בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המיזמים של שותפות 2000

תגובות

קבוצת התגובה לשעת חירום (ERG)

לאחר 11 בספטמבר בארה"ב, הקהילות השותפות של הגליל המערבי וצפון ניו ג'רזי\איגוד קהילות מרכז ארה"ב ייסדו השתלמות מיוחדת, המיועדת לחשוף בפני צוותי בתי חולים מהקהילות השותפות בחו"ל את מתקני חדרי המיון בבית חולים הגליל המערבי בנהריה, ואת ההליכים הרפואיים המתנהלים בו. כל תכנית בת שבעה ימים מורכבת מהשתלמות של 40 שעות בבית החולים בנהריה, וכוללת הרצאות, סדנאות עבודה, תרגול מצומצם של אירוע רב נפגעים עם מטופלים-שחקנים, סיורים, הסברים מעשיים עם יחידות חיל הרפואה וביקורים במחלקות מתמחות, בליווי העמיתים הישראלים. לפני הביקור בנהריה מעבירים המשתתפים את השבת בירושלים.

בנוסף ליתרונות הלימודיים, אנשי הרפואה המבקרים נהנים גם מקבלת פנים חמה. הם מתארחים בביתם של צוות בית החולים בנהריה, חוויה המחזקת את הקשרים האישיים בין המשתתפים ומבטיחה שיאריכו ימים. בזכות התכנית, הרופאים המשתתפים, שרבים מהם לא היו מעורבים לפני כן בעבודה קהילתית, יצרו קשרים חזקים עם ישראל במסגרת קהילות הבית שלהם.

הפופולריות של תכנית ה- ERGגברה מאז הקמתה, לפני חמש שנים, ומשתתפים רבים חוזרים עליה יותר מפעם אחת. הצלחת התכנית הביאה ליוזמה משותפת של הקמת בית ספר להשתלמויות בניהול מצבי חירום לרופאים, פראמדיקים ומחנכים מארה"ב וישראל.

בתי ספר תאומים (חילופי תלמידים)

מיזם בתי הספר התאומים, המותאם במיוחד לצרכיהן של השותפויות המשתתפות בו, כולל תכניות רבות ושונות, שמטרתן העיקרית היא העמקת הקשרים בין ההורים, המורים והתלמידים בקהילות השותפות. תכניות אלה מבוססות על הרעיונות החינוכיים שהתפתחו במהלך מגוון פעילויות, כמו שליחת כרטיסי ברכה לחגים, שיעורים משותפים, שיחות ועידה בווידיאו, מיזמים משותפים ומשלחות בהן תלמידים שוהים אצל משפחות מארחות בקהילה השותפה שלהם.

בהקשר של מיזם בתי הספר התאומים, כיום פועלות תכניות חילופין של גננות ילדים בתשע שותפויות שונות. תכניות אלה מאפשרות לגננות להשתתף בהחלפה אינטלקטואלית בין יבשתית של רעיונות. במהלך השנה הראשונה של התכנית בת השנתיים, המשתתפות לומדות על הקהילות שמעבר לים, על חינוך יהודי בארץ ובחו"ל, ועל האתגרים החינוכיים עימם מתמודדת כל קהילה. בשנה השנייה, כל זוג גננות בונות ומיישמות תכנית עבודה משותפת המיועדת לחשוף את ילדי הגנים לנושאים חינוכיים רלוונטיים.

שיאה של התכנית היא ביקור של כל גננת בקהילה השותפה. הביקורים מחזקים את הקשרים, ומסייעים לגננות מעבר לים ללמד נושאים הקשורים לישראל וליהדות בגנים שלהם בבית.

דרך תכנית בתי הספר התאומים, תלמידים, הורים ומורים ישראלים נחשפים לנושאים מגוונים ביהדות. עבור התלמידים מעבר לים, ישראל הופכת מישות דתית והיסטורית לנושא עדכני, חי ורלוונטי. בכל אחד מהמקרים, מטרת התכנית היא ליצור תחושה של קהילה משותפת ומטרות משותפות בקרב התלמידים, ההורים והסגל של בתי הספר התאומים.

המיזם זוכה להצלחה רבה, והוא מתרחב בהתמדה וכולל עוד ועוד בתי ספר. בשותפות תל אביב-לוס אנג'לס, לדוגמא, היו ארבעה בתי ספר תאומים בתכנית לפני תשע שנים, וכיום מעורבים 36 בתי ספר. קשרים נוצרו בין תלמידים ומשפחות המשתתפות בתכניות בתי הספר, ורבים מהם שומרים על קשרים הדוקים זמן רב לאחר שהתכנית הסתיימה.

תגלית

במסגרת המיזם הזוכה לשבחים, "תגלית", שותפות סובב כינרת\סנט פול-טולסה-מילווקי פיתחה משלחת תגלית מיוחדת של שותפות 2000 המיועדת לחברי השותפות. קבוצה של תלמידי מכללות אמריקאים מהאוניברסיטאות של ויסקונסין ואוקלהומה מבלים עשרה ימים אינטנסיוויים בטיול בישראל, יחד עם שמונה צעירים ישראלים מאזור השותפות שלהם.

בנוסף למסלול הטיול הרגיל של תגלית, התכנית כוללת יום בילוי באזור סובב כינרת, ולומדים על המיזמים המגוונים של שותפות 2000. כיוון שאחת המטרות היא לטפח יחסים אישיים בין הצעירים האמריקאים והישראלים, ולאפשר למשתתפים האמריקאים לפתח תחושה של זהות יהודית, הקשרים המתמידים בין המשתתפים הנוצרים במהלך התכנית - שממשיכים להתקיים זמן רב לאחר שהיא מסתיימת - הם עדות נהדרת להצלחה הגדולה. דרך קשרים אלה, תחושת הזהות היהודית\ציונית והקשר האמיתי עם ישראל נחווים על ידי המשתתפים האמריקאים, והם ממשיכים להתחזק כתוצאה מההתוודעות לישראל באופן כה אישי ונעים.

שאול אביחצר, סטודנט ישראלי שהשתתף לאחרונה במשלחת של תגלית שותפות 2000, התרשם ביותר מהחוויה: "בעבר, לא הייתי מודע לכך שיש כל כך הרבה יהודים במקומות אחרים. מעולם לא ידעתי שיש כל כך הרבה היהודים שחשים יהודים וחולקים עימי את התרבות הזו. פתאום, מיליוני בני אדם נוספו להגדרה שלי של מי אני וחלק של מה אני", מעיד אביחצר.

כיפיאדה

מתנדבי כיפיאדה זוכים להזדמנות מעשירה ומאתגרת ללמד אנגלית במשך חודש לילדים ישראלים בקייטנה הממומנת על ידי שותפות 2000 והמרכז הקהילתי או המועצה האזורית המקומיים. הקייטנים, לרוב בכיתות ד' עד ז', מגיעים מהאזור הישראלי, והמדריכים מהקהילה השותפה בחו"ל, וכל אחד מהם אחראי לפעילות ולשלומם של כ-15 ילדים ישראלים.

המתנדבים מתגוררים אצל משפחות מארחות, או, בכמה אזורים, בדירות הנשכרות עבור מתנדבי הכיפיאדה בקיבוץ או בעיר. גם במקרה שהמתנדבים מתגוררים בדירות, משפחות ישראליות מאמצות דואגות להם. הזדמנויות אירוח אלה מאפשרות למתנדבים לחוות נסיון ייחודי של חיים בסביבה אותנטית, והכרת התרבות דרך קשרים וחברויות של קשרי גומלין.

הכיפיאדה פותחת בפני צעירים אמריקאים יהודים הזדמנות להשפיע בצורה אמיתית על החברה הישראלית, דרך המגע עם הילדים ומשפחותיהם, תוך שהם מגלים את היופי והנשמה של אזור השותפות שלהם - ושל ישראל.

אנגליאדה

תכנית האנגליאדה החדשנית היא מקור נהדר לפיתוח קשרים במספר רב של רמות. מתנדבים מאזורי מילווקי, מיניאפוליס-סנט פול וטולסה מלמדים אנגלית כשפה שנייה לעולים חדשים וישנים ותושבים ישראלים מאזור סובב כינרת. המתנדבים יכולים לבחור באחד מתוך שני מועדים הבאים זה לאחר זה, שכל אחד נמשך שבועיים, בהם הם מלמדים אנגלית במשך חמישה ימים בשבוע, שלוש שעות כל יום.

חברויות אמיצות נוצרות, והתלמידים חוזרים שנה אחר שנה לא רק כדי לשפר את האנגלית שבפיהם, אלא גם לפגוש פעם נוספת את חבריהם מהקהילות השותפות ומהאזור שלהם עצמם. איזו הוכחה טובה יותר יש להצלחת האנגליאדה מאשר העובדה שתלמידים כה רבים ממליצים על האנגליאדה לחבריהם ומכריהם! בעוד שמרבית העולים החדשים מתמודדים עם הצורך ללמוד עברית, לנוסף ללימוד אנגלית, מיזם האנגליאדה מסייע לתלמידים ומורים להכיר טוב יותר את הפעילויות הרבות באזור השותפות שלהם, ולהשתלב טוב יותר בקהילותיהם.

זהו מיזם המיישם את רעיון קשרי הגומלין, ובו שמונה עד עשרה מתנדבים מפתחים תחושה אמיתית של אחווה עם תלמידיהם, ובמקביל מגלים תחושת התלהבות אמיתית ומחוייבת לאזור, לישראל ולתרבותה.

קבלה

במהלך העשור האחרון, הקבלה והמיסטיקה היהודית עוררו עניין רב בכל פינה בעולם. הקבלה ריתקה מנהיגים, אקדמאים ואפילו כוכבי רוק ידועים, וכל אלה גרמו להתחזקות המודעות לקבלה ולסקרנות עזה בנוגע למיסטיקה היהודית. לאורך הדורות, צפת תמיד היתה המוקד המתבקש לחוויה של אירועים ופעילויות קבליים. כשתפישה זו במוחם, הפדרציה היהודית ממחוז פאלם ביץ', פלורידה, ייסדה את "מיזם הקבלה" יחד עם אזור צח"ר (צפת, חצור הגלילית וראש פינה), במטרה לפתח ולקדם את האזור ההיסטורי בו נולדו הקבלה והמיסטיקה היהודית.

בהתבסס על המורשת הרוחנית של צפת והאזור סביבה, אזור צח"ר מפותח כמרכז פעיל לתיירים ומבקרים מישראל ומהעולם שמתעניינים בקבלה, ומיזם זה צפוי להניע פיתוח כלכלי מוחשי בכל אזור הגליל המזרחי.

מאז פיתוחו ב-2007, המיזם מציע תצוגות אמנות קבליסטית, הופעות מוסיקליות ברוח הקבלה, מדיטציה וסדנאות קבלה, "תיירות קבלה" באזור, רפואה הוליסטית וקבליסטית, סמינרים של קבלה במלונות בגליל, הרצאות, ימי לימוד ועוד. מיזם הקבלה מאפשר הצצה אל תוך עולם הקבלה, באווירה אותנטית, ובאופן גמיש המתאים לכל הגילאים.

דרך היין

בעשר השנים האחרונות, שותפות בית שמש-שפלת יהודה\ואשינגטון-דרום אפריקה הקימה דרך יין ישראלית מעוררת התפעלות שהביאה לפיתוח כלכלי של האזור. הפרויקט מתמקד ביזמות, הכשרה מקצועית ופיתוח התשתית. חקלאים ויזמים מקומיים קיבלו תמיכה להקמת עשרות יקבים באזור בית שמש-שפלת יהודה - אזור המבורך בנוף עוצר נשימה, אקלים מושלם והיסטוריה ארוכה של גידול ענבים והפקת יין. משלחות של ייננים מקומיים שלקחו חלק בתהליך התכנון ביקרו בדרך היין בקייפ טאון, כמו גם באזור ואשינגטון, כדי לבחון את האפשרות של ייצוא היין לצפון אמריקה.

כשהמיזם יצא לדרך, היו רק שלושה יקבים בדרך היין. בתוך פחות מעשור, ישנם יותר מ-30 יקבים באזור, כמו גם אלפי דונם של כרמים. יתרה מזאת, עסקים תיירותיים לאורך דרך היין - כמו גלריות אמנות, ייצור גבינות ושמן זית ומטבח אתני - יצרו מאות משרות חדשות. כל שנה, חמישה פסטיבלים שונים של תיירות לאורך דרך היין מושכים אלפי מבקרים אל האזור.

בוני קהילה

למיזם ייחודי זה, הפועל בחסות שותפות בית שאן\קליבלנד, יש שני מרכיבים עיקריים: סדנא שנתית בה משתתפים מרקע שונה לומדים לזהות צרכים ולפתח פתרונות יצירתיים, ותכנית התומכת בבוגרי "בוני קהילה" מסדנאות קודמות. כל קבוצה של עשרים משתתפים בסדנא שנתית היא הטרוגנית, והם באים מבית שאן, מקיבוצים ומושבים, מבתים דתיים וחילוניים, והגילאים שלהם נעים בין 30 ל-50.

התוצאה קצרת הטווח של כל סדנא היא לרוב הקמה של פרויקט מתנדבים בקהילה, בעוד שהתוצאה ארוכת הטווח היא מעורבות פעילה בקהילה.

תחילת הסדנא מורכבת מהרצאות ודיונים על עקרונות ההתנדבות והמגזר השלישי. אז נפגשים המשתתפים עם ראשי הערים של האזור בניסיון לבחון נושאים אלה מזווית ראייה מקומית. לבסוף עוברת הסדנא אל שלב מעשי יותר, במהלכו המשתתפים רוכשים כלים לפיתוח וניהול מיזמים בקהילה, והופכים מעורבים באקטיוויזם קהילתי באזור.

לבוגרי התכנית, הנפגשים כל חודשיים, יש את ההזדמנות ליצור יחדיו צוות מנהיגות ולחלוק רעיונות. בוני הקהילה מעבירים את המסר של שותפות 2000 אל הקהילה המקומית - ובמהלך ביקורים בקליבלנד, וביקורים של משלחות מקליבלנד - מחזקים את הקשרים עם עמיתים מהקהילה השותפה האמריקאית.

עד היום הוכשרו 120 בוני קהילה, ולקבוצה זו היתה השפעה משמעותית על איכות החיים באזור בית שאן. הודות לתכנית, אחד הבוגרים, אבנר הלר, הגשים את חלומו להקים מכינה לצעירים דתיים וחילונים במושב תל תאומים שבעמק בית שאן. הלר כעת מלמד את ערכי המנהיגות הללו לתלמידים במכינה החדשה - כפי שניתן לראות מהעובדה שהמכינה שלו שלחה לאחרונה תלמידים לשדרות. בהתאם לרעיונות אותם רכש הלר בסדנת בוני קהילה, התלמידים מתנדבים בקהילה המקומית של שדרות, עובדים עם זקנים, משעשעים ילדים במקלטים, מספקים מזון לנזקקים ומנסים להעלות את המוראל בכל דרך אפשרית.

מסע אחר הזהות - תכנית השואה

מיזם "מסע אחר הזהות" המנוהל על ידי שותפות מודיעין\רוצ'סטר, מביא יחדיו בני נוער משתי הקהילות אל חוויה יהודית מעצבת וחינוכית, שמטרתה לחזק את הבנתם בנושא השואה, מדינת ישראל כמולדת היהודית והחיים היהודיים באמריקה. החוויה גם מחזקת את הקשרים האישיים בין הקהילה היהודית של רוצ'סטר ומודיעין, ומדגישה ערכים כמו סובלנות תרבותית ופלורליזם.

בתכנית משתתפים 28 בני נוער בגילים 15-17, מחציתם ממודיעין, ומחציתם מרוצ'סטר. הם מבלים יחדיו שלושה שבועות בשלוש יבשות שונות. למסע שלושה שלבים: שבוע אחד ברוצ'סטר, ניו יורק, במהלכו בני הנוער הישראלים מתארחים אצל עמיתיהם האמריקאים (הם גם טסים ליום בוואשינגטון ומבקרים במוזיאון השואה של ארה"ב ובמונומנטים אחרים), שבוע אחד בפולין, בו הם מבקרים באתרים הקשורים לשואה, ועשרה ימים בישראל. במהלך החלק האחרון של המסע, בני הנוער מטיילים יחדיו בישראל, ולומדים על הארץ וההיסטוריה שלה.

בני הנוער מרוצ'סטר משתתפים בסדרה של שיעורי הכנה לפני תחילת התכנית, לומדים על ישראל והשואה, ודנים בנושאי הבסיס הקשורים לזהותם היהודית ולשורשיהם.

אין ספק ש"מסע אחר הזהות" הוא אחד מהמיזמים של שותפות 2000 המותירים את הרושם העמוק ביותר על המשתתפים בו. מרבית בני הנוער מדווחים כי זו היתה "חוויה שמשנה את החיים", ושבעקבותיה הם "גאים להיות יהודים", כמו כן, רבים אמרו שהם "יעשו זאת פעם נוספת בלי לשנות דבר, כי היתה בזה משמעות כה רבה".

קבוצת העצמת נשים אתנית

מיזם ייחודי זה - חלק משותפות אופקים-מרחבים\מטרו ווסט - מעצימה נשים מקומיות בכך שהיא מתמקדת במסורות הבישול האתניות הייחודיות שלהן. כ-30 נשים משתתפות בקבוצת ההעצמה האתנית, והן מחולקות לקבוצות קטנות יותר, לפי הרקע האתני שלהן. כמו כן מעודדים אותן לחקור את שורשיהן האתניים, ואת ההיסטוריה התרבותית של משפחתן, דרך מחקר של אילן היוחסין שלהן.

הנשים לומדות לבשל מאכלים ביתיים מקוריים הייחודיים למורשת התרבותית שלהן, והן משתתפות בתכנית בת שנה של סדנאות העצמה, בהן הן לומדות מנהיגות, יזמות עסקית, אנגלית, ושאר כישורים חשובים. התכנית גם כוללת טיולים, שמטרתם העיקרית היא להעניק למשתתפות הזדמנות לפגוש נשים מצליחות מכל שדרות החברה.

לאחר שהן מסיימות את הסדנאות, הנשים אחראיות להפקת ערבים תרבותיים-אתניים במרחבים ובאופקים, עבור נציגים מקהילת מטרו-ווסט.

הנשים המשתתפות בקבוצה גם נוסעות לקהילה השותפה שלהן בניו ג'רזי, שם הקהילה מארחת אותן. במהלך המסע - ללא ספק אחד מרגעי השיא של המיזם - הן משתתפות בירידי אוכל, סדנאות מזון, מסיבות בהן מוגש אוכל אתני, סדנאות בישול בבתי ספר ופעילויות בבתי כנסת.

בישראל, היוזמה העסקית הראשונה שאורגנה על ידי קבוצה של משתתפות היה "יריד המזון האתני" שהתקיים בפארק אופקים.

מיזם זה קיבל את השראתו ממיזם דומה המנוהל על ידי שותפות בית שמש-שפלת יהודה\ואשינגטון-דרום אפריקה, ששונה כדי שיתאים לצרכי שותפות אופקים-מרחבים\מטרו ווסט. הוא הפך בהצלחה את הנשים המשתתפות ליזמות בעלות כושר השתכרות, וגם סיפק עבורן מסגרת יצירתית ומהנה לחופשים ולאירועי הקהילה. יתרון נוסף הוא שהמיזם מציג בפני הקהילות בגולה את הקבוצות האתניות המגוונות המרכיבות את החברה הישראלית, אליהן יהודי הגולה לא נחשפים לעתים קרובות.

מיזם יצחק

מיזם זה ראוי לציון 100 על מקוריות, כמו גם על יישומו. פרי רוחה של שותפות הגליל המערבי\איגוד הקהילות של מרכז ארה"ב, מיזם יצחק מעניק לאמנים את ההזדמנות ליצור עבודות באופן עצמאי, או בשיתוף פעולה, בכל תחומי האמנות, סביב הנושא המרכזי של "יצחק".

כל אמן מפרש את הנושא כרצונו - לדוגמא: יצחק אבינו, יצחק רבין, יצחק פרלמן, "יצחק" (מלשון צחוק) וכדומה. היצירות, הנעות בין אמנות פלסטית למוסיקה, מחול ותיאטרון, הוצגו יחדיו במהלך "כינוס יצחק" של הגליל המערבי ביוני 2005. בנוסף, מורים ותלמידים מקהילות רבות המעורבות במיזמי חילופי תלמידים עבדו יחדיו להקמה של יותר מ-30 אוהלי יצחק. הכינוס נמשך שבעה ימים, והשתתפו בו 80 אמנים מהקהילות האמריקאיות של השותפות, מאות אמנים מקומיים, וחברים ומבקרים רבים אחרים. התכנית ממשיכה לפעול עם תערוכות ומפגשים המתנהלים באיגוד הקהילות, כולל תערוכות שנערכו לאחרונה באינדיאנה, ויומינג וטקסס.

אמנות מקרבת בני אדם זה לזה, ללא קשר לגיל או לגיאוגרפיה. מיזם יצחק מנצל את הנושא היהודי ליצירת תכנית קשרי גומלין, המעודדת התנדבות בכל הקהילות, ונחוצה כדי להפיק אירוע מוצלח. למעשה, משתתפים אמריקאים רבים הפכו קשורים ליהדות ולישראל בדרכים שונות, מעניינות ומושכות מאוד.

כתוצאה מההתלהבות שנוצרה סביב מיזם יצחק, ועדת ההיגוי של השותפות החליטה לאחרונה להתחיל במיזם שני דומה, הפעם בשימוש בנושא "אור".

מדענים צעירים

מרכז בית מרדכי למדע וטכנולוגיה הוקם לאחרונה בנתיבות הודות לשותפות 2000, העיר נתיבות ומשרד החינוך. בית מרדכי, בו ניתן למצוא מעבדות מתוחכמות, שיפר באופן משמעותי את לימודי המדעים באופן כללי, ובמיוחד הפיסיקה, בנתיבות. הוא מקדם את רעיון המצוינות - לא בהכרח עבור תלמידים יוצאי דופן, אלא עבור כל תושבי העיר - עם דגש על קידום הישגים אקדמיים ואישיים.

"מדענים צעירים" היא תכנית בת שלוש שנים המנוהלת על ידי בית מרדכי, המקדמת את לימודי הפיסיקה ומיועדת לשתי קבוצות גיל: תלמידי כיתות ז' וח', הלומדים שיעורי פיסיקה, ותלמידי כיתות י' עד י"ב הלומדים לימודים בסיסיים ולימודי העשרה. הרעיון הבסיסי של המיזם מבוסס על תכניות הלימוד של בתי הספר, שיעורים לא רשמיים ותכניות לאחר הצהריים, וטיפוח הצטיינות בפיסיקה, דרך חונכות מקצועית ואישית.

כחלק מתכנית "מדענים צעירים", חמש עבודות גמר הוגשו בשנה הקודמת על ידי תלמידים מנתיבות - שהם 12% מכל עבודות הגמר בנושא פיסיקה שהוגשו בכל ישראל! במהלך חופשת הקיץ, שבועיים שלמים הוקדשו להכנת תלמידי כיתות י"א וי"ב לשנת הלימודים הקרבה. כמו כן, המורים בעיר זוכים לתמיכה מקצועית והוראתית בפיסיקה, ומרצים לפיסיקה מאוניברסיטאות שונות מעניקים הרצאות לתלמידים.

מאז הקמת התכנית, מספר תלמידי בתי הספר המקומיים הלומדים חמש יחידות בפיסיקה עלה מחמישה ב-2004, ל-37 ב-2007. ממוצע הבגרות של תלמידי נתיבות שנבחנו בפיסיקה היה 80, בהשוואה לממוצע הארצי של 75 - עדות ברורה להצלחה יוצאת הדופן של המיזם.

שינשינים

תכנית השינשינים היא תכנית הדגל של שותפות עפולה גלבוע\איגוד מדינות דרום ניו אינגלנד, והזוכה בפרס ההצטיינות של שותפות 2000 לשנת 2006. "השינשינים" הם בוגרי תיכון מישראל הדוחים את השירות הצבאי שלהם ונשלחים לקהילה של שותפות 2000 בארה"ב למשך תכנית של שירות התנדבותי הנמשכת שנה. שם, הם עובדים בפדרציות המקומיות, בבתי ספר, בבתי אבות ובמרכזים קהילתיים, יוצרים קשר עם כל הצדדים של הקהילה המקומית באמצעות תכניות שונות, ומעניקים לשותפיהם האמריקאים "טעימה של ישראל", דרך החוויות האישיות שלהם.

התכנית היתה כה מוצלחת שהתרחבה במהרה משני שליחים צעירים בלבד בקהילה אחת באיגוד הקהילות של ניו אינגלנד ב-1999, למיזם לאומי של הסוכנות היהודית, עם 31 "שינשינים" המשרתים בחמישה אזורים שונים של שותפות 2000 ברחבי ארה"ב ב-2007! מכיוון שישראלים צעירים אלה מבלים שנה שלמה בקהילות האמריקאיות, הם מסוגלים ליצור קשרים עזים ביותר עם חברי הקהילות המארחות שלהם, והם מציגים את זווית הראייה האישית שלהם לגבי מהי ישראל באמת, למבוגרים וילדים כאחד - שרבים מהם מופתעים ללמוד על צדדים בישראל השונים מאוד ממה שהם למדו מהתקשורת.

אביב לייטמן, שסיים לאחרונה את שירותו בתור "שינשין" במסצ'וסטס, נלהב עד אין קץ מהתכנית. "במהלך השנה הדרכתי נוער אמריקאי לגבי ישראל - על החגים שלנו, על היהדות, ובעיקר על המשמעות של להיות צעיר ישראלי, ושזה למעשה די קול! כשהאמריקאים שמעו דברים כאלה משליח ישראלי צעיר, זה הגביר את העניין שלהם בישראל, והם הבינו שיש בישראל הרבה יותר ממה שהם היו מודעים לו. ישנם ילדים שלא ידעו דבר על החיים כאן, והם נדהמו לגלות שאנו חייבים להתגייס לצבא בגיל 18. בעבור ילדים אלה, אני הייתי ישראל".

"כמו כן, הקשרים האישיים שיצרתי היו מדהימים", ממשיך לייטמן. "אף פעם לא הייתי לבד; תמיד הייתי מוזמן לבלות את השבת בביתו של מישהו. הקשרים האישיים הללו הם כל העניין של שותפות 2000. אנו נוסעים לשם ומחברים את הנוער שם לישראל, והם באים לכאן מאוחר יותר, ותורמים בדרכים כה רבות - כלכליות, התנדבותיות והרבה מעבר לכך. יחסי הגומלין חשובים ביותר; אתה מתחיל להכיר את האדם מהצד השני של העולם לא כ"יהודי אמריקאי", או ה"ישראלי מקיבוץ", אלה כאדם שהוא באמת".

רגעי קסם

מרגע הקמתה, ישראל נאבקה לשמור על קיומה. ועדיין, קיומה של ישראל נתפש לעתים כמובן מאליו עבור הדור הצעיר יותר של היהודים מעבר לים; עבורם, ישראל פשוט נמצאת שם. תכנית "רגעי קסם" של שותפות 2000 מעודדת צעירים בריטים ללמוד יותר על המציאות המורכבת והשברירית של ההיסטוריה הקצרה של ישראל, וכתוצאה, גם לחזק את הקשר שלהם לישראל כמולדת העם היהודי.

"רגעי קסם" היא פרי רוחה של שותפות יישובי קו העימות\בריטניה. עשרות בני נוער מאזור קו העימות - מעלה יוסף, מרום הגליל ושלומי - עוברים חודשים של הכנה לקראת שיא התכנית: ביקור באנגליה, שם הם מתפזרים בקרב הקהילות היהודיות השונות באזור לונדון, לידס ומנצ'סטר. במהלך השבוע שלהם בקהילות, הצעירים מנהלים פעילויות בבתי ספר יסודיים ותיכוניים, מתנדבים בקהילות יהודיות שונות, ומשתתפים בטקסי יום העצמאות. שיאו של השבוע הוא טקס יום הזיכרון אותו הם הכינו. בעבור כמה מהקהילות, זוהי הפעם הראשונה שהם משתתפים בטקס זיכרון שכזה, והשפעתו כפולה: הוא מגביר את אהבתם לישראל, ומחזק את הזהות היהודית שלהם.

"תכנית זו מיועדת לחבר בין הנוער שלנו לחבריהם היהודים, כי אי אפשר להתייחס אל הקיום של ישראל כאל מובן מאליו", אומר אבי קרמפה, ראש המועצה האזורית מעלה יוסף, וחבר ועדת ההיגוי של שותפות 2000. "היא מועילה לשני הצדדים של השותפות; הצעירים שלנו נהנים מחוויה של פעם בחיים כשהם מבלים אצל המשפחות היהודיות באנגליה, ולומדים לעבוד יחד למרות הבדלים בשפה ותרבות, והיהודים האנגלים זוכים לתובנות יוצאות דופן כשהם נדרשים להתמודד עם הנושאים האמיתיים מולם ניצבת ישראל". קרמפה אומר שהתכנית החלה בקרב מעט קהילות בלבד, אבל היא התרחבה וכוללת כעת 16 קהילות, ונראה שהמספר רק ימשיך לגדול. "העבודה המשותפת של הצעירים שלנו ושלהם מסייעת ליצירת קשרים והבנה כששני הצדדים לומדים עד כמה חזק הוא העם היהודי באמת", מסכם קרמפה.

נט@

תכנית נט@ נוסדה ב-2003 כשותפות של עמותת "תפוח" לידע טכנולוגי, וסיסקו מערכות. מטרתה העיקרית של התכנית היא לשנות את חייהם של צעירים וצעירות בפריפריה, הגיאוגרפית והחברתית, של ישראל, על ידי מתן האפשרות להפוך לאנשי מקצוע בהיי-טק, ובכך לשנות את עתידם.

כמעט בכל קהילה בה יושמה תכנית נט@, היא יצרה אחווה בין קבוצות אתנית שונות. ברמלה, התכנית אף זכתה בפרס החינוך העירוני, ונבחרה פה אחד לתכנית המוצלחת ביותר בעיר להקטנה של הפער החברתי.

החזון מושג על ידי הכשרה של הצעירים במחשבים ותקשורת, תוך היחשפות לערכים של הצטיינות, אחריות אישית וקבוצתית, מנהיגות, פלורליזם, רב-תרבותיות, דמוקרטיה ותרומה לקהילה.

המורים והמדריכים החברתיים החונכים את התלמידים הינם מאנשי מקצוע ומחנכים בהיי-טק טכנולוגיה, שעברו קורס המכשיר אותם במיוחד למיזם. תכנית הלימודים של נט@ נמשכת ארבע שנים, וכוללת תכניות טכנולוגיות וחברתיות המועברות זו אחר זו.

תכנית נט@ להעצמה חברתית היא חלק אינטגרלי מהתכנית הטכנולוגית. ההיבטים החברתיים וההיבטים של לימודי הטכנולוגיה מיושמים בזה אחר זה דרך שיתוף פעולה של המדריכים הטכנולוגיים והחברתיים. התוכן החברתי משולב לתוך לימודי הטכנולוגיה. לדוגמה, אם התלמידים נזקקים לסיסמה כדי להיכנס לרשת, המדריכים מעודדים אותם לחשוב על סיסמה שתהיה בעלת משמעות גם עבור השותפים שלהם. ההשוואה בין העולמות הטכנולוגיים והחברתיים היא מוצלחת ביותר, ובלימוד ערכים טכנולוגיים, התלמידים מפנימים ערכים חברתיים.

תלמידי נט@ מתחייבים במהלך התכנית לתרום לקהילה דרך התנדבות, והם בוחרים את התחום בו הם רוצים לתרום.

עוצמה

מיזם "עוצמה" הוא תכנית בת עשרה חודשים שתוכננה על ידי הסוכנות היהודית במטרה להציע לצעירים יהודים בני 20 עד 25 הזדמנות לחיות ולהתנדב בישראל, במגוון מסגרות. השנה מחולקת ל"מסלולים", המעניקים למשתתפים את ההזדמנות לשרת בסביבות שונות.

השלב הראשון כולל שלושה חודשים במרכז קליטה בדרום ישראל, במהלכו הם מקדישים את עיקר זמנם ללימודי עברית ולהתאקלמות בארץ. השלב השני הוא שירות קהילתי, ובמהלך תקופה זו של שלושה חודשים, ה"עוצמניקים" מתגוררים באזורי השותפות 2000 שלהם, ועובדים במגוון תחומים כמו פעילות עם זקנים, לימוד תלמידי בתי ספר, סיוע בפעילות במרכז הקהילתי, ניהול פעילות שכזו או עבודה בצהרונים עם ילדים ממשפחות במצוקה. במהלך שלב זה, המשתתפים ממוקמים לרוב באזור השותף עם קהילת הבית שלהם, כך שמישהו משיקגו, לדוגמא, יוצב באזור קריית גת-לכיש-ספיר. חלק זה של התכנית מאפשר למשתתפים להכיר לעומק את אזור השותפה שלהם למשך תקופת זמן ארוכה, ולהשקיע מעצמם ולהרוויח מהקשר העמוק הנוצר עם בני הקהילה.

בנוסף, כל משתתף "מאומץ" על ידי משפחה ישראלית, שם הוא או היא נמצאים בחגים או באחד מכל מספר סופי שבוע, כדי להירגע בסביבה ביתית המעניקה למשתתפים תחושה של "בית הרחק מהבית", ובאותו הזמן הם נחשפים לצד נוסף של החברה הישראלית.

חלקה השלישי של התכנית הוא "מסלול בחירה" בן שלושה שבועות, בו המשתתפים עובדים או לומדים במגוון מוסדות וארגונים ברחבי המדינה. במהלך ששת השבועות האחרונים, משתתפי עוצמה מתנדבים בקיבוץ או בכפר נוער.

לאחר 15 שנים ו-1,200 בוגרים, עוצמה ביססה את עצמה כתכנית רבת חשיבות לקידום מפגשים של קשרי גומלין, והותירה רושם עצום על משתתפי התכנית, כמו גם על כל הישראלים אותם הם פגשו במהלך עשרת החודשים שלהם בישראל.



פרויקט מגרש משחקים קריית גת-לכיש-שפיר/שיקגו



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו