לא חדלת פירעון. החברה לישראל עומדת בשורה אחת עם יתר בעלי המניות מאחורי טאואר. אם תקבל תוכנית ההבראה של ההנהלה החדשה את תמיכת הדירקטוריון, בעלי המניות יעשו את המהלכים הנדרשים כדי להביא להצלחתה".

פחות משנה לאחר שרכשתם את השליטה בצים, חתמה החברה על עסקת בעלי עניין גדולה לרכישת אוניות חדשות ממשפחת עופר בהיקף כספי של 700 מיליון דולר. אין טעם לפגם בעסקה כזו?

"העסקה היא מצוינת לצים. כבר היום אתה רואה איך מחירי האוניות עלו ואם צים לא היתה עושה את העסקה, היא היתה משלמת היום 40% יותר על אותן האוניות. המעורבות של קבוצת עופר בעסקה נבעה מכך שחברה כמו צים שרק עברה מבעלות ממשלתית לבעלות פרטית לא מסוגלת לבצע עסקאות מהירות ולנצל תנאי שוק במהירות. זה חייב את קבוצת עופר לקחת על עצמה את הסיכון ולהתחייב מול יצרני האוניות".

"צריך לזכור, העסקה הוצגה במלואה לפני כל בעלי המניות שלנו ואושרה ברוב של 94%. אנחנו מדברים על משקיעים מהמתוחכמים ביותר שיש. הם ביקשו הסברים, הצגנו להם מסמכים וכולם הגיעו לאותה מסקנה: העסקה היא עסקה מצויינת לצים, וכל מי שטרח לבדוק אותה הגיע לאותה ההבנה".

איך אתה רואה את ההתפתחות העסקית של צים?

"צריך להבין, ענף התובלה הימית נמצא היום ברמות שיא ואסור שיהיו מי שיחשבו שלא יהיו ימים אחרים. עיקר הפעילות של החברה היא מחוץ לישראל וזה יתרון חשוב עבורה, החברה נמצאת באמצע מהלך של תכנית אסטרטגית והיא נמצאת היום לקראת תפנית משמעותית בעסקיה. אני מאמין מאד ברכישה הזו ובעתידה של החברה".

צים תונפק בבורסה?

"קשה להגיד את זה היום, מה שכן אפשר להגיד זה שצים אינה בשלה כרגע לצאת לבורסה. היא רק עברה מבעלות ממשלתית לבעלות פרטית והיא עוברת שינויים אסטרטגיים משמעותיים, זה לא יהיה נכון להוציא את החברה לבורסה באמצע תהליך של שינויים אסטרטגיים".

איך מתקדמים המגעים על הפיצוי שתקבל החברה לישראל מהפרטת בז"ן?

"חתמנו על הסכם עם המדינה והכדור נמצא עכשיו אצל הממשלה. בכל מקרה אני חושב שנעשתה טעות קשה בכל הנוגע להפרטת החברה. אם היו שואלים כל מומחה בתחום הוא היה ממליץ על הנפקת החברה בבורסה (במקום הפיצול שמציעה המדינה במסגרתו יונפק בית הזיקוק בחיפה ואילו בית הזיקוק באשדוד יימכר לגוף פרטי). זה היה מצמיד תג מחיר לחברה ובכך הייתה מסתיימת המחלוקת על שווייה של בז"ן, הציבור היה נהנה מהפעילות שלה, והמדינה הייתה מקבלת את הכסף מהתמורה של ההנפקה".

"המודל שהיה צריך לעמוד לנגד עיננו זה המודל הטורקי, מבלי לפצל את החברה ולהחליש אותה, צריך לתת לציבור את ההזדמנות ליהנות מנכס ציבורי שחוזר אליו".




תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו