טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לזמן מוגבל - מינוי לאתר ב-33 ש"ח לחודש בלבד  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יש סטודנטים שמעדיפים לשכב מול טרקטורים במקום על הדשא בקמפוס

ארגון הסטודנטים "מגמה ירוקה" מוביל בשנים האחרונות את המאבקים הסביבתיים המרכזיים בישראל

תגובות

לא כל הסטודנטים בישראל אדישים ונטולי מודעות חברתית, כפי שחושבים רבים. יש גם כאלה שמטפסים על עצים המיועדים לכריתה, שוכבים מול טרקטורים, ועושים ימים כלילות באוהלי מחאה. השבוע יחגוג ארגון "מגמה ירוקה" שבע שנות פעילות לקידום נושאי סביבה בישראל. רוב חברי הארגון הם סטודנטים מתנדבים, שמוכנים להקדיש ימים ארוכים לפעילות מחאה, גם כשהם טרודים בבחינות או בהכנת עבודה לתואר שני או שלישי.

אם תקבל חברת כביש חוצה ישראל בקרוב אישור סופי להמשיך בעבודות באזור רמת מנשה (ראו מפה), אנשיה ככל הנראה יפגשו את הסטודנטים של מגמה ירוקה, מתנגדיהם הוותיקים. הסטודנטים, בהנהגת יעל כהן-פארן העומדת בראש הארגון, כבר שהו שבועות ארוכים באוהל מחאה מול תוואי חוצה ישראל, לא התייאשו מכך שחלקו המרכזי של הכביש כבר נסלל למרות התנגדותם, והם מתכוונים להיאבק נגד המשך סלילתו. לפני כמה שבועות הם התמקמו באוהל מחאה בשטח שבו כבר אושרו עבודות לסלילת קטע 18 של הכביש ברמת מנשה, עמדו מול הטרקטורים וניסו לעכב, במידה קטנה של הצלחה, את עבודתם.

4,000 החברים בתאים של מגמה ירוקה, הפזורים ב-18 קמפוסים ברחבי הארץ, הפכו בשנים האחרונות לפעילי השטח של המאבק הסביבתי בישראל. בנוסף לפעילויות שהם יוזמים בעצמם, הם גם משתתפים בהפגנות של ארגונים אחרים ואוספים חתימות למאבקים סביבתיים שונים.

תחילה התמקדה פעילות הארגון במאבק נגד כביש חוצה ישראל והבנייה בחופים. ואולם במשך השנים התרחבה הפעילות לאזורים ומאבקים נוספים, כמו המאבק נגד הקמת תחנת כוח חדשה באשקלון והניסיונות למנוע את המפגעים הסביבתיים ברמת חובב. אתמול, מצוידים במאות בקבוקי פלסטיק ריקים, התייצבו חברי הארגון בירושלים בכניסה לרשות להגבלים עסקיים, במחאה על הכוונה לפרק את התאגיד העוסק ביישום חוק הפיקדון על מכלי משקה.

"בתחילת המאבק נגד חוצה ישראל הסיסמה המובילה של הארגונים הסביבתיים היתה 'לעשות שהנוף לא יחלוף'", מסבירה רחלי תדהר, רכזת המאבקים הציבוריים של הארגון, "ואנחנו הצגנו סיסמה חדשה שאומרת שיש להשקיע באנשים ולא בכבישים". גם לדברי הדובר, שי גולוב, מטרת הארגון היא לא רק הגנה על הנוף או הפרחים, אלא מאבק לשינוי חברתי ש"בו יש קשר הדוק בין רווחה חברתית ותחבורה ציבורית". פעיל נוסף, שימי ריף, מתמצת את השקפת העולם של הארגון: "בני אדם הם חלק מהסביבה והם קובעים את מצבה. לכן כל שינוי לטובת אנשים ורווחתם הוא גם שינוי סביבתי".

בשנות פעילותו של הארגון התגבש "סולם אקטיוויזם". הסטודנטים שמעוניינים להתנדב מגיעים תחילה לשמוע על מה מדובר. השלב הבא הוא סיוע בפניות לאנשי ציבור, ואחריו מגיע שלב איוש דוכנים, שבהם מחולק חומר הסברה ומחתימים עצומות.

השלב העליון בסולם הוא השתתפות בהפגנות ואיוש אוהלי מחאה. "זהו שלב שבו אתה משקיע הרבה אנרגיה וזה כל מה שאתה עושה באותה תקופה", אומרת מיכל מייזליש, אחת מהפעילות הוותיקות בארגון. מייזליש - שהשלימה לפני שנה עבודת מחקר על המאבק נגד כביש חוצה ישראל - מתכוונת בין השאר לימים בהם בילתה על עץ ביער קולה מדרום לראש העין, לפני כארבע שנים. הארגון ניסה למנוע אז כריתת עצים לצורך עבודות סלילת כביש חוצה ישראל.

לדעת חברי מגמה ירוקה, הצלחה אינה נמדדת רק בעצירת תוכניות בנייה או במניעת סלילת כבישים, אלא גם בהגברת מודעות סביבתית בציבור ובקרב מקבלי ההחלטות. בארגון משוכנעים שמאבקם בחוצה ישראל הוא גורם מרכזי לנכונות שיש כיום להשקיע בתחבורה ציבורית.

לכן, בארגון מתכוונים להיאבק נגד כל אחד מהקטעים המתוכננים של כביש חוצה ישראל. "זה נכון שהסיכוי לעצור את הכביש הוא קטן, אבל יכול להיות שאם נצליח לעכב אותו במקומות שונים, תהיה אולי מחשבה נוספת אצל מקבלי החלטות לגבי המשך סלילתו", אומר רף. לדברי תדהר, בארגון "רוצים להציג את החלופות התחבורתיות לסלילת כבישים", אבל גם חשוב להם ש"יהיה מישהו שיגיד שכביש חוצה ישראל הוא רע מבחינה כלכלית, חברתית וסביבתית. לכן אנחנו לא שותפים לעמדה של ארגונים ירוקים אחרים שמוכנים לקבל את הכביש ברמת מנשה אם הוא יעבור בתוך מנהרה. כמובן שזה עדיף מבחינה סביבתית על כביש רגיל, אבל אנחנו ממשיכים להתנגד לעצם קיומו של הכביש".

כמה פעמים עצרה המשטרה את פעילי הארגון, על פעילות לא חוקית לעצירת עבודות. הפעילות הלא חוקית נגדה את המסורת של הארגונים הסביבתיים בישראל. אלה הקפידו עד אז על פעילות חוקית בלבד, ורק במקרים יחידים העיזו לנקוט צעדים כמו שביתת שבת לפני טרקטור שעובד על פי אישורים חוקיים או השתלטות על עגורן שפועל להקמת בניין ליד חוף הים.

ואולם, פעילות מגמה ירוקה התקבלה בהבנה, ובשלב מסוים במאבק נגד הקטע המרכזי של חוצה ישראל שהתנהל לפני כארבע שנים, אף הגיעו ראשי ארגונים סביבתיים נוספים, כדי להיעצר במתכוון על ידי המשטרה ולמשוך את תשומת הלב הציבורית למאבק.

אנשי מגמה ירוקה מודים שמדובר בפעילות שהיא לעתים לא חוקית, אבל לטענתם היא עדיין בתוך כללי המשחק המקובלים של הדמוקרטיה. "אנחנו אף פעם לא משתמשים באלימות או משחיתים רכוש", אומר אחד הפעילים, אמיר פסטר, ואסף שמואלי מוסיף ש"אנחנו לא מקללים ולא מגדפים אף אחד, לכל היותר נגיד למפעיל טרקטור שהוא עוכר אדמה".

מאבקים בולטים של ארגון "מגמה ירוקה"

מאבק נגד הקמת תחנת כוח חדשה באשקלון

(בתמונה משמאל)

מאבק נגד כלובי הדגים באילת

(בתמונה משמאל)

מאבק נגד קטע 18 הצפוני של חוצה ישראל (בתמונה: האזור שבו ייסלל הקטע)

מאבק נגד התפשטות י-ם מערבה (בתמונה: אזור עמק הצבאים בדרום-מערב ירושלים)

התנגדות לבנייה בחופי תל אביב(בתמונה: פרויקט "סי אנד סאן" בצפון תל אביב)



פעילי "מגמה ירוקה" מפגינים נגד פירוק התאגיד המיישם את חוק הפיקדון, אתמול. הארגון הראשון ששבר את מסורת הארגונים הסביבתיים שהתנגדו לפעילות לא חוקית



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות