בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המסילה לא מגודרת, הבתים מתפוררים

תגובות

כמאתיים מתושביה הערבים של רמלה הפגינו אתמול אחר הצהריים מול משרדי העירייה בעיר. הם יצאו למחות על מה שהגדירו התעלמות השלטונות, הממשלה והעירייה ממצוקותיהם בתחום הדיור ומיעוט השירותים. האירוע שהוציא את המפגינים לרחובות היה מותו של הילד אמיר אבו סבית, בן 11, מפגיעת רכבת. התאונה אירעה ב-26 בינואר, סמוך לשכונת מגוריו, "אל מחטה" (התחנה), ליד הביתן ששימש בעבר תחנה לנוסעים בקו תל אביב-ירושלים. היום הרכבת אינה עוצרת עוד ברמלה.

הנהלת הרכבת טענה להגנתה שההליכה על מסילת הברזל אסורה, אך הטענה לא שיכנעה את המשטרה. רב פקד יוסי ביתן מאגף התנועה במשטרת השפלה קבל על כך שהרכבת אינה מאיטה גם בנוסעה בשטח בנוי, שהמסילה אינה מגודרת, שאין בה מעבר בטוח להולכי רגל ושאין לאורכה שלטים בולטים המחייבים את נהג הקטר לצפור כאות אזהרה. רק בעקבות התאונה, מעידים תושבי השכונה, הרכבת מאיטה בקטע מסילת הברזל שליד השכונה ומשמיעה צפירות אזהרה. במקום הוצבו שלטי אזהרה, אך המסילה מגודרת רק חלקית, ומעבר בטוח להולכי רגל עדיין לא הוסדר.

רפ"ק ביתן סיפר שבחצי השנה האחרונה היו חמש תאונות קטלניות לאורך קו מסילת הברזל שבין רחובות, ראשון לציון, רמלה ולוד. "אני לא יכול יותר לחיות במקום הזה," הצהיר אביו של אמיר, יוסף אבו סבית. "במקום הזה, במשולש המוות הזה שבו אנחנו חיים, נהרגו סבתי חלימה, אחי הקטן סאלם, כשהיה גם הוא בן ,11 ולפני שלושה שבועות נהרג גם בני אמיר. היו לי עשרה ילדים ועתה נותרו לי תשעה. כל בוקר כשאני קם, כל פעם שאני יוצא לעבודה או נוסע העירה, אני רואה את מותם לנגד עיני. אני רוצה ללכת מפה, למשל לאפריקה, שבה אין כמעט מסילות ברזל".

אבו סבית, בן 34, נולד בשכונת הרכבת ברמלה. אביו, בדווי משבט אבו רקייק שבדרום, עקר לפני שנים רבות לרמלה בגלל שירותו כגשש בצבא. אבו סבית מחזיק ברשימה של תושבי השכונה שנהרגו מפגיעת הרכבת או מפגיעת רכב בכביש המהיר. השכונה כלואה בשטח צר, בין מסילת הברזל הנוסעת ממרכז הארץ דרומה ובחזרה, מצד אחד, ובין הכביש המהיר בקטע שבין צומת רמלוד לצומת גזר, מצד אחר. הכביש המהיר עובר בצמוד לבתי השכונה.

"בגלל תאונות הדרכים אנחנו מסיעים את הילדים הלומדים בבתי הספר היסודיים בעיר באוטובוס, אך לצערי הוא אוסף אותם משולי הכביש, וגם זה מסוכן," אמר חבר מועצת עיריית רמלה, מיכאיל פאנוס. מעל לשכונה הולך ונבנה גשר ענק ורב נתיבים, שיחבר בעתיד הקרוב בין צומת ביל"ו לצומת רמלוד. אבו סבית חושש מתאונות דרכים מעל הגשר ומכלי רכב העלולים ליפול לתוך השכונה.

שכונת הרכבת קיימת עוד מלפני 48'. בעבר הלא רחוק גרו בה גם יהודים, שהצליחו בינתיים לברוח ממנה. היום מתגוררות בה כ-40 משפחות ערביות המונות כ-200 נפשות. רובן שכרו את בתיהן בדמי מפתח מידי חברת עמידר. עם השנים, בהעדר פיתוח ובשל הגידול הטבעי, נבנו בשכונה בתים בלא רישיון.

לשכונה אין תשתיות - הביוב זורם בין הבתים, וצחנתו מצטרפת לריחות הרעים שמעלות ערימות האשפה המפוזרות בשכונה. מקצת הבתים מטים ליפול, מקצתם מסוכנים למגורים. בקירות בביתו של ג'מיל אבו רקייק יש סדקים ובקיעים. באחד החדרים בבית, שבו עשר נפשות, התמוטטו החורף חלקי תקרה. שתי נשותיו של אבו רקייק, פטמה ונהדה, טוענות שאף כי התלוננו על כך בעמידר, לא בא איש מטעמה לבדוק את מצב הדירה. לטענת עמידר, מאחר שדיירי השכונה הם דיירים מוגנים, ששני שלישים מערך בתיהם בבעלותם, חייבים הם לשאת בהוצאות התיקונים וההחזקה.

פאנוס ושני חברי מועצת עיריית רמלה נוספים, הד"ר יוסף אל מוגרבי וסלימאן אבו סואס, שאירגנו את ההפגנה אתמול, גייסו לטובת מאבקם של תושבי שכונת הרכבת חברי כנסת, שמקצתם השתתפו בהפגנה. במכתב שהפנה פאנוס לפני כשבועיים לראש העירייה, יואל לביא, הוא דרש שהעירייה תלחץ על עמידר ועל מינהל מקרקעי ישראל להתחיל בדחיפות בפינוי תושבי שכונת הרכבת למקום מגורים נאות. עד לפינויים, כתב, יש לנקוט צעדים להפסקת ההרג בשכונה בגלל מסילת הברזל והכביש המהיר.

ראש העיר: השכונה אינה במפת המתאר

ראש עיריית רמלה, יואל לביא, הודה שהעירייה מספקת לתושבי שכונת הרכבת רק מקצת השירותים, כמו מים ואיסוף אשפה. "אני לא יכול לפתח את השכונה מאחר שידי כבולות. השכונה קיימת וחיים בה אנשים, אך היא אינה מופיעה על מפת המתאר של העיר. מדובר באזור המוגדר חקלאי. כל עוד מסילת הברזל תעבור בשכונה, העירייה לא תוכל, חוקית, להכריז עליה כעל אזור המיועד למגורים או לתעשייה. תושבי השכונה מתקשים להבין את המצב שהם נקלעו אליו."



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו